Ladies and Gentlemen, the talk of the global Guzzi community, the GuzziDiag developers proudly present:
• luku- ja kirjoitusohjelma 15M ja 15RC ecuille (luku 9 min, kirjoitus 35 sek)
[Breva750, California, Nevada, Quota, V11, V7]
• luku- ja kirjoitusohjelma 5AM ecuille (luku 20, kirjoitus 5 min)
[Bellagio, Breva, Griso, Norge, Stelvio, Sport] • XDF –tiedostot TunerPro ohjelmaa varten
• lambda on/off –toiminto 15RC ja 5AM ecuille (tehdään TunerPro –ohjelmalla)
Ja tietenkin GuzziDiag; Moto-Guzzi –moottoripyörien moottorinohjausjärjestelmien OBD (On Board Diagnosis) –ohjelma, joka kulkee tällä hetkellä versiossa V0.35. Kaikki on kehitetty ja testattu Moto-Guzzi -moottoripyörillä ja on vaatinut tavatonta vaivannäköä ja edellyttänyt selvitystyötä, ulkopuolista apua ei ole ollut saatavilla. Liikennöinti eri ecujen kanssa ei mene samalla tavalla, ohjelmat osaavat tehdä ne välttämättömät toimet, mitkä ovat kulloinkin tarpeen. GuzziDiag -ohjelmaan voidaan valita suomen kieli, muut englanninkielisiä.
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/Uutta on 5AM kirjoitus. Näyttää siltä että Guzzien 5AM ecuissa on kahta eri pääversiota. Käy ilmi siitä, onko pyörässä yksi- vai kaksi lambda-anturia. Tämän vuoksi TunerPro –ohjelmalle tarvitaan myös kaksi eri XDF –tiedostoa. Jos on yksi lambda-anturi, niiden toiminta kytketään on/off kahden lambda -flagin avulla. Jos on kaksi lambda-anturia, niiden toiminta kytketään on/off kolmen lambda -flagin avulla. Kaikki ”ruksataan” aina samalla tavalla, ruksi ruutuun (on) tai ei (off).
1. Lue kartta Guzzin ecusta (15RC tai 5AM malli) ecun mukaisella ”Reader” -ohjelmalla
2. Avaa kartta TunerPro ohjelmalla (TunerProssa oikea ecun mukainen XDF –tiedosto)
3. Kytke TunerProlla lamda on tai off ("ruksit ruutuun tai pois")
4. Tallenna kartta uudella nimellä (xxx.bin)
5. Kirjoita uusi kartta ecuun ecun mukaisella ”Writer” -ohjelmalla
Lopputulos: lambda ei ole käytössä eikä poiskytkentä aiheuta vikailmoituksia. Ja aina aivan ensimmäiseksi pitää muistaa tallettaa alkuperäinen *.bin -tiedosto jonka on imuroinut ecusta, että on varmuuskopio olemassa ja voi palata alkuperäiseen (syitä voi olla useita, kuten tunnetaan). Liitteenä 15RC eculla varustetun V11 kattimallin kahdesta kartasta kuvaruutukaappaus (TunerPro -ohjelmasta). Näyttöön on avattu Fuel Map (ruiskutus), Offset Map (ero toiseen sylinteriin) ja lambda on -valinta
Nämä ovat sen verran asian harrastusta vaativia toimia että pidemmät yksityiskohtaiset ohjeet eivät tässä kohtaa liene aktuelleja. Hyvä lähtökohta on, että pystyy jo ottamaan yhteyden pyöräänsä GuzziDiag -ohjelmalla. Lienee syytä tehdä kokonaan uusi aihe, johon ei kommentoida, vaan johon päivitetään kaikki oleellinen lyhyesti (kuten nimimerkki Beard itse tekee nykyisin
www.guzziforum.de -sivustolla), niin ei tarvitse käydä tätä keskustelua suurennuslasilla aina läpi tietoa hakiessaan.
Lopuksi Motomatilta lainaus:
Lainsäädäntö kieltää yksiselitteisesti kaikenlaisen moottorinohjauksen säätämisen tai sen komponenttien vaihdon tai lisäohjelmien tai ulkoisten komponenttien lisäämisen.