Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524333 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #45 : Maaliskuu 05, 2013, 12:02:34 ip »
 :P  Tuli oltua hieman hätäinen mutta koen mieluisaksi koettaa infota suomalaista veljeskuntaa koko ajan reaaliajassa...  Nyt näyttävät spekuloivan versiosta Android tableteille/puhelimille (bluetooth kaapeli), joka on jäämässä tällä tiedolla vain spekuloinniksi (vaatisi kaiken koodin uudelleen kirjoittamista). Aiheuttaa ehkä tosiaan sekaannusta jonkin verran mutta toisaalta uskon että vielä monikaan ei ole ryhtynyt käytännön toimiin Guzzidiagin kanssa. Tarkennetaan koko ajan. Ongelma on se että missään ei ole dokumentaatiota keskitetysti. Otan näitä tietoja seuraamalla kahta keskeistä saksalaista palstaa (hollannin vastaava olisi myös hyvä tietolähde). Virallisempi kehittäjien aie on asettaa tarjolle vain tehtaan vakiokarttoja, johon Guzzistilla on käyttöoikeus ollessaan pyöränsä haltija. Kun karttoja modifioidaan on syytä aina ensimmäiseksi tallentaa oma alkuperäinen kartta visusti ja olla puuttuamatta siihen. Toinen ajatus on tarjota käyttäjien modifioimia karttoja, tällöin toki on oltava tarkka selostus, mille kokoonpanolle tuo kartta on tehty - sitä tietoa ei tuolla millään tapaan vielä tarjolla ole.  Kaikki nuo linkin kartat ovat tällä haavaa modifioituja ja niitä voinee käyttää tässä vaheessa esim. TunerPro -ohjelman opiskeluun (sillä voi esimerkiksi verrata karttoja keskenään numerotasolla).

GuzziDiag näyttää ensimmäisellä sivulla alhaalla vasemmalla ikkunassa numeroita.  Toisen rivin numerot kertovat moottorinohjauslaitteen (”ecu”) eksaktin numeron ja siihen ladatun ohjelmiston numeron.
Esim:
(15M): 61600.381.00    GCE3901
(15M): 61600.537.01    3D02VS9F
(5AM): 2229GRS8V68   2010.26.07

Esim. tuo Ikkalan aikaisempi kuva kavaltaa: Ecu = IAW 5AM (kiinteä tieto joka tulee mallivalikosta), Tps = PF1C (kiinteä tieto joka tulee mallivalikosta, siksi tässä väärin kun oikea kerran on IPF2CB), 2229BRV8V17   2008.11.10 (ecusta luetut tiedot). Kuvittelen että ensimmäinen numero on ecu ja toinen ohjelmiston päivämäärä. Mutta kokemus on jo osoittanut että on viripajoja, jotka poistavat kaiken datan ecusta - alalaidan ikkunassa on pelkkiä nollia.

Avain noiden mainittujen V11 -karttojen nimeämisessä:
AAAAA.AAA.AA.BBBBBBBB.CCCCCCCCDDDD.dat.bin
AAAA = Ecun numero
BBBB = Ecussa olevan ohjelmiston numero
CCCC = Guzzin tyyppi
DDDD = onko alkuperäinen vai modifioutu (tune=modifioitu, guzzibecker = modifioinnin tekijä)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2013, 00:34:56 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #46 : Maaliskuu 20, 2013, 19:26:41 ip »
Uudet V7 Mallit Racer, Special ja Stone, joissa on Marellin MIU3 ecu, käyttävät samaa tiedonsiirtoprotokollaa kuin 5AM. Guzzidiag toimii. Uusimmissa V7 -malleissa on kaksi erillistä lambda-anturia, imuilman paineanturi ja mahdollisuus testata lambdojen lämmitys. 5AM eculle on lisätty myös kahden lambdan mahdollisuus. Cali 1400 mallien Marellin uusin, IAW7SM ecu käyttää eri protokollaa mutta se on myös jo selätetty. Tulee mukaan uusiin versioihin.

