Tässä ensimmäinen arvaus koekytkennäksi :
http://files.myopera.com/v2tre/albums/6329701/2012-07-29-801.jpgTätä ei ole käytännössä siis testattu vaan pohdinta perustuu noihin tässä ketjussa annettuihin mittausarvoihin. Mutta ei tämä mitään rakettitiedettä ole vaan perussähkötekniikkaa. Kaikki kokeilut ovat tietenkin kunkin omalla vastuulla.
Linkin kuvan yläosassa on mustalla värillä piirretty alkuperäisen TPS:n sisäinen kytkentä. Välillä A-C on siis 2 kohmin logaritminen vastus jolla keskiliuku B liikkuu. Keskiliu'ulla on TPS:n sisällä 1 kohmin (tai mittausten perusteella siis 0.89 kohmin) "esivastus" joka siis tulee mittauksiin A-B tai B-C väleillä tehdyissä mittauksissa.
TPS:n alkupisteen "TRIM"-hienosäätöön tarvittava muutos on kuvan alaosassa punaisella värillä. Sen sijaan että TPS:n C olisi kytketty suoraan maahan kytketäänkin se nyt 200 ohmin potentiometrin keskiliu'un kautta maahan.
Eli TRIM-potikkaa kääntämällä muutetaan TPS:n B-ulostulossa näkyviä millivoltteja siten että kun TRIM-potikan keskiliuku on käännetty kuvassa katkoviivalla merkityllä tavalla vastusarvoltaan "nollille" niin B-ulostulossa näkyy trimmaamaton mV-arvo koska C-piste on ikäänkuin suoraan maassa.
Kun taas TRIM-potikkaan säädetään vastusta, niin tämä nostaa B:ssä näkyvää mV-arvoa alkuperäisestä. Maksimilisäys pitäisi tuolla 200 ohmin TRIM-potikalla olla nyt 10 % 5 Voltista eli 500 mV. TPS:n millivolttien kasvattaminen näin siis RIKASTAA seosta.
Optiona tuohon on vielä lisätty TRIM-potikan kanssa rinnan ohituskytkin, jonka ollessa kiiinni C-piste kytkeytyy alkuperäisellä tavalla suoraan maahan eli "TRIM OFF". Kytkimellä voi helposti napsutella trimmiä päälle tai pois ja kokeilla vaikutusta.
TPS:n kohmin sisäisestä vastuksesta johtuen sen läpi kulkee alle 10 mV virta, joten TRIM-potikaksi käy melkein mikä tahansa normaali 200 ohmin potentiometri joka vain mekaanisesti ja suojauksiltaan kestää moottoripyöräolosuhteet. Tuossa voisi olla hyvä 10-kierroksinen tarkkuuspotentiometri johon lisää lukittavan asteikkonupin.
Esimerkki :
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=5394http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=5445Miksi tämä sitten olisi mielenkiintoista ja miksi ei vaan seurata orjallisesti Guzzin omia säätöohjeita :
- TPS:n arvo vaeltelee lämpötilan ja kosteuden mukaan koska se on vain tavallinen (joskin hemmetin kallis) potentiometri
- bensan laatu on muuttunut viimeisten 20-30 vuoden aikana rajusti mutta Guzzin säätöohjeet eivät

- kaikki pyörät eivät ole samanlaisia vain yksilöitä
- jos KAIKKI muut säädöt (balanssi, suutinten kunto, bensapaineet, tulppien kunto, venttiilivälykset, muut anturit ...) ovat täydellisesti oikein niin silloin tehtaan TPS-arvo toiminee, mutta tämä toteutuu vain harvoin. Silloin TPS:n hienosäädöllä voi saada vehkeen toimimaan käytännössä paremmin
- ajotavat ja kuljettajan herkkyys nykimiselle vaihtelee
- räplääminen on joistakin kivaa
Tässä systeemissä TPS:n oma alkuarvo kannattaisi laittaa ehkä jonnekin 120-130 mV, jolloin TRIM-potikalla saadaan säätöalue tuosta ylöspäin.
T: JuhaV