Kirjoittaja Aihe: Guzzin epätasainen kulku.  (Luettu 32386 kertaa)

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #45 : Heinäkuu 30, 2012, 12:56:54 ip »
No Jackalissa ei ainakaan ole lambda-anturia aiheuttamassa omia seosmuutoksiaan pienillä kierroksilla.  Sama Ecu ja tps kuin katittomissa V11 -malleissa, tässä tarinassa spekuloidut ohjeet siis sopivat.
Wendelillä:
- luettiinko vikakoodit?
- tarkistettiinko tps -lukema nolla-asennossa ja tyhjäkäyntiasennossa?
- tarkistettiinko imubalanssi?

Wendelillä tarkistivat imubalanssin ja tps lukeman ainakin tyhjäkäynnillä. Nolla asennosta en tiedä ja vikakoodeja ei luettu. Imuvuotoja myöskin tutkailivat. Mekaanikko nyt kumminkin oli sitä mieltä että läppärungot klappaa siinämäärin että siitä on jo haittaa. Eniten olivat kuitenkin huolissaan siitä vuotavasta vaihdelaatikostani ja vannottivat öljyjen tarkastamista tiuhaan tahtiin...

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #46 : Elokuu 12, 2012, 23:55:52 ip »
Anden tarinalla oli sikäli onnellinen loppu että pyörä saatiin toimiin. ...Oman jackalin kohdalla tähän ei oo päästy. TPS:ä on säädelty jo useemman päivän. Mitään hyppyjä ei mv määrässä tule kun kaasua kiertää. Pienimmät lukemat menee 80mv:iin ja kaasu täysin auki 495mv. Mikään ei viittaa siihen että itse potikassa ois vika(??). Ajaessa yleismittaria tuijotellessa oon todennu että mv lukema pysyy tasaisena nykimisen aikanakin (sikäli kun kaasukäsi pysyy vakaana rytkytyksestä huolimatta... ;D) Säätöä tehdessä oon todennu että läppä kiinni 145 on jo niin matala lukema että tyhjäkäynti on vaivalloista ja että 170 on liikaa (mustaa savua). Tähän väliiin oon yrittäny tps:ä saada mutten ainakaan vielä oo päässy siihen että nykiminen loppuis.
  Sit tietenkin heränny paljon kysymyksiä voisko olla kyse jostain muusta.... Vikahan ilmaantui yhtäkkiä. Ei mitenkään hiipimällä tai säätämisen yhteydessä. Voisko joku muu osa olla hajonnut? Ne mitä jo on tehty on: venttiilien säätö, ilman ja bensan suodattimien vaihto, uudet tulpat ja tulpanjohdot, jalan tappokatkaisijan poiskytkentä, liittimien puhdistus, akunkenkien rassaus, releitten kontaktien puhdistus ja järjestyksen vaihto. Bensapumppu näyttäs työntävän bensaa ja paineen säädini päästävän takas tankkiin kun ruiskulle menevän letkun tulppaa. Bensan paineen mittaamiseksi ei ole itsellä laitetta. Tulpat näyttää mustuvan aika nopeesti. Tyhjäkäynnillä pyörä käy tasaisesti ja samoin isommilla kierroksilla. Kaasua lisätessä ja vähentäessä esiintyy armoton nykiminen. Kaikki neuvot tervetulleita, kun lapin kesäkin loppuu pian...
 

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #47 : Elokuu 13, 2012, 00:16:05 ap »
Ei tuohon ole muuta tarjota kuin ruiskurunkojen balanssin tarkistus/säätö ja vikakoodien luku/nollaus. Jos jotain koodeja on muistissa, niin niiden analysointi ja sitten nollaus. Tämän jälkeen oireitten ilmestyttyä uusi luku ja analysointi.
Forza Moto Guzzi!

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #48 : Elokuu 13, 2012, 07:35:20 ap »
...niin korjauksena tohon eilisillan sepustukseeni että kaasu auki lukema on siis 4,95v (eikä 495 mv kuten kirjoitin...)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #49 : Elokuu 13, 2012, 13:49:18 ip »
Bensan paineen mittaamiseksi ei ole itsellä laitetta.
  

Mulla on. Mittari on pohjois-Helsingissä, tallilla. Itse olen Espoossa.