Nykyinen versio on V0.32  Apple käyttäjille on tominnot "Omena+Q" = lopeta ja "Omena +P" = säädöt.

TunerPro -karttojen muokkausohjelman tarvitsemia XDF -tiedostoja nyt myös jaossa Guzzeja varten (linkin sivun alalaidassa).
(http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2013, 00:29:48 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #47 : Maaliskuu 28, 2013, 15:58:54 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:29:50 ip kirjoittanut motomatti »

JuhaV

  • Vieras
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #48 : Maaliskuu 29, 2013, 10:25:29 ap »
Muutama termi ja lyhennys lisää sanakirjassa: http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzidiag-suomi-sanakirja.html

Pari pientä huomiota :

CO, Coal Oxide

 - yleisempi ja kemiallisesti oikea käännös lienee "Carbon Oxide"

EEPROM, Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory, sähköisesti luettava mikropiiri.

- Tässä tärkeää on se että tuo EEPROM on nimenomaisesti sähköisesti tyhjennettävä ja kirjoitettava muistipiiri. Eli se mahdollistaa karttojen tallennuksen johdon kautta. Uudempia vastaavia piirityyppejä kutsutaan yleisesti Flash-muisteiksi.

- JuhaV


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #49 : Maaliskuu 29, 2013, 11:39:45 ap »
Hyvä, näitä huomioita lisää ja laittakaa termejä ja/tai lyhenteitä joissa on epäselvää niin kykenen paremmin käyttäjälähtöisemmin lisäämään niitä moottorinohjausasioisssa.

Jatkan aina ehtiessäni selityksien lisäämistä kun törmään uuteen asiaan. On tullut itsellekin uusia juttuja vastaan joita on pitänyt tonkia sisällöltään.
Jotkin termit voivat olla itselle niin päivänselviä ettei ymmärrä niitä laittaa listalle lainkaan. Esimerkiksi suomenkielinen termi joka ei kuitenkaan ole "arkikieltä" ja vaatisi siis selityksen.

Tässä asiassa ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #50 : Maaliskuu 31, 2013, 21:20:56 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:30:13 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #51 : Huhtikuu 21, 2013, 17:11:37 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:30:32 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #52 : Toukokuu 23, 2013, 19:25:53 ip »
Huomasin sellaisen homman että kun KKL-kaapeli on "paritettu" tietokoneen kanssa ja järjestelmää käytetään niin ei näytä haittaavan vaikka pyörästä katkaisisi virran (toistaiseksi kokeiltu tätä vain P08-ECUn kanssa) lähtee järjestelmä toimimaan ilman eri komentoa kun virta taas kytketään. Vaikka olisi pitempikin väli. Tosin tietokone käynnissä mutta kaapeli oli välillä sammuksissa. Kaapelin päälläololla tarkoitan että se saa virtaa omilla pikku hauenleuoillaan.

Samoin havaitsin että tietokoneen COM-porttia ei tarvitse enää valita uudelleen kun KKL-kaapeli kytketään uudelleen käyttöön vaan yhteys syntyy ilman isompaa protokollaa. Siis tietenkin sen saman koneen ja kaapelin välillä. En ole päässyt testaamaan muunlaisia kaapeleita.

Muutoinkin homma sujuu nyt pienen konsultoinnin jälkeen (Kiits, jäsen Camn!) varsin kivuttomasti ja monenlaisia asioita on tullut havainnoiduksi. Erinomainen zydeemi kun pyörässä ilmenee käyntihäiriötä tai se ei käynnisty lainkaan. Tietenkin pyörässä pitää olla sähköä sen verran että ECUlle riittää ja siihen saa yhteyden.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:31:48 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #53 : Kesäkuu 12, 2013, 22:40:34 ip »
20.06.2013 alkaen uusin Guzzidiag -versio V0.34 jaossa.

