Kirjoittaja Aihe: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?  (Luettu 20086 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« : Syyskuu 30, 2012, 23:11:38 ip »
Oranssi valo kun syttyy niin tankkiin menee noin 12 litraa tavaraa kun tankkaa putken alareunan tasolle. Näinkö sen pitää olla? Oli miten oli mutta kunhan vaihdan pa-suodattimen niin pitänee hieman säätää. Kyllä se 15 litraa pitisi mennä eli varalle jäsi siten sopivat 4 litraa.

Ensimmäinen tankkausväli ajettu ja syksyisessä matka-ajossa mitään yrittämättä 4,7 l/100 km. Yllättävän vähän! Tarkoittaa helposti 350 km tankkausvälejä pienehköstä tankista huolimatta.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2012, 07:29:52 ap »
Huomenmoro!
Bensavalon toiminta tuntuu normaalilta. Valon syttymisen jälkeen voi ajella 80-100km.
Mulla on kulutus litran verran enempi, joten sulla on hyvä lukema.
Ajotyyli vaikuttaa huimasti.
T.  Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #2 : Lokakuu 01, 2012, 08:00:46 ap »
Ominaisuus se on. Omassa ajossa vaihtelee 200-230km:n välillä ja sen 12 litraa sinne valolla menee.
Aika rauhallisesti olet ajanut, jos 4,7 litraa ollut kulutus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #3 : Lokakuu 01, 2012, 08:16:53 ap »
Bensavalo toimii minullakin samalla tavalla. Valo syttyy - lientä mahtuu n. 12 l.
Siinä vaiheessa on vielä ajomatkaa ainakin 60-80km, joten ei hätää.
Paitsi joskus Nevadassa, kun se lamppu oli palanut...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2012, 13:32:52 ip »
Huushollin uudemmassa Calissa, kolmosessa, vilahti bensan vähyydestä varoittava valo ekan kerran 300 km kohdalla jarrutuksen aikana. Matka loppui ennen kuin lamppu välähti seuraavan kerran 50 km myöhemmin tallin kynnystä ylittäessä.
Kirjailin joitan huomioita kolmosesta ja vähän riennostakin: http://www.motomatti.fi/2012/10/cali3-testiajo-savojarvelle-ja-takaisin.html

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2012, 18:06:30 ip »
On kylläkin Nevada, mutta taitaa olla sama systeemi. Mitä se tarkoittaa, kun bensavalo syttyy niin matkamittarissa näkyy F ja jotain numeroita, jotka kasvaa hiljakseen. Eivät ole metrejä, eivät sekunteja, mutta mitä?

Jos jäljellä on ajettavaa n. 80 km niin senkin arvaaminen on tienviittojen tai navigaattoreiden varassa kun se matkamittari on varattu tuohon outoon failure käyttöön. Arvostaisin enemmän kunnon bensamittaria.

Nevadan tankkiin menee 14 litraa, jos hyvin ahtaa. Kun valo syttyy sinne mahtuu 7 litraa. Voi mennä 8 jos saa takapyörän öljynerotuskaivon kannelle ja mopon siten pystympään asentoon. Joten sen anturin tehdasasetus taitaa olla vähän italialainen.

Onko kukaan roplannut sitä tankin anturia? Onko joku uimuri vai NTC-ketju vai mikä? Olisiko mahdollista rakentaa siitä "oikea" bensamittari? Vai pitääkö tehdä ulkopuolinen, tankin kylkeen liimattava, ultraääni resonanssi tilavuusmittari?

Onkohan noita F_nnn vikailmoja muitakin? Jos tuo on ainoa, se on kyllä joskus vielä puukotettava sieltä pois. Ai niin... onhan siellä se maint ilmo, jonka juuri opin kuittaamaan pois huollon jälkeen. Onkohan kaikki vikakoodit siitä luettavissa? Miten?

Jostain luin, että pitäisi löytyä jotenkin myös sähköjen volttinäyttö. Mistähän sen saisi näkymään?
Sentire la forza!
Terv: Timo

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2012, 18:49:11 ip »
Mitä se tarkoittaa, kun bensavalo syttyy niin matkamittarissa näkyy F ja jotain numeroita, jotka kasvaa hiljakseen....
Griso näyttää ajetut kilometrit bensavalon syttymisen jälkeen.

  .

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #7 : Lokakuu 01, 2012, 19:27:40 ip »
Mitä se tarkoittaa, kun bensavalo syttyy niin matkamittarissa näkyy F ja jotain numeroita, jotka kasvaa hiljakseen....
Griso näyttää ajetut kilometrit bensavalon syttymisen jälkeen.

  .


Ehkä pitää vielä katsoa tarkemmin. Ehkä siinä näkyy hehtometrit. Kovin rivakasti silti kasvaa se luku. Jos se ei ole satoja metrejä, niin ehkä se sitten on rikki se systeemi. Sitten se on kysyttävä maahantuojalta.

Kiitos vinkistä kuitenkin.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #8 : Lokakuu 01, 2012, 20:18:24 ip »
Onko kukaan roplannut sitä tankin anturia? Onko joku uimuri vai NTC-ketju vai mikä? Olisiko mahdollista rakentaa siitä "oikea" bensamittari? Vai pitääkö tehdä ulkopuolinen, tankin kylkeen liimattava, ultraääni resonanssi tilavuusmittari?

