Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524664 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #405 : Lokakuu 08, 2014, 10:16:54 ap »
Lainaus
Guzzidiagia viedään eteenpäin
Varsinaiset tekijät ovat Beard (koodaus) & Pauldaytona ja Meinolf (muu testaus). Tässä ollaan vaatimattomia sanansaattajia.

Motomatti kertoo voimiansa säästämättä kaiken täällä ja blogissaan (moni ei ehkä tiedä että hän viettää paljon aikaa puhelimessa "käytönrohkaisun" ja GuzziDiag -tuen ympärillä).

Lainaus
Cali 1400 omistajatkin pääsevät tekemään perusasetuksia
WildGuzzi palstalta panin merkille että P.Roper on sitä mieltä että Cali1400 kohdalla huoltoilmaisimen kuittaus ei käy enää mittaripaneelista, vaan se pitää tehdä GuzziDiagilla (ecuun).
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2014, 14:16:23 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #406 : Lokakuu 24, 2014, 22:58:43 ip »
USB-KKL kaapeleiden väärät sirut lienevät suurin ”hankaluus” mitkä käytännössä estävät GuzziDiag –työkaluja saamasta yhteyttä ecuun. Käyttöön valittiin aikanaan ”FTDI 232RL” –siru koska sen avulla saatiin aikaiseksi eri ecumallien tarvitsema toisistaan poikkeava yhteys- ja tiedonsiirtotapa.


1. Windows Update oli 29.9-22.10.2014 välisenä aikana tällä tolalla:

Automaattisen Windows Update –päivityksen jälkeen on voinut tulla ongelma. 29.09.2014 julkaistu 2.12 ajuri tekee väärennetyn Ftdi sirun lopullisesti käyttökelvottomaksi.

Ftdi siru muuntaa USB portin sarjaportiksi. Se on hyvin yleinen siru monissa eri käyttötarkoituksissa ja siksi usein kopioitu. Windows Updatessa oli päivitys 22.10 asti, jonka vuoksi kaikki väärennetyt Ftdi –sirut voivat lakata toimimasta. Jaossa ollut Ftdi:n ajuri teki väärennetyt Ftdi -sirut käyttöjärjestelmälle näkymättömiksi. Tavallisen loppukäyttäjän lienee mahdoton selvittää, onko siru alkuperäinen vai väärennetty.

http://hackaday.com/2014/10/22/watch-that-windows-update-ftdi-drivers-are-killing-fake-chips/

Jos ei ole varma että oman kaapelin siru on alkuperäinen Ftdi siru, koodaaja kertoo että automaattiset ajuripäivitykset voi estää Windowsissa. Tässä ohje W7 käyttikselle: Start, kirjoita ikkunaan ("hae ohjelmistoista ja tiedoista") ”laite” => valitse esiin tulevasta valikosta ”muuta laitteen asennusasetuksia” => haluatko windowsin lataavan laitteiden ohjainohjelmistot ja luonnolliset kuvakkeet => ei, haluan valita itse => älä koskaan asenna ohjainohjelmistoja windows update palvelusta.

Samasta paikasta toiminnon vai laittaa taas käyttöön. Tulee mieleen että kun ostaa kaapeleita, ehkä kannattaa ostaa kalliimman pään tuote siinä toivossa, että sen Ftdi siru olisi alkuperäinen?


2. Mutta ei vakituista hätää (ellei Windows Update ole jo asentanut FTDI ajuria V2.12 ennen 23.10):

Microsoft (jonka ohjelmilla sirut tunnistetaan, ajurien päivitystarve määritellään ja lopulta tehdään sitten tuo päivitys) on ilmoittanut 23.10:
"
Yesterday FTDI removed two driver versions from Windows Update. Our engineering team is engaging with FTDI to prevent these problems with their future driver updates via Windows Update.
"
Ymmärrän tuon niin että Microsoft on pakottanut FTDI:n ottamaan pois Windows Update jakelusta sellaisen FTDI sirun ajurin, joka tekee väärennetyn FTDI sirun lopullisesti käyttökelvottomaksi normikäyttäjälle. Lienee siis kuirenkin mahdollista että 22.10 asti Windows Update on asentanut sellaisen ajurin, joka tekee piraattisirut käyttökelvottomaksi.