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

- Cali1400 mukana, kaikista arvoista ei vielä tietoa mutta alkua jo mukana
- Lokitiedostotn *.csv –formaattia on muutettu niin, että sen käsittely taulukkolaskennassa on helpompaa
- Kosketusnäyttöä käyttäville: klikkaa forumin logoa => näyttöön tulee iso menuvalikko
- P7 ecun kohdalla kierrosluvun näyttö korjattu
- Uusi valikko ”kierrosluku#”, joka näyttää ”hidastetun” kierrosluvun niille, jotka eivät halua nähdä numeroiden vilistävän
- CO –Trimm toimii nyt 60C moottorin lämpötilassa aikaisiemman 80C sijaan
- CO säätöä on yksinkertaistettu
- Bellagion kohdalla on TPS reset poistettu: 5AM ecu, PF3C = käsin säädettävä tps
  * Bellagio + vanhempi Guzzidiag versio: TPS reset -toimintoa ei saa tehdä!

5AM ecujen softan lukuohjelma IAW5xReader (Bellagio, Isot Brevat, Griso, Norge, Sport 1200, Stelvio) on virallisesti jaossa. IAW5xWriter teettää vielä työtä.

Jaossa on jo ollut pidempään luku- ja kirjoitusohjelma IAW15x ecuille (15M/15RC => Breva 750, useimmat Calit ja Nevadat, V11 mallit, vanhemmat V7 mallit). Tätä vanhemmat ecut ovat sellaisia, että niissä ei ole "flash -muistia", johon voisi näillä keinoin suoraan kirjoittaa.

03-14.6.2013 latauksia: Windows 652, Mac 93, Linux 83.
Käyttäjiä arvioidaan olevan yhteensä 300 - 400.

Paljon latauksia maista USA, UK, SF, IT, NL ja DE.  Eksoottisin maasta Tuvalu.

Hyvä Suomi - (SF lienee tässä yhteydessä Suomi).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 15:59:08 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #54 : Heinäkuu 16, 2013, 19:31:39 ip »
Ladies and Gentlemen, the talk of the global Guzzi community, the GuzziDiag developers proudly present:

•   luku- ja kirjoitusohjelma 15M ja 15RC ecuille (luku 9 min, kirjoitus 35 sek) [Breva750, California, Nevada, Quota, V11, V7]
•   luku- ja kirjoitusohjelma 5AM ecuille (luku 20, kirjoitus 5 min) [Bellagio, Breva, Griso, Norge, Stelvio, Sport]
•   XDF –tiedostot TunerPro ohjelmaa varten
•   lambda on/off –toiminto 15RC ja 5AM ecuille (tehdään TunerPro –ohjelmalla)

Ja tietenkin GuzziDiag; Moto-Guzzi –moottoripyörien moottorinohjausjärjestelmien OBD (On Board Diagnosis) –ohjelma, joka kulkee tällä hetkellä versiossa V0.35. Kaikki on kehitetty ja testattu Moto-Guzzi -moottoripyörillä ja on vaatinut tavatonta vaivannäköä ja edellyttänyt selvitystyötä, ulkopuolista apua ei ole ollut saatavilla. Liikennöinti eri ecujen kanssa ei mene samalla tavalla, ohjelmat osaavat tehdä ne välttämättömät toimet, mitkä ovat kulloinkin tarpeen. GuzziDiag -ohjelmaan voidaan valita suomen kieli, muut englanninkielisiä.

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Uutta on 5AM kirjoitus. Näyttää siltä että Guzzien 5AM ecuissa on kahta eri pääversiota. Käy ilmi siitä, onko pyörässä yksi- vai kaksi lambda-anturia. Tämän vuoksi TunerPro –ohjelmalle tarvitaan myös kaksi eri XDF –tiedostoa. Jos on yksi lambda-anturi, niiden toiminta kytketään on/off kahden lambda -flagin avulla. Jos on kaksi lambda-anturia, niiden toiminta kytketään on/off kolmen lambda -flagin avulla.  Kaikki ”ruksataan” aina samalla tavalla, ruksi ruutuun (on) tai ei (off).

