Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524612 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #570 : Helmikuu 29, 2016, 16:13:48 ip »
ECUn suojelu liittyy hyvin läheisesti akun kanssa toimimiseen.
Alempana sanoja jotka liittyvät oman pyörän tuntemukseen. Edes pääseikkojen.

Tuo odottelu virta-avaimen suhteen on perusteltua kaikkien ECUjen suhteen. Perinteistä kokeilua että pitää akkukaapelia sormilla kiinni akun navassa, kokeiltaessa toimintoja, ei pidä tehdä missään yhteydessä. Akun johtoja ei tule kytkeä eikä irrottaa missään yhteydessä kun virta on päällä jos ei tulipalo uhkaa. Ei edes silloin kun pyörän akkuun on kytketty kaapeleilla jokin toinen akku tai järjestelmä kuten ylläpitolaturi tai aiotaan antaa apuvirtaa. Tämän vuoksi ohjekirjoissa lukee kielto lisävirran antamisesta.

Muistakaa tarkistaa ECUn ulkoinen maajohto onko se johtavassa tilassa. Vanhat ECUt olivat kumityynyillä ja vatkasivat pyörän käydessä ja niiden maadoitus on tämän yhden johdon varassa. Saattaa aiheuttaa omituisia häiriöitä.

Jos lisävirtaa annetaan niin virrat ovat pois päältä niin kauan kuin lisävirtaa annetaan. Ennen käynnistysyritystä kaapelit irrotetaan ja käynnistys tehdään pyörän oman akun voimalla jos se ylipäätään on ottanut virtaa vastaan. Jos ei ole ottanut virtaa sisäänsä niin vika on akussa. Vaihdetaan akku.

5AM ja sitä uudempien moottorinohjauksien yhteydessä on tilanne se että virta-avaimen taskuun laittaminen ei katkaise virtaa järjestelmästä. Useita toimintoja seuraa pyörän "elämää" kun akkukaapelit ovat kiinni mutt virrat poikki. Monet pitävätkin ylläpitolaturia kaiken aikaa kytkettynä pyörän akkuun pitääkseen toiminnot käynnissä. Tämäkään ei ajan mittaan ole paras ratkaisu akun kestoiän kannalta vaan täyteen ladattu ja virtapiiristä irrotettu akku pärjää parhaiten. Akku tosin purkautuu sisäisestikin hiljalleen ja voi tarvita latauksen talven aikana uudelleen.

Moottorit ovat suurenneet ja virrankulutus kasvanut runsaasti. Laturit ovat tehokkaampia. Ristiriitaisen tuntuisesti on akkukoot silti pienentyneet. Ristiriitaa ei kuitenkaan ole: pieni akku latautuu täyteen tehoonsa nopeasti ja antaa suuren käynnistysvirran ollessaan täysi.

Pari kertaa pihaan on tuotu pyörä jossa on vika joka ilmenee ajoittaisesti. Toisinaan toimii, sitten taas pätkii ja sammuilee. Molemissa auttoi että laittoi ECUn moninapaliittimen kiinni ECUn. Jotain muuta räplätessä on osuttu lukitussalpaan ja liitin on hieman raottunut ja hengettömän kokoiset hituvirtaliittimet eivät enää saa täyttä kosketusta. Tämä voi myös aiheuttaa ongelmia ECUlle koska se voi ryhtyä säätämään itseään saamansa väärän signaalin vuoksi. Tämän tapaisten vikojen uskon yleistyvän. Yksinkertainen asia mutta antaa oireita aivan muualle eikä ajotietokonekaan voi tietää missä mennään ja punainen yleisvaroitusvalo vain loistaa.

Sitten sana oman pyörän tuntemuksesta: Vielä jokin aika sitten eivät jotkin pyörän omistajat tienneet onko hänen pyörässään kaasutin vai "ruisku". Nyt tilanne on parempi kun on enimmäkseen vain "ruiskuja". Mutta siihen se tietämys sitten paljolti jääkin. Mielellään neuvoisin puhelimessa mutta soittaja inttää vain että päävaroitusvalo loistaa mutta pyörä käy. Mikä vikana? Uskaltaako ajaa?