Ja helppohan sellainen on tehdä. T-liitin, paineenkestävää bensaletkua ja painemittari.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/545928_10150749787812722_1840067053_n.jpg näyttäisi olevan kikottimesta kuvakin.

J

edit: Voi olla että kuvassa esitetty Jackalin letkusto poikkeaa hieman siitä millaisena tuo vatkain tehtaalta tuli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #50 : Elokuu 13, 2012, 20:50:22 ip »
Lainaus
Pienimmät lukemat menee 80mv:iin ja kaasu täysin auki 4,95V

Calin ohje MG koulutusviedosta: kaasuläppä täysin kiinni ("0 astetta auki") 150 mV +/-15mV.  Sen jälkeen säädetään läppä tyhjäkäyntiasentoon arvoon 536 mV, +/-20mV (vastaa kaasuläpän avautumiskulmaa 3,6 astetta +/-0,1).

=> Koskaan ei siis pitäisi ymmärtääkseni näkyä missään arvoa, joka on alle 536 mV (0,5V), joka on arvo silloin, kun kaasu on vapaana ja läppä lepää säätöruuviaan vasten tyhjäkäyntiasennossa.  Jos näkyy 80 mV (0,08V, vain 1/6 minimistä) joskus, se tuntuisi viittaavan siihen että matkalla tps-ecu on jotain ongelmaa, kun tulee väärää viestiä.  En ole asiantuntija mutta en muista että Caleihin olisi ollut muita ohjearvoja (kuten V11 malleihin on, ainakin kolmea eri "settiä").  Tuollainen näkyy jo Guzzidiagillakin, kun näytössä olisi 0 astetta tyhjäkäyntiasennossa kun pitäisi olla n.3,6 astetta. Ja tämän pitäisi myös samalla softalla toimia: johto kiinni, PC "kainaloon", tee csv tiedosto käsky päälle ja ohje tallentaa kaasuläppä (tps) V, kaasuläppä (tps) asteet, kierrosluku ja öljlyn lämpötila. Sitten ajoon.  Sen jälkeen analysointia hypähteleekö tps arvo oudosti...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2012, 00:53:36 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #51 : Elokuu 13, 2012, 23:34:29 ip »
Ne mitä jo on tehty on: venttiilien säätö, ilman ja bensan suodattimien vaihto, uudet tulpat ja tulpanjohdot, jalan tappokatkaisijan poiskytkentä, liittimien puhdistus, akunkenkien rassaus, releitten kontaktien puhdistus ja järjestyksen vaihto. Bensapumppu näyttäs työntävän bensaa ja paineen säädini päästävän takas tankkiin kun ruiskulle menevän letkun tulppaa. Bensan paineen mittaamiseksi ei ole itsellä laitetta. Tulpat näyttää mustuvan aika nopeesti. Tyhjäkäynnillä pyörä käy tasaisesti ja samoin isommilla kierroksilla. Kaasua lisätessä ja vähentäessä esiintyy armoton nykiminen. Kaikki neuvot tervetulleita, kun lapin kesäkin loppuu pian...

Yllä olevassa lainauksessa on ansiokkaasti lueteltu melkoinen määrä mahdollisia vaikakohteita mutta ei "kierroslukuanturia" liittimineen. Jos anturissa on lukuhäiriö niin vikalogista sen todennäköisesti löytää. Voi olla pelkältään liitinvikakin. Anturi on vasmman sylinterin edessä lähellä ö-paineanturia. Johtoa seuraten löytyy liitinkin.

Häiriökuvaus sopii hyvin tämän vian luonteeseen.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #52 : Elokuu 14, 2012, 08:24:35 ap »
Ne mitä jo on tehty on: venttiilien säätö, ilman ja bensan suodattimien vaihto, uudet tulpat ja tulpanjohdot, jalan tappokatkaisijan poiskytkentä, liittimien puhdistus, akunkenkien rassaus, releitten kontaktien puhdistus ja järjestyksen vaihto. Bensapumppu näyttäs työntävän bensaa ja paineen säädini päästävän takas tankkiin kun ruiskulle menevän letkun tulppaa. Bensan paineen mittaamiseksi ei ole itsellä laitetta. Tulpat näyttää mustuvan aika nopeesti. Tyhjäkäynnillä pyörä käy tasaisesti ja samoin isommilla kierroksilla. Kaasua lisätessä ja vähentäessä esiintyy armoton nykiminen. Kaikki neuvot tervetulleita, kun lapin kesäkin loppuu pian...

