Kirjoittaja Aihe: Le Mans Historia 1975 -1993  (Luettu 20300 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Le Mans Historia 1975 -1993
« : Joulukuu 19, 2011, 17:56:26 ip »
Le Mans historia ja hieno harvinainen musta/valkoinen LM 1000.

Lino Tonti kuvissa mukana.

Viimeinen, vanhoista Le Mans mallista oli valmistettu ainoastaan 645 moottoripyörää.
 http://www.dermalink.nl/Moto_Guzzi_LeMans_1000_2.html

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #1 : Joulukuu 20, 2011, 15:40:04 ip »
 :-\ Muistatte  oliko le mans muissa väreissä tehtaalta kuin: punaisia, sinisiä. valkoisia, mustia.................  ?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #2 : Joulukuu 20, 2011, 23:29:07 ip »
Kaksivärinen puna-valkoinen oli 60v-juhlavuosiväri. Kiiltävän mustat La Franconit kuului kokonaisuuteen. Ainakin Kuopiossa on yksi sellainen aktiivikäytössä eräällä rouvalla.
Paljolti liitteenä olevan kuvan mukainen mutta musta alue valkoinen sekä moottorin alla valkoinen skuuppi. Etulokarikin on kaksivärinen. Sekä satula.

mm


Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #4 : Joulukuu 21, 2011, 13:04:10 ip »
 tai tällainen malli V :

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2011, 00:24:43 ap »
Tuo on malli IV, niinkuin kuvatekstissäkin seisoo. Tuollaisella aloittelin guzzistin uran v 1989. TP-615 oli rekkari, eli oli testipyöränä ainakin TM:ssä ja MP-lehdessä v 1986. Ajeleeko joku palstalaisista ko aikansa superpyöräyksilöllä?
Le Mans V:ssa on 18-tuuman etufillari ja puolikate runkoon kiinnitettynä. IV:ssa on 16-tuumainen edessä sen ajan trendin mukaisesti. Oli se kaikin puolin vakaa ajettava suorilla ja mutkissa. Kulutus matka-ajossa n. 5l/100km. Kaasukapula oil raskas vääntää, mutta ei se haitannut, koska kierrosherkkyyttä ei massiivisen vauhtipyörän takia ollut. Tehot 90hv ja vääntöä 8,43kgm a 6250rpm. Huippua ykspäällä luvattiin 230km/h. Mittariin sain kerran 250 lievässä alamäessä  ;D
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2011, 07:24:57 ap »
Tuo mustavalkoinen Le Mans on ehkä tyylikkäin Tonti Lemppari. Samoin on Spine-runkoisista musta harmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #7 : Joulukuu 22, 2011, 13:33:52 ip »
1987 Tampereelta uusi Moto Guzzi Le Mans IV:



1988 Mandellossa:



1989 Kilvanajossa:



Kilvanajokauden jälkeen, jälleen "alkuperäisenä", pyörä siirtyi uudella/nykyisellä omistajallaan takaisin tieliikenteeseen.
Nykyisin kaitteiltaan punaisen LM:n yli 300tkm:n kokonaistaival karttuu yhä vuosittain.

T,
Jukka

Ps. 1988 Matka Mandellosta Tukholmaan taittui 20:ssä tunnissa - Kova, kestävä ja luotettava kone  ;D

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #8 : Joulukuu 22, 2011, 21:10:53 ip »
 ;D Joo kyllä se kaasukahva on " aika" kova. Olen vähän aikaa miettinyt, jos hankkisin lisävaruste- että sais keveämmin. olen vähän tutkinut mistä voi ostaa ? en ole löytänyt - tiedättekö mistä ?
 ja mp on mg lemans V.   Auta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #9 : Joulukuu 22, 2011, 21:55:03 ip »
Kaasun kierron keventämiseen ei ole muuta keinoa kuin laittaa pienemmällä läpimitalla varustettu kaasukahvan vaijerikehä. Se keventää kääntämistä. Tosin kaasukahvan liikerata kasvaa kovasti. Herkempiliikkeiset vaijerit auttavat myös.

