Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524998 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #150 : Syyskuu 18, 2013, 10:56:06 ap »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:47:55 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #151 : Syyskuu 18, 2013, 20:22:23 ip »
Lainaus
käyttänyt DucatiDiagin "ilmaisversiota" mikä se sitten onkin
Ducatidiag OBD -työkalu on ollut käsittääkseni aina ilmainen (lisenssin saa koodaajalta ilmaiseksi kun lähettää ecun numeron -jonka näkee käyttämällä ohjelmaa ensimmäisen kerran). Ennen oli P8, 16M, 15M, 15RC ecuille omansa "OldEcu" ja 5AM ecuille omansa. Ecuun takaisin kirjoittava työkalu oli vain 5AM eculle ja se oli ecu -kohtainen, 100€ lisenssimaksun takana. Ymmärrän tuon niin, että edes kaverin ecuun ei ole voinut syöttää dataa ja 15M eculle ei ollut tuota työkalua tarjolla (oli kyllä kuulemma työn alla), eikä nykyisin ole saatavilla enää mitään työkalua tuohon.

Lainaus
ei ollut käyttänyt TunerProta tai vastaavaa ohjelmaa tiedostojen muokkaamiseksi
Ducatidiag "reader" ei tehnyt avointa *.bin -tiedostoa vaan salatun *.ddg -tiedoston, jossa on myös kommentteja mukana. Muokkaamiseen oli saatavilla myös ilmainen ohjelma (http://ecmtool.free.fr/). Jos on tuota *.ddg -tiedostoa on muokannut tuolla ohjelmalla, pitäsi sen kansioista löytyä sama data *.tdr -tiedostona. Sen pitäisi mennä perille esim. 5AM ecuun myös GuzziDiag Writerilla (pienellä murinalla). Parasta on kuitekin lukea Ducatin 5AM ecu GuzziDiag Readerilla, niin tiedostosta tulee avoin *.bin -tiedosto, jonka kanssa GuzziDiag -työkaluilla jo pärjäileekin.

Lainaus
Ducateissa on myös sellaisia ECUja käytössä joita Guzzeissa ei ole. Niihin ei liene toistaiseksi pääsyä tulossa
59M/PF09 (ecu/tps) Ducatisti on raportoinut GuzziDiag OBD -työkalun toimivan. Kuten huomataan, kummasti tuntuu laajenevan yhteensopivuus Ducatin suuntaan. Ei ihme kun mietitään että koodaaja on työskennellyt yli 2 vuotta GuzziDiag -ohjelmien kanssa. Samalla vaivallahan niistä on iloa laajemmalle Italo -kansalle?

PS.Tämä kaikki taas GuzziDiag -dokumentaation pohjalta,  kokeilin kyllä että Ducatidiag myös toimii 15M eculla. Mutta käyttäjiähän on jokunen myös Guzzisteissa. Sieltä saadaan varmaa tietoa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2013, 21:25:16 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #152 : Syyskuu 18, 2013, 20:52:25 ip »
Kaapelit ja niihin liittyvä ajuri ovat osoittautuneet hankalimmaksi asiaksi käytännössä. USA:ssa on vaikea löytää sopivaa OBD2 USB –kaapelia, jossa on tarvittava FTDI –siru. Kaapelin tarvitseman ftdi –laiteajurin asentaminen vaatii tarkkaavaisuutta PC:n kanssa. Koodaaja on nyt tehnyt pienen testiohjelman Windows –käyttöjärjestelmälle kaapelia varten. Ohjelma ei ole riippuvainen ecu:n tyypistä, se tarkistaa ainoastaan, toimiiko kaapeli.

OBD2 USB –kaapeli kiinni PC:hen. Fiat –jatkokaapeli kiinni OBD2 USB –kaapeliin. Punaiseen hauenleukaan +12V. Jos kaapelissa on mukana musta hauenleuka, se miinukseen. Jos kaapelissa ei ole mustaa hauenleukaa, on Fiat –kaapelin 3 –napaisen liittimen keskimmäiseen pinniin järjestettävä miinus.