http://arstechnica.com/information-technology/2014/10/windows-update-drivers-bricking-usb-serial-chips-beloved-of-hardware-hackers/


3. Älä asenna käsin tai apuohjelmalla FTDI:n sivuilta ajuria 2.12

FTDI:n omilla sivuilla on jaossa edelleen tuo "killer driver" (2.12). Suositeltu on edelleen 2.08.14, joka löytyy esim. GuzziDiag latausivulta http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2014, 16:49:33 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #407 : Lokakuu 25, 2014, 00:09:51 ap »
Lainaus
Tässä ohje W7 käyttikselle: Start, kirjoita ikkunaan ("hae ohjelmistoista ja tiedoista") ”laite” => valitse esiin tulevasta valikosta ”muuta laitteen asennusasetuksia” => haluatko windowsin lataavan laitteiden ohjainohjelmistot ja luonnolliset kuvakkeet => ei, haluan valita itse => älä koskaan asenna ohjainohjelmistoja windows update palvelusta.

Ylläoleva komentojono suoritettu. Kiitos.

Tämä onkin hyvä tietää ja muistaa. Muutamia W7-päivityksiä on tullut mutta on ollut säätämätöntä aikaa jo toista kuukautta. Jos ens kerralla ei natsaa niin pitää ilmeisesti palauttaa kone siihen tilaan kuin se on ollut silloin kun viimeksi säätö toimi?

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #408 : Lokakuu 25, 2014, 00:49:45 ap »
Päivitin tuota ylempää tekstiä, pääsääntöisesti voitaneen sanoa "komento takaisin". Olen ajanut Windows Updaten tällä viikolla tässä W7 järjestelmässä. Kokeilin juuri laittamalla kaapelin kiinni ja katsomalla laitehallinnasta että ajuri on 2.8.30.0/12.7.2013. VID (Vendor ID, valmistajatunus) = 0403 ja  PID (Product ID, tuotetunnus) = 6001. On siis jossain vaiheessa tullut päivitettyä tai päivittynyt Windows Updaten toimesta (ei ole enää 2.08.14). Se Ftdi:n kikka "tuhota" piraattisiru oli kirjoittaa tuotetunnuksen päälle "0000".

Harmillista jos asiat nyt mutkistuvat tällaisen jutun vuoksi, mihin loppukäyttäjä ei ole osannut varautua. Kun johtosulkeiset ovat olleet monille se hankalin vaihe, tästä voi kehittyä aikamoinen soppa jos vaihtoehdot ovat: a) osta johto jossa on alkuperäinen Ftdi siru -voi olla vaikeaa-  b) kikkaile asian harrastusta vaativilla erikoisohjelmilla ja palauta sirun tuotetunnus sekä poista uusi ajuri ja asenna vanhempi ajuri.

http://www.reddit.com/r/arduino/comments/2k0i7x/watch_that_windows_update_ftdi_drivers_are/clgviyl

Ftdi ajurin lisenssitekstissä sanotaan: "Use of the Software as a driver for a component that is not a Genuine FTDI Component MAY IRRETRIEVABLY DAMAGE THAT COMPONENT."

Siellä GuzziDiag lataussivullahan on myös "Adapter Test" ohjelma, jolla voi testata että kaapeli toimii. KKL johdon tarvitsema 12V pitää olla kuitenkin käytettävissä.

MUTTA: jos on tuo ajuri 2.12 asennettuna ja liittää johdon kiinni jossa on piraattisiru...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2014, 00:29:49 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #409 : Lokakuu 25, 2014, 10:59:16 ap »
Lainaus
3. Älä asenna käsin tai apuohjelmalla FTDI:n sivuilta ajuria 2.12

Pitänee tuo välijohto testata testerillä ja jos tökkii niin ryhtyä toimenpiteisiin. Taisi olla muutama päivä sitten kun W7 päivittyi automaagisesti.

