Kirjoittaja Aihe: RE85 adapteri  (Luettu 33969 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #45 : Toukokuu 09, 2012, 16:17:31 ip »
PORrista löytyy valmis "korjaus-sarja"  http://www.mobitive.com/tsmc.html  ( ei muovi- tai lasikuitutankeille )
Tuo kustantaa Englannissa 38,50 £ eli tällä kaukana pohjoisessa voipi jäähä "alta satasen" (?).
1. Marine clean purkki on oksaalihappoliuos
2. Metal ready purkki jättää (mainoksen mukaan) sinkkifosfaattipinnan eli on ilmeisesti fosforihappoa
Huuhtelu kuumalla vedellä ja erityisen tärkeää on (ohjeen- ja luetun mukaan) huolellinen kuivaaminen
3. Pinnoitus U.S. tank sealer tiivistäjällä
Pelkkä tiivistäjä on n.15,-€ / 236ml / alle 20 litran tankeille (Saksan hinta).

Ei kai se peltitankki yhdessä kesässä käsiin lahoa RE85:llä, jos "vaan vähän kokeilee" ?
Talvella olisi (?) paremmin aikaa, eikä pyörää joutuisi pitämään poissa ajosta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #46 : Toukokuu 09, 2012, 18:24:30 ip »
Ihan kohta on ollut tankissa RE85:sta vuoden päivät. Kesällä ajoa ja talvella lämpimässä tallissa. Käynnistetty kokeilumielessä ainakin kerran viikossa. Testaan materiaaleja.
Valokuvasin tankin sisältä enkä ole huomannut mitään eroa edellisvuotiseen. Tankissa oli ruostuneita kohtia saumojen ja muiden hitsauskohtien läheisyydessä jo vuosi sitten. Laitoin asiasta blogiini pienen maininnan kuvien kera.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #47 : Toukokuu 09, 2012, 21:56:04 ip »

Puristussuhteen nostaminen tai ahtaminen sopii ilmeisen hyvin etanolille ja parantaa virittely mahdollisuuksia.
Luetun ymmärtämiselläni vapaasti hengittävässä koneessa ei ajoitusta tarvii muuttaa, mutta ahdetuissa koneissa
(nakutuksen ja RE85 nopeamman palotapahtuman vuoksi) täytyy sytkää säätää n. 5 astetta myöhemmälle.


Joo'o.  Kiintoisaa kyllä. Itsellä tosiaan laskettu puristussuhde ja tuplatulpat eikä aavistustakaan, mitä se tekee E85:n kelpoisuudelle :)

Tiedän ja tiedostan että voisi ahtaa tai edes nostaa puristussuhdetta ja sytytystä voisi säätää, mutta entäs jos homman tekee toisinpäin?

Vähentää puristusta ja siirtää kipunointia s.e. kaikkialla palaa aiemmin: mitä siitä seuraa :)

No, just nyt kiinnostaa enemmän, miksi Qinggi moposkootterini booaa täydellä kaasulla. 2-tahtinen härpäke ilman mitään muutoksia.

(Hmm.... Mikähän siinä korkkaisi ja miksi, jos tankkaisi E85:sta ? :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #48 : Toukokuu 09, 2012, 22:38:41 ip »
Öljyn palamisen kanssa tullee kaksahtisessa ongelmia kun se ei lähde oikein hyvin etanolin kanssa palotilaan kampikammiosta. Riippuu tietenkin voitelujärjestelmästä mutta oletan siinä olevan erillinen öljyvoitelu.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #49 : Toukokuu 10, 2012, 06:55:21 ap »
Täytyypä käydä pumpulla ja sekoitella vähän kaksitahtiöljyä kasivitoseen. Sittenhän tuon näkee, ottaako rasvaa itseensä vai ei.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #50 : Toukokuu 10, 2012, 09:12:48 ap »
Öljyn palamisen kanssa tullee kaksahtisessa ongelmia kun se ei lähde oikein hyvin etanolin kanssa palotilaan kampikammiosta. Riippuu tietenkin voitelujärjestelmästä mutta oletan siinä olevan erillinen öljyvoitelu.

On tuorevoitelu eli erillinen öljyvoitelu; bensat yhteen tankkiin ja öljyt toiseen.

Öljypumpulta lähtee pari letkua, mutta en ole sen tarkemmin katsonut, minne ne menevät.

