Kirjoittaja Aihe: Guzzin epätasainen kulku.  (Luettu 32431 kertaa)

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #15 : Heinäkuu 22, 2012, 15:24:07 ip »
se potikka on varmaan tämän näköinen?



Weber Marelli PF 09. Niinkuin yllä todettu, löytyy myös joistain fiiateista, lancioista jne.

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #16 : Heinäkuu 22, 2012, 18:06:12 ip »
Se potikka ei ole tuollainen vaan Magneti Marellin PF3C/00 3331BE. Ei vaikuta sellaiselta, että sitä olisi tarkoitettu aukaistavaksi. Tietenkin sen voi aukaista ja varmaan niin teenkin mutta jää nähtäväksi, että saako sen ehjänä auki taikka sellaisessa kunnossa, että sen mahdollisesti saisi vielä tiiviisti kiinni.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #17 : Heinäkuu 22, 2012, 20:14:26 ip »
Niinkö tää:

http://images.bite.lt/banga/files/content/200807/4890dd7b48dd1.jpg

Näistä en ole ollenkaan varma mutta vaikuttaa lähinnä samalta:

DELPHI: SS10693
FACET: 10.5001
MEAT & DORIA: 83001
HELLA : 6PX 008 476-461

Kiinalainen Kabang-merkki markkinoi kopioita. Hinta 1 - 6 dollaria/kpl tilausmäärästä riippuen.

Noissa merkkituotteissa näkyy hintahaitari olevan 50 - 150€ hankintapaikasta riippuen.

Näitähän on erilaisilla kiinnityksillä ja akselirei'illä. Vasen- ja oikeakätisiä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2012, 21:37:58 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #18 : Heinäkuu 22, 2012, 21:19:11 ip »
Milloinkahan sitä saisi aikaiseksi itsekin tuota mittailla. Voi ollakin pielessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #19 : Heinäkuu 22, 2012, 21:49:44 ip »
Niinkö tää:

http://images.bite.lt/banga/files/content/200807/4890dd7b48dd1.jpg


Noista kahdesta tuo vasemmanpuoleinen, jossa siis on pitkulaiset kiinnitysreiät, vaikuttaa samalta. Voin aamulla ottaa omastani kuvan ja vielä laittaa sen tänne näytille.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2012, 22:37:32 ip »
Otapa kuva ja niin että siitä selviää kätisyys (liittimen suunta) ja toiselta puolen akseliliitoksen tyyppi, Myös pyörimissuunta on tärkeä jos on kyseessä epälineaarinen TPS.

Noita pyöreillä rei'illä olevia antureita vaikuttaisi olevan joka toisessa eurooppalaisessa automerkissä mutta äkkiseltään en löytänyt pitkulaisilla rei'illä olevia myynnissä kuin ebay:ssa.

Mutta voi niitä silti olla Motonetin tai jonkin merkkiliikkeen hyllyssä. Ja jos ei ole kuin pyöreillä rei'illä niin viilakin on keksitty...
Tuskin siinä mitään rikkoo jos koittaa tavan tarvikeosalla toimiiko edes lainkaan.

Samaa anturia näkyy valmistavan useampi paja.
Itse olen käyttänyt omissa projekteissa sekä lineaarisia ja epälineaarisia antureita mutta huomattavasti isomman kokoisia. (Weberin kiinalaisia kopioita) Olen päätynyt käyttämään epälineaarisia TPS:iä. (Helpottaa ruiskun ohjelmointia silloin kun läpän aukeamiskulma on 0 - 15%. Sillä alueella ajetaan n. 80% normiajosta.)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #21 : Heinäkuu 22, 2012, 22:41:30 ip »
Jo linkissä ollut Guzzitech:  "On their 1.5M injected bikes, Guzzi uses a Magneti Marelli PF3C TPS, MG part number is 01530500. On their 1995-2000 Electra Glide Models, Harley uses a Marelli PF4C TPS, HD part number is 27271-95".  Muuta netissä vastaan tullutta: "The Magneti Marelli PF3C/00 TPS is used on; Moto Guzzi V11, 1999 and later Ducatis, various models. MV Agusta Tamburo: $ 2.820,00 for the intake manifold it attaches to. They don't sell tps separately.”

