Kirjoittaja Aihe: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?  (Luettu 20105 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #15 : Lokakuu 03, 2012, 18:57:08 ip »
Noita pinnankorkeus ilmaisimia on tehty sekä PTC, että NTC vastuksella. Molemmat perustuvat siihen, että vastus jäähtyy eri tavalla ollessaan beniinin pinnan alla tai päällä. Tässä Nevadan tapauksessa ainakaan sitä ei voi mennä paljoa modifioimaan ilman, että puututaan softapuoleen moottorinohjauselektroniikassa. Tai sitten annetaan sen olla olematta ja jollain tavalla lukitaan näyttämään ikuisesti täyttä tankkia. Tilalle sitten tuo mainittu jatkuvanäyttöinen pinnankorkeusmittari ihan erillisenä laitteena. Tai jos tankkia muutenkin rakennetaan ja hitsataan isommaksi autiomaanylitystankiksi, niin sittenhän siihen voi tehdä uuden kierreholkin uutta mittaria varten.

Tuleekohan tästä nyt varttuneiden keksijöiden palsta?  ;D

Mittarihan syntyy nykytekniikalla hyvinkin tarkka. Yksi tekniikka on mitata ultraäänellä tankin tyhjän tilan tilavuutta. Lähetetään tankin kylkeen, ulkopuolelle, liimatulla pietsokaiuttimella ääni ja samanlaisella vastaanotetaan se. Niien väliin laitetaan vahvistin, jolloin syntyy kiertoulina. Sen ulinan taajuus on verrannollineen siihen tilavuuteen.

Toinen ultraäänikonsti on lähettää joko pohjasta tai kannesta ultraääni, joka vastaanotetaan vastakkaiselta puolelta. Sen kulkuaikaviive määräytyy pääasiassa kaasussa kuljetusta viiveestä, joka mitataan ja muutetaan litroiksi.

Eräs aika helppo ja paljon käytetty konsti on tehdä tankin pohjaan pystyyn metalliputki, jonka sisällä on metallilanka, kuten koaksiaalikaapelin pätkä. Se muodostaa kondensaattorin, joka on collpits oskillaattorin osana. Koska pinnakorkeus määrää kondensaattorin eristeen dielektrisyyden ja siten sen kapasitanssin, syntynyt oslillaattorin taajuus on verrannollinen pinnankorkeuteen.

Näissä kaikissa sitten saatu pinnankorkeusarvo viedään EPROM piirille muistipaikan osoitteeksi. Jokaista osoitetta, siis pinnankorkeutta, vastaavaksi muistipaikan sisällöksi kirjoitetaan litramäärä. Se sitten näytetään isossa numeronäytössä. Näin saadaan aina oikea litramäärä, riippumatta tankin muodosta.

Pienellä laskennalla tuosta syntyy myös polttoaineen kulutusmittari.

En ole tällaisia rakentanut, mutta en vähääkään epäile, etteikö se vieläkin syntyisi. Olen näistä lukenut, ja joitakin valmiita nähnytkin ihan käytössä, jopa valtavissa satamasäiliöissä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #16 : Lokakuu 03, 2012, 22:53:42 ip »
Tuo ultraääniversio toimisi samalla hirvikarkottimena.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #17 : Lokakuu 04, 2012, 11:23:28 ap »
Samalla jos suunnittelee tekevänsä tankkilaajennusta niin kolvaa tankin kylkeen sopivalle kohtaa, esimerkiksi lähelle etupäätä, kaksi 8 mm putkenmutkaa, toinen tankin yläreunaan ja toinen alareunaan. Yläpäähän kuristin ja väliin läpinäkyvä letku. Tuttu kilpakalustosta. Kuristin tarvitaan hidastamaan ilman liikettä että polttoaineen pinta ei heilu putkessa älyttömästi ja on siten ajantasaisena ajonkin aikana. Kohtuullisen varmatoiminen ja siihen voi merkitä vaikka desilitrajaolla kuinka paljon lientä tankissa on kulloinkin. Toki ajon aikana "näyttö" voi hieman vaihdella mutta pian oppii koska viimeistään pitäisi tietää lähin tankkauspaikka.

