Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524319 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #345 : Elokuu 06, 2014, 21:15:18 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:16:52 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #346 : Elokuu 06, 2014, 21:43:26 ip »
Jotain Makestainille:
Readeria käytettäessä, vaikka prosessi kestää kauan, pitää olla läsnä: kun kopiointi on tehty on aikaa tasan 10 sekuntia katkaista virta pyörästä siitä kun Reader ilmoittaa että kopionti on päättynyt. Jos ei käännä virtaa pois niin kaikki tiedostot nollautuvat: Silti kaikki tiedostot ovat kopioitu ja näkyvät muutoin täydellisinä mutta kaikki arvot ovat 0. Eli sellaisella tiedostolla ei tee paljon mitään.

Kopionnissa ei tietämäni ja kokemani mukaan ole mitään vaaraa menettää tiedostoja. Vasta Writer-ohjelmalla tehty tiedostojen pyyhintä ja heti perään jatkuva uusien tiedostojen lataus ovat kriittisiä vaiheita. Silloin pitää olla häiriövapaa ympäristö ja täydet akut, niin tietokoneessa kuin pyörässäkin. Ja tietysti viimeisen päälle varmat ja oikein tehdyt ladattavat tiedostot.
Niissä malleissa joissa ajovalo palaa kun virta on päällä on hyvä ottaa ajovalojen sulake pois. Grisossa palaa virrat päällä vain parkkipolttimo ja takavalo. Yhteensä ehkä 7 wattia.

Vasen "kartta" on peruskartta jota muuttamalla muuttuu molempien sylinterien polttoainemäärä. Delta fuel on vas ja oik sylinterien ruiskutusmäärien erotuskartta. Sille ei yleensä tarvitse tehdä mitään: pääkartan ruiskutusmäärä kulkee skaalassa 0 -140000 kun erotuskartan vaihteluväli on muutamia tuhansia eli ei paljon mitään. Se siis käytännössä ynnätään peruskartan päälle oikean sylinterin ruuaksi. Erotuskartta sisältää sekä + että - -merkkisiä arvoja.

Kysele lisää. Koitan vastailla. Ja muut voivat korjata....

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #347 : Elokuu 06, 2014, 21:51:20 ip »
Tietty TunerPro kiinnostaa ja sekin on ladattuna koneelle. Voinko huoletta mutta huolellisesti käyttää Readeria jotta voisin lukea ecun tiedot tietimelle vai piileekö tässä joku riski - kysymys siksi, että jostain viestistä olin lukevinani että tässä voi sotkea jotain ja toisesta taas että vaaraa ei pitäisi olla?

Ei siinä (pitäisi) mitään riskiä olla, se vain lukee. Kestää tosin kauan ja tuntuu että systeemi jumittuu mutta kyllä se siitä alkaa rullata.

Voisiko joku lähettää Griso 8V originaali kartan harjoittelua ja vertailua varten? Omassa pyörässä on varmaan liikaa muutoksia joten ehkä Griso ghetton spesialisteja en tällä erää vaivaa?

8v Grison " orkkis" karttoja on ainakin kahta versiota. Mikä vuosimalli/ moottori?


Voiku joku vielä rautalankamaiseen malliin, mutta ehkä lyhyen oppimäärän mukaan valaista mikä on offset-, delta fuel- ja main fuel karttojen ero? Jotenkin ymmärsin että delta fuel on oikea sylinteri ja että sen voisi "nollata" - miten se pytty voi toimia ilman pentsiiniä (saa vapaasti nauraa kysymykselle, mutta maallikolle tämä on vaikea yhtälö tässä vaiheessa)?