Tämä tietotekninen sohloilu on harmillista varsinkin jos ei ole syvempää tietoteknistä asiantuntemusta. Tulee tikkuja sormiin pään raapimisesta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:23:16 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #410 : Lokakuu 25, 2014, 11:12:50 ap »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:23:43 ip kirjoittanut motomatti »

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #411 : Lokakuu 25, 2014, 11:43:37 ap »
Oletteko kuinka kehittäjiin yhteyksissä ?  Välittyykö kauttanne parannusehdotuksia ?
Esim. ohjelman sisäinen (Ohje valikon alla) "etsi päivitystä internetistä..." olisi näppärä.
Muuten ei muuta, kuin iso kiitos!
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #412 : Lokakuu 25, 2014, 14:13:33 ip »
Lienee Camnin sarkaa tuo yhteydenpito. Ymmärtääkseni on mahdollista ainakin pyytää asiaa jos sille on perustelu.
Sama asia koskisi sitten myös Readeria ja Writeriä.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #413 : Lokakuu 25, 2014, 14:24:57 ip »
GuzziDiag, Reader ja Writer voisivat nekin olla samassa ohjelmassa, kun ovat kooltaan sen verran pieniä.
Eri ecuille on tietysti eri writerit ja readerit, mutta sehän olisi mahdollista tehdä asetuksista valittavaksi.
Ei ole tosin minun alaani tuo ohjelmien tekeminen, joten en tiedä sen ja niiden vaikeuksista.
Voi myös olla hyvinkin tarkoituksenmukaista (vahinkojen välttämiseksi), että ne on pidetty erillään.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #414 : Lokakuu 25, 2014, 15:24:24 ip »
Lainaus
Välittyykö kauttanne parannusehdotuksia

Historiaa: Tuli tavaksi kurkkia saksalaisia Guzzipalstoja. Siellä huomasin että täällähän on joku ilmainen käyttöliittymä Guzzin moottorinohjausjärjestelmään. Tällaisille oli ilmennyt samaan aikaan kysyntää myös suomen foorumilla ja kukin kaivoi tiedonjyväsiä maailmalta. Motojussi oli samalla asialla ja kokeili saksankielistä versiota GuzziDiagista hyvällä menestyksellä ja minä otin yhteyttä sylttytehtaalle, että josko myös suomenkieli voitaisiin lisätä valikoimaan? Motomatti ojensi heti auttavan kätensä ja tarkisti jo ensimmäiset käännökseni.

Sen jälkeen koko projekti on laajentunut. Alkuperäinen Pauldaytonan idea oli että GuzziDiag tekee saman minkä valmistajan virallinen softa: sillä pääsee katsomaan arvoja ja tekemään huoltotoimia. Nyt päästään jo lukemaan ja kirjoittamaan tietoja ja käyttäjäkunta on laajentunut muihinkin Marelli ecuja käyttäviin moottoripyöriin.  Ducati ehkä suurimpana mutta Moto Morini ja GasGas myös mukana. Suomalainen, nimimerkki ”tomik”, on tukena koodaajalle (Beard) 7SM ecun ja Aprilia RSV4 –pyörien osalta.  RSV4 kuskit ovat riemuinneet GuzziDiag:in ominaisuuksista maailmanlaajuisesti "tomik":in ansiosta.

Nyt kun useat sivistyskielet ovat mukana, käyttäjäkunta on laaja.  Australialainen työpari ”Beetle & P.Roper” ovat kasvatteneet käyttäjäkuntaa sillä puolella maapalloa englantia puhuvien keskuudessa.  Mukana olevat kielet ovat saksa, englanti, ranska, italia, espanja, hollanti ja suomi.  Kehittäjien pääfoorumi on saksankielinen ”www.guzzi-forum.de” ja sähköpostiosoite guzzidiag@gmail.com.  Saksanfoorumilla ilmoitetaan uudet asiat ja käydään kehityskeskustelua.  Suurin syy sille, että ominaisuuksia ei ole tullut lisää kovin laajasti on se että koodaaja tekee ohjelmaa yksin. Perustellut ja toteutettavissa olevat asiat ovat menneet eteenpäin.