1.   Lue kartta Guzzin ecusta (15RC tai 5AM malli) ecun mukaisella ”Reader” -ohjelmalla
2.   Avaa kartta TunerPro ohjelmalla (TunerProssa oikea ecun mukainen XDF –tiedosto)
3.   Kytke TunerProlla lamda on tai off ("ruksit ruutuun tai pois")
4.   Tallenna kartta uudella nimellä (xxx.bin)
5.   Kirjoita uusi kartta ecuun ecun mukaisella ”Writer” -ohjelmalla

Lopputulos: lambda ei ole käytössä eikä poiskytkentä aiheuta vikailmoituksia. Ja aina aivan ensimmäiseksi pitää muistaa tallettaa alkuperäinen *.bin -tiedosto jonka on imuroinut ecusta, että on varmuuskopio olemassa ja voi palata alkuperäiseen (syitä voi olla useita, kuten tunnetaan). Liitteenä 15RC eculla varustetun V11 kattimallin kahdesta kartasta kuvaruutukaappaus (TunerPro -ohjelmasta). Näyttöön on avattu Fuel Map (ruiskutus), Offset Map (ero toiseen sylinteriin) ja lambda on -valinta

Nämä ovat sen verran asian harrastusta vaativia toimia että pidemmät yksityiskohtaiset ohjeet eivät tässä kohtaa liene aktuelleja. Hyvä lähtökohta on, että pystyy jo ottamaan yhteyden pyöräänsä GuzziDiag -ohjelmalla. Lienee syytä tehdä kokonaan uusi aihe, johon ei kommentoida, vaan johon päivitetään kaikki oleellinen lyhyesti (kuten nimimerkki Beard itse tekee nykyisin www.guzziforum.de -sivustolla), niin ei tarvitse käydä tätä keskustelua suurennuslasilla aina läpi tietoa hakiessaan.

Lopuksi Motomatilta lainaus:
Lainaus
Lainsäädäntö kieltää yksiselitteisesti kaikenlaisen moottorinohjauksen säätämisen tai sen komponenttien vaihdon tai lisäohjelmien tai ulkoisten komponenttien lisäämisen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2013, 21:59:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #55 : Heinäkuu 16, 2013, 20:35:30 ip »
Tämä viimeisin julkaisu tekee jatkossa tarpeettomiksi hankinnoiksi kaikki Power Commanderit ja Rapid Biket ynnä muut. Lisäksi tämä on apuohjelmineen paljon laajempi säätökokonaisuus kuin erillisrasiat. Nyt kun halutessaan voi ilman erillistä komponettia sulkea lambdankin pois vapauttaa se säätäjälle tilaa "polun vieressäkin" antaa kunnon satsia koneelle. Tosin varoituksen sana: kun lambda-säädöstä luovutaan kytkemällä se pois pitänee katalysaattorikin hyllyttää. Katalysaattori voidaan palauttaa paikoilleen kun säätöprosessi on ohi. Se on siis varotoimenpide.

Tilanne tuo myös yhden mahdollisuuden lisää "persdynon" ohelle. Pakoputkessa oleva syrjäytetty lambda voidaan kytkeä erilliseen näyttöön mittariston kupeeseen: Siitä voi seurata seoksen muodostumista koko kierrosluku- ja tehoalueella ja sen mukaan suorittaa hienosäätöä.

Myös dynamometrikäyttöön on nyt auennut uusi mahdolisuus: säätöajo voidaan tehdä hallituissa olosuhteissa ja säätää tarkasti pääosa ruiskutus- ja sytytyskartoista suoraan pyörän oman moottorinohjauksen muistiin.

