Shoppasin Kiinasta halvan BlueTooth-OBD-II adapterin ja ostin sille kaveriksi Android-kännykkään Torque-nimisen softan. Torque näyttää tietoja, piirtää graafeja ja loggaa dadaa.
Pulikka on mallia "ELM327" siinä missä Guzziin käypänen letku on "FTDI".
Vaan niinpä on, etten ole vaikka millä käyttöjärjestelmillä ja vaikka millä ajureilla ja muilla softilla tuolla FTDI:llä saanut mitään puheyhteyttä Smart Roadsteriin enkä Dacia Dusteriin.
Samoin, enpä saanut tuolla ELM327:lla yhteyttä Guzziin. Saattaa liittyä eksoottiseen bittinopeuteen.
Eli eli eri vehkeet eivät välttämättä ole lainkaan yhteensopivia. Tämä tuskin on kellekään yllätys.
Tuo tuollainen BT-OBD-II ja Torque ovat halpa (pulikka noin 8 euroa postikuluineen + softa 3.5 euroa) ja ilmeisen toimiva paketti.
Softasta saa vieläpä ilmaisen testiversion, jolla voi silläkin katsella kaikenlaista.
BT-pulikkaan en löytänyt toimivia ajureita win7-64bit ympäristöön, mutta winxp-32-ympäristössä se toimi ... olikohan se OBD Auto Doctor - softan kanssa. Jos en väärin muista.
Kokeilin sitten myös linux-ympäristössä joko Scantool tai OBD Auto Doctor softaa.
Vaan ristiin ei toiminut yhtään mikään.
Edit: Syynä autoon käypäisen pulikan hankkimiseen oli viinan kanssa läträäminen. Smartille melkein kelpaa E85, varsinkin kun vaihdoin 0.2 bar korkeampaa bensanpainetta tarjoavan polttoaineregulaattorin. Siis melkein kelpaa, muttei ihan, ja välillä joutuu nollailemaan vikamuistia, kun tulee P0171 eli "liian laihalla" virhekoodi. Sain nähtyä myös "Long Term Fuel Trim - arvon", eli "kuinka paljon ollaan lambadan pohjalta säädetty pidemmällä aikavälillä rikkaammaksi. Parikyt pinnaa on plussaa, kun ajaa "25 litraa E85 ja 5 litraa E95" blandiksella. Tämä on ihan odotettua.
Tänään vaan tajusin, että OBD-tietojen joukossa on myös polttoaineen paine, eli voi olla että Smart ottaa mulkatun paineen huomioon laskuissaan -> reggulan vaihdolla ei välttämättä ole väliä ollenkaan. Pitänee tarkkailla.
Seuraava askel taitaa olla laittaa ilmanlämpötila-anturin seuraksi säädettävä vastus. Lämpötila-anturi on NTC-tyyppinen(?), eli kylmemmässä kelissä vastusta on enemmän eli säätämällä vastusta enemmäksi saadaan ulkoilma kylmäksi ja seos kohdalleen.
Turha on mulle kuitenkin tulla valittamaan, jos on kylmä keli. En säädä keliä lämpimämmäksi, vaikka pyytäisitte.
Edit2: korjattu viinan ja bensan suhde.