Offset ON sama asia kun deltafuel eli erokartta. Eli siinä "taulussa" olevat nummerot tarkoittaa kuinka paljon oikea pytty saa erimoisen määrän soppaa kun vasen. Eli plus/miinus verrattuna MAINFUEL karttaan. Sen deltan voi nollata ( kun alkaa tuntua että siitä on haittaa....). Silloin molemmat pytyt saa saman määrän ruokaa. Vertaillen vanhoihin kaasarikoneisiin siis molemmissa kaasareissa samat suuttimet yms säädöt. Mutta deltafuel on hienosäätöä ja varsinkin grison erimittaisilla pakokäyrillä varmaan ihan hyvä olla olemassa.  Myös sytytykselle on samanlaiset "delta" taulut. Kaikissa tehtaan kartoissa ne on tosin nollilla. Niiden muuttaminen taitaa mennä jo tohtoritason säätelemiseen.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #348 : Elokuu 07, 2014, 18:22:48 ip »
>>...oikea pytty saa erimoisen määrän soppaa kun vasen. <<
Tuota noin... Eikös vähemmän saava toimi sitten "pienemmällä teholla" ja oikeastaan jarruttaa sitä toista? Vähän kuin kaksi soutajaa vetää samalla airolla, mutta toinen lusmuilee ja silloin teho ei olekaan 1+1 vaan 1+0,XX...
Tämä tuli joskus ilmi ( jälleen kerran ) kun oli sellainen dieselgeneraattori, joss kaksi moottoria veti hihnoilla samaa genun akselia...

Tai jospa italialainen V-moottoritekniikka onkin toisenlaista, jota tällainen hieniomekaniikkaa ymmärtämätön ei... :-\

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #349 : Elokuu 07, 2014, 19:00:58 ip »

8v Grison " orkkis" karttoja on ainakin kahta versiota. Mikä vuosimalli/ moottori?


Rekisteröity 2010, mutta lienee 2009. Moottori on A5. Ecun tiedoissa vuosilukuna 2008.

Ja kiitokset valaisevista vastauksista, kysymyksiä varmaan ilmaantuu. Luonnollisesti kiitokset koko topikista seikkaperäisine ohjeineen!
Kasi vee ei vee kasi

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #350 : Elokuu 07, 2014, 19:30:01 ip »
Lainaus
kaksi soutajaa vetää samalla airolla, mutta toinen lusmuilee
Jos aletaan tosi tarkaksi, olen siinä vakaassa käsityksessä vähäisellä ymmärrykselläni, että näin juuri käy, jos molempien sylintereiden imukanaviin ruiskutetaan tasan sama määrä polttoainetta.

Männät, kannet ja venttiilit ovat identtisiä molemmissa sylintereissä. Molemmat yrittävät imutahdilla ja pakotahdilla myös identtisellä tavalla vetää ilma/bensa -seosta sisään ja painaa pakokaasuja pakotahdilla ulospäin. Mutta matkat imuventtiililtä vapaaseen ilmatilaan imukanavien läpi ja vastaavasti matkat pakoventtiililtä vapaaseen ilmatilaan pakojärjestelmän läpi eivät olekaan identtisiä näillä kahdella sylinterillä. Kun pakoputket ovat yhteydessä toisiinsa, moottorin käydessä sylinterit vaikuttavat lisäksi toisiinsa pakoputken kautta, "kaasujen vaihto" (gas exchange).

Jotta saataisiin molempien soutaja-individuaalien kaikki potentiaalinen voima heistä ulos, on ecussa lukuisia karttoja. Mitä enemmän asioita tutkii, sen mutkikkaammaksi se menee. Mitä uudempi pyörä, sen mutkikkaampaa se on.  Delta Fuel on yksi kartta, jolla pyritään antamaan molemmille soutajille sellainen (eri) määrä vettä ja ruisleipää, että näiden persoonallisten soutajien kädet tekisivät mahdollisimman paljon, mutta myös tasan yhtä paljon, töitä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2014, 14:48:32 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #351 : Elokuu 13, 2014, 20:38:10 ip »
Yksi peruskysymys jota GuzziDiagia käyttäen ja TunerPro'ta kuivaharjoitellen olen pohtinut ja johon tarvitsisin valaistusta.
Kun käytin Grison jarrupenkissä penkittäjä ojentaessaan tehokäppyrät minulle sanoi että "tuossa neljän tonnin kohdalla on kuoppa joka luulisi jo tuntuvan ajossa ja se todennäköisesti johtuu että moottori käy liian laihalla".
No jos nyt yritän oikoa tuota kierrosaluetta "nyppimällä" polttoainekartan arvoja suuremmalle niin kone kaiketi saa lisää polttoainetta, mutta mutta eikö lambda pidä kuitenkin seoksen siinä 1 (~14,7 tms.) tietemissä eli seos ei mielestäni tällä tavoin tule rikkaammalle, mutta sylinteriin menee kyllä enemmän tavaraa. Saako tällä lailla kuitenkin oikein tehtynä teho- ja vääntökuopan korjattua tuolla kierrosalueella?
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #352 : Elokuu 13, 2014, 21:44:39 ip »
Lainaus
Saako tällä lailla kuitenkin oikein tehtynä teho- ja vääntökuopan korjattua tuolla kierrosalueella?