Tuo Reader/Writer -erillisyys on juuri siitä syystä, että varsinainen GuzziDiag -ohjelma olisi mahdollisimman monelle käyttäjälle turvallinen ja hyödyllinen. Reader/Writer -ohjelmat vaativat jo paljon enemmän. Niillä saa moottorin käynnistymättömään / rikkoutuvaan kuntoon.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2014, 14:08:44 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #415 : Lokakuu 25, 2014, 15:58:23 ip »
.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:24:31 ip kirjoittanut motomatti »

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #416 : Lokakuu 25, 2014, 17:43:13 ip »
... hyvinkin tarkoituksenmukaista (vahinkojen välttämiseksi), että ne on pidetty erillään.
Siis kuten tuossa kirjoitin on diagnosointi ja modifiointi tarkoituksella erillään (pl.TPS ja adaptaatio resetointi).

Kehityshän on huimaa näissä digi jutuissa, kun osaavaa porukkaa tulee lisää mukaan.
Tästä yksi kiinnostava sivupolku on hyppy langattomaan monitorointiin ja logien tekemiseen
https://play.google.com/store/apps/developer?id=scantwin
Tekijällä on myös USB versio M15 ja M16 ECUlle, mutta kun ei tuo Ranska ole minulle ymmärrettävää, niin en tiedä miten toimii ja mitä liitokseen tarvitaan. (USB->kännykkä ??)
Olisihan vaan näppärää seurata tankkilaukun ikkunan läpi esim. moottorin ja öljyn lämpöjä ajon aikana.
(ja miksei myös tietoa onko lambda on vai off tilassa, jos sellainen tieto on ulos saatavissa)
Kahvatuntuma on (i.e. Nevadalla), että kylmällä ajossa lämmöt ei nouse/pysy ja siksi menee lambda offille.

p.s.Ohjelmien erilliskäytössä ongelmaa tulee vain useiden kaapeleiden ja eri virtuaaliportti (USB-COM)) muuntimien kanssa, kun on myös autolle monta boxia (ECU, E85-boxi ja sytkäboxi) ja softaa.
Ristikkäisyyksien välttämiseksi tein niin, että talliläppärin voi käynnistää sekä WinXP, että Win7 järjestelmiin.

p.p.s. Jotain voisin yrittää yhdistää, kun tosta "scantwin" M16 tekstistä poimin meiltä löytyvän Samsung 10" tab ja siihen on myös välijohto usb-tikulle. Palaan astialle...
EDIT: Kokeiltu on, mutta ei tullut yhteyttä. Johdot ja softa toimii, mutta arvojen luku ei. Taitaa olla M15RC liian uusi ja pitäisi olla vanhempi (1997-2002) pelkkä M15.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #417 : Lokakuu 25, 2014, 18:27:23 ip »
Tankkilaukun mukainen tabletti olisi tosiaankin aika näppärä. Itsellä eräässä toisessa kokoonpanossa "lasten tietokone" telineessä sarvien välissä josta voi seurata onlinena kaikenlaista moottorissa tapahtuvaa toimintaa.

Liitteenä kuva eräästä aktiivinäytöstä. Saman saa myös histogrammina. Myös tallennettuna. Erillinen mittari on ahtopaineelle. Tuohon näyttöön voi valita eri mittareita.

Yksi melko iso haitta on tuosta aktiivinäytöstä verrattuna loggaukseen: Osa huomiokyvystä menee näytön kyttäämiseen ja liikenne jää vähemmälle. Eli kannattaa valita säätöbaanaksi hiljainen ja selkeä ajoväylä. Itse olen hiulannut edes takas Sääksjärvi - Hervanta ja Saarenmaantietä Hallila - Kangasala. Molemmissa hyvät levikkeet joissa voi säätää. Saarenmaantiellä on tosin hyvin alhaiset nopeusrajoitukset.



ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #418 : Lokakuu 25, 2014, 19:22:36 ip »
Kokeilin siis tuota ScanM16 USB ohjelmaa, mutta ei toiminut M15RC:n kanssa.
Tabletti olisi hyvä, mutta aiankin tuossa ohjelmassa näytön kokoa ei ole osattu hyödyntää.
Näyttää tiedot aina reunassa kännykkä koossa (liitekuva, jossa myös A5 paperi koon vertailemiseksi). Yhteys muodostui ja tuli valinta haluaako ohjelman käyntiin automaattisesti usb liitettäessä. Valitsin sen ja se toimi, mutta valittaessa init (yhdistä?), niin sarakkeilla juoksi numerot 10-50(?) kuin olisi yrittänyt lähettää tietopyyntöjä eculle. Sitten pyysi ignition OFF paina OK ja ignition ON (kuten GuzziDiagissa), mutta ei yhteyttä, eikä reagointia kaasukahvan kääntelyyn.

Niin ja tuo ohjelma antaa vain nuo perustiedot sekä mahdollistaa vikakoodien luvun.
( ne näyttäisivät olevan TPS, Barometric sensor, injector ja coil )
Voisi olla ihan hyödyllinen esimerkiksi ajossa tapahtuvaan vianetsintään, mutta karttamuokkaukseen tai muuhun vaativampaan säätämiseen pitäisi saada lambda off/on ym tietoa, jotta näkee mikä, mitä ja milloin vaikuttaa. Melkeinpä silloin pitäisi olla PC kytkettynä ja siitä vaikka tabletti (langattomana) ulkoisena näyttönä.
p.s. Kuvan nolla2.jpg tiedot tulevat offline tilassa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #419 : Lokakuu 26, 2014, 15:57:53 ip »
Lainaus
MUTTA: jos on tuo ajuri 2.12 asennettuna ja liittää johdon kiinni jossa on piraattisiru...
GD tukikeskustelusta löytyi lisäneuvo. Jos epäilee että tuo uusin "killer ajuri" 2.12 on asennettuna eikä uskalla laittaa johtoa kiinni USB porttiin (jos siinä sattuu olemaan piraattisiru, se menee käyttökelvottomaksi) mitä voi tehdä?

Täällä on apuohjelma, jonka avulla voi katsoa kaikki laitteet laittamatta johtoa kiinni PC:hen (normaalisti laite ei ilmaannu laitehallintaan ennen kuin laittaa johdon kiinni, vaikka valitsisi "näytä piilotetut laitteet"):  http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html.

Sivun alalaidassa on pienellä latauslinkit "Download USBDeview / Download USBDeview for x64 systems" joista voi ladata omaan käyttöjärjestelmään sopivan ohjelman. Lataa ja tallenna ohjelma, avaa zip paketti.  Käynnistä ohjelma (kaksoisklikkaus "USBDeview.exe", ei tarvitse asennusta). Ctrl+f (find) ja siihen ftdi. Menee riville USB serial converter.  Sitä kaksoisklikaten, avautuu ikkuna jossa näkyvät kaikki tiedot (liitekuva). Kohdassa "Driver Version:" on asennetun ajurin versionumero.

Toinen tapa: klikkaa sarakkeen otsikkoa ”Description” => lajittelu aakkosjärjestykseen.  Siirry riveille ”USB Serial Converter” ja avaa ne kaikki yksi kerrallaan kaksoisklikkaamalla. Minulla löytyi kahta eri ajurinumeroa. Johtunee siitä että käytän useita eri USB-sarjaportti -muuntimia eri tarkoituksiin, joissa on ftdi –siru.

Jos löytyy ajuri 2.12 ja tietää että kaapelissa on piraattisiru, ajurin 2.12 poisto FTDI -sivuilta support/utilities ladattavalla "CDM Uninstaller 1.4" (Windows Device Driver Uninstaller) ohjelmalla http://www.ftdichip.com/Support/Utilities.htm ja vanhan ajurin asennus (GuzziDiag sivuilta) http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/.


V11 - it defines you.