Testiohjelmassa valitaan liitäntä (”Schnittstelle”) ja painetaan ”Test”.  Mikäli kaikki toimii, näkyy lopuksi alhaalla ”Success”. Nyt on varmistettu, että on olemassa perusteet yhteyden muodostumiselle (kaapeli ja sen ajuri OK).

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/AdapterTest_V1.01.zip
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #153 : Syyskuu 18, 2013, 21:06:32 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:49:08 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #154 : Syyskuu 19, 2013, 19:49:08 ip »
Pauldaytonan tekemiä videoita GuzziDiag -työkalujen käytöstä:

http://www.youtube.com/user/pauldaytona
V11 - it defines you.

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #155 : Syyskuu 23, 2013, 18:43:38 ip »
Terve.

Hetki sitten sain yhteyden Cal 1400 ecuun. Kuuluu sarjaan varhainen kokeilu. Tavoite oli löytää vikakoodit ja osasyy varoitusvalon ajoittaiselle syttymiselle. Hienosti tulee Guzzdiagilta käyntiarvot ja -lämmöt. Vikalogin tiedot näyttivät tältä:

P0609: Ei signaalia
P0154: Kelpaamaton signaali
P0156: Kelpaamaton signaali
P0151: liian matala
P0611: Kelpaamaton signaali

Mitä lie tarkoittavat? Viitaten Motomatin aiempaan viestiin täytynee odottaa, että joku selvittää huoltokoodin jotta pääsisi katsomaan mittarin logia. Guzzidiagista en kahdennettua vikalogia löytänyt. Paitsi aikaisemmin esitetyn näyttöjaon: uudet viat/tallennetut.

Matka jatkuu..

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #156 : Syyskuu 23, 2013, 19:13:55 ip »
P0609 Control Module VSS Output "B" Malfunction

P0154 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 1)    http://www.obd-codes.com/p0154

P0156 O2 Sensor Circuit Malfunction                    http://www.obd-codes.com/p0156

P0151 02 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 2 Sensor I)             http://www.obd-codes.com/p0151

P0611 Fuel Injector Control Module Performance



HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #157 : Syyskuu 23, 2013, 20:11:53 ip »
Suosittelen Teviliä ja muitakin lukemaan koko tämän 11-sivuisen tietopankin lävitse alusta alkaen niin ei tarvitse näitä samoja asioita mennä läpi aina uudelleen. Pysyy ketjun sivumäärä pienempänä ja tiedon hakeminen helpottuu sitä tarvitseville.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:49:42 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #158 : Syyskuu 23, 2013, 20:22:55 ip »
Lainaus
Guzzidiagista en kahdennettua vikalogia löytänyt. Paitsi aikaisemmin esitetyn näyttöjaon: uudet viat/tallennetut
Nuo ecusta on saatavilla: Tallennetut, aikaisemmin muistiin taltioituneet viat.  Uudet, jo muistissa olevien lisäksi tulleet uudet viat.
Esimerkki: viat 600-699 "Computer output circuit". Siis ecun "lähtöihin" liittyviä.
P0611: kelpaamaton signaali: "Fuel Injector Control Module Performance" ja P0609: ei signaalia "Control Module VSS Output "B" Malfunction"
 => Tähän asti pääsee "joka ukko" näpsäyttelemällä tietokonetta. Ja varmasti monesti tästä on jo paljon apua. Moni vikakoodi näkyy olevan tuolla "obd" -sivulla linkki, joka vie laajempaan selvitykseen viasta ja sen mahdollisesta aiheuttajasta tai toimilaitteesta/tuntoelimestä, jonka käyttäytymisestä vika voi johtua. Usein myös joutuu varmasti hakemaan apua osaajalta tai ammattiauttajalta. Tarvitaan kokemusta ja riittävää englanninkielen taitoa tällaisen "moottorinohjausslangin" osalta. Maallikkona itse esim. ajattelisin, että nuo kaksi ongelmaa viittaavat laitteen sisäiseen toimintaan. Ei ulkopuoliseen häiriöön.  Jos vika on "sisäinen" ja johtuu lähdöistä (output circuit), siitä ei selvinne kuin osaa vaihtamalla.

