Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524646 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #120 : Elokuu 29, 2013, 11:52:49 ap »
Le Mansissa  on isommat venttiilit, kanavat, imukurkut. läpät ja suuttimet. Jos pelkällä ohjelman muutoksella tehdään MERKITTÄVIÄ tehoparannuksia Stoneen, niin ihmettelen. Tiedän omasta laitteestani, että putki ja ohjelmamuutoksella saadaan kyllä ajettavuutta, tehoa ei juurikaan. Ripeyskin on hieman kelluva käsite; veto alhaalta paranee kyllä, kun kakkua annetaan, mutta tehon kanssa sillä ei juuri ole tekemistä.
Jos vakioon vertaa, niin ero rikastetulla kartalla olevaan säädettyyn versioon on selkeä. Omanikin työntää nyt lähes lineaarisesti kaasua kääntämällä, ennen oli jos jonkinlaista nykyä ja ailahtelua.

En ajanut, se ei toki poista minulta mahdollisuutta uskonpuutteeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #121 : Elokuu 31, 2013, 12:33:22 ip »
Vaihdoimme juuri Jackaliini Vintagen sytytyskartat.
Vintagessa kun on tuplatulpat ja Jackalissa vain yhdet, ja sytytyskarttani sen mukaan.
Lisäjännärinä on se, että Vintagessa on 15C ja Jackalissa 15M ECU :) Copy-paste kartasta toiseen onnistui.

Kävisin kokeilemassa, mutta nyt ei pysty. Huomenna, kun promillet hälvenee, on aika koestaa.

edit: Ruiskukartoista sen verran että deltakartta ("offset") on täynnä nollia, ja base mappia on viilattu pari kierrosta perstuntuman ja dataloggerin mukaan; "laaksoja" täytetty ja ylärekisteriä rikastettu. Joissain kohdin lähtee kuin riivattu, joissain kohdin rykii. Tekemistä riittää vielä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2013, 13:56:32 ip kirjoittanut MotoJussi »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #122 : Syyskuu 01, 2013, 15:16:51 ip »
Sattuipa juuri lauantaina laatuaikaa viettäessä että iski tuunausfiilis ja kopiotiin, juuri niin kuin Jussi edellä kertoi, epäortodoksisesti eri järjestelmän tiedoston osa toisen järjestelmän tiedostoon tietokoneavusteisesti ja kun oli vielä KKL-kaapeli mukana lisäosineen niin pitihän sitä koittaa. Koska kykenevää koeajajaa ei löytynyt niin kokeilu jäi paikalliskoekäytön tasolle. Iloisesti kirmasi kierroksille koska Vintagessa on sytytysennakko melko paljon enemmän aikaisella verratuna Jackalin vastaavaan karttaan. Mutta Jussinpa Jackal on tuplatulpattu!

Nyt, tietääkseni, Jussi on jo suorittanut sadan kilometrin koeajon pyhäpäivän ratoksi. Varmaankin saamme kuulla tunnelmia....

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #123 : Syyskuu 01, 2013, 18:09:49 ip »
Lainaus
Copy-paste kartasta toiseen onnistui  /  epäortodoksisesti eri järjestelmän tiedoston osa toisen järjestelmän tiedostoon tietokoneavusteisesti
Ai siis kui (?):
TunerProssa syttykartan kaikki numerot kopioiden Vintagen kartasta (15RC Xdf -tiedosto käytössä, Vintagen karta avattuna) ja sitten liittäen Jackalin karttaan (15M Xdf -tiedosoto käytössä, Jackalin kartta avattuna)? Onnistuuko suoraan Windows -leikepöydän kautta vai pitääkö tallentaa välillä esim. Exceliin ?  Tässä tapauksessa asiaa helpottaa että kyseessä on "saman" ecun eri versio (15M/15RC) ja kartoissa on identtinen määrä soluja. Kohtuulliset taulukkolaskentataidot alkavat olla tarpeen kun aletaan oikeasti säätmään dataloggerin avulla, joka on useamman asiasta perillä olevan tahon mielestä paras konsti normiajoon (Dynossa puolestaan huipputehot).
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #124 : Syyskuu 01, 2013, 19:19:37 ip »

Ai siis kui (?):
TunerProssa syttykartan kaikki numerot kopioiden Vintagen kartasta (15RC Xdf -tiedosto käytössä, Vintagen karta avattuna) ja sitten liittäen Jackalin karttaan (15M Xdf -tiedosoto käytössä, Jackalin kartta avattuna)? Onnistuuko suoraan Windows -leikepöydän kautta

Onnistui copy-pastena.

Toimii mielestäni paremmin kuin ennen. Harmi vaan että oli märkä tie ja kaatosade, ettei tarkkaa tuntumaa saanut aikaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #125 : Syyskuu 01, 2013, 19:32:53 ip »
Juu, karkea metodi mutta toimiva. Kun on saman verran numeroita per kartta niin on helppo leikkaa/liitä-toiminnolla riipaista kaikki kartan arvot paikasta toiseen. Ei siis käytetty välivaiheena taulukkolaskentaa vaikka sekin olisi mahdollista ollut. Tarpeetonta kikkailua olisi ollut tällä kertaa. Jos on erikokoiset kartat, esim 16 x 16 ja 32 x 32 niin pitä saada edellämainitusta taulukosta tiedot joka toiseen ruutuun ja sen jälkeen laskea väliarvot puuttuviin ruutuihin. Itse en ole niin taulukkomatemaatikko että saisin moisen aikaiseksi mutta asian taitajat taitaisivat. Uskoakseni.

Toistaiseksi nuo kartat ovat olleet kaikissa XDF:issä 16 x 16 ruutua kilobittimäärästä riippumatta niin ongelmaa ei ymmärtääkseni tule. Pitää tietenkin huomioida että kartan skaalaus eli X ja Y-akseleilla olevat numerorivit ovat kokolailla samalla jaolla niin voidaan olettaa että kyseinen siirretty numeromassa jakautuu karttaan samoille paikoille kaasunasennon ja kierrosluvun suhteen. Useissa kartan arvot ovat tiuhemmalla jaolla alakierroksilla ja/tai pienillä kaasun avauksilla. Tokihan noita akseleita voi skaalata tarpeen mukaan.


Ohessa huomasin että en löydä äkkiseltään toimivaa XDF:ää Quota 1100 ES:sän .bin tiedostolle. Mikähän se olisi?  
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:40:47 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #126 : Syyskuu 01, 2013, 21:25:42 ip »
Lainaus
XDF:ää Quota 1100 ES:sän .bin tiedostolle
Tuolla alussa on se ecu -taulukko, sen mukaan: "Quota 1100 ES = 15M,PF10".  XDF -tiedosto valitaan ecun (ja lambdamäärän) mukaan.  Uusin XDF -tiedosto 15M eculle näyttäisi olevan (edellä oleva linkki lataussivulle): 15M V2.01.

Taisin jo referoida talvella "Motoguzznix" -nimimerkin (Itävalta) löydöksiä alkupään Quotan (P7, P8) kartoista: "Virhe kartoissa, tp arvot menevät ... 32 - 40 - 47,58 - 40,5 - 65 - 80, keskellä virhe, arvojen pitää olla nousevia. Lisäksi sytytyskartta kaipaa muutoksia estämään nakutusta."
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2013, 01:06:53 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #127 : Syyskuu 02, 2013, 11:26:22 ap »
Noista P7 ja P8 karttojen vektoreiden X ja Y skaalauksesta siis on kysymys ja siellä välillä on virheellinen arvo. Aiheuttanee ajossa jollain kohtaa nykäyksiä. Tämä siis Quota 1000-mallissa.

Millä tavalla tämä Motogzznix on päässyt karttoja katselemaan: ymmärtääkseni siihen ei Reader/TunerPro-ohjelmien kyvyt riitä näiden varhaisten moottorinohjauksien osalta? Samoin muokkaaminenkin olisi tehtävä eri työkalulla kuin TunerPro/Writer. Vai onko silmieni/korvieni ohi mennyt jotain tärkeää ohi?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:42:03 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #128 : Syyskuu 02, 2013, 12:03:33 ip »
Lainaus
Millä tavalla tämä Motogzznix on päässyt karttoja katselemaan
Mainitsi aikaisemmin käyttäneensä Tuneboy -ohjelmaa. Täytyy olla tietty myös välineet lukea/kirjoittaa irrotetulle epromille (P7,P8, M16 ecut). Ymmärrän niin, että kun hän lukee epromin sisällön, siitä tulee *.bin -tiedosto, jota voi sitten käsitellä TunerProlla (XDF -tiedostot ovat tarjolla myös näitä ecuja varten).

Kokeilin uteliaisuuttani tuota Quotan tiedostoa (XDF versio 2.0), aukeaa kyllä mutta taulukoiden "yliheittokohta" on oudosti keskellä ("X ja Y -akselit"), mahtaako näkyä uudemmalla XDF:llä oikein?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2013, 21:14:32 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #129 : Syyskuu 02, 2013, 12:42:41 ip »
Suurinpiirtein tuollaisia numeraalitauluja sain itsekin näyttöön: Siellä tarvitsisi sekä Y että X-akselit skaalata uudelleen niin olisi ymmärrettävät kartat. Nuo arvothan vaikuttavat asiallisilta mutta skaalaus ei.
Eipä näkynyt uusimmalla saatavalla XDF:llä. En siis ryhdy Quota 1100:sta tältä pohjalta säätämään.
Jotain matoja tuossa on mutta niin kauan kuin en tiedä onko vika .bin-tiedostossa vai .xdf:fässä pitänee pidättäytyä. Lukea tiedoston voi tietenkin.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #130 : Syyskuu 02, 2013, 18:54:16 ip »
Lainaus
Nuo arvothan vaikuttavat asiallisilta mutta skaalaus ei
Ettei vaan nyt olisi kyse juuri tuosta samansukuisesta virheestä, josta Motoguzznix raportoi. Virhe on TunerPro -näytön mukaan tiedoissa, jotka ovat "Definition (Read Only)".  Niissä, joissa juuri määrätään miten rivit ja sarakkeet menevät, "skaalaus".  On ehkä tullut kiire Marellin isnöörille ja jäi virhe taulukoihin.  Toimintaan tuolla ei ymmärtääkseni ole mitään vaikutusta. Vaikuttaa ainoastaan "ihmiskäyttöliittymään" - on hankalampaa kun pitää välillä hypätä paikasta toiseen. Alkuperäisen kartantekijän kannaltahan asia lienee ollut niin, että ei kenenkään, ei koskaan eikä missään niitä ajateltu muuttavan. Ainoastaan he itse, ja siinä tapauksissa he lähettivät valmiin tiedoston Guzzille ja sieltä se kulkeutui jakelukanavan kautta valtuutetuille huoltoliikkeille, tarvittaessa. P7, P8 ja M16 tapauksissa matkaan lähti eprom, joka tökättiin ecuun paikalleen, vanhan tilalle.  M15 tapauksissa huoltoportaaliin pantiin jakeluun tiedosto, jonka huoltoliike sitten syötti Axone 2000 -laitteella ecuun.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2013, 21:17:07 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 505
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #131 : Syyskuu 06, 2013, 13:02:03 ip »
Mistähän voisi löytää nämä KKL- ja ns. Fiat-kaapelit? Tuolla näyttää olevan loppu, tai vasta tulossa.
Googlettamalla löysin vain ulkomaisia nettikauppoja. Toki sieltäkin saa, mutta kumma ettei
ole ns. motonet-kamaa...

Siis nämä, ja ovatko oikeita 5 AM -ecuun?


http://www.elekma.com/obd2_-_pin3-1hauenleuka_fiat


http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #132 : Syyskuu 06, 2013, 20:04:05 ip »
Tuommoisen oloiset kaapelit on mulla. Tosin en ole tehnyt niiden hankinnan eteen kovinkaan paljon vaan ne tulivat vaihtokaupassa toisenlaisiin kaapeleihin.
Ehkä nimimerkki Camn pystyy valaisemaan kaapeliasiaa lisää.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:42:52 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #133 : Syyskuu 06, 2013, 22:06:17 ip »
Lainaus
kumma ettei ole ns. motonet-kamaa... Siis nämä, ja ovatko oikeita 5 AM -ecuun?
Jossain autotarvikeliikkeessä olen nähnhyt sinisiä OBD2 USB -kaapelieita ja taisi juuri olla Elekman maahantuomia. "Fiat" -kaapelin saatavuus ei ole niin hyvä.  Nuo mainitut toimivat, olen ostanut sieltä useamman kaapelin.  Ovat tosin kalliimmasta päästä ulkomaisiin verrattuna mutta toisaalta kaupankäynti on kotimaisen myyjän kanssa helppoa.

Ecun tyyppi ei vaikuta Guzzin tapauksessa asiaan. Kaikissa on sama kolminapainen liitin, johon tuo "Fiat" -kaapeli sovittaa OBD2 USB -kaapelin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2013, 20:33:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #134 : Syyskuu 07, 2013, 11:45:51 ap »
Vaikka "Fiat"-välijohdon liitin on kolminapainen toimii se yhtä lailla vastaavan pyörän kolminapaisen liittimen kanssa oli siinä kolme (vanhemmissa malleissa) tai kaksi johdinta. Virtajohdinten (hauenleuat) kanssa on syytä olla huolellinen ettei kytke väärinpäin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:44:02 ip kirjoittanut motomatti »