Pyörän käyttäjällä on nykyään kuitenkin usein ajotietokone apunaan. Sieltä voi katsoa onko vika jossain komponentissa vai toiminnossa. Sen tiedon pohjalta voi alkaa spekuloimaan vian sijaintia vai onko ylipäätään mitään vikaa. Eikö olisi ihan leppoisa juttu kiireettömästi katsoa pyöränsä ajotietokoneen toiminnot ja muistit läpi silloin tällöin. Olisi jo ennakkotieto siitä mitä ehkä olisi luvassa. Kieltämättä järjestelmään tulee vikailmoituksia jotka eivät välttämättä johda hei toimenpiteisiin kun akun alhainen lataustila ja ristiriita jossain järjestelmässä. Mutta jos alkavatkin yleistyä ja ajossakin huomaa jotain ja punainen valo syttyy mutta virran katkaisun jälkeen ei enää sytykään on vikatieto silti muistissa. Mutta järjestelmä ei voi tehdä toista vikailmoitusta näkyväksi jos edelliseen vikailmoitukseen ei ole reagoitu ja kuitattu eli siirretty korkeampaan muistiin eli ajajan päähän. Silloin syttyy vain punainen varoitusvalo tillittämään.

Suosittelen pitämään kirjaa vikailmoituksista ja niiden ilmenemisestä, jos jokin vikailmoitus toistuu ilman näkyvää vikaa, että edes huolto saa siitä tiedon. Virrat katkaisemalla kun punainen valo sammuu niissä tialanteissa jossa se ilmoittaa sellaisesta seikasta jolla ei ole välitöntä merkitystä turvallisuuteen tai matkan jatkumiseen. Mutta tieto jää muistiin. Sen uusiutumista samaksi on vaikea tietää jos vikalogia ei ole välillä nollattu. Vikalogiin pääsemiseksi tarvitaan pyöräkohtainen salasana joka koostuu numeroista. Se lienee jokaiselle annettu pyörän asiapapereiden mukana.

Mutta ennen kuin tarvitsee ryhtyä käytännön vianetsintään olisi hyvä tutustua siihen tuuman paksuiseen opukseen pyörän eri toiminnoista. Kello osataan laittaa aikaan mutta sillä osaamisella tietäisi pyörästään paljon enemmänkin. Ennen kuin tullaan "lankoja" pitkin korvaan ja haukutaan ettei sustakaan ole mitään apua.

Valitettavasti on niin että Guzzien "omistajan oppaita" ei ole suomennettu sitten 80-luvun. Se on lainvastaista ja saattaisi maahantuojan vastuuseen jos asianmukainen tieto ei ole tavoittanut pyörän omistaa. Mikäli joku haluaa oikeutta käydä.
Keskusteltuani asiasta sain tietää että on tekeillä yleisluontoinen suomenkielinen opas Guzzien rakenteista ja ominaisuuksista. Sisältöä ei sen kummemmin kerrottu. Arvaan että se tulee olemaan täynnä varoituksia ja ohjeita miten ei tule toimia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:45:06 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #571 : Maaliskuu 16, 2016, 19:49:25 ip »
Onko kukaan kokeillut/käyttänyt TunerPro RT:tä? Onko suuria eroja karvalakkimalliin?
http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #572 : Huhtikuu 01, 2016, 21:58:15 ip »
MIU G3 "Writer" on valmiina kirjailee koodaaja (ei aprillipila). Testattu Aprilialla jossa MIU G3. Nyt hakusessa muutama rohkea Guzzi -testaaja, ennen kuin se tulee ladattavaksi.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #573 : Huhtikuu 01, 2016, 22:09:23 ip »
MIU G3 "Writer" on valmiina kirjailee koodaaja (ei aprillipila). Testattu Aprilialla jossa MIU G3. Nyt hakusessa muutama rohkea Guzzi -testaaja, ennen kuin se tulee ladattavaksi.

Tarkennettakoon että koskee malleja V7 II ja V9.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #574 : Huhtikuu 03, 2016, 11:16:38 ap »
MIU G3 Reader/Writer -toiminnasta:

Luettaessa MIU G3 (Reader) syntyy 512 kB tiedosto. Kirjoitettessa siitä kirjoitetaan ecuun kuitenkin vain tiedot 384 kB eteenpäin. Alussa on "BootLoader", jota ei koskaan ylikirjoiteta ecuun. Siksi kirjoitettaessa (Writer) MIU G3:een näytössä juoksevat numerot alkavat arvosta 128 kB päättyen arvoon 512 kB.

Kun MIU G3 mallit ovat nykytekniikkaa, muuttuu myös tarvittava menettely hieman (tuttua esim. RSV4 -kuskeille, jotka käyttävät näitä toimintoja saatuaan ”race ecu” softan moottorinohjausjärjestelmäänsä), jos ecuun siirretään täysin uusi ohjelmaversio (Guzzin kohdalla vaikka se huhuttu "tehokkaampi Japanin V7 -softa", jos sellainen on olemassa):

1. GuzziDiag: kohdassa "Toimintotestaus" tehdään "lataa tallennetut tiedot"
2. GuzziDiag: kohdassa "Toimintotestaus" tehdään "poista tallennetut tiedot"
3. IAWMIUG3 Writer: ohjelmiston kirjoitus ecuun
4. Guzzidiag: kohdassa "Toimintojen testaus" tehdään ”Kaasuläp. liikk. tallennus” *)
5. Guzzidiag: kohdassa "Toimintojen testaus" tehdään "Itsemukaut. arv. reset"

*) Tässä ymmärtääkseni ohjelma käskee kääntämään kaasua laidasta laitaan

Jos muuttaa pelkästään oman käytössä olevan ohjelman karttoja (taulukoiden arvoja), riittää vaihe 3.  Muuten kohdat 3.-5. ovat välttämättömiä. Kohdat 1.-2. lisäksi "varmemmaksi vakuudeksi".
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2016, 18:54:44 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #575 : Huhtikuu 04, 2016, 18:45:43 ip »
Nyt jaossa. IAW MIU G3 Reader. IAW MIU G3 Writer. http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #576 : Huhtikuu 23, 2016, 23:54:00 ip »
Näpsät työkalut matkakäyttöön (ei omat, ulkmaalaset aparatit).
Trekstor SurfTab wintron 7.0 (+pussukka sille), näppis Rii K12 Bluetooth 3.0.
https://www.hobbyhall.fi/elektroniikka-ja-viihde/tabletit/windows-tabletit/trekstor-surftab-wintron-70-windows-10-tabletti?gclid=CITs2MzPpcwCFRITGwodd2EO3Q

FTDI ajuri 2.12.16 kuuluu olevan W10:iä vanhemmilla käyttöjärjestelmillä ongelmallinen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2016, 19:49:29 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #577 : Huhtikuu 24, 2016, 09:47:33 ap »
No, eipä ole hinnalla pilattu tuo SurfTab. Vielä, kun GuzziDiag tukisi bluetoothia, niin jäisi tuo johtohässäkkä pois 5AM ja uudemmissa ECUissa.
ScanM5X Data Loggerissa (linkki) bluetoothin viive ei enää haittaa ajonaikaista tietojen lukua ja/tai loggaamista.
Nevadassa olen syksyllä enemmän ja nyt keväällä pari kertaa käyttänyt johdollista ScanM16 USB versiota (linkki).
Mielenkiinto nyt lähinnä lambda-takaisinkytkennän vihreässä merkkipallossa, että koska on lambda- ja koska karttaohjaus ECUlla käytössä.

ps. Tällaista täplää siis tuijotellaan, vaikka voisi nauttia auringosta ja tuulen tuomista tunnelmista.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2016, 12:06:43 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #578 : Huhtikuu 24, 2016, 11:04:55 ap »
Lainaus
koska on lambda- ja koska karttaohjaus ECUlla käytössä
Kerro sitten... mielenkiintoista. Jos peruslambdan (ei laajakaista) toiminto on kuten usein keljuillaan, "on/off" tyyppistä, niin että sen avulla ei tarkemmin säädellä (?) ja sekin on sitten kokonaan pois käytöstä suuren osan ajasta...?
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #579 : Huhtikuu 24, 2016, 11:30:28 ap »
Vähän ennenaikaista vielä, kun ei ole riittävästi kokeilukertoja, mutta kylmillä ilmoilla kynnykseksi tullee imuilman alhainen lämpötila, jolloin lambda ei kytkeydy. Täytyy ajaa kone lämpöiseksi ja pysähtyä, jotta lämpö nousee ilmakotelolle ja lambda kytkeytyy. Kun se on aktivoitunut, niin säätelee seosta enimmän osan ajossakin. Nyt tilasin ilmanlämpötilan huijausboksin (linkki), josko sillä huijaisi ECUa kytkemään lambdan "aina ja iankaikkisesti".
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #580 : Huhtikuu 24, 2016, 13:11:06 ip »
Joku jos ilmottautuisi kyseiset laitteet omaavana vilkaisemaan muutaman pyörän kartat, niin mielenkiintoa varmaan olisi kaltaisiltani ei hajua pyörien bittiohjauksista.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #581 : Huhtikuu 24, 2016, 14:15:05 ip »
Lainaus
kyseiset laitteet omaavana vilkaisemaan muutaman pyörän kartat
Joskus jossain voisi olla n kertaa x kappaletta henkilöiltä, joilla on GuzziDiag -työkalut matkassa. Sitten voisi olla n kertaa x kappaletta Guzzisteja, jotka haluavat tietää jotain moottorinohjausjärjestelmästään. Ainakin tyypit, versionumerot ja itse kartat talteen sekä vikakoodien lukeminen (jokaisella oltava oma usb -tikku mukana).  Voisi katsoa karkeasti minkälaisia arvoja kaasunasentoanturi antaa. Ja silloin kun se on tarpeen, voisi nollata itseopittavat arvot. Karttojen muokkaus vaatii jo osaamista (jota minulla esim. ei ole) ja pyörän omistajan omaa tahtotilaa ja toimia. Sitten kun näkee miten helposti kaikki käy, voisi ostaa omat kaapelit ja ladata softan ja käyttää GD -työkaluja aina kun on tarpeen tai haluaa harrastaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2016, 19:38:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 047
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #582 : Huhtikuu 24, 2016, 16:50:40 ip »
Jos GuzziDiag-osaajilla olis intoa, niin voishan nuita GD-sessioita järkätä paikallisesti ihan ilmoitusluonteisesti kokoonkutsuen esim.
viikkotapaamisten yhteyteen.
Toki Guzziralliinkin tämä ohjelmanumero on ihan kelevollinen. Tuolloin aikaakin on hiukan reilummin. Useaa tämä kuiten kiinnostaa.
GD-aktiivit vois funtsata sessioiden ajoituksia ja informeerata foorumilla tarpeen mukaan.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #583 : Huhtikuu 24, 2016, 17:23:51 ip »

Pohjoisen tapaamiseenkaan ei olisi pitkä aika, jos joku/jotkut GD:n hallitsevat vaan koppeutuisivat saapumaan...sopisi ihan hyvin vielä lauantain ohjelmaan. Asiaa voisi jatkaa  sitten vaikka Guzzirallissa.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #584 : Huhtikuu 24, 2016, 17:36:28 ip »
.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:46:04 ip kirjoittanut motomatti »