Yksi perinteinen konsti on nollata kaikki viat ja lähteä pienelle lenkille ja tarkistaa vikalista sen jälkeen; onko uutta? Tai heti kun ao. merkkivalo ilmaantuu, ensimmäisen tilaisuuden tullen vikakoodien luku: onko tullut jotain uutta? Mutta tämä ei ole ehkä hyvä neuvo niin kauan kun takuu on päällä tai jos haluaa näyttää autenttisesti kaikki viat auktorisoidulle huollolle.

Yleisesti mielestäni jos mittaristo ei esitä varoitusvaloja, vikalogin muistiin kertyvistä asioista ei kannata hirveästi huolestua. Nollata ne kannattaa aina huollon yhteydessä (ja laittaa sitä ennen muistiin). En ole huomannut millään Guzzipalstoilla, että uusissa Caleissa olisi mitään erityisiä vikoja, vaikka niillä on jo enemmänkin ajettu. Ehkä jokunen mekaaninen pakoputken ripustuksen tms. liittyvä pikkujuttu.

PS. Aikaisempi kysymys: Aprilia RSV4:n ecu näkyy samoin kuin Cali1400 ecu, GuzziDiagilla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2013, 00:50:25 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #159 : Syyskuu 23, 2013, 21:50:31 ip »
Mittariston koodista puheen ollen: eikös sitä kannattaisi kysyä merkkihuollosta. Sieltä sain sen itsellenikin kun kysyin. Ei se liene mikään valtiosalaisuus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #160 : Syyskuu 23, 2013, 22:00:51 ip »
Varmaan saa vaikka suoraan Piaggiolta. Ehkä valmistenumeroa vastaan, mutta kuitenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #161 : Syyskuu 29, 2013, 21:57:09 ip »
Koodaaja "Beard" 28.09 (http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=20402.0):

"Niin, en istuskele pelkästään toimettomana... Minulla on nyt yhteys suomalaiseen Aprilia RSV4 kuskiin. Siinä on myös 7SM moottorinohjauslaite. Hän oli ostanut kalliin ohjelmiston, joka kaatuili jatkuvasti. Mitä GuzziDiag ei hänellä tee. Siksi hän tukee nyt minua arvojen löytämisessä. On tapahtunut jo paljon, olen jo Beta 4 -versiossa.  Siis Cali1400 omistajat, varustautukaa jo tarvittavilla kaapeleilla."

Nimimerkki Tevil & Co asialla? Hienoa, että löytyy auttajia. 7SM kohdalla esim. ajonopeus on yksi GuzziDiagilla näkyviin valittavista arvoista.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2013, 16:49:04 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #162 : Syyskuu 30, 2013, 10:42:04 ap »
Kehitys kehittyy!

Mikä mahtoi olla se kaatuileva järjestelmä? Jokin Aprilian oma huoltojutska?

Viimeistää keväällä päästään käytännössä kokeilemaan mitä voidaan tehdä 7SM/Cali 1400 pyörien, jos niissä mitään ongelmaa tai hankaluutta yleensä ilmenee, moottorinohjausjärjestelmän hienosäätöön.

Tähän mennessä olen tehnyt noin kymmeneen eri pyörään moottorinohjauksen säätöä omistajan toivomuksesta. Ja muutamaa neuvonut. Joskus rajujakin muutoksia. Mutta kuitenkin jonkin ajan kuluttua on pyörä tullut takaisin ja onkin ohjelmoitu uusin tehtaan saatavilla oleva päivitys johon olen tehnyt vain suhteellisen lieviä korjauksia sen lisäksi mitä Guzzin ja Marellin insinöörit ovat jo tehneet.