Magneti Marelli IAW 15M = Calit, Quota 1100ES, V11 -mallit. Kaikkiin V11 -malleihin on sama varaosanumero tps:lle.

Kuvassa (katiton) V11 ja aikaisemmin mainitsemani Saksasta ostettu "01530500 - MGI Drosselklappen Potentiometer". Wendel Berliinissä kertoo että seuraavat 10 päivää 10% alennus kaikista varaosista, juhlivat sitä että ovat toimittaneet 10.000 osaa nettikauppansa kautta. Wendel ei käytä Guzzin varaosanumeroita, heillä numero on 1011066 ja hinta 275,80€ (ilman alennusta), varastossa on.  HTM:ltä (aikaisempi linkkini) saanee n. 50€ edullisemmin (jos on varastossa).

Aikamoinen hintahaitari: 1 - 2.820 USD, potentiometristä...


Lainaus
aukeamiskulma on 0 - 15%. Sillä alueella ajetaan n. 80% normiajosta
Uutta opittua: juuri tuon vuoksi mahdollisimman tarkka imutasapaino tyhjäkäynnillä vaikutti positiivisesti ajomukavuuteen, näillä "normiajo" avautumiskulmilla meno on nyt paljon tasaisempaa/pehmeämpää kun kaasua avaa. Tänään koetin vähän kurkkia...läpän liikkeet ovat äärimmäisen pieniä (ja hyvin vähän auki) kun ajaa pääteitä muun liikennevirran mukana.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2012, 14:50:11 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #22 : Heinäkuu 23, 2012, 10:18:48 ap »
Tällainen osa siis on kyseessä. Päältä katsottuna tps kääntyy myötäpäivään, kun kaasua avataan. Mitään klappia tai muuta ulkoista mekaanista vikaa ei ole havaittavissa, osa on päältä katsottuna täysin ehjä ja puhdas.

Kokeilen onneani paikallisesta motonetista. Mikäli sieltä ei tärppää, soittelen SGN:lle ja kyselen, osaisivatko sieltä neuvoa pääkaupunkiseudulta HD-liikettä, josta osan mahdollisesti saisi hankittua.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #23 : Heinäkuu 24, 2012, 10:29:02 ap »
Tuota voi koestaa yleismittarilla irrallaan. Mittapäät kiinni ja resistanssia mitaten voi katsoa miten toimii. Näkyykö epämääräisiä lukemia tai pätkimistä, kun kääntelee laidasta laitaan eri kulmissa. Ducati 900ss:ssä on sama tps. Koita kuuklettaa sinäkin. http://www.ducati.ms/forums/57-supersport/104809-tps-fluctuating-idle-2.html
Forza Moto Guzzi!

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #24 : Heinäkuu 24, 2012, 13:36:43 ip »
Tiedän, että noita on joissain Ducateissa ja maahantuojallakin olisi hyllyssä mutta hinta on vielä huikeampi kuin Guzzin osana. Koska Harrikka-osanakin se menisi tilaukseen, tilannen sen joko jostain nettikaupasta tai laitan pyörän seisontaan ja ostan sitten maahantuojan kautta kun niitä on saatavana.

Paikallisessa Motonetissa oli muutama erilainen mutta ei käypäistä. Palataanpa asiaan, kun tilanne kehittyy johonkin suuntaan. En muutamaan päivään pääse tekemään asialle mitään.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #25 : Heinäkuu 25, 2012, 00:30:09 ap »
Meinaan vaan ettei käy ku TK:lle, että jää ehjä osa hyllyyn. Koita tutkia ruiskun läppää onko siinä jotain klappia, jos ei tps:n mitulointi onnistu. Voi olla vielä joku kolmas mahdollisuus olemassa, mutta nää täytyy ensin käydä läpi. 297€ stein dinseltä. Buona fortuna. Se kolmas voi olla huono liitos tai katkos kaapelissa TPS:ltä ECUun. Epämääräinen maadoituskontakti aiheuttaa epämääräisiä jännitelukemia ajoittaisesti tai jatkuvasti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2012, 11:52:49 ap kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #26 : Heinäkuu 27, 2012, 19:06:08 ip »
Tänään tuli vastaan viime talvena omasta V11 kulkineesta pois vaihdettu tps, PF3C/00 3331BE.  Mittasin pinnien B-C väliltä vastusarvoa ja kääntelin potikkaa.  Lepoasennossaan oman jousensa varassa = 2,97 KOhm, käännettynä toiseen ääriasentoon ("kaasu täysin auki" suuntaan) = 0,89 KOhm.  Mittari oli asennossa "20K".  Asennossa 2K näyttö ei riittänyt.  Nämä tiedot siksi että jos en osaa tulkita mittaria oikein.  Missään vaiheessa ei näkynyt mittarissa pätkimistä tai hyppyjä.  Mielenkiintoista kyllä, kun tiesi että 30 asteessa käyrä muuttuu, sen huomasi näytöstä.  Ensin vastusarvo putoaa nopeammin, sitten hitaammin potikkaa tasaisesti kääntäessä.

