Kirjoittaja Aihe: Le Mans Historia 1975 -1993  (Luettu 20268 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #15 : Joulukuu 23, 2011, 16:08:26 ip »
Joo. Tuskin Calin koneessa Bing on häiriöksi. Siinä kierros-"herkkyys" on hieman väärä termi. Tosin nykymoottoreihin verrattuna LeMansin kierrosherkkyys ei ole verrattavissa mutta Californiaan nähden LM on herkempi peli.

Oma ratkaisuni raskaaseen kaasuun oli heivata liki uudet kanttiluistikaasuttimet ensin hyllylle ja sittemmin ne kulkeutuivat Pohjanmaalle hyvään tarkoitukseen. Kaasuttimet korvasin yhdellä läppärungolla ja kahdella suuttimella sekä ohjelmoitavalla omavalmisteruiskulla (Megasquirt).

Tosin kaasu pelaa vielä vaijerivälityksellä mutta kaveri on jo kehittänyt kaasukahvan joka ei pyöri ollenkaan vaan sen toiminta perustuu voima-anturiin ja askelmoottoriin.

Odottelen että pääsisin sovittelemaan ratkaisua. Siitä voi olla apua myös raskaisiin kaasuttimiin.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #16 : Joulukuu 23, 2011, 16:10:50 ip »
  Åhå Kaide  - kypäräpakko liikenteessä.....

No ei siinä kuvassa muutenkaan kaikki ole tieliikennelain tai -suositusten mukaisesti kohdallaan. Molemmilla kyytiläisistä on A-kortti nykyään. Isompi sijoittui Young Driver of the Year-loppukisassa kymmenen joukkoon pari vuotta sitten.

Guzzr: Kokeile jumppaohjetta. Takaan, että sekä kierrosherkkyys että moottorijarrutus paranevat, eikä tule lisää mahdollisia vikapaikkoja. Enemmän tämä hiirellä klikkailu rannetta rasittaa. Ei muutes kannata säikähtää tota TunturiTT:n 50kg:n levy roikkumasssa narusta tai jotain. Kukaan ei pysty siihen. Ei edes Riku Kiri. Tai sitten on kyseessä jokin toinen harjoite, joka ei vaikuta niin suoraan LM IV tai V kaasun kevennykseen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2011, 17:27:23 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #17 : Joulukuu 23, 2011, 17:22:28 ip »
Yritän pitää tää lemansini niin alkuper. kuin se nyt on - ei mitään nykykonsteja ;)   ps. Työtä antaa aivan riittävästi käsivoimaa :D Mutta lemansin 12-tunnin ajo-matkoja vaatii voimia... :D

LIITÄN  hienoja dellortokuvia , netistä.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #18 : Joulukuu 23, 2011, 17:32:57 ip »
Hieno ei alkuper MG & dellortot

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #19 : Joulukuu 23, 2011, 17:36:00 ip »
Toinen vihreä ja dellit                 ja netistä BMW ja dellit:
http://bmwmotorcycletech.info/dell.htm       



kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #20 : Joulukuu 23, 2011, 17:36:30 ip »
Kaasua olen keventänyt hieman jousia lyhentämällä , pari kertaa ottanut pienen pätkän n3mm kerralla - l. n6mm yhteensä.
Kylmissä tyypeissä ei huomannut koskaan lyhentämisen jälkeen keventymistä , ajaessa kyllä huomasi voimien riittävän pitemmälle.

Maantiellä sitä ei tosin tarvi paljon väännelläkään ;)

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #21 : Joulukuu 23, 2011, 20:24:03 ip »

Guzzr: Kokeile jumppaohjetta. Takaan, että sekä kierrosherkkyys että moottorijarrutus paranevat, eikä tule lisää mahdollisia vikapaikkoja. Enemmän tämä hiirellä klikkailu rannetta rasittaa. Ei muutes kannata säikähtää tota TunturiTT:n 50kg:n levy roikkumasssa narusta tai jotain. Kukaan ei pysty siihen. Ei edes Riku Kiri. Tai sitten on kyseessä jokin toinen harjoite, joka ei vaikuta niin suoraan LM IV tai V kaasun kevennykseen.

Minä tarkoitin tätä viidelläkymmenellä kilolla:

http://www.youtube.com/watch?v=iMrgVl-2tnc

Sinä tarkoitit ehkä tätä?

http://www.youtube.com/watch?v=-lOFG0U_rlY

Ja kyllä, ihan varmasti auttaa kaasukättä. Ja kestävyyttä tangossa roikkumiseen maantiellä muutenkin.


Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #22 : Joulukuu 23, 2011, 23:52:39 ip »
Rikukin pystyy tekemään molempia. Täytyy sanoa, että ootpas kehittynyt!
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #23 : Joulukuu 24, 2011, 09:03:24 ap »
En käy kolmesta viiteen kertaan viikossa salilla korttia lyömässä..  ;)

Tuosta Matin Fly-by-wire kaasusysteemistä puheen ollen; Onko kukaan tietoinen, minkälaista sähkövirtaa tuollainen sähköinen kaasuläppä vastaanottaa? Olisi valmiina jos missä autossa läppärunkoja, joissa läppä kääntyilee sähkön voimalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #24 : Joulukuu 24, 2011, 09:30:55 ap »
Jep. Se jumppaamisista. Läppää kääntelee askelmoottori, jota tietsikalla komennetaan. Vastaus on siis pulssisähköä. Välissä on johto, josta tulee termi Ride-By-Wire.
Forza Moto Guzzi!

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #25 : Joulukuu 24, 2011, 11:24:04 ap »
Eikös Yamahan jossain mallissa ole tällainen sähköinen kaasu ?
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #26 : Joulukuu 24, 2011, 12:33:30 ip »
Jep. Se jumppaamisista. Läppää kääntelee askelmoottori, jota tietsikalla komennetaan. Vastaus on siis pulssisähköä. Välissä on johto, josta tulee termi Ride-By-Wire.

säädelläänkö sillä purkilla siinä välssä eri jännitteitä eri kaasun asennoille, vai jotain eri taajuista pulssiaaltoa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #27 : Joulukuu 24, 2011, 12:45:02 ip »
Eipä ole haitannut LM:n kaasukahvan jäykkyys. Enemmän häiritsee se, että yhdellä
otteella ei pysty antamaan "täyskädellistä". Ei ainakaan meikäläisen rustoranteella.
Kaasukahvan kitkaruuvin olen säätänyt siten, että kaasun asento juuri ja juuri säilyy
vaikka otteen kaasusta hellittääkin. Kaaukättä voi silloin tarvittaessa lepuuttaa ajossakin.

"Kiinteä" kaasukahva voimantunnistuksella kuulostaa mielenkiintoiselta. Autopuolella
sähköinen kaasupoljin on ollut yleisesti käytössä suunnilleen 20 vuotta. Silti polkimen toiminta
perustuu perinteiseen polkimen liikkeeseen. Voimantunnistukseen perustuvaa ohjaussauvaa
käytetään ilmailussa mutta ainakin alkuun piloteilla oli vaikeuksia tottua siihen. Tuntuma
oli niin erilainen, tai sitä ei ollut.
Vaatinee ohjelmoinnilta jotain sellaista logiikkaa, että ihan kaikkia kuskin kaasukahvaan
kohdistamia tönäisyjä ei oteta huomioon.

Pekka

 
Sohc van Helmi.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #28 : Joulukuu 24, 2011, 13:01:12 ip »
Lainaus
Eipä ole haitannut LM:n kaasukahvan jäykkyys. Enemmän häiritsee se, että yhdellä
otteella ei pysty antamaan "täyskädellistä".

Pikakaasulla onnistui. Vielä kireemmän kaasun kääntämiseen tarvittava voima oli saatu kaljakuskin hommista - ei tarvinnut "ilman" eestä huhkia  ;)

Lainaus
Kaasukahvan kitkaruuvin olen säätänyt siten, että kaasun asento juuri ja juuri säilyy
vaikka otteen kaasusta hellittääkin. Kaaukättä voi silloin tarvittaessa lepuuttaa ajossakin.

Kuten myös, näin oli tieliikenteessä.

T,
Jukka

Ps. Seuraavassa versiossa olikin sitten Mikunit - esikuvansa mukaisesti.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #29 : Joulukuu 24, 2011, 13:40:11 ip »
Askelmoottori tunnistaa ohjauspulsseja. Pulsseilla määrätään kulmanopeus ja suunta. Vakiopulsseja tiettyyn maskiin sopivia eli digitaalitekniikkaa. Moottoripyörissä tietääkseni kierretään kaasukahvaa edelleen. Kaasukahvan asento ja kiertonopeus tunnistetaan ja muunnetaan digitaaliseksi. Sitten on E.C.U välissä. Sutimisen estot sun muut hienoudet on helpompi näin toteuttaa.
Forza Moto Guzzi!