Sähkötekniikkaa harrastavat voivat lisätä vielä merkkivalon: Letkuun sisään pieni kelluke, "korkki", jonka pohjassa on metallilappu ja letkun klemmarin raosta pujotettu johdinpari joiden päihin korkki bensan korkeuden mukana laskeutuu.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #18 : Lokakuu 04, 2012, 12:01:11 ip »
Tuossa pitää olla luja usko siihen, että letkuun ei missään oloissa kehity räjähtävää seosta
ja siihen virtapiiriin ei missään oloissa esim. oikosulun ansiosta kehity kipinöinnin aiheuttavaa
virranvoimakkuutta. Jos ei pelkääkään räjähdystä niin se pieni kipinöimätön virta kulkee
epävarmasti tuon virityksen läpi.

Vähemmän riskialtis ja luotettava kytkentä olisi pieni magneetti kohoon:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=624_1473&products_id=7468

ja letkun ulkopuolelle magneettiin reagoiva kytkin:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=62_1164&products_id=11026

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #19 : Lokakuu 04, 2012, 12:22:22 ip »
Ei siihen letkumittariin tarvitse johtaa 12 Voltin jännitettä. Itse ajattelin nappipatteria ja lediä. Virta on tosi pientä eikä tarvita mitn relevirityksiä. Enimmäkseen ne johtimen päät on bensan pinnan alla. On varsin epätodennäköistä että kipinöinti tankissa aiheuttaisi palovaaraa. Tankissa tuskin on paloherkkää seosta normiolosuhteissa. Onhan siellä sähkömoottorikin pumppua pyörittämässä. Olisi sekin jo kielletty jos pelättäisiin sähköä tankin sisällä. Kipinöinti tankin korkin tietämillä onkin sitten eri asia. Siinä kohtaa ilmassa oleva happi pääsee reagoimaan bensiinihöyryjen kanssa. Yhden baarin paineessa tarvittaisiin vain melko paljon lämpötilaa tai kunnon tuli että seos innostuisi syttymään. Tankkauskin olisi siten hyvin hankalaa jos kipinöintiä pelkäisi. Maahan tai moottorin päälle valunut bensiini sitä vastoin on hyvinkin herkkää haihtuessaan nopeasti ja muodostaessaan ilman hapen kanssa helposti syttyvän seoksen.

Ei olla Amerikassa jossa jokainen auto tieltä pois jouduttuaan räjähtää. ;)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #20 : Lokakuu 04, 2012, 13:46:14 ip »
Virta ei nyt varsinaisesti ole tosi pientä nappipatterisysteemissäkään. Sen ledin sytyttämiseksi
tarvitset sisätiloissa 10mA ja yli 20mA, jos haluat sen näkyvän auringonpaisteessakin. Ledin
sytyttämiseksi tarvitset 3V nappipariston, esim. tyypin 2032. Sen oikosulkuvirta on yli 0,5A 
(esim. jos sen ledin jalat hipaisevat toisiaan). Tällä saa takuulla bensan syttymään.
Olisiko tässä nyt säästöä väärässä paikassa kun toimivan ja turvallisen systeemin osat maksavat
alle 4 EUR (+ postikulut, jotka kyllä olisivat ihan oman keskustelunsa paikka).


Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #21 : Lokakuu 04, 2012, 14:02:40 ip »
Kuinkahan mahtaa kipinöidä ne iänikuiset uimureiden potentiometrit? Ei ole kai yksikään tankki posahtanut. Ei sittenkään, vaikka harrastajamekaanikot niiden kanssa kytkentöjään rustaa. Sekin potikka on monessa mallissa koko ajan ihan tankin yläosassa bensiinihöyryssä. Huh!