Yllä olevassa lainauksessa on ansiokkaasti lueteltu melkoinen määrä mahdollisia vaikakohteita mutta ei "kierroslukuanturia" liittimineen. Jos anturissa on lukuhäiriö niin vikalogista sen todennäköisesti löytää. Voi olla pelkältään liitinvikakin. Anturi on vasmman sylinterin edessä lähellä ö-paineanturia. Johtoa seuraten löytyy liitinkin.

Häiriökuvaus sopii hyvin tämän vian luonteeseen.

Mulla on täällä Espoossa vikakoodin lukija. Sit mulla on tuolla Helsingissä toinen kiekka-anturi (jonka kunnosta ei varmuutta), jolla voi kokeilla. Ei ole ihan ilmainen palikka uutena kaupasta.

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #53 : Elokuu 15, 2012, 16:30:17 ip »
Totta. Kiekka-anturiakin on "kauniisti ajateltu", mutta kun ei oo sitä vikakoodin lukijaa niin vaihtoehdoks jäis kokeilu toisella anturilla ja kuten motojussi sanoo niin ei näytä olevan ihan ilmanen. Nyt alko jo noi leipätyötkin niin guzzin ihmettely jäi vähemmälle. Liitintä tietenkin kannattas varmaan tarkastella... Sit on tietenkin ne läppärungotkin missä on hitunen väljää. Voikohan sillä olla osuutta asiaan? Tässä nyt seuraavaa siirtoo miettiessä alkaa kyllä kiinnostaan se kokeilu toisella anturillakin jos sitä joltakulta sais lainaks.

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #54 : Elokuu 21, 2012, 20:38:49 ip »
Jumantsuikka, nyt se toimii!! No juttuhan meni niin että netistä viikko sitten löysin sellasen ku http://www.vgsmotorsport.de/ josta tilasin tps:n (PF3) --168e kotiovelle tuotuna. Tänään se sit tuli ja pääsin asentaan. Kertakokeilulla "senverran" kohdalleen että nyt oon ajanu 80km ilman nykäyksen nykäystä. Ehkä hitusen rikkaalla vielä käy, mutta menköön nyt syksyn. Eli tps tuntus olleen sittenkin viallinen vaikka millivolttilukemat oli järkeenkäypiä ja nousivat tasaisesti kaasua väännettäessä. Mutta nyt kyllä on hymy herkässä...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #55 : Elokuu 21, 2012, 20:57:37 ip »
Olisko sitten se syynä, että tärinä lisäsi oman riemunsa tuohon. Eli pöydällä mitattuna saa hyviä lukemia, mutta tärinässä tulee sitten virhettä joillain kohdin. Ihan vaan järkeilyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #56 : Elokuu 21, 2012, 22:46:47 ip »
Älä vaan heitä menemään sitä vaihdettua. Koita varmuuden vuoksi takaisin, jos tulee täsmälleen samat oireet niin sitten. Joskus elektroniikan alueella on on käynyt, että vika on hävinnyt. Säilytä mahdollista myöhempää käyttöä/kokeilua varten ja ehkä sen voi purkaa ja korjata.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #57 : Syyskuu 19, 2012, 21:57:26 ip »
Otsikon kuvaamaan ongelmaan on nyt olemassa kalu jolla asiaa voi koittaa korjata.
Muutama viikko sitten tein prototyypin ja kokeilin sitä Centaurossa.

Nyt on valmiina siisti palikka joka kytketään pyörän ruiskutusjärjestelmään ja sen avulla voi mitata TPS:n toimintaa ja tietyissä rajoissa myös säätää.
Laitetta ei tarvitse käyttää periaatteessa kuin yhden kerran kiinni järjestelmässä ja todeta tilanne tai suorittaa säätö tarvittaessa. Koko homma on siinä. Laite joutaa seuraavaan säätökohteeseen.

Tässä kuvausta laitteesta. http://www.motomatti.fi/2012/09/tps-saatimen-viimeisin-versio.html

Jos on kiinnostuneita niin voin tehdä lisää.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #58 : Syyskuu 25, 2012, 10:56:39 ap »
Teoriaa ja vähän käytäntöä TPS:n säädöstä nykimisongelmien hoitoon.

http://www.motomatti.fi/2012/09/tps-mittauksia-jannitevastus.html