Jumaliste, nyt se toimii taas! Kokeilin sellaista, että kiersin oikean topruuvin auki ja vasemmasta säädin niin, että pyörä juuri ja juuri pysyi käynnissä. Löysäsin tps:n kiinnitysruuvit niin, että sitä pystyi sormin pyörittämään ja kokeilin pyörän tyhjäkäyntiä tps:ää samalla pyörittäen. Tps oli aivan toisessa laidassaan ja kun sitä hieman kiersi, nousi tyhjäkäynti jonkin verran ja sen aaltoilu lakkasi. Siinä asennossa pyörä myös otti herkästi kierroksia ja piti ne nätisti kaasusta pitäen, ei vaeltelua tai paukkumista. Säädin vasemmasta topruuvista tyhjäkäynnin tonnin tuntumaan ja pyörä kävi niin nätisti, että toiveikkuuden puuskassa tiukkasin tps:n ja kasasin työkalut varastoon. Ajokamat niskaan ja testaamaan. Kaikki ne oireet, joiden takia hommaan aloin, olivat poissa. Veto on tasaista kaikilla vaihteilla ja tekisi mieli sanoa kaikilla kierroksillakin mutta enhän tietenkään syyllistynyt ylinopeuden syntiin! Kuutosellakin aivan pienenkin kaasunlisäyksen tuntee ja siirtyminen moottorijarrusta tai kiihdytyksestä tasakaasuvetoon on aivan tasaista.
Arvelen, että ongelmat aiheutuivat siitä, että jostain syystä, edes tps irroitettuna, en saanut siitä alle 178 mV:n lukemia ja niitä kuitenkin tavoitellessani jätin tps:n aivan väärään asentoon. Nyt tyhjäkäyntilukema on noin 580 mV. Mutta ensimmäisellä kerralla säätäessäni sain huomattavasti alle 150 mV mutta jostain syystä en enää.
En tiedä, onko tps:ssä jotain vikaa siellä aivan toisessa laidassa, eli kaasu kiinni mutta nyt pyörä kuitenkin pelaa taas kuten pitääkin. Olisi kiva tietää, millaisia minimilukemia joku muu saa tps:stään kun säätö on ajankohtainen.
Olin jo hiukan katsellut erästä, hieman eri puolella maailmaa valmistettua pyörää sillä silmällä mutta nyt, mukavan koeajolenkin jälkeen, kynnys vaihtamiseen nousi huomattavasti. On tosin sanottava, että koeajoin lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta tänään Panigalen ja uuden R1:n, joista jälkimmäinen herätti huomattavaa omistamisenhalua. Ei vaan näillä nykyisillä vuosittaisilla ajokilometreillä tunnu mielekkäältä laittaa pyörään yhtään enempää rahaa kiinni, joten maksanen Gruppon jäsenmaksun myös ensi vuonna...