Kirjoittaja Aihe: Le Mans Historia 1975 -1993  (Luettu 20280 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #30 : Joulukuu 25, 2011, 14:01:53 ip »
Melko varmaksi voi sanoa, että voiman tunnistuksella oimiva pyörimätön kaasukahva ei tule toimimaan moottoripyöräkäytössä. Ranteelle tulee aika rankka staattinen kuormitus. Tai sitten antuoinnin herkkyys on jotain niin taivaallista, että se jo häiritsee järkevää kaasun käyttöä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #31 : Joulukuu 25, 2011, 21:26:44 ip »
 Mun Guzzilla on CEV domino kahva ilman säätö(kitka)-ruuveja. (Lights-NAPPI HI , Lo on toisella puolella-KYTKINsivulla.)

Tämä onkin yks mahdollisuus-vakionopeudensäädin - lisävaruste

  katso läh. videon

http://www.24mx.fi/mp/p/kaoko-vakionopeussaadin/17431/

ja esim. Alavudelta saa näitäkin (esim Fj 1300:lle)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #32 : Joulukuu 26, 2011, 00:00:19 ap »
Moi.
Tuon saa onnistumaan todennäköisesti myös sopivankokoisella o-renkaalla mikä
pujotetaan OEM-painon ja kahvakumin väliseen uraan. Ainakin silloin kun kaasukapulan toiminta
"japanilaisen" herkää.

Näissä on vaan sellainen pieni riski, että harmittomasskin kaatumistilanteessa moottori
voi kiertää raudat pihalle jos ei ole kierrosrajoitinta. Tai moottorikelkkamallista tappokytkintä.

Pekka



Sohc van Helmi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #33 : Joulukuu 27, 2011, 10:40:37 ap »
LM IV:n kaasua on jäykistetty aikoinaan tehtaan ohjeen mukaan vaihtamalla jäykemmät palautusjouset, koska kaasu saattoi hirttää täysille. Tämä taas johtuu siitä, että kaasun ollessa täysin auki muodostavat jousi ja vipu lähes oikokulman, jolloin pienikin nahkeus riittää jumittamaan kaasun. Oma konstini asian korjaamiseksi oli siirtää jousen vastareikää kymmenkunta milliä otollisempaan suuntaan, ruuvaamalla alkuperäiseen reikään pieni rosterinen latakanpätkä jossa uusi reikä. Lisäksi tarvittiin hieman ohuemmasta langasta kierretty uusi jousi, jossa myös muutama ylimääräinen kierros, ts. jousivakioltaan kevyempi jousi. Alkuperäisen jousen katkaisu itseasiassa vain jäykentää jousta tosin se samalla lyhenee, jonka seurauksena kaasu ei enää palaudu kunnolla joutokäynnille. Toinen konsti olisi kiertää ohuemmasta langasta progressiivinen jousi, jossa siis lähestyttäessä täyskaasua suurin osa kierroksista menisi yhteen ja vain muutama joustaisi. Tämä jäykkä osuus jaksaisi palauttaa kaasun myös täyskaasuasennosta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #34 : Joulukuu 27, 2011, 13:08:13 ip »
Tuo idea voimaan reagoivasta ja keinotuntoon perustuvasta kaasukahvasta on jo vanha. Lentokonepuolella sitä on käytetty jo pitkään, vaikkakaan ei kierrosluvun säätöön.
Käytön esteenä on ollut että se vaatii melkoisesti elektroniikkaa toimiakseen niin että mainittuja haittoja liiasta herkkyydestä tai ylettömästä voiman tarpeesta ei tule.
Tavallisessa kaasukahvassa on kaksi toimintoa: kiertymissuunta ja sen nopeus.
Nämä voidaan jakaa kahteen erilliseen komponenttiin jotka voidaan toteuttaa eri toimenpiteinä: muutetaan kiertonopeus esimerkiksi kahvan puristusvoimaksi ja kaasun määrä kiertovoimaksi.
Fyysisesti kaasukahva ei välttämättä kierry mihinkään mutta voima-anturit tunnistavat nämä voimat erillisinä. Esimerkiksi paineena (puristus) ja vetona (kierto).
Mikroprosessori laskee näiden toimintojen yhteisen funktion ja vähentää siitä normaalin käden ohjaamista varten tuottaman kuorman (kynnysarvo).
Mikroprosessorilta kaasuläppää kääntävälle askelmoottorille lähtee näin syntynyt kierroslukutieto johon sytytys ja ruiskutus reagoivat. Yhtä hyvin askelmoottoria voi käyttää nostamaan kaasuluisteja.

Pelkkä kahvan puristaminen ei saa mitään aikaiseksi eikä kahvan kiertäminenkään ilman puristusta. Ohjaaminenhan vaatii tietyn voiman kahvasta että kääntäminen on mahdollista.

Kaasu ei myöskään palaudu ilman toimenpiteitä. Siihen suuntaan riittää kahvan kiertäminen poispäin ilman puristustakin.

Kukin kuljettaja voi asettaa nämä arvot ajotapansa ja käsivoimiensa suhteessa. Kannattanee aloittaa isohkoilla kynnysarvoilla.

