http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraali sekä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraali%C3%B6ljyMenee "OffTopic", mutta
"...kivennäinen, yhtenäinen maankuoren tai taivaankappaleen aines, joka ei ole ihmisen tai elollisen luonnon tuottama; tavallisesti epäorgaaninen yhdiste..."
Käytännössä jako on orgaaninen ("elollinen", kasvi- tai eläinperäinen) vs. epäorgaaninen ("kuollut", maa-/kiviperäinen).
Kasvi- ja eläinöljyissä (rapsi, rypsi, pellava, mänty, voi, kala, sitruuna, oliivi jne öljyt) käytettävä orgaaninen liuotin/ohenne esim. etanoli tai puutärpätti (=pineenitärpätti männystä).
Maa- eli mineraaliöljyssä käytettävä liuotin/ohenne on aromaattinen- tai alifaattinen hiilivetyliuotin eli mineraalitärpätti, maaöljytisle, lakka- tai teollisuusbensiini.
Orgaanisia öljyjä ovat ne joita yleensä vatsa kestää ja joista voi valmistaa
bio-polttoaineita.
Näistä kahdesta ryhmästä kokonaan erillinen on sitten synteettinen öljy:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Synteettinen_%C3%B6ljyOmat kokemukseni näistä öljyjen ja liuottimien eroista tulee puun pintakäsittelystä mm. pellavaöljyllä ja pellavaöljylakalla.
Esim. kuivuneeseen pellavaöljyyn ei bensiini tai mineraalitärpätti tehoa, vaan luistaa kuin rasva sen pinnalla.
Sen sijaan Marinol/Masinol (=n.80% etanoli) siihen tehoaa sitä liuottaen ja pehmittäen.
Yllä esittämästäni johtuen uskon, että ennakkoluulot ja kokemukset siirtymisessä 98:sta 95E10:een oli huono ajoittaa talviseen vuoden vaihteeseen. Lisääntynyt etanoli teki vanhoihin autoihin "suolihuuhtelun", joka ilmeni käyntihäiriöinä ensimmäiset pari-kolme sataa kilometriä eloperäisen karstan liuettua pa-järjestelmästä. Näin kävi omalle autollenikin lämpimillä keleillä 95E:n ensitankkauksen jälkeen.
Tyhjäkäynti ja veto oli välittömästi huono muutaman päivän ja sitten käynti palasi takaisin entistä ehompana.
Suositus näyttää olevan (ehkä tuosta syystä?) vaihtaa öljyt sekä suodattimet 1500 km:n jälkeen siirryttäessä 95E:stä RE85:een.