Vaihtaminen Bingin kalvokaasuttimiin keventää varmasti mutta kierrosherkkyys voi kärsiä.

Olen tehnyt, ulkomaan mallin mukaan, tällaisia kulmapaloja luistin kanteen. Niistäkin voi olla apua. Tässä tapauksessa oli kyllä ongelmana alumiinitankin läheisyys.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #10 : Joulukuu 22, 2011, 22:36:33 ip »
"Lino Tonti once told that the easiest way to improve the handling of any Tonti –frame big twin was to fit the wheels and tyre size of the original V7Sport."

Onkos se ihan Guzziuskonnon mukaista että "Spine" -Le Mans kantaa samaa nimeä kun "Tonti" -Le Mans, niin erilaisilta nuo näin asiantunteomattoman silmiin näyttävät? Tuossa kuvassa jää vielä näkymättä se "Spine" -rungon takajousitus kokonaan joka myös edustanee eri maailmaa.  Vaa mukavastha hyö molemmat näi sunnuntaimotoristi kässii o käynt (tosin Cali vs. V11).
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #11 : Joulukuu 22, 2011, 22:57:25 ip »
LM IV tositoimissa kesällä -96.

Yksi tapa keventää kaasua on löystää palautusjousia. Tämä kyllä huonontaa moottorijarrutusta. Paras tapa on pitää ajajan yleiskunto hyvänä ja rullata vaikka lätkämailan varren pätkään sidottua riippakiveä (1,25kg alk.) ylös ja alas nyt talvisaikaan. Monipuolinen harjoitus, koska se lisää myös vastaohjauksessa tarvittavaa lihasvoimaa  ::)
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #12 : Joulukuu 23, 2011, 07:34:27 ap »
Eikös tuossa Matin kuvassa ole PHBH-kaasari? Eihän ne nyt mitenkään jäykät ole?

Tosin itse teen rannerullausta +50 kilon tangolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #13 : Joulukuu 23, 2011, 13:18:32 ip »
 ;) Kii. kaverit.  no Mmatin kolme keinoa en voi hyväksyä, varsinkin saksalainen näkyvissä oleva bing moottoripyöräosa guzzilla. Olen kokeillut:

1 Voitellut vaijerit reilusti ja vaseliinilla kasuttimien läheisyydellä.

2 Lyhentäneet jouset - kerrankin liikaa (moottorikierrokset eivät laskeneet vaikka kaasukahvan vääntö oli OFF-asennossa. )

3 Yrittänyt käyttää näitä nykyajan mustia muovipaloja kaasukahvalla - ei onnistunut kun on tää V 1000- mallin kahva (jäykkä kääntämään ja "softa kumimateriaali.)

Olen nähnyt Guzzeilla kaasukahvan ruuvijarrujärjestelmän - luulen ettei se toimi käytännössä hyvin ja voi olla hankala käyttää - varsinkin jos ajaja käyttää paksumpia
mp-käsineitä keväällä ja syksyllä.  Tämmönen ajattelin lähinnä ostaa- mutta on ehkä huono ostos jos edes saa näitä nykyään. Kokemuksia?

Toisen malli on myös olemassa -  ajaja kiertää kahvan vier. samanpaksuinen "ruuvi ja kahva on lukittu  - joku voi sanoa cruisingcontroliksi.

Voi olla että valmistan oman prototyypin "muovipalamallinen"- mutta materiaali ruostumatonta teräspeltiä+ ruuvikiristys  -- että se pysyy paikalla ajaessa pyörän.  ::)

   Åhå Kaide  - kypäräpakko liikenteessä.....

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Le Mans Historia 1975 -1993
« Vastaus #14 : Joulukuu 23, 2011, 15:24:23 ip »
Tämä se on hyvä konsti. Mulla ainakin tominu muutaman vuoden jo Cali kolmosessa. Eikä muuten herkkyyskän kärsiny. Pikemminkin päin vastoin.