Ajattelin ainakin kokeilla ettei kaverin kehitystyö mene aivan hukkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #35 : Joulukuu 27, 2011, 13:36:11 ip »
Juu, on. Olen nähnyt ko systeemiä raskaissa kärryissä, joilla kuskataan tavaraa. Työntökahva korvattu kiinteällä potikalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #36 : Joulukuu 27, 2011, 19:24:07 ip »
Tiedätte jos vastaava kuin näissä kuvissa on kokeiltu moottoripyörällä. Luulen ne sopivat parhaiten sporttouringmp,ään koska on nopea toiminta ja ohjaustangon liikeitä eivät ole niin suuria ja nopeita kuin esim.  crossipyörän -tanko.
MOTO GUZZEILLE?     
                             - ehkä ei täytä katsastusviranomaisten vaatimukset. Olis kiva kokeilla.........                   Kelkat ja mönkkijät käyttää näitä"muovi - tai kevytmetallikahvat".

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #37 : Joulukuu 27, 2011, 19:41:59 ip »
Voi, voi lumenpuute tänä talvena. Mutta kelkkojen hinnat laskevat joka päivä - mieti oikea ostohetki! Ja hiihtäminenkin onnistuu huonosti ainakin keski- ja eteläosissa. Täytyy laita hienoja kelkkakuvia tänne........

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #38 : Joulukuu 27, 2011, 21:55:57 ip »
Maxiskoottereissa on tommosia peukalokaasuja. Vaatii variaattorivedon tai automaattilootan toimiakseen. Ei taida toimia LM IV eikä V kaasuissa. Peukalo joutuu liian koville. 40 mm alipainemikunit mieluummin ku bingit, jos välttämättä pitää kaasua herkistää.
Forza Moto Guzzi!

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #39 : Joulukuu 27, 2011, 22:06:51 ip »
Tuo Guzzr:n esittämä kaasunkutittelulaite ei ole lainkaan mukava pitkään käytettynä. Menee juuri mönkijä ja kelkkakäytössä pienillä matkoilla. Ja saattaa olla jopa vaarallinen kuten minulla eräässä tapauksessa, kun otin pikkupojan kelkan kyytiin eteeni istumaan. Kone käynnissä ja vaihde päällä ja nassikka puristi kaasuvivun kohdalta ohjaustankoa ja silloin mentiin kunnes sain käden kiskottua irti kaasulta. Tuo vipukaasu on hankala myös kelkalla tai mönkijällä seisaaltaan peruuttaessa. Eräänkin kerran on ruumiinpainon siirtyessä tankoa vastaan tapahtunut hallitsematon kaasun ja peruutusvauhdin lisäys.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #40 : Joulukuu 28, 2011, 08:13:57 ap »
Rollaattorin sisuskumista katkaistulla n. 30 millin renkaalla olen testannu vakionopeudensäädöllä ajoa. Renkula tankopainon päälle ja kun kaasukäsi tavii lepoa, voi kumirenkaan työntää kaasukahvaa vasten jolloin kaasu pysyy kitkan ansiosta kepeämmin paikallaan. Sisäkumissa oleva talkin tapainen aine tekee kumirenkaasta helposti liikuteltavan ja kun tentulla sipaisee töhkää vähemmäksi niin kitka kasvaa.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #41 : Tammikuu 26, 2012, 10:37:25 ap »
 Tämä JL,n konsti minäkin JL täytyy kokeilla Lemansilla kun kesä saapuu. Talven ja kevään aikana ehkä löytyy sopiva kumiosa - luulisin että täytyy olla aika
 tarkka mitta että toimii 100 %,sesti.

 (JL,n(kotir.motoristin) viimeinen lauseen viimeisimpänä osana oli minulle vähän vaikeampi heti ymmärtää - kun en hallitse
 suomen kielen 100 %,sesti. )

 Ehkä Mikunien kaasusäätö olisi kevyempi käsitellä. Huomaan näitä JL racingteamin uudella MG-moottoripyörälla. - Muuten se takasvingi ---- täytyykö se olla näin iso ja varmasti painavakin uudella  JLn moottoriracingpyörällä? Onko alumiini vai kevyempi
 materiaalia käytetty ?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #42 : Tammikuu 26, 2012, 12:31:52 ip »
Tämmösiä tekevät Eimericassa:

http://www.cruisercustomizing.com/brakeaway-products-motorcycle-cruise-control/part/BAW-MCC

Vaikuttaa hienolta ja upealta. Tiedä sitten sopiiko Oikeisiin Euroopassa valmistettuihin kardaanivetoisiin Moottoripyöriin.... ;)



kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #43 : Tammikuu 26, 2012, 14:20:47 ip »
Tämä toimii kaikissa varmasti eikä maksa kuin 7€ ja vähän vaivaa.

http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=2026
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #44 : Tammikuu 26, 2012, 14:24:18 ip »
Mulla on vähän tymäkämpi säädettävä, n.40kg vastus (tai oikeasti tuo on vaimon..). Täytyisi hommata isompi. Lisäksi Powerballeja on sekä perusmalli, että metallinen Pro-versio. Ei ole ranteiden kanssa ongelmia keväisin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.