Kyllä saa. Tietyissä rajoissa tietenkin. Jos rankemmin säädät niin voit koettaa mitä vaikutusta on kun napauttaa lambdan off-asentoon. Löytyy valikkopuun alkupäästä tämä toiminto.

Voit joutua säätämään myös sytytysennakkoa ko alueella koska lisäpolttoaine tarvitsee enemmän aikaa palaakseen. Muista tehdä muistiinpanoja paperille miten ja mitä olet säätänyt. Talleta tiedostot ja merkitse niihin viite.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #353 : Elokuu 15, 2014, 10:49:45 ap »
Tuli eilen illalla ensimmäinen sähläys Guzzidiagilla. Luin readerilla tiedostoa ja olin skarppina paikalla, mutta juuri kun lataus oli loppumassa meni screen saveri läppärissä päälle ja GD'n ruutu "tippui" ikoniksi läppärin näytön alareunaan. Sitten mulla ei ollut erillistä hiirtä jota normaalisti käytän tietimen kanssa. Reagoin kyllä heti, mutta ehkä pari extra sekunttia meni korvien välissä ylimääräistä tajuta että lukemisen päättymisestä tulikin erillinen ilmoituskuvake eli kun aktivoin GD näytön takaisin keskelle ruutua se ei "nostanutkaan" tätä erillistä ilmoitusta. Opetus on vähintään se että seuraavalla kerralla screen saveri pois ja jos mahdollista käytä erillistä hiirtä jos olet tottunut sillä operoimaan (+ toki muut kohdat jotka on jo aiemmin mainittu tässä ketjussa). Jotta erillistä hiirtä voi käyttää siinä pyörän vieressä pitäisi olla tietty joku taso, siksi minullakaan ei ollut erillistä hiirtä.
Tuhlasin luultavasti yli 10 sekuntia, joten pyörä ei lähtenytkään enää käyntiin. Sen sijaan, luultavasti, sain kopioitua .bin'n ehjänä tietimelle. Päättelen näin tiedoston kokoa vertailemalla Grison originaliin (thanks to Camn!) eli tiedoston koko on täsmälleen sama ja sitten avasin main fuel kartan joka näytti ok. Täytyy illalla tutkia muutkin .bin'n taulukot.
Arvaukseni on että pyörässä oleva .bin on nollaantunut kun pyörä ei lähtenyt käyntiin? Ja tämän lisäksi pari muuta kysymystä, mitä ehdotatte että teen seuraavaksi eli jos läppärillä oleva .bin ok - kirjoitanko sen takaisin ecu'lle? Seuraavaa .bin'n lukukertaa varten kun lukemisen valmistumisesta tulee info läppärin näytölle katkaisenko ensin virran ja sitten painan info ruudun ok nappulaa (writerin osalta on ohjeessa että ensin painetaan ok ja sitten katkaistaan virta)? Writerin käyttäminen ei liene vastaavanlaisesti aikakriittistä, vaikka toki skarppina ollaan paikalla, mutta tällaiseen em. sähläykseen voi hyvin meni pari ylimääräistä sekuntia?
Kasi vee ei vee kasi

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #354 : Elokuu 15, 2014, 17:16:55 ip »
Arvaukseni on että pyörässä oleva .bin on nollaantunut kun pyörä ei lähtenyt käyntiin? Ja tämän lisäksi pari muuta kysymystä, mitä ehdotatte että teen seuraavaksi eli jos läppärillä oleva .bin ok - kirjoitanko sen takaisin ecu'lle?

Ei (pitäisi) onnistua nollaamaan reader- ohjelmalla. Onko akussa tarpeeksi virtaa starttiin? Mitä se tekee/ei tee? Jos sait bin. filen ulos niin turha sitä on enää lukea. Katso guzzidiagilla mitä se näyttää ecun sisällöksi. Sehän näyttää tiedoston version ja päivämäärän koska se on sisään laitettu.

Seuraavaa .bin'n lukukertaa varten kun lukemisen valmistumisesta tulee info läppärin näytölle katkaisenko ensin virran ja sitten painan info ruudun ok nappulaa (writerin osalta on ohjeessa että ensin painetaan ok ja sitten katkaistaan virta)? Writerin käyttäminen ei liene vastaavanlaisesti aikakriittistä, vaikka toki skarppina ollaan paikalla, mutta tällaiseen em. sähläykseen voi hyvin meni pari ylimääräistä sekuntia?

Mä otan yleensä virrat pois ja sitten läppäriltä ok-nappia (sekä writter että reader). En ole huomannu eroa kummassa järjestykksessä tekee.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #355 : Elokuu 16, 2014, 16:33:22 ip »
Kiitokset neuvoista! Varsinkin tuo "onko akussa riitävästi virtaa" kysymys oli herättävä eli koko homma ei onnistu välttämättä pelkkää läppäriä näpyttämällä...
Otin siis akun pois ja laitoin yöksi lataukseen ylläpitölaturilla. Jännite nousi ehkä kolme kymmenystä latauksen seurauksena. Laittaessani akkua takaisin ajattelin että vilkaistaanpa sulakkeet samalla ja BINGO - starttireleen sulake oli kärvähtänyt. Tämä on tapahtunut joko liittyen readerin käyttöön tai sen jälkeen kun kokeilin että lähteekö pyörä käyntiin - kuten jo tiedetään, ei lähtenyt, kuului vain naks.
Uusi sulake paikalle, käynnistys ja koeajo - kaikki ok, hienoa.
Homma jatkuu oman pyörän kartan vertailulla alkuperäiseen Grison karttaan. On tosiaan kätevää kopioida tiedostot exceliin ja laittaa kaavat laskemaan poikkeamat karttojen välillä, kuten joku jo aiemminkin totesi.
No mistäs sen tietää käykö kone laihalla vai rikkaalla kun ei ole seosmittaria. Heitänkö läppärin reppuun kytkettynä ecuun ja luen lokista ajon jälkeen "lambda mV" sarakkeen ja jos arvot on jollain kierrosluvulla alle 0,5 V mennään laihalla ja päinvastoin - toimiiko tämä näin? Tallettuukohan lambda mV arvot sekä lambda on ja off asennoissa?
Kasi vee ei vee kasi

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #356 : Elokuu 16, 2014, 19:37:35 ip »
>> Mitä enemmän asioita tutkii, sen mutkikkaammaksi se menee. <<
Joo..niin tuntuu... Jätänkin tällaisen hienomekaniikan ihan vapaaehtoisesti osaavien käsiin.
Enkä ryhdy mihin ei taidot riitä...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #357 : Elokuu 17, 2014, 21:15:03 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:18:03 ip kirjoittanut motomatti »

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #358 : Elokuu 27, 2014, 10:50:50 ap »
... BINGO - starttireleen sulake oli kärvähtänyt. Tämä on tapahtunut joko liittyen readerin käyttöön tai sen jälkeen kun kokeilin että lähteekö pyörä käyntiin - kuten jo tiedetään, ei lähtenyt, kuului vain naks. Uusi sulake paikalle, käynnistys ja koeajo - kaikki ok, hienoa.
Tuolla GRiSOghetton puolella oli yksi vastaava tapaus, eikä sielläkään uskottu GuzziDiagin ja sulakkeen palamisen liittyvän toisiinsa. Mutta jos muillakin tällaista yhteensattumaa ilmenee, niin tuokaa siitä tieto tänne palstalle.