Miksipä näin:

Pyörän omistajan halut voivat olla aivan toiset kuin on tehtaan päivitykset: halutaan tehoa ja terävää käytöstä. Sitten kun sitä saa niin kavari tulee viikon päästä takaisin ja kertoo että kivaa on mutta saisko jotain muuta "säätöä" kun ei bensiini pysy tankissa. Kahta ei saa yhtä aikaa. Suurta tehoa ja pientä kulutusta. Tässäkin on eroja. Jotkut sanovat että kulutuksella ei ole merkitystä kunhan kulkee. Toiset taas haluavat ajaa pitkiä matkoja edullisesti.

Olenko pätevämpi kuin "tehtaan insinöörit" kun ropaan näitä järjestelmiä?

Enpä ole. Mutta "tehtaan inssit" joutuvat noudattamaan säätötoimiaan tehdessä eri talousalueiden ympäristölakeja eli pyörien pitää alittaa niille asetetut päästömäärät tietyn talousaluekohtaisen testisyklin mukaan mittauspenkissä "hallituissa olosuhteissa". Joutuvat siis tekemään kompromisseja. Se taas näkyy moottorinohjauksen tiedostoissa erilaisina merkkeinä. On ruiskutuksessa "vähäruokaisia" kohtia eli käytetään moottoria tahallaan hyvin laihalla/kuumana isolla sytytysennakolla että saadaan CO-arvot alas. (Tosin typen oksidit nousevat jyrkästi, joka on pahempi asia, mutta niitä ei mitata.) Laiha seos on omiaan häiritsemään kuljettajaa heikolla vedolla, nyinnällä tai huonolla kiihtyvyydellä. Yleensäkin ottaen on niin että yhteiskunnan (täällä EU) virkamiesten laatimat päästömittaussysteemit eikä todellisuus aina (harvoin) kohtaa. Asia on hyvin monimuotoinen ja pitkä tässä selitettäväksi. Lopputulema on kuitenkin se että sopivasti säädetty pyörä, vaikka minun tekemänäni, on yhtä tai ainakin lähes yhtä ympäristöystävällinen, kuin tiukan testisyklin läpäissyt saastemalli, kun katsotaan kokonaispäästöjä.

Johtuu siitä että kun moottori toimii hyvin niin ajaminen sujuu ja on siten taloudellista, niin ajotapahtuma perustuu tällöin kuljettajalähtöisyyteen eikä pelkästään tekniikkapohjalta. Sen havaitsee jo siitä että tankillisella pääsee paljon pidemmälle kuin alkuperäisillä "saasteettomuus" säädöillä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #163 : Syyskuu 30, 2013, 14:21:07 ip »
Onhan tämä ruiskuvehkeissä nähty, ettei loppukäyttäjän mielipiteellä moottorintoimintaan, ole mitään merkitystä, kun myyntiä mietitään. mieluummin kohdataan ne tolkuttomat päästöarvot ja säännösten täyttäminen, että saaaan mopoja myytyä. Kuin että edes yritettäisiin tehdä ajettava ja mukavasti toimiva moottori. Valitettavasti moottorien vaatimuksen päästöjen osalta vain ja ainoastaan kiristyvät. Lienen aiemminkin kertonut, että maatalouspuolen moottoreilta vaaditaan jo seuraavassa Euro-normissa puhtaampaa pakokaasua, kuin Keski-Euroopan hengitysilma..
Eli kehitys todellakin kehittyy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #164 : Syyskuu 30, 2013, 14:46:01 ip »
Lainaus
Eli kehitys todellakin kehittyy.

Suunnasta vaan ei aina ota tolkkua....