Kirjoittaja Aihe: RE85 adapteri  (Luettu 33961 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #15 : Toukokuu 04, 2012, 09:16:25 ap »
Minä voisin ottaa yhden kanssa.

Onnea tilaukseen. Minä siis tilasin jo, kaksi. Nuo BIC, SWIFT, IBAN ynnä muut käikäleet aiheuttavat ressiä...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #16 : Toukokuu 04, 2012, 09:20:43 ap »
JOS noin helppoa olisi alkaa "viinaa polttamaan", niin saataisin harkita flexi-fuel motoristiksi ryhtymistä.

Olisipa kiva jos tuossa purkissa olisi mukana anturi viinapitoisuuden mittaamiseen ja siitä sitten automaattisäätö.

Nääs kun tuo jako "bensaa tankissa" tai "70% alkoa seassa" tai "85% alkoa seassa" tuntuu aika karkealta.

Alkopitoisuudenhan saa pääteltyä portaattomasti polttoaineen sähkönjohtavuudesta, ainakin suunnilleen.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #17 : Toukokuu 04, 2012, 10:29:37 ap »
Alkopitoisuudenhan saa pääteltyä portaattomasti polttoaineen sähkönjohtavuudesta, ainakin suunnilleen.

Toisaalta taas.

Jos pistäisi guzziin säädettävän bensapaineregulaattorin, jossa olisi säätöpyörä kätevästi saatavilla, voisi säätää käsin portaatta lennossa bensapaineen eli seoksen rikkauden.

Jos ja kun tietäisi millaista seosta tankissa on, voisi sitten aproksimoida paineen kohdalleen, vaikkapa lambada-näyttöä silmillään seuraten.

Joku tällainen varmaan hoitaisi homman: http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoaineensyotto/paineensaatimet/show_pr/124/malpassi-pa-painesaadin-vaparikoneisiin

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #18 : Toukokuu 04, 2012, 11:55:23 ap »
Katotaan Ekku jos tilattais jossain vaiheessa. Ootellaan kokemukset Jussilta. Mulla on vielä tuo voimankomentajakin, niin saa hienosäädettyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #19 : Toukokuu 04, 2012, 13:52:54 ip »
Tuolla aikaisemmin jo kirjoittelin että periaatteessa tarvittavan rikastuksen voi saada aikaan Powercommanderin "yleisrikastetulla" kartalla. Tuohan ei sitten huomio sekabensatilanteita mutta kartta voisi olla erikseen 95E/98E ja R85:lle. Tuolla tavoin R85:tä voisi kokeilla pyörässä ilman mitään investointeja. Uuden kartan luominen ja lataaminen tietokoneella kommanderiin kestää n. 15 min. Käytännössä tosin optimikartta ei synny "yleisrikastuksella" koko kartan alueella vaan eri alueita pitää painottaa hieman eri tavoin ja lisäksi kylmäkäynnistysarvoja pitää muuttaa. Ja lisäksi lämpötilan mukaan tapahtuvaa seossäätöä voi joutua virittämään eli tarvitseeko etanolibensa kovempia kylmärikastuksia esim. kuin normibensa.

Lambda-signaalin avulla voi oikean seoksen määrittää ja jos ECU sallisi riittävän ison lambda-korjauksen niin ECU voisi siitä päätellä millaista seosta milloinkin on tankissa ja luoda sen perusteella "korjauskertoimen". Mutta tämä ei siis nyky-ECU:lla toimi koska lambda-korjaus on rajoitettu esim. +- 15 %:iin.

Pitäisikön Australian Cliffille vihjaista että ohjelmoi MyECU-laitteisiin tämän ominaisuuden. Tulisi nimittäin aika helposti samat ominaisuudet kuin noissa lisä-adaptereissa + tuo mahdollisuus käyttää lambdaa järkevästi blendi-tason määrittämiseen tankkauksen jälkeen. Esimerkiksi : Tankattuasi, käynnistä moottori ja aja lämpimaksi. Sen jälkeen tyhjäkäynnillä paina nappia ja odota 30 sek kun ECU määrittää blendin ja yleisen korjauskertoimen tason. Sen jälkeen ei kun ajoa adaptoituneella kartalla.