Vaan nyt jos olisi lambda mopossa, näkisi, käykö se laihalla vai mikä mättää kun vauhti hyytyy ylämäkiin :(

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: skootterissa on kaasutin eli adapterista ei ole paljoa apua.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #51 : Toukokuu 11, 2012, 16:01:20 ip »
... Itsellä tosiaan laskettu puristussuhde ja tuplatulpat eikä aavistustakaan, mitä se tekee E85:n kelpoisuudelle :)
Arvailisin, että 15% bensiinin ansiosta lämmin kone toimiii kuten bensallakin.
Arvailen myös, että korkea puristus-suhde ja ahdin vaikuttaa lähinnä hyötysuhteeseen.
RE85:n kohdalla kulutuksen sanotaan lisääntyvän 5-35% bensiinillä ajoon verrattuna ja
nuo 5% lukemat saadaan mm. turbo Saabeilla, jossa ECUun saa etanolikartan ja (kylmemmin palavalla) etanolilla jopa n.5% lisää tehoa.
30% lisäys taas on tyypillistä lähes muutoksitta toimivissa matalaviritteisissä mm. V8+autom. kulkineissa.
Keskustelua tietysti kannattaa aina käydä 1 vs. 1,3  suhteesta pa-verotuksen säilyttämiseksi nykyisellään ja
Etanilin kokonaiskulutus riippuu lopulta eniten käyttö ja käytöstavoista http://www.youtube.com/watch?v=JoTsB6an3go
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2012, 17:01:40 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #52 : Toukokuu 18, 2012, 16:32:44 ip »
JOS noin helppoa olisi alkaa "viinaa polttamaan", niin saataisin harkita flexi-fuel motoristiksi ryhtymistä.

En vielä osaa sanoa, mutta sen verran väliaikatietoa voin kertoa että kävin tänään postista hakemassa Ukrainasta tulleen paketin.

Paketissa oli kaksi sarjaa, toinen minulle ja toinen Matille. Tässä ovatten pöydällä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #53 : Toukokuu 18, 2012, 18:07:00 ip »
Nyt jännittää. Nimittäin kylmänä käyntiinlähtö. On muuten todella pienistä prosenttieroista (seoksessa) kiinni käynnistymisen helppous. Nyt leikkinyt Powercommanderin kartoilla ja todella pienillä alakartan eroilla venyttää sahausaikaa kylmänä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #54 : Toukokuu 18, 2012, 22:30:21 ip »
En vielä osaa sanoa, mutta sen verran väliaikatietoa voin kertoa että

... ensimmäinen yritys päättyi epäonnistumiseen.

En keksi muuta kuin että se +12V lähtö mitä käytin, ei riittänyt teholtaan ohjaamaan suuttimia. Tai jotain.

Joka tapauksessa kone ei lähtenyt käyntiin, eikä ympäristössä leijunut ylenpalttinen bensan haju.

Sitten oli kello niin paljon että oli pakko keskeyttää.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #55 : Toukokuu 19, 2012, 11:08:41 ap »
Sitten oli kello niin paljon että oli pakko keskeyttää.

Tänään ei jatketa, ainakaan meidän tallilla. Tänään ajetaan Hauhoon ja annetaan MotoMatille 1 sovitin näppiin.

Otan mukaan myös diagnostiikkapiuhat + miniläppärin jossa asianmukaiset softat.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #56 : Toukokuu 19, 2012, 11:22:26 ap »
Käynnistysryypytystä myös säädellyt viime aikoina. On nimittäin totaalisen erilaiset nuo etanolin käyrät bensiiniin nähden.

Tuossa liitteenä viimeistelemättömiä ryypytyksen kuvaajia. Ylemmällä käyrällä käynnistetään huoneenlämmöstä etanolikäytöllä. Alemmalla käyrällä lähtee bensiinillä käyntiin.

Merkittävin ero on se että etanolia pitää tarjota melko runsaasti käynnistysvaiheessa mutta sitten määrä putoaa jyrkästi kun kone on käynnistynyt.

Bensiinillä pitää moottoria "saatella" että se pysyy käynnissä. Myös sytytyskäyrästössä on eroja. Etanolilla ennakkoa vähemmän 3 - 6 astetta eykk. Käynnistysennakko (= perusennakko) 3 - 4 astetta eykk. Käynnistyvyys huononee jos sytytys on aikaisemmalla.

Syy: etanolin palamisnopeus on suurempi kuin bensiinin.




motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #57 : Toukokuu 19, 2012, 11:29:33 ap »
Koitan myös käyttää alkoholia tänään ja ajaa Hauholle.

Mielenkiintoista tekee lähdöstä se että viimeksi ajaessani oikeasta pakoputkesta pukkasi järjettömästi sinistä savua. Voi olla että huohotus konstailee mutta voi tietysti olla jokin vauriokin. Selviää tänään.

Vakuutuskin pitää laittaa voimaan enste.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #58 : Toukokuu 20, 2012, 10:31:26 ap »
Rikastuksesta BioAdapter sivuilta:
1) Enrichment in E70 (winter) mode,  range 0…155 %; step 1%; default value 35%;
2) Enrichment  in E85 (summer) mode,  range 0…155 %; step 1%; default value 42%;
3) Enrichment  in "Auto" mode,  range 0…155 %; step 1%; default value 20%;
4) Additional cold start enrichment - range 0…250 %; step 10%; default value 100%.
Additional cold start enrichment smoothly decreasing to 0% within 1 minute after engine start.

Tuollaisiin keskitien oletusarvoihin on valmistaja omissa testeissään päätynyt.
Asetuksia muuttamalla saa oman kulkineensa sitten toimimaan paremmin tai ei ollenkaan  ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #59 : Toukokuu 20, 2012, 14:45:05 ip »
Eilinen säätöajo EtanoliCalifornialla Hauholle ja takaisin Puutikkalan ja Sappeen kautta Tampereelle otti sen verran koville että tyytyväisenä päivän saavutuksiin nukuin yön erittäin hyvin ja tänään pidän lepopäivää ja suunnittelen asioita.

Jussilta sain Hauholla käteeni bioadapterin josta alustavaa juttua blogissani www.motomatti.fi muiden turinoiden välissä.

Kohta on siis kaksi biopolttoaineella käyvää pyörää taloudessa. Ensimmäinen itse rakentamallani polttoainejärjestelmällä ja toinen tehdastekoinen johon tulen lisäämään bioadapterin joka jäännöshappitunnistimen avulla, esitteen mukaan, osaa adaptoitua kulloinkin tankissa olevaan polttoaineseokseen automaattisesti. Saapa nähdä. Valitettavasti en ehdi paneutua aiheeseen kuin vasta ensi kuun puolella ja Juhannuksen jälkeen seuraavan kerran vasta syksyllä. Sen verran vaikuttaa tänä suvena menevän muihin tekemisiin aikaa.

Ohessa vielä pukkaa muuta projektia kuten hyötysuhteeltaan tehokkaan vetykennon suunnittelu ja rakentaminen sekä sen sovittaminen ajoneuvoon. Ilman isompia räjähdyksiä.

Bioadapterissa on mahdollisuus optimoida toimintaa ajoneuvon ominaisuuksien perusteella mahdollisimman edulliseksi. Käyttöliittymä vain vaikutti, kertalukemalla, hieman hankalalta kun on tottunut graafisiin käyttöliittymiin. Tässä kun pitää tulkita ledien vilkkumisen perusteella mitä mikäkin muutos tarkoittaa. Pitää lukea ajatuksen kanssa ja kokeilla kytkemistä ensin perussäätöjen kanssa.

MotoJussi jo ehti laitteen kytkemään mutta tulos ei ollut kovin lupaava: Pysyi mykkänä. Mahtoiko edes ledit syttyä?

Parhaassa tapauksessa laitteen pitäisi toimia kunhan liittimet ja maajohdon tökkää kiinni ja lähtee ajamaan. Hienosäädöstä huolehtii silloin pyörän lambda joka ohjaa ECUa. Biorasia kun vain pidentää suuttimien aukiloloaikaa.

Jos laite toimii niin sen, kieltämättä varsin edullinen hinta, tulee kompensoitua jo alle kymmenen etanolitankkauksen matkalla jos keskimääräinen tankkaus on noin 20 litraa. Sen jälkeen "sataa laariin" jokaisesta kulutetusta litrasta n. 0.5€ verrattuna bensiiniin. Vai laskinko oikein? RE85 1€/litra ja 98E5 1,8€/litra. Luvut likiarvoja ja ottaen huomioon etanolin isomman kulutuksen.

Eilen käydessäni Tampereelta Hauholla ja takaisin, Tampereelta lähtiessäni tankkasin 16 litraa etanolia 16 Eurolla ja kotiin päästyäni näytti olevan vielä aika kerros tankin pohjalla lientä. Matkaa kertyi kiertoteitä pitkin 190 km.