Ei myöskään ollut MotoMatti eilen yksin sateessa, kun minäkin kävin siellä itseni kastelemassa. Tosin pari sataa km etelämpänä.
Säätelin venttiilit ja ruiskujen balanssit. Pientä (alipaine)heittoa löytyi ja koeajolenkki selvitti, että vibrat väheni ja nyt vetää ihan alhaalta (1600rpm) ilman tuttuja satunnaisia rytmihäiriötä (jopa 32% etanolilla lämpimällä koneella). Ulkoilma oli virkistävä 13 astetta ja kosteusprosentti 100.

p.s.Kun tästä kylästä ei löytynyt auto-, mp-, eikä hydrauliliikkeestä M6 kierteisiä letkulähtojä imukurkuille, niin ostin pari 0,6mm mig-hitsaus suutinta asiaa ajamaan. Nurkista löytyi O-renkaat ja pari vuosikymmentä vanhat (Biltema) mittarit, joiden kalibrointi (ilman lukematarkkuutta) tapahtuu imaisemalla viisari alas väliletkulla ja raakasti vääntämällä etulasi näyttämään samaa lukemaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #359 : Elokuu 27, 2014, 11:23:33 ap »
Hitsaussuuttimia olen itsekin käyttänyt. Mittareiden vibraatiota olen vaimentanut samanlaisella venttiilillä kuin on sairaalavarusteissa eli tippapullossa. Nuo Bilteman mittarit eivät kestä polttoaineita. Oma kokemus kun pääsi tippa lasille niin meni koko lasi sumeaksi. Kalibroinnin voi tehdä myös vallitsevan ilmanpaineen mukaan: kääntää lukemat vain samoiksi.
Aktiivisempaan toimintaan suosittelen hydrauliikkaliikkeestä saatavia valmiiksi vaimennettuja mittareita joissa paineen vaihteluväli on -1 - +1 baaria.  Muutaman sellaisen olen tehnyt tilaustyönä vaativille asentajille. Paras olisi -0,5 - 0 baaria vapaasti hengittävälle moottorille mutta sellaista en ole löytänyt. Myös nestetäytteisiä letkuja suositaan. Niitä on vain hankala ottaa mukaan.

Kun mitä tahansa säätöjä tekee moottoriin niin ensimmäiset asiat jotka pitää olla kunnossa on että puristuspaineet ovat samat sylintereissä, venttiilivälykset, tulpat ja niihin liittyvät osat (EMC-suojaus), läppärunkojen/(kaasuttimien balanssi, sytytysennakko ja katkojan kärkien kosketuskulma) TPS:n jännite-/kulma-arvo kohdallaan ja akussa virtaa. Myös ilmansuodatus pitää olla ok ja pakoputkistossa ei vuotoja.

Valitettavasti mp-huolloissa näihin kaikkiin asioihin ei kiinnitetä huomiota "koska se nostaisi huollon hintaa" vaan tehdään vain pakolliset asiat. Onhan se tietysti mukavaa kun hinta on edullinen mutta tuleeko sillä pyörä kuntoon.

Pari viikkoa sitten oli tapaus jossa kolme vuotta vanha Griso merkkihuollosta haettuna rytkytteli tasakaasulla kaupunkiajossa. TPS:n nollaus korjasi tilanteen. Soitto huoltoon ja huoltopäällikölle kysely tehdyistä toimenpiteistä toi julki että pyörään oli ajettu uusi päivitys. Sitä ei ollut kerrottu suullisesti asiakkaalle eikä kuitissa mainittu. TPS:sää ei ollut nollattu eikä läppärunkoja kalibroitu. Annoin ohjeen pyörän omistajalle olla antamatta lupaa jatkossa uusille päivityksille vaan päivittää itse jos katsoo tarpeelliseksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:19:09 ip kirjoittanut motomatti »