Reedreleillä ja vastusketjulla saisi kyllä ihan kelpo mittarin. Kaksi rinnakkaista muoviputkea. (Muovin laadussa on kai aika vähän valinnanvaraa bensankestävyydeltään.) Muovia siksi, että magneettikenttä läpäisee sen. Kaksi siksi, että toisessa likkuu vapaasti ylös ja alas koho, johon on kätketty pieni kestomagneetti. ja toisessa putkessa on se reedreleketju. Pitäisi vielä voida tehdä niin tanakka, että pysyy oikeassa asennossa aivan pohjalta tankin yläosaan asti. Ne muoviputket voivat kyllä olla rinnakkain kupari, tai messinkiputkessa, kunhan pinnankorkeus vaan vaikuttaa siellä putkessa kohoa kelluttaen. Kohon pitää voida liukkaasti kohoilla, vaikka putki olisi viistossa asennossa ja vähän käyräkin kuten tankin muotokin. Voisi myös ottaa rinnakkaismuotoisen datan niiltä releiltä yhtä moneen lediin. Aika hyvä olisi jo kolme relettä ja lediä. Täysi tankkihan tiedetään kun tankataan. Vihreä syttyisi 3/4 kohdalla, keltainen 1/2, ja punainen 1/4 kohdalla. Muunkin määrän voisi tietysti laittaa, mutta ihan litran välein tuskin mahtuu. Reed-rele ei ole kallis Niitä on sulkeutuvia ja avautuvia ja vaihtavia. Niiden herkkyys ilmoitetaan amppeerikierroksina, joka tarkoittaa johdinsilmukkaa, joka on sen releen ympärillä ja siinä on kierroksia ja niissä kaikissa sama virta ja niiden tulo on se amppeerikierrosluku. Semmonen 150-300 amppeerikierrosta syntyy helposti pienellä kestomagneetilla, ainakin sellaisella netissä myytävällä, vähän hernettä pienemmällä, supermagneetilla. Reedrele on tarkka myös sen magneetin asennosta, joka selviää kokeilemalla. Voisi laittaa ne ledit, jos ei ole monta, samaan reikään, jossa on nyt se puolivillainen lamppu. Ledin alle 20 mA ei kovasti kipinöi, ja reedrele on kaasutiivis lasiputki.

Ja pitää kai vielä huomauttaa siitä vanhasta nyrkkisäännöstä: Älä korjaa ehjää. Tässä vaan innovoidaan keksimisen ilosta. Ehkä joskus toteutetaankin jotain.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #22 : Lokakuu 04, 2012, 18:55:41 ip »
Niin kauan, kun tankinkorkki on kiinni, ei tankkiin normaalioloissa muodostu sellaista seosta, että se kipinällä lähtisi. Seos on liian rikas kaikissa tilanteissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #23 : Lokakuu 04, 2012, 19:03:04 ip »
Ehkei normaalioloissa, mutta jos kaikilla intialaisilla olisi moottoripyörissä tuollaiset niin
tuhat intialaista vuodessa kuolisi tankkien räjähdyksiin.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #24 : Lokakuu 04, 2012, 19:12:40 ip »
Nyt ei ilta olekaan mennyt pelkässä suunsoitossa. Ohessa on kuva polttoainekytkimen prototyypistä.
Kuvassa näkyy paristo, polttoaineputki (sisältää vettä tässä versiossa), koho, jonka alapinnassa magneetti,
reedkytkin nippusiteillä kiinni putkessa, led ja virranrajoitusvastus.


Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #25 : Lokakuu 04, 2012, 19:58:32 ip »
Hyvin askarreltu tuo malli. Tuommosia ne saattaa vaikka olla, päätellen noista kuvista ja ulkonäöstä. Jos se uimuri olisi jotenkin säädettävissä, kuten noista laitekuvista toisessa näyttäisi olevan, saisi sen lampun syttymään muussakin kohdassa kun puolitankissa.

Jos tuota ideaa monistaa useammaksi kytkimeksi eri pinnan korkeuksille saa kelpo mittarin. Yhtä monta relettä, magneettiuimuria ja lediä. Yhteinen putki ja joka uimurille toppari siihen kohtaan jossa ledi syttyy. Täydellä tankilla kaikki ledit palaa, sitten yksitellen sammuvat kun tankki vajuu. Tai toisin päin, syttyvät sitä mukaa kun tyhjä tila tankissa kasvaa. Tulee yksinkertainen rakenne, eikä tarvitse muistipiiriä ym. logiikkaa, joka olisi oltava jos on vain yksi uimuri, joka yksi kerrallaan vähäksi aikaa kytkee jokaisen reedreleen vuorollaan.

Vaikein osa taitaa olla se tankin pohjan kierreholkki ja johtimien eristävä läpivientitulppa. Toisaalta... voi sen tehdä ylhäältä roikkuvan mallinkin. Tiivishän senkin on oltava, mutta ei alituiseen likoa bensiinissä. Olisivat saaneet tehdä sen jo tehtaassa.

Jos rikkinäisen alkuperäisen korvaisi "jatketulla" useampiportaisella em. reedrele sarjalla, voisi tehdä samalla kaksijohtimisella läpiviennillä. Kytkisi releet sarjaan sopivilla vastuksilla ja kuivalla puolella virran portaittaisesta muutoksesta indikoisi pinnankorkeudelle näyttölaitteen.

Heh... kaikkea sitä jääkin vanhaan päähän pyörimään.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #26 : Lokakuu 04, 2012, 20:40:25 ip »
Jospa tekisi mikroaaltomittarin? Vaikkapa vain 18 GHz:n Gunn-diodioskillaattori jota pulssittaisi esim. 0,5nS pulssilla PRF:n ollessa 10mS. Sitten laskuri mittaa aikaeron, joka konvertoidaan matkaksi ja edelleen litroiksi. Sehän on periaatteeltaan ihan tavallinen tutka, A- tai PPI-näyttöä vain ei ole, eikä pyörivää antennia. Meille tutkamiehille Peace of Gace eli Kalervon pala. ;)
Tankkiin porataan päälle sopivaan kohtaan aukko, johon antennitötterö kiinnitetään. Antenni suojataan PTFE-kalvolla, ettei bensiini aiheuta korroosiota. Tankkiin on tietenkin asennettava ao. liityntäjuntturi.
Tällaisia on tietenkin valmiina teollisuusovelluksiin ( http://www.labkotec.fi/tuotteet/pinnankorkeuden_mittaus/nesteille/tutkamittaus/ ) mutta niiden mittausmatka on liian pitkä pieneen bensatankkiin.

Ei ole teknisesti mahdoton, mutta ihan varmasti niin kallis, että useamman kerran tulee Falck´in hinurilla kotiin bensan loputtua ja vielä jää rahaa.  :D
Eipäs siitä sitten muuta kuin näppärät propellihatut keksimään...  :P

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #27 : Lokakuu 04, 2012, 21:05:27 ip »
Jospa tekisi mikroaaltomittarin? Vaikkapa vain 18 GHz:n Gunn-diodioskillaattori jota pulssittaisi esim. 0,5nS pulssilla PRF:n ollessa 10mS. Sitten laskuri mittaa aikaeron, joka konvertoidaan matkaksi ja edelleen litroiksi. Sehän on periaatteeltaan ihan tavallinen tutka, A- tai PPI-näyttöä vain ei ole, eikä pyörivää antennia. Meille tutkamiehille Peace of Gace eli Kalervon pala. ;)
Tankkiin porataan päälle sopivaan kohtaan aukko, johon antennitötterö kiinnitetään. Antenni suojataan PTFE-kalvolla, ettei bensiini aiheuta korroosiota. Tankkiin on tietenkin asennettava ao. liityntäjuntturi.
Tällaisia on tietenkin valmiina teollisuusovelluksiin ( http://www.labkotec.fi/tuotteet/pinnankorkeuden_mittaus/nesteille/tutkamittaus/ ) mutta niiden mittausmatka on liian pitkä pieneen bensatankkiin.

Ei ole teknisesti mahdoton, mutta ihan varmasti niin kallis, että useamman kerran tulee Falck´in hinurilla kotiin bensan loputtua ja vielä jää rahaa.  :D
Eipäs siitä sitten muuta kuin näppärät propellihatut keksimään...  :P

Pulssin pituus pitäisi olla paljon lyhyempi kuin 0,5 ns, joka edustaisi 15 cm:n lyhintä etäisyyttä, mutta Kalervon pulla olisi nykytekniikalla ja komponenteilla vaikka 0,5 ps. Ja antenni olisi 12,5 mm:n messinkitappi eristeaineisessa pultissa tankin sisäkannessa. Kyllä tämäkin tässä kehittyy kun muutama yön sydän sitä mietitään.  ;D Ja voishan se kantoaalto olla 24,5 GHz joka on poliisin tutkan taajuus.  8)
Sentire la forza!
Terv: Timo

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #28 : Lokakuu 04, 2012, 23:24:56 ip »
Ja alle 35v Guzzikuskit sais vaan tyttöjä.
Forza Moto Guzzi!

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #29 : Lokakuu 05, 2012, 13:23:47 ip »
Ja alle 35v Guzzikuskit sais vaan tyttöjä.

Tarkoitatko jälkeläisiksi vai kyytiin? Legenda elää kummastakin tapauksesta, mutta kyytiin ne tulee vielä yli 60v Guzzikuskille, kunhan on tarpeeksi kaunis Guzzi.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo