Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524676 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #450 : Huhtikuu 05, 2015, 13:56:31 ip »
Kysymys Triman023:lta:   Hei Mr Beetle
Voisitko antaa minulle selityksen mikä CO säätö on ja mitä se tekee?
Tiedän, että se vaikuttaa tyhjäkäyntiin, mutta haluaisin vähän lisää ymmärrystä ennenkuin leikin sen kanssa.
Lainaus käyttäjältä: Beetle
Okei. CO säätö lisää (tai vähentää) korjausajan todelliseen ruiskutuspulssiin. Se on pulssi, jonka ECU on määrännyt kun kaikki lämpötila- ja painekorjaukset on tehty. Tämä korjausaika vaikuttaa suoraan läpi koko kierroslukualueen.

Jos sinun piti asettaa CO +10:een, niin se lisää 100 mikrosekuntia ruiskupulssiin. 2800µS pulssista tyhjäkäynnillä tuli 2900µS pulssi. 6500µS pulssista 6500 kierroksella/min tuli 6600µS. Se on 3,5% ja 1,5% lisäys suhteellisesti, ja siksi se vaikuttaa epälineaariselta.

Toisinpäin, CO säädön -10 vähentäisi 100µS ruiskutuspulssia.

Mark111 kysyi:  Vielä varmistaakseni, onko tarpeellista resetoida itseoppivat arvot joka kerta, kun päivittää kartan tai resetoida TPS tai CO säätö, vai vaaditaanko ne vain joissain tapauksissa ?

Lainaus käyttäjältä: Beetle
Ei, sinun pitäisi tarvita resetoida itseoppivat arvot vain kerran sen jälkeen, kun olet korvannut kartan, jossa lambda on kytketty päälle. Näin tapahtuu yleensä, kun tehdaskartta korvataan minun kartallani.

TPS reset tulee tehdä joka kerran, kun kartta päivitetään. CO säätö ei muutu millään resetoinnilla ja pysyy samassa arvossa, jonka olet asettanut, ei edes kun päivität uuden kartan.
Ok.  Kiitos !
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2015, 10:37:09 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #451 : Huhtikuu 06, 2015, 16:08:03 ip »
.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:32:09 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #452 : Huhtikuu 07, 2015, 18:47:00 ip »
Uusi "5AM" XDF -tiedosto: IAW5AM XDF V1.29  

Pauldaytona oli täydentänyt joitakin asioita.

Tämä teksti tulee *.zip -tiedoston mukana changelog -tietona *.txt -tiedostona:
"
Added Right cylinder Fuel, this is cummulative the left side and the delta value. So the left, main fuel is still leading.  Added Right cylinder ignition, this is cummulative the left side and the delta value. So the left, main ignition is still leading.
"


http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #453 : Huhtikuu 13, 2015, 17:11:24 ip »
Ossaako joku kertoa, mitä/mistä/mikä on Lambda integrator arvo ? Näkyy videossa alarivillä:
https://www.youtube.com/watch?v=NUOtoYCifN4
Kuten näkyy, niin kone on kylmä ja sitä vasta lämmitetään. Lambda integraatio on 1.0 ja oikealla status laatikosta näkyy open loop. Asia liittyy kännykkäsovellukseen, johon itse toivoin mV arvoa, joka (kuten videolla) on paljon eläväisempi ja sitä myötä myös enemmän kertova.

EDIT: Tällaista infoa löysin muualta:
Lambdaintegrator lukema näyttää sen miten ecu lambdan antamaan lukemaan suhtautuu. Eli jos miinuksella niin vähentää sen hetkistä ruiskutusaikaa ja positiivisella lisää. Se kertoo ehkäpä parhaimmin miten ecu säätää hetkellistä ruiskutusaikaa.

Liitekuvan eniten sahaava Sond 1 on anturi ennen katalysaattoria. Sond 2 suora viiva katalysaattorin jälkeen.
Integrator on vähemmän sahaava ja lievästi aaltoileva Effect on korjausvaikutus.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2015, 18:58:15 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #454 : Huhtikuu 14, 2015, 21:02:40 ip »
.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:32:33 ip kirjoittanut motomatti »

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #455 : Huhtikuu 22, 2015, 20:00:33 ip »
Homma etenee..hitaasti, mutta kuitenkin.
 
Innovaten laajakaistalamda on kotosalla ja pitäisi alkaa laitella anturi paikoilleen. Mikäli ymmärsin ohjeista oikein, niin anturi pitäisi asentaa ennen h-putkea tai keskivaimenninta. Eli calin pakokäyrään niin, ettei häiritse virtausta ja ihan sama kumpaan käyrään. Vai?

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #456 : Huhtikuu 22, 2015, 21:19:54 ip »
Ehkä tässkin lajissa on koulukuntia mutta itse laittaisin sille puolelle missä on TPS ja huolehtisin läppärunkojen balanssin kuntoon.
Vasemmassa Calin pakoputkessa/rungossa on hyvä paikka lambdalle: siinä missä sivuseisontatuki on kiinni rungossa on hyvä paikka anturille. Suojamuovista/pellistä (mallista riippuen) pitää hieman louhia materiaalia pois että anturin pitkä varsi ja johdinputki mahtuvat kulkemaan.

Muita sääntöjä: anturi laitetaan aina pakoputken yläpinnalle/sisäkaarteeseen ettei se joudu tekemiseen nesteiden kuten veden tai bensiinin kanssa. Kylmäkäynnistyksessä muodostuu runsaasti vettä ja vikasäädöillä voi pakoputkessa olla palamatonta bensiiniä.

Anturi, varsinkaan laajakaistainen, jossa on melko iso "nuppi" ei saa tukkia pakokanavaa tarpeettomasti. Riittää kunhan nupin "nokka" on pakokaasuvirrassa.

Sääksjärvi Trikeen juurikin asensin lambdalle paikan. Kuva asennuksesta jutun keskivaiheilla: http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-pakoputkien-valmistusta.html

Ps: Laajakaistalambdan keskusyksikön muodostamaa simuloitua kapeakaistasignaalia voi syöttää edelleen pyörän ECU:lle.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #457 : Huhtikuu 22, 2015, 21:30:21 ip »
Lainaus
sille puolelle missä on TPS
Mitenkäs se että Fuel Map -kartta vaikuttaa vasempaan sylinteriin ja Delta Fuel Map oikeaan sylinteriin? Omaani hitsautin siis molempiin alkukäyriin lambda-anturille paikat. Jos on vain yksi, silloin vasempaan alkukäyrään sillä ajatuksella että Fuel Map:illa säädetään pääsääntöisesti ja oikean sylinterin syöttö "korjataan" Delta Fuel Map:illa?
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #458 : Huhtikuu 22, 2015, 23:27:40 ip »
Sen deltafuelin voi kyllä rauhallisin mielin vaikka nollata. Ei meistä monikaan huomaa ajossa eroa onko sielä lukuja vai ei. Onhan kaasareissakin samat suuttimet molemmin puolin. Balanssit vain tarkasti kohdilleen.

Mutta Vintagessa laittaisin vasempaan käyrään. Sinne Matin osoittamaan paikkaan. Sportissa anturi on oikealla puolella mutta niin on myös TPS.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #459 : Huhtikuu 23, 2015, 10:40:57 ap »
Lainaus
Ei meistä monikaan huomaa ajossa eroa onko sielä lukuja vai ei
Suattaapa olla..  Ainakin Australian Griso- osasto mielestäni säätää Delta Fuel -mapia pieteetillä. Ehkä se on vähemmän tärkeä niissä malleissa missä erityisesti pakopuoli on virtauksiltaan symmetrisempi. Mutta 1200Sporthan juuri on "epäsymmetrinen" ???. Joskus Motomatin kanssa spekuloitiin että ihanteellista olisi kun olisi värähtelyanturi, jonka perusteella joku softa säätäisi Delta Fuel map:in niin, että moottori kävisi mahdollisimman värinättömästi. Siis "ohjelmallinen tasapainotusakseli". Tietty annetun AFR:n puitteissa...
V11 - it defines you.

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #460 : Huhtikuu 23, 2015, 11:07:07 ap »
Kiitosta vaan. Vasempaan sen laitan, ei kai se niin karvan päälle...Ja jos innostuu ja budjetti antaa myöten, niin voihan tuon toisen lisätä myöhemminkin. En oo ihan varma sopiiko meidän kerhon dynon co-anturi Lafranconin reiästä tarpeeksi syvälle, mutta sillä voi yrittää joskus mielenkiinnosta tutkia oikean puolen seosta, että meneekö miten lähellä vasenta.

Jouko

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #461 : Huhtikuu 23, 2015, 11:12:38 ap »
Delta-mapista koitin eilen vilkaista Grisokettosta, mutten löytänyt sitä ketjua, missä siitä oli juttua.
Vaikuttaa juuri värinöihin sekä 8V koneessa alavääntöön (2000-3500rpm). Jos tehtaan kokoajapönttö korvataan Y-putkella, niin delta map on kaikkein keskeisin kartta, jottei ala- ja keskikierrosvääntö jää ohueksi. Delta-mapin optimointiin Beetle käyttää 2. lambda (katin jälkeen) tiedon syöttöä eculle, koska ei sitä ole oikein muulla tavalla onnistunut tekemään.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #462 : Huhtikuu 23, 2015, 11:33:48 ap »
Voi olla mutta en ole kyllä huomannu värinöitä tms ilman deltakarttaakaan. Ja parhaat väännöt tuolle(kin) alueelle saa kun säätää sen Y-putken kanssa. Tai siltä ainakin tuntuu ja muusta en pal välitä ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #463 : Huhtikuu 23, 2015, 14:11:11 ip »
Ja parhaat väännöt tuolle(kin) alueelle saa kun säätää sen Y-putken kanssa. Tai siltä ainakin tuntuu ja muusta en pal välitä ;D
Sehän se on juuri kaikkein antoisinta, kun ittelle tekee, niin ei tarvitse tehdä kompromissejä  8)
Beetle teki pari "Monster" karttaa, että oli kunnolla jerkkua alhaalta ylös koko matkan, niin vaikka joku tykkäs, niin toinen jo kohta nillitti, kun kulutus nousi 5,5:stä yli 6,5:en. Suurelle yleisölle tehdessä joutuu taipumaan.
Karttapäivitys on aika vaivaton operaatio - voi olla yksi kartta "reikäpää ajoon" radalla, toinen "pisaralla pisimmälle" ajoon ja kolmas E85 etanolille jne.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #464 : Huhtikuu 24, 2015, 14:06:52 ip »
Jos joku pitää yhteyttä tuonne kehittäjätiimiin (edellä ollut gmail osoite ei ole tunnettu/voimassa, enkä saanut lähetetyksi heille terveisiä, joita suurella vaivalla rautakankienglannilla väänsin) niin voisi kertoa, että:

Linux versio 32 bit ei toimi 32 bit käyttöjärjestelmissä. Kokeiltu: Ubuntu 12.04, Xubuntu 14.04 ja Lubuntu 14.10. Käynnistettäessä (sudo ./GuzziDiag_V0.46) tulee pieni ikkuna, jossa joku valinta harmaana, kieli valinta? ja OK painike. Valinta ei anna valita mitään. klikatessa OK vilahtaa tyhjä punainen asetustyöpöytä sekunniksi ja sammuu. Asetustiedosto .init syntyy myös, mutta se on tietenkin tyhjä. Vika ei ole kirjastoissa (lib files) koska pääte (terminal) ei anna mitään virheilmoituksia.

Jos Linux os. on 64 bit, sekä 32 bit että 64 bit GuzziDiag käynnistyvät ja toimivat hienosti. Kokeiltu Ubuntu 14.04 ja Linux Mint 17.

EDIT: Sain lähetetyksi viestin uudella yrityksellä ja sähköpostiosoite oli kuin olikin kunnossa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2015, 10:49:14 ap kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo