Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524770 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #90 : Heinäkuu 26, 2013, 22:22:53 ip »
Sattuipa somasti matkalla kohdusta hautaan:

Virallinen Piaggio -työkalu (PGDS) ei pystynyt päivittämään ohjelmistoa erääseen Piaggio Atlantik -skodeen (15P). Ei syntynyt yhteyttä. Asiaskas sai ohjeen, että ecu on vaihdettava. Kyseinen auktorisoitu huoltoliike seurasi kuitenkin aikaa, ja oli sitten keksinyt koettaa GuzziDiag -työkaluilla. Onnistui. Lopputulos: ecua ei tarvinnutkaan vaihtaa. GuzziDiag siis peittosi (epävirallisesti) viralliset Guzzi/Piaggio -työkalut... Siis turha pelko pois ja johdot jonoon, nupit kaakkon ja bitit vilistämään...
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #91 : Heinäkuu 27, 2013, 07:36:11 ap »
Main fuel mappia muokkasin nyppimällä kartasta pisteitä ylöspäin. AFR lukemat eri kaasun asennoilla yritin painaa mieleeni koeajon aikana. En mitään yksittäisiä pisteitä yrittänytkään muistaa vaan suunnilleen niin että 4000 rpm olin pahin kohta, 5000 oli ok, 3000:ssa jonkin verran korjattavaa. Kaasun asento noin 10 - 13 astetta. Sitten vaan aloin nyppiä kartalta pisteitä ylöspäin suunnilleen rpm välillä 2500 ja 4750 ja kaasuläpän asentojen 5.80 ja 15 välillä niin että sain nätin rinteen aikaiseksi.
Se että lopputulos oli kohtuullisen hyvä, oli lähinnä hyvää onnea.

Paljonkos piti prosentuaalisesti muuttaa arvoja jos jätetään kuoppakorjaukset pois laskuista?


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #92 : Heinäkuu 27, 2013, 18:38:44 ip »
Laitoin valmiin kartan (alkuperästä ei varmuutta) 1100 Brevaan ja varsin tyytyväinen olen vaikka ei vanhassakaan asetuksessa oikein voi mitää isompaa puutetta osoittaa. Kulku parani. Velipoika kokeili sitä myös ja oli tyytyväinen. Eiköhän kohta ryhdytä 1200 Norgesta riipimään Rapid Bikeä irti ja laitetaan alkuperäinen äänenvaimennin paikoilleen katalysaattoreineen.
Varmaan moni kokisi että 1100-koneesta pitäisi lähteä enemmän tehoa mutta tämä alkaa riittämään mulle. Tallin perällä kun on voimakone jos tulee tunne että pitää saada enemmän kulkua....
http://www.motomatti.fi/2005/11/compressor-moto-guzzi-centauro-v10.html

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #93 : Heinäkuu 27, 2013, 20:06:58 ip »
Paljonkos piti prosentuaalisesti muuttaa arvoja jos jätetään kuoppakorjaukset pois laskuista?
Vaihtelee kovasti mutta esim 4000 rpm:llä tps:n kulmilla 10-15 astetta muutos oli 10-15 prosentin luokkaa. Pienemmillä tps:n kulmilla muutin jopa yli 20 prosenttia mutta se oli liikaa, menee suotta rikkaalle kun himmaa vauhtia.

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #94 : Heinäkuu 27, 2013, 21:17:28 ip »
Lainaus
Main fuel mappia muutin pelkästään vetelemällä kartan pisteitä hiirellä
Hoo, onkos se noin näppärää, "WYSIWYG" (What You See Is What You Get).
Juu, ja ellei joku ole huomannut niin kartan voi pyöritellä hiirellä haluamaansa asentoon kun pitää hiiren oikeaa nappia pohjassa.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #95 : Heinäkuu 29, 2013, 17:35:29 ip »
Paljonkos piti prosentuaalisesti muuttaa arvoja jos jätetään kuoppakorjaukset pois laskuista?
Vaihtelee kovasti mutta esim 4000 rpm:llä tps:n kulmilla 10-15 astetta muutos oli 10-15 prosentin luokkaa. Pienemmillä tps:n kulmilla muutin jopa yli 20 prosenttia mutta se oli liikaa, menee suotta rikkaalle kun himmaa vauhtia.

Aikas paljon kärsii kasiventtiilistä muuttaa! :o

Yrititkö saada pienennettyä sitä moottorijarru/kaasunavaus-nykäystä?

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #96 : Heinäkuu 29, 2013, 20:05:58 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:36:53 ip kirjoittanut motomatti »

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #97 : Heinäkuu 29, 2013, 20:21:55 ip »
Aikas paljon kärsii kasiventtiilistä muuttaa! :o

Yrititkö saada pienennettyä sitä moottorijarru/kaasunavaus-nykäystä?

Paikka paikoin muutokset on aika isoja mutta nyt normaaleilla kruisailukierroksilla, eli 3000 - 4000 rpm,  AFR on tasakaasuajossa noin 14 ja kun siitä hieman vääntää kaasua niin AFR tippuu suunnilleen 0.5 verran. Juuri alle 3000rpm on vielä laiha kohta joka on tarkoitus korjata joko main fuel karttaa muuttamalla tai poistamalla delta fuel mapissa ko. kohdassa oleva monttu.

Toistaiseksi olen keskittynyt vain säätämään AFR:n kruisailuajokierroksilla ja -kaasunasennoilla sopivaksi. Isommilla kierroksilla ja tps-kulmilla ei ole laihoja kohtia silmiin osunut mutta paikka paikoin menee huomattavasti rikkaalle (AFR-lukemat 11-alkuisia). Johtunee mun Grisossa olevista 1200 Sportin pakokäyristä, niissä on pienempi sisähalkaisija kuin Grison omissa putkissa. Huomasin sen vasta kun rupesin niitä sovittelemaan paikoilleen mutta laitoin siitä huolimatta kiinni.

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #98 : Heinäkuu 29, 2013, 20:35:02 ip »
Katselin ja opiskelin TunerProlla millaisia eroja on 1100 Brevan alkuperäisessä moottorinohjaustiedostossa ja uudessa tehtaan päivityskartassa. Pa-kartan erot olivat melkoisen mietoja mutta sytytyksessä oli enemmän eroa. Ne erokartat on siellä pohjalla: http://www.motomatti.fi/2013/07/tunerpro-puuhastelua.html
Intouduinpa tuosta tekemään vertailukartan oman Grison orkkiskartasta ja nykyisestä omasta virityksestä.

Kiinnostais myös kovasti saada se surkeasti toimiva ohjelma, joka omassa pyörässä oli kun ostin sen. Tehtaan ohjelman päivitys paransi toimintaa aika lailla ja kiinnostais tietää mitä kikkoja fuel- ja sytytyskarttoihin on tehty. Uudellakin ohjelmalla ajeli mieluiten liki neljän tuhannen kierroksilla mutta nykyisin omilla säädöillä toimii jo 3000:lla mainiosti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #99 : Heinäkuu 29, 2013, 21:57:10 ip »
Laittakaa muuten sitten karttojen muuttajat syyt miksi muutatte karttoja. Eli muuten vaan, polttoainetalouden nimissä, tehon tavoittelun vuoksi, ajettavuuden parantamiseksi jne. Täten muutokset voivat jelpata muitakin saman ongelman edessä puljaavia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #100 : Heinäkuu 30, 2013, 02:16:52 ap »
Lainaus
Kiinnostais myös kovasti saada se surkeasti toimiva ohjelma, joka omassa pyörässä oli kun ostin sen
Eikö tämä ole se, jota aloit muokkaamaan, jäi tallentamatta? GuzziDiag OBD -työkalun "työpöydän" (ensimmäinen avautuva ikkuna) vasemmassa alalaidassa on ikkuna "ohjausyksikön tiedot", jossa näkyy ensin ecun ja tps:n tyyppi (ne tulevat suoraan valitun Guzzimallin mukaan). Sen jälkeen tulee numeroita, jotka yksilöivät ecussa olevan ohjelman. Ecusta ja xdf -tiedostosta riippuen myös TunerProlla näkyy samat numerot suoraan kartasta (jotkut viripajat ottavat ne pois omistaan). Esim 5AM: "Read Only" alla "Map Name", 15M: "Map Name, Ecu Model". 15RC; "Misc" -alla samat. Näiden avulla voi metsästää tehtaan alkuperäisiä karttoja. Kun ne ovat "Read only", kaikki numerot pysyvät ennallaan jos omaansa muokkaa. Sitten jos ajaa jonkun toisen kartan sisään, myös numerot toki menevät mukana. Jos on lähettää oma alkuperäinen osoitteeseen guzzidiag@gmail.com, voi samalla pyyttää jotain karttaa "vaihtarina", esim. uusinta omaan Guzziin.
V11 - it defines you.

Pithecus

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #101 : Heinäkuu 30, 2013, 09:53:01 ap »
Lainaus
Kiinnostais myös kovasti saada se surkeasti toimiva ohjelma, joka omassa pyörässä oli kun ostin sen
Eikö tämä ole se, jota aloit muokkaamaan, jäi tallentamatta?
On mulla tallessa se alkuperäinen jota aloin muokkaamaan. Mutta kun ostin pyörän niin niin siinä oli vanhempi ohjelmaversio, ensihuollossa se sitten päivitettiin ja kone alkoi toimia paremmin. Ihan uteliaisuudesta kiinnostais nähdä mitä temppuja ohjelmaan tehtiin.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #102 : Heinäkuu 30, 2013, 19:08:09 ip »
Lainaus
kun ostin pyörän niin niin siinä oli vanhempi ohjelmaversio

Tässä taas joitakin linkkejä näihin liittyen (lienevät tuttuja mutta tässä taas):

Uusimmat ecu ohjemistoversiot 2010: http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198

11/2009, ecujen ohjelmien versionumeroita: http://guzzitek.org/documents/injection/EFIMaps_rev00_200911_(GB).pdf

"Mittaristotietsikan" pääsykoodit: http://guzzitek.org/documents/injection/ServiceCodes_rev00.pdf
(erillinen itsenäinen laite ecuun nähden, esim. öljynpaineanturin häiriötieto on vain täällä, kuten myös huoltovalon resetointi)

Missä samoja ecuja kuin Guzzeissa käytössä: http://guzzitek.org/documents/injection/ECU_MasterList_2008.pdf
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #103 : Heinäkuu 31, 2013, 21:14:08 ip »
Velipojan Norgen ECUun tuupattiin uusin tehtaan päivitys. Aikaa meni johdinsulkeisten ja yhteyksien tarkastamisien kanssa noin vartti.
Ajotietokoneen näyttöön tuli teksti ECU ja avatun töpselin kuva.

Nyt pyörä on koeajolla. Ehkä siitä tulee vielä kommenttia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:37:51 ip kirjoittanut motomatti »

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #104 : Elokuu 01, 2013, 12:46:09 ip »
Onneksi näissä ei ole vielä tuota autopuolella käytössä olevaa häirintätoimintoa käytössä.
Kannattaa olla kuitenkin tosi huolellinen noissa kirjoitushommissa. Omalla virheellä on mahdollista päästä tekemään kauppaa uudesta Ecusta pyöräänsä. :D