Voin lähettää tämän kokeiltavaksi jos siitä on apua.

Vaihdettiin pois, koska esiintyi ikävää nykimistä kaikilla kierroksilla. Vikailmoituksia ei tullut, kierroslukuanturin putsaaminen ja sen välyksen tarkastaminen ei auttanut.  Aina kun käänsi kaasua laidasta-laitaan, mentiin tasaisesti vähän aikaa.  Nykiminen oli suurinta juuri pienellä kaasunavauksella = kulunein alue.  Samalla kertaa vaihtui myös ecun softa, mutta en osaa epäillä että vika olisi ollut siellä, koska miten kaasun liikuttaminen olisi voinut muuten asiaan vaikuttaa ?
V11 - it defines you.

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #27 : Heinäkuu 27, 2012, 21:17:22 ip »
Kyllä minä saan omastani hyvin samankaltaisia lukemia, 3.12 - 0.92 kOhm. Tästäkin huomaa vastusarvon putoamisen muuttumisen noin 1.9 kOhm kohdalla mutta minusta se vaikuttaisi olevan niin, että aluksi arvo putoaa hitaammin ja sitten nopeammin. Mutta hitaasti käännettäessä ei lukemissa näy mitään merkille pantavia poikkeamia. Tulitko mitanneeksi uudesta osasta vastaavia arvoja?

Tuossa testailin vielä ja sain tps:n jännitteeksi tyhjäkäyntiasenossa n. 490 mV. Tyhjäkäynti aaltoili voimakkaasti. Reippaalla kaasutuksella ei huomannut juurikaan mitään erikoista, pyörä otti hyvin kierroksia. Nokista savua pölläytti kyllä putkista, mitä ei aiemmin mielestäni ole juuri tapahtunut. Mutta kun yrittää pitää tasakaasulla kierroksia vaikkapa kolmessa tonnissa, pyörä räkii, pätkii ja paukkuu putkiin. Commanderi vaikuttaisi toimivalta. Ainakin se huomaa kaasun kierron sekä näyttää kierrosluvun, siis läppäriin kytkettynä. Yllättävän paljon saa kiertää kapulasta, että sen mukaan kaasua on avattu lainkaan. Kun kiertää tappiin saakka, pc:n mukaan on avattu 95%

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #28 : Heinäkuu 27, 2012, 23:38:37 ip »
Jumaliste, nyt se toimii taas! Kokeilin sellaista, että kiersin oikean topruuvin auki ja vasemmasta säädin niin, että pyörä juuri ja juuri pysyi käynnissä. Löysäsin tps:n kiinnitysruuvit niin, että sitä pystyi sormin pyörittämään ja kokeilin pyörän tyhjäkäyntiä tps:ää samalla pyörittäen. Tps oli aivan toisessa laidassaan ja kun sitä hieman kiersi, nousi tyhjäkäynti jonkin verran ja sen aaltoilu lakkasi. Siinä asennossa pyörä myös otti herkästi kierroksia ja piti ne nätisti kaasusta pitäen, ei vaeltelua tai paukkumista. Säädin vasemmasta topruuvista tyhjäkäynnin tonnin tuntumaan ja pyörä kävi niin nätisti, että toiveikkuuden puuskassa tiukkasin tps:n ja kasasin työkalut varastoon. Ajokamat niskaan ja testaamaan. Kaikki ne oireet, joiden takia hommaan aloin, olivat poissa. Veto on tasaista kaikilla vaihteilla ja tekisi mieli sanoa kaikilla kierroksillakin mutta enhän tietenkään syyllistynyt ylinopeuden syntiin! Kuutosellakin aivan pienenkin kaasunlisäyksen tuntee ja siirtyminen moottorijarrusta tai kiihdytyksestä tasakaasuvetoon on aivan tasaista.