Tuo Motojussin esittämä bensapaineen säätö voisi myös olla kokeilemisen arvoinen tapa säätää blendi-kohdilleen. Eli tankkauksen jälkeen tyhjäkäynnillä taas säätöä kunnes lambda-arvot on kohdillaan.

- JuhaV

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #20 : Toukokuu 04, 2012, 15:22:49 ip »
Jussin idea säädettävästä regulaattorista on hyvä idea mutta karkea koska tenttu palaa eri käyntitiloissa hieman eri tavalla. Mutta se voi olla toimiva jos moottoria ei ole vedetty kovin vireiseiksi ja jos pudistussuhde on reilusti alle 10.

Tuossa tunnistamisessa voi lambdakin toimia kunhan sille annetaan riittävän iso korjauskerroin. +50% suunnilleen. Kylmäkäynnistyksessä spriitä täytyy olla enemmän kuin bensaa. Jos ryypyttäessä bensiiniä on noin 20 -kertainen määrä niin etanolia pitää olla 100 -kertaisesti. Mutta jos kone on valmiiksi käyntilämpöinen niin polttoaineen vaihto käy vauhdissa.

Polttoaineen laadun tunnistimia on olemassa. Liitteenä Fordin palikka. Maksaa hoppakaupassa useita satoja euroja.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #21 : Toukokuu 04, 2012, 15:33:20 ip »

Pitäisikön Australian Cliffille vihjaista että ohjelmoi MyECU-laitteisiin tämän ominaisuuden.

Vinkkasin kun oli email-osoite tuossa sopivasti tallessa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #22 : Toukokuu 04, 2012, 15:35:56 ip »
Tuo Motojussin esittämä bensapaineen säätö voisi myös olla kokeilemisen arvoinen tapa säätää blendi-kohdilleen. Eli tankkauksen jälkeen tyhjäkäynnillä taas säätöä kunnes lambda-arvot on kohdillaa

Mielessä kummittelee sellainen hieman "käsiryypyn" tyyppinen säädin, jolla fiiliksellä, kokemuksella ja arvailulla säädetään starttia varten paine kohdalleen (eli stoppariin) ja sitä mukaa kun kone lämpenee, voisi vipstaakia kääntää siihen asentoon että vatkain käy hyvin.

Kuuluisia viimeisiä sanoja: "Ei se niin tarkkaa tarvi olla" ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #23 : Toukokuu 04, 2012, 18:40:11 ip »
Pitäiskö varata www.viinapiru.fi omaksi domainiksi jollei jo joku ole...
Ei muuten ole. www.viinipiru.fi on. Tarkistin.

Muita asiaan liittyviä nimikkeitä: VVM, Viina Vie Miestä. Tasapuolisuuden vuoksi myös VVH.

Öljymäki oli jossain lähi-idässä mutta meillä on aina ollut Viinamäen miehiä.

Enää ei olisi bensapyörrettä tankissa vaan on alkoholikierre. Bensa-asemalle poikkeaminen, Viinamäen sijasta, olisi vieroitusta. Enää ei voisi puhua bensasyöpöstä vaan ajoneuvo olisikin viinaan menevä.
Näitä löytyisi melkonen määrä...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #24 : Toukokuu 04, 2012, 21:27:16 ip »
Mittariverkon ulkopuolelle joutuminen olisi alkoholiongelma.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #25 : Toukokuu 05, 2012, 14:29:11 ip »
Rutiineihin tottuneelle RE85 voi aiheuttaa yllätyksen, kun tankillinen ei riitä kuten bensiinillä  ??? .
Viinan kanssa läträäminen kiinnostaisi, mutta nyt on muut projektit (talo) niin niskan päällä, että joutuu pakosta seuraamaan sivusta toisten touhuamista  :-[ . Autokin on väärä (Audi 2.0 vm.-91) peräkärryn vetokykyä "viinurilla" kokeilemiseen.

Sytytyskartan "justeeraus" on motoMatilla työn alla, joten kokemusta sen merkityksestä RE85:lla ei liene vielä olemassa.
Ahdettu moottori olisi ilmeisesti etanolille suotuisin "liekkikenttä", jonka ajattelin pitää mielessä, kun tulee nelipyöräisen uusimisen aika.
(Ainakin minusta tuntui, että TM:n 98 vs. 95E vertailu oli yleistettynä "muunneltua totuutta", kun testipenkkinä oli Saabin turbo-kone, jonka moottorin-ohjaus tiedetään hyvin edistykselliseksi vrt. meikäläisen Bosch K-Jetronic mechanical fuel injection, jonka seoksen hienosäätö tehdään pitkällä 3mm:n kiintoavaimella  ;D . )

MotoMatilta (ja miksei muiltakin) onkisin silti tietoa, että jos bensasta siirtyy etanoliin, niin pelaako tankkausväliä lukuunottamatta kaikki kuten aiemminkin ?  Vai olisiko esim. öljynvaihtoväliä (etanolin pesevyyden takia) hyvä lyhentää ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #26 : Toukokuu 05, 2012, 15:00:36 ip »

MotoMatilta (ja miksei muiltakin) onkisin silti tietoa, että jos bensasta siirtyy etanoliin, niin pelaako tankkausväliä lukuunottamatta kaikki kuten aiemminkin ?  Vai olisiko esim. öljynvaihtoväliä (etanolin pesevyyden takia) hyvä lyhentää ?


Öljynvaihtoväliä en aio lyhentää. Olen aikanaan pistänyt litran vetoisen välipalan öljypohjaan, nyt on siis öljytilavuutta neljä litraa. Saapi luvan piisata.

Sen verran tässä tietty on, että jos moottori käy viileämpänä, ja myös isompi öljymäärä käy viileämpänä, lienee syytä seurata öljyn lämpötilaa. Ei muuten mutta veden kertymisen takia.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #27 : Toukokuu 05, 2012, 18:19:20 ip »
"...Tulpissa käy sama lämpöarvo RE85:lle ja bensalle mutta platinatulpat ei käy vaan kuparitulpat. .."
Tuollainen kommentti oli vagarena.fi keskustelussa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #28 : Toukokuu 05, 2012, 20:09:20 ip »
"...Tulpissa käy sama lämpöarvo RE85:lle ja bensalle mutta platinatulpat ei käy vaan kuparitulpat. .."
Tuollainen kommentti oli vagarena.fi keskustelussa.

eh. mulla taitaa olla molemmat... palotilan toisella laidalla "perinteinen" tulppa, lie kuparia. Toisella laidalla on sit kaiketi joku hi-tek titaaninen.

Lainaus käyttäjältä: SPORT TRUCK@overdrive
Tuolla sanotaan noin ->>> http://www.e85mustangs.com/tuning.html

Lisää ennakkoa, koska E85 syttyy hitaammin.

... ja jos näin on, ei taatusti kaksi tulppaa haittaa laisinkaan. Jesh.


Lainaus käyttäjältä: SPORT TRUCK@overdrive
Flexi Fuel autoissa on sensori polttoaineelle GM#12570260...hintava jotain $ 350 halvimmillaankin.

http://www.rmsautoparts.com/proddetail.php?prod=12570260

Tuolla tollanen sovellutus -> http://www.zeitronix.com/Products/ECA/ECA.htm
 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: RE85 adapteri
« Vastaus #29 : Toukokuu 06, 2012, 02:45:15 ap »
Tulppana olen käyttänyt samaa kuin bensiinilläkin mutta on otettava huomioon että ahdin ei ole vielä asennettuna. Arvelin laittavani kylmemmän tulpan kunhan saan ahtimen paikoilleen.

Sytytystä etanolille myöhäistetään mutta kartta ei ole aivan sama mutta ei se olla kovin paljon pielessä jos kartaa myöhäistää etanolille kokonaisuutena 3 - 5 astetta.

Taitavat mustankimiehet käsittäneet jotenkin väärin. Etanoli palaa nopeammin kuin bensiini.

Sitten voitte kokeilla kumpi pesee enemmän. Koittakaa vaikka liottaa öljyyn kastetusta kangaskappaleesta öljyä pois erikseen bensiinillä ja etanolilla. Mistä lie tullut tuollainen urbaanilegenda?

Kirjoitin talvella tutkielman aiheesta. Tosin vähän eri näkökulmasta. Lähinnä päästöjä jahtasin. Siinä jutussa on kuvaajia bensiini vs etanoli sekä sytytyshetken vaikutus palamiseen.

http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html

Voi olla että jutussa on virheitä mutta sitten virheet ovat alan kirjallisuudesta peräisin.