Yksi merkittävä plussa on se että järjestelmässä käynnistä ei jää jälkiä eli järjestelmätiedot eivät päivity vaan alkuperäinen tieto järjestelmän tilasta säilyy.
Tämä on merkittävä seikka jos ja kun tarvitsee käyttää pyörää katsastuksessa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:32:52 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #56 : Heinäkuu 16, 2013, 20:44:26 ip »
Lainaus
Ylläpitäjäksi nimimerkki Camnia
Olen vain sanansaattaja, eikä sota yhtä miestä kaipaa. Tarvitaan varmaan myös toinen/muita ylläpitäjäksi, mielummin henkilö joka itse on tehnyt näitä säätöhommia.

Lainaus
Tekee jatkossa tarpeettomiksi hankinnoiksi kaikki Power Commanderit ja Rapid Biket
GuzziDiag -työkalujen käyttö vaatii paljon enemmän osaamista. Valmiin mokkulan voi parhaimmassa tapauksessa kytkeä kahdella liittimellä. Toki, GuzziDiag -työkaluilla pääsee osaava varmaankin samalle tasolle kuin täysin erillisillä säädettäväksi tehdyillä ja osin itse säätyvillä järjestelmillä.

Lainaus
Syrjäytetty lambda voidaan kytkeä erilliseen näyttöön mittariston kupeeseen
Tämähän olisi hieno juttu. Nämä olisivat edullisia "kuivaan käyttöön" mutta ei taida käydä: "VPV-Motorracing wideband MINI-näyttö Innovaten LC-1:lle, asennusaukko 38mm, 49€". Näyttää vain lambda-arvon, ei afr:ää.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #57 : Heinäkuu 16, 2013, 21:05:52 ip »
En ole vielä ehtinyt tutkimaan, kun johdot vasta tänään sain käteeni, mutta itsellä tulee olemaan Commander ja Diag ripirinnan. En ainakaan heti usko, että omasta purkista pääsee rukkaamaan kiihdytyspumppua. Myöskään shifteriä ei voi kytkeä omaan boksiin.
Mutta, tutkitaan. Syttykäyrät kiinnostavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #58 : Heinäkuu 16, 2013, 21:16:18 ip »
Lainaus
Eikös nyt kapeakaistalambdalle saa hyvin edullisesti pelkän näytön Tre:een suunnalta? Onnistuuko kytkentä?

Näyttöjä löytyy esim Motonetista jos edullisen haluaa. Kovin kallis ei ole VPV:n anturi-mittari-yhdistelmä 125€ yhteensä. Mutta kaipa sen näytön saa erikseenkin. Harisen näytön hinta pyörii satasen tienoilla mutta ei näy auringonpaisteessa. Tosi säätäjälle suosittelen Innovaten laajakaistalambdaa: ei tulkintavirheitä. Sisältää mielenkiintoisia lisätoimintoja mm loggausmahdollisuuden. http://www.innovatemotorsports.com/products/MTS.php Sitä myy ainakin Storm.

Tässä lambdanäyttöjen mersu:
http://www.vpv-motorracing.fi/VPV-Lambda-Logger.pdf

Perusmalli:
http://www.vpv-motorracing.fi/VPV-Lambda-2.pdf

Toki kolvailen johtimet pajallanikin jos tulee tarve.

Kuten TTT huomauttikin niin kaikkeen ei vielä ole pääsyä eikä sellaista toimintoa tietenkään tule tämänkään myötä mitä pyörässä ei alunperin ole. Vauhti on ollut tässä GuzziDiag-hommassa sen verran hurjaa että tuskin menee kauaa kun lisätoimintoja julkaistaan eli avataan pääsy syvemmälle moottorinohjaukseen.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #59 : Heinäkuu 16, 2013, 21:22:37 ip »
Haa, tätä oon oottanu. Että saa tuon lambdan pois pelistä. Ja autotunen päälle koko kierrosalueelle. Kun vaan pääsen täältä reissulta kotio niin heti alkaa kokeilut. Kiitos taas.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125