Arvelen, että ongelmat aiheutuivat siitä, että jostain syystä, edes tps irroitettuna, en saanut siitä alle 178 mV:n lukemia ja niitä kuitenkin tavoitellessani jätin tps:n aivan väärään asentoon. Nyt tyhjäkäyntilukema on noin 580 mV. Mutta ensimmäisellä kerralla säätäessäni sain huomattavasti alle 150 mV mutta jostain syystä en enää.

En tiedä, onko tps:ssä jotain vikaa siellä aivan toisessa laidassa, eli kaasu kiinni mutta nyt pyörä kuitenkin pelaa taas kuten pitääkin. Olisi kiva tietää, millaisia minimilukemia joku muu saa tps:stään kun säätö on ajankohtainen.

Olin jo hiukan katsellut erästä, hieman eri puolella maailmaa valmistettua pyörää sillä silmällä mutta nyt, mukavan koeajolenkin jälkeen, kynnys vaihtamiseen nousi huomattavasti. On tosin sanottava, että koeajoin lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta tänään Panigalen ja uuden R1:n, joista jälkimmäinen herätti huomattavaa omistamisenhalua. Ei vaan näillä nykyisillä vuosittaisilla ajokilometreillä tunnu mielekkäältä laittaa pyörään yhtään enempää rahaa kiinni, joten maksanen Gruppon jäsenmaksun myös ensi vuonna...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #29 : Heinäkuu 28, 2012, 03:34:46 ap »
Lainaus
Kiersin oikean topruuvin auki ja vasemmasta säädin niin, että pyörä juuri ja juuri pysyi käynnissä
Ymmärrän tämän niin, että oikea läppä on ollut täysin kiinni => se ilma mikä on mennyt läpi oikealta, on mennyt ilmaruuvin kautta pääosin ja kone on käynyt vasemman pytyn varassa?  Tässä tilassa (oikea läppä täysin kiinni) olet siis voinut hakea tps:n asenetoa koneen käydessä?

Lainaus
Säädin vasemmasta topruuvista tyhjäkäynnin tonnin tuntumaan - - nyt tyhjäkäyntilukema on noin 580 mV
Miten sait oikean läpän kohdalleen?  Vai roikkuuko se yhdystangon varassa vasemman mukana myös tyhjäkäynnillä? Kun ohjearvo tyhjäkäyntiasennolle on 550 mV, +/- 5mV  (= 3,8°, +/- 0,1° auki) näillä uusilla kattivehkeillä usean lähteen mukaan, on siis kokolailla kohillaan. Mutta mikä mahtaa olla läpän avautumiskulma oikeasti jos tps krenaa?  Ecu lähtee siitä, että kun tps säädetään läppä kiinni arvoon 150 mV ja säädetään sen jälkeen auki asemaan 550 mV, se on tyhjäkäyntiasennossa.  Tämän jälkeen "kartat ovat kohdallaan" kaikilla kaasun asennoilla.  Vasen läppä sitten tämän oikean mukaan tarkasti synkroniin että menee tasan yhtä paljon ilmaa läpi kaikissa tilanteissa, kun kerran oikea kertoo eculle paljonko läppä on auki ("ilmamäärämittari"). Useammasta lähteestä olen myös lukenut, että jos tyhjäkäynti on kohdallaan kun ilmaruuvit ovat n. puoli kierrosta auki, on läppien tyhjäkäyntiasento oikea.

Lainaus
Olisi kiva tietää, millaisia minimilukemia joku muu saa tps:stään
Olen viimeiaikoina harjoitellut just näitä säätötoimia... oikea läppä täysin kiinni saan tps arvon menemään alle 150 mV.  Olen kokeillut arvoja 156 ja 162 mV (säätö on vaikeaa kun henkäyskin muuttaa arvoa).  Nyt on 162mV nolla-asentona ja 465 mV tyhjäkäyntiasentona joka vastaa 2,9 asteen avautumiskulmaa (tämä on vanhempi, ei kattia, eri suositukset).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2012, 20:50:42 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.