Tuosta on joskus aiemmin ollut juttua, anturi on ilmeisesti sellainen NTC-termistori.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #9 : Lokakuu 01, 2012, 20:56:14 ip »
Auttasko jos sorvais jatkoholkin tankin ja anturin väliin. Kertokaa mitta niin äkkiä tulee ainakin V10:iin ja V11:sta sopiva palikka.
Ja jos joku viitsisi selvittää saman asian Californian osalta. Liekö sama anturi.

Tuskin kuitenkaan tämä?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fueltanks-Acc-/Others/Fuel-level-sensor::1087.html#!prettyPhoto/0/

Ilmeisesti tämä:

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #10 : Lokakuu 02, 2012, 14:05:38 ip »
Auttasko jos sorvais jatkoholkin tankin ja anturin väliin. Kertokaa mitta niin äkkiä tulee ainakin V10:iin ja V11:sta sopiva palikka.
Ja jos joku viitsisi selvittää saman asian Californian osalta. Liekö sama anturi.

Tuskin kuitenkaan tämä?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fueltanks-Acc-/Others/Fuel-level-sensor::1087.html#!prettyPhoto/0/

Ilmeisesti tämä:

Noissa molemmissa taitaa olla joku uimuriosa nokassa. Onkohan siinä kierre, jota voisi kiertää ylemmäksi tai alemmaksi? Runko-osassa varmaankin on kytkin, joka kytkee, kun uimuri jää kuiville ja painuu alemmaksi. (Kokemusperäisesti voidaan osoittaa, että se ei kipinöi.)

Voi olla termistorikin, jos ei ole liikkuva osa siinä mustan putken kärjessä se pistoolinhylsyn näköinen.

Jos onkin kaikkiin pyöriin pantu sama anturi?  ::) On aika turhaa Nevadan 14 l tankista tietää, että se on puolillaan nyt ja hupenee minkä hupenee. Väliholkki voisi olla yksi ratkaisu. Täytyy joskus tutkia mahtuuko sinne holkin päätä törröttämään.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #11 : Lokakuu 02, 2012, 14:43:20 ip »
Mekein uskallan sanoa, että mitään liikkuvia osia siinä ei ole. Bensavalo ei ainakaan itsellä pala laitoksen jäähdyttyä ajon jälkeen, kun starttailee uudelle kierrokselle. Jos olisi kelluke, tilanne kylmällä käynnistettäessähän olisi sama, kuin ajon loputtua oli? Nyt vaatii vähän aikaa, ennen kuin lämpiää toimintatilaan.

Ymmärsiköhän tuosta kukaan mitään?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #12 : Lokakuu 02, 2012, 15:18:19 ip »
Tässä motomatin linkittämässä kuvassa on aiemmin käytössä ollut malli:
Tuskin kuitenkaan tämä?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fueltanks-Acc-/Others/Fuel-level-sensor::1087.html#!prettyPhoto/0/


Siinä on messinkiputken sisällä reed-kosketin (lasiputki) ja päässä oleva lakupötkön mallinen uimuri sisältää magneetin.
Vempeleessä on lisäksi liitäntäsuojasukan sisällä vastus, joka rajoittaa lampun valovoimakkuutta. Tämän vastuksen
liitäntäjohdot napsahtavat helposti poikki, mutta vika on kotikonstein korjattavissa.

V11:ssä on toiminnasta päätellen NTC-vastus (valon kirkkaus vaihtelee). Outoa on, että tällainen vaatisi toimiakseen
NTC-vastuksen vieressä olevan lämmitysvastuksen. Tällaisesta tai vastuksen liitännästä ei kytkentäkaaviossa näy merkkiäkään.
Tähän uudempaan en ole päässyt tutustumaan, kun on toiminut eikä ole huvikseen viitsinyt avata.

Vielä uudemmissa lienee NTC-vastusanturi, joka on johdotettu ohjaustietokoneen kautta, jolloin teksti tai valo ei välttämättä
vilku samassa tahdissa kuin anturin signaali.

edit: Tuollahan noista NTC-vastuksista on ollut puhetta:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3096.0
eikä se NTC mitään erillistä lämmitysvastusta tarvitse. Tuntui vaan jotenkin mahdottomalta, että virta, joka riittää lämmittämään
NTC:n ei samalla hehkuttaisi polttimoa edes hiukan. Tuon toimintaan saaminen on kyllä vaatinut joltain aikoinaan melkoista
optimointia.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2012, 20:22:35 ip kirjoittanut Urpo ja Turpo »

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #13 : Lokakuu 03, 2012, 11:34:33 ap »
Joo... ei siellä anturijutussa ole mitään liikkuvia osia. Muutenkin on tuo toteutus lähinnä viitteellinen. Ts. se vain ilmoittaa, jotta juottopaikkaa on syytä ruveta miettimään. Itse olen todellakin huomannut, että valo syttyy siinä 12l kieppeillä ja sen jälkeen "kauaskin" ajaneena, menee tankkiin ungefäär 14l.

Senhän voisi muuttaa hyväksi siten, että sen anturipuikon vaihtaa niin pitkäksi, että se ulottuu tankin pohjalta lähes ylös asti. Sitten vain sopiva volttimittari ja sen kalibrointi - voilá! Varsinainen toteutus onkin sitten hyvin askartelua vaativa työnäyt - eli ns. diplomityö.  :P


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin pa-varoitusvalo: vika vai ominaisuus?
« Vastaus #14 : Lokakuu 03, 2012, 12:07:10 ip »
Juuri tuossa aiemmin ruokatunnilla parin kolleegan kanssa aiheesta rupateltiin! Paras mittari olisi juurikin tuollainen anturi, josta mitattaisiin litran välein lukemat ja "opetettaisiin" ne mittariin. Olisi tarkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.