Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 525017 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #135 : Syyskuu 07, 2013, 20:42:16 ip »
Lainaus
Virtajohdinten (hauenleuat) kanssa on syytä olla huolellinen
MOT.
Kaikissa "Fiat" -kaapeleissa ei ole mustaa hauenleukaa, pelkästään punainen. Tämä lienee minun kaltaiselleni sopiva "idioottivarma" kaapeli. Maa tulee tällöin pyörän kolminapaisen liittimen keskimmäisen pinnin kautta (esim. tuo edellä mainittu Elekman kaapeli on tällainen).  Silloin ei ole olemassa ollenkaan mustaa hauenleukaa, jota voisi tarjota akun plussaan. Arvaan niin, että kun virtaa tarvitaan vain OBD2 USB -kaapelin elektroniikalle, tarvittava maa voidaan ottaa kolminapaisen liittimen kautta. Muistelen nähneeni Guzzin merkkihuollossa myös juuri tällaisen "Fiat" -kaapelin käytössä, vain punainen hauenleuka. Jos musta hauenleuka on olemassa, se on yhteydessä myös kolminapaisen liittimen pinniin 2 (maa). Ymmärrän tämän niin, että jos mustan hauenleuan tökkää epähuomiossa akun plussaan, akun plus yhdistyy myös ecun virtapiiriin "maa". V11/15M kesti kuitenkin sen, hauenleuka vaan kipinöi... varmaankin siksi, että tuo kolminapaisen liittimen pinni 2 menee myös ecun lisäksi ecun ohi suoraan pyörän runkoon, mutta sulaketta ei missään välissä tässä "tuhokytkennässä" nähdäkseni ole (joku paikka sulaa/käryää/palaa).  Arvelen että 5AM ecu ei tuota testiä välttämättä kestäisi...

Lainaus
OBD2-kaapelin mukana tulee asennuslevyke
Johon ei parane koskea (kaapelin laiteajurin asentaminen on yleensä vaikein kohta). Olen pannut merkille, että aina suositellaan käyttämään OBD2 USB -kaapelissa olevan sirun valmistajan ajuria (GuzziDiag ja TuneEcu kohdalla FTDI) suoraan valmistajan kotisivulta. Joskus ajurin versionumerolla on ratkaiseva vaikutus (on olemassa esim. saksalainen "obd2shop.eu" -kaapeli, joka toimii GuzziDiag:in kanssa vain silloin, kun ftdi -laiteajurin versio on 2.08.24, ei uusin saatavilla oleva). Uusimman laiteajurin päivitys vanhemmaksi ei onnistu perinteisellä tavalla laitehallinnasta, vaan ajuri on poistettava erikseen, erillisellä ohjelmalla. Helpointa on kun ei osta tuota kaapelia.  Vanhemmat "siniset" ovat tätä kirjoitettaessa mutkattomia ja toimivat.

PS.
IAW5xWriter V0.20 jakelussa. Tiedostoa ladattaessa tiedostojen hakemistopuu ei ollut lajiteltu, tämä on nyt muutettu. Lisäksi on lisätty huomautus informaatiokentästä. Kun pitää pitää hiiriosoitinta pidempään kentän päällä, huomautus näkyy.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2013, 00:32:48 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 504
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #136 : Syyskuu 09, 2013, 09:46:41 ap »
Suuret kiitokset jälleen selventävistä ohjeista. Lähden nyt jahtaamaan kaapeleita...

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #137 : Syyskuu 09, 2013, 21:28:25 ip »
Olipa mukava välillä säätää ihan "oikeasti" eikä aina sillä läppärillä! ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #138 : Syyskuu 13, 2013, 22:39:31 ip »
IAW5xWriter V0.20 lisäksi on nyt myös uudempi IAW5xReader V0.22 jaossa.

Reader -ohjelman uusi toiminto ei ole aluksi mitenkään näkyvä. Alussa, ennen varsinaista lukutoimintoa haetaan nyt ensin ecun identifioivat parametrit. Kun tätä vaihetta seuraava varsinainen ecun lukutoiminto on päättynyt, luodaan erillinen tekstitiedosto, jossa näkyy suurin osa alussa luetuista ecun identifiointitiedoista. Kun sitten tämä varsinaisen ecun lukutoiminnon aikana muodostunut *.bin -tiedosto (esim. TunerProlla muokattuna) aikanaan avataan Writer -ohjelmalla ecuun kirjoitusta varten, näytetään ecun identifikaatiotiedot kohdan "Informations" -alla.
 
Miksi tämä kaikki?

Näissä identifiointitiedoissa on mm. "TesterCode" (ohjelmointilaitteen tunnus) ja ohjelmoinnin päivämäärä. Juuri nämä "alkuperäistiedot" jotkut haluavat säilyttää sellaisenaan uuden kirjoitustoiminnon aikana. Nämä tiedot kirjoitetaan myös lokitiedostoon.
V11 - it defines you.

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #139 : Syyskuu 16, 2013, 11:37:11 ap »
Terve.

Olen ymmärtänyt, että Cal 1400:n IAW7SM on vielä vaiheessa. Onko kuitenkin niin, että GuzzDiag perusohjelmiston uusin versio kykenee lukemaan jo olemassa olevat arvot ja vikakoodit vaikka varsinaisesti kirjoitustoimintoa ei vielä ole ratkaistukaan? Kyselen, koska oma Cal 1400 kertoo ajoittain punaisin valoin ja viestein, että nyt on urgent service paikallaan. Poistuu parin uudelleen käynnistyksen jälkeen.  Totesin, että Guzzin virallisissa huolloissa ei ole vielä mahdollisuutta tarkistaa vikakoodeja, joten kovin alkoi kiinnostaa tämä keskusteluaihe :)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #140 : Syyskuu 16, 2013, 19:49:02 ip »
20.06.2013 / V0.34 => Cali1400 mukana, kaikista arvoista ei vielä varmaa tietoa.

Juuri kuten kirjoitat, GuzziDiag -OBD -työkalu toimii pääosin. Ei muuta kun kaapelit hommaten ja kokeilemaan.  Lisäksi vielä heinäkuun lopussa ei ollut kovin montaa Cali1400 -käyttäjää, koodaaja tarvitsisi osaavia testaajia avukseen.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #141 : Syyskuu 16, 2013, 21:29:14 ip »
Lieneekö Cali 1400:ssa samoin myös kaksi vikalogia kuten CARC-malleissa? Toinen logi mittaristossa ja toinen ECUssa joka taas jakaantuu tilapäisiin ja pysyviin vikalogitiedostoihin. Mittariston vikalogi luetaan näissä aiemmissa malleissa mittariston kautta mutta kuinka lienee asia uudessa Calissa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #142 : Syyskuu 16, 2013, 22:22:02 ip »
Onko 1400:ssa diginäyttöä mittaristossa, josta lukea koodit?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #143 : Syyskuu 17, 2013, 09:02:00 ap »
Etsin käsiini nuo obd ja fiat piuhat ja katsotaan mitä esiin saan. 
Näyttäisi siltä, että mittaristosta aukeaa ns. huoltologi : "This function interfaces with the systems present on the motorcycle and diagnose them." Kovin monipuolisia ovat mittarin näytöt, joten en epäile yhtään etteikö näytön puolesta koodeja esille saisi. Tosin "access code" on vain Moto Guzzi-huollolla. Guzzi-huollot huomasin kokemusperäisesti olevan vielä aika pihalla 1400:sta. Mistähän tuon koodin voisi saada?
Olisiko Piaggio yksikertaistanut palettiaan niin, että Aprillia RV4 aivot olisi yksi yhteen Calin kanssa? Tämä saattaisi helpottaa GuzziDiagin kehittelyssä.

Mikä ajatus tuossa kahdennetulla ECU:n vikalogilla on ja miten Guzzidiag ne löytää? Mikä merkitys jää mittariston diagnostiikalle muu kuin huoltojen nollaaminen?

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #144 : Syyskuu 17, 2013, 10:29:15 ap »
Lainaus
Mikä ajatus tuossa kahdennetulla ECU:n vikalogilla on

Sitä en tiedä mitä on liikkuunut Marellin inssien päissä mutta nuo vikalogit jakaantuvat kahteen osastoon: lyhytaikaiset, toistuvat ja ohimenevät viat on ensimmäinen osio. Toinen osio on pysyväksi muuttuneiden tai vakavien vikojen osasto. Se ei tietenkään tarkoita että viat siitä mitenkään korjaantuisivat vaan ensin on korjattava vika ja sitten nollataan vikalogi jonka jälkieen koeajetaan ja katsotaan uudelleen onko vika ECU:n mielestä uusiutunut ja kumpaan vikalogiin vikailmoitus on ilmestynyt jos on.

Mittariston vikalogi käsittelee välittömiä turvallisuusuhkia kuten öljynpaineen puutetta tai akun alhaista jännitettä sillä kokemuksella minkä olen Brevan mittaristosta saanut. Aika helposti tulee esiin punainen kolmio ja ajokielto. Kääntämällä virran pois yli 10 sekunniksi ja kytkemällä uudelleen saa "väärät hälytykset" nollattua jos on käynyt niin että esimerkiksi käynnistyminen on keskeytynyt tai akkujännite pudonnut jyrkästi. Pelkällä mittariston vikailmoituksella voi siis saada vihjeen mistä päin pitää vikaa lähteä etsimään. Tyypillinen vika on esimerkiksi löysä akkukaapeli.

Cali 1400 osalta en ole saanut vielä mittariston huoltokoodia selville mutta se tullee aikanaan näkyviin tähän PDF-tiedostoon, otaksun, tai Guzzitechin keskustelufoorumille.
http://www.guzzitek.org/documents/injection/ServiceCodes_rev00.pdf
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:46:37 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #145 : Syyskuu 17, 2013, 13:48:27 ip »
Lainaus
Mikä ajatus tuossa kahdennetulla ECU:n vikalogilla on ja miten Guzzidiag ne löytää?
Kunhan saat GuzziDiag:in kiinni, odotamme innolla tähän vastausta sinulta :). Olen samassa käsityksessä GuzziDiag -dokumentaation perusteella kuin Motomatti oman kokemuksensa perusteella. Tähän asti "uusimmassa" 5AM "Carc" -Guzzeissa järjestelmä on kaksijakoinen. Ecu ja mittariston "ajotietokone" ovat erilliset järjestelmät. Niiden yhteystyöstä en tiedä, mutta koska 5AM on muissakin pyörissä kiinni, olen ymmärtänyt niin, että tietojenvaihtoa ei juuri mittariston ja ecun välillä ole. Ecun vikalogit nollataan ecusta ja mittariston mittaristosta. Sitten on vielä lisäksi sellaisia häiriöilmoituksia, jotka näkyvät vaan jommassa kummassa järjestelmässä. Ajonesto, öljynpaineanturi ja huoltotarpeen ilmaisin vain mittaristossa ja netin kautta tulkittavat "kymmenet" mahdolliset varsinaiset "tekniset" häiriökoodit vain ecussa.

Mutta kun Cali1400 järjestelmä on uusi ja voisi kuvitella että nyt on enemmän integraatiota?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2013, 19:33:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #146 : Syyskuu 17, 2013, 15:59:50 ip »
Eiköhän se ole sen takia, että toisen puolen voi juurikin nollata mittaristosta ja toista ei kuolevaisen ole tarkoitettu räpellettäväksi. Eli alun alkain tarkoitettu valtuutetun huollon töiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #147 : Syyskuu 17, 2013, 19:46:43 ip »
Lataussivulla näkyy olevan uusia TunerPro XDF –tiedostoja: Ducati 1098 (5AM), Morini One Lambda, Morini Race ecu one lambda, Piaggio 15P.00 ja 15P.01 (eikös nää ole skootteireita). Tämähän tarkoittaa varmaan sitä että GuzziDiag Reader ja Writer ohjelmat toimivat mainittujen kulkuneuvojen kohdalla.

* 5AM eculle on myös paranneltu XDF tiedosto, nyt näkyy enemmän infoa. Vanha neuvotaan korvaamaan tällä *
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2013, 22:12:17 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #148 : Syyskuu 17, 2013, 21:44:14 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:47:10 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #149 : Syyskuu 17, 2013, 22:35:02 ip »
Lainaus
lukeminen ei sitten onnistunut
Kun ecu on sama Magneti Marelli 15M, pitäisi toimia, koska 5AM ecuun asti Marelli käytti omaa ei-standardia tiedonsiirtotapansa. Ehkä kyseessä oli tavanomainen "tökkääminen" ja olisi pitänyt yrittää muutaman kerran uudestaan (tämä ei liene kovin tavatonta). Uusin ohjelmaversio tänään: "IAW15xReader V0.67".  Mutta ulos saatu *.bin -tiedosto vaatinee oman xdf -tiedoston TunerProhon, kuten näköjään Ducatissa oleva 5AM myös?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2013, 21:19:11 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.