Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräkauppa sukeltaa  (Luettu 179753 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #15 : Tammikuu 05, 2012, 18:53:19 ip »
Varmasti kauppa sukeltaa vielä enemmän jos motoristit tekevät sama kuin saksalaiskaveri  mp-reissulla Alaskassa - TV:sta eilen illalla:

Ajaa samalla 2-sylinterisellä mp,llä isolla tankilla 34 vuotta ja 400 000 km.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #16 : Tammikuu 05, 2012, 20:26:41 ip »
<snip>
Ajaa samalla 2-sylinterisellä mp,llä isolla tankilla 34 vuotta ja 400 000 km.

No onpa iso tankki!  ;D
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2012, 21:16:12 ip »
Lainaus
Olisin vaihtanut Guzzin Guzziin jos sen olisi järkevästi voinut tehdä

Kun katselen maailmaa yrittäjän näkökulmasta, eikä minulla ole laajaa kokemusta mp –kauppiaista tai –kauppojen tekemisestä, en osaa arvostaa Guzzi –kauppiaita tai maahantuojaa niin korkealle kun tällä palstalla yleensä tehdään. Olen tottunut siihen, että vaikka parhaansa tekee, pääsääntöisesti kuonoon tulee (tuleeko kauppoja vai ei). Silloin pitää tutkia omaa toimintaansa ja tarjoamaansa tuotetta – mikä on kun ei kelpaa. Nöyryyttä, aktiivisuutta ja ”sutkia” kaupintaa lisää. Harvoin ovat asiat niin hyvin, että voi toimia ”ota tai jätä” –periaatteella (liekö uusin ktm –piikki ollut männä suvena tuon suuntainen kauppatavara?). Toisaalta, voin olla väärässäkin.

Jos vähän vanhempi Norge kelpaa luulisi käytettyjen myyjien ottavan ”helpommin myytävän” japsin kirkuen vaihdossa.  Tosin, myyjien hinnoittelua en ymmärrä.  Olen seurannut yhtä V11 Ballabiota, joka on ikuisesti tarjolla reilusti yli kymppitonnilla, tuollaisen saa tuotua Saksasta n. 8.000€ hintaan (sis.verot).
V11 - it defines you.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #18 : Tammikuu 05, 2012, 21:26:11 ip »
Pikkasen jyrkemmin kerroin saman asian kuin sinäkin vastatessa yksityisviestiin juuri äsken. Uusi japsi on tosiaan perseen alla ja minä kun aina sanoin, että vain italiaanoja. Ducatillakaan ei ollut sopivaa matkamallia, valitettavasti. Tai onhan siellä, muttei varustellun Multistradan hintaa  kannata pienyrittäjän maksella, matkusteluunkin tarvitaan rahaa, järkevämmästä rahankäytöstä puhumattakaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #19 : Lokakuu 17, 2012, 19:25:54 ip »
Alkaa olla taas syksyn ne ajat että kulunutta vuotta arvioidaan, siteerauksia TM 19/2012 (17.10.) Intermot -jutusta:

-   ala suuressa murroksessa myynti takkuilee, tammi-syyskuu -14,4% Suomessa
-   eurooppalaiset merkit kampeavat japanilaisten rinnalle ja ohi
-   italialaiset merkit tuovat kovimmat uutuutensa vasta EICMAan
-   Ducati on irtisanonut Suomen maahantuojan sopimuksen (Hailac näköjään aloitti varaston tyhjennyksen 10.10. "jopa -70%")
-   H-D:n maahantuonti siirtyy vuodenvaihteessa Harley-Davidson Europelle

=> Aika isot asiat liikkeellä, HD:n myynti 1-9/2012 sentään 411 kpl.
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #20 : Lokakuu 17, 2012, 21:45:30 ip »
Ettei vaan Sumeko ota Guzzia HD:n tilalle. Toinen juttu Kopteri-lehdessä: Hd-center on haettu konkurssiin. Liittyyköhän edustuksen vaihtumiseen.
Forza Moto Guzzi!

Reima

  • Vieras
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #21 : Lokakuu 18, 2012, 07:33:11 ap »
Viime vuoden helmikuussa sain SGN:ltä oheisen vastauksen, kun asiaa kysyin...
Mitä uusi vuosi tuo tullessaan jää nähtäväksi, kukapa meistä maailman tappiin täällä puuhaa.
Guzziharrastuksen hieno kolmiyhteys on ollut Motoitalia-Gruppo-Guzzi.
30-vuotta jo takana!


Hei!
 Tiedotteemme mukaan SGN Motors Oy:n edustamia Piaggio-konsernin merkkejä ovat Piaggio, Vespa, Gilera, Derbi sekä Aprilia, jonka maahantuonti siirtyi SGN Group -konsernille tammikuun alusta alkaen.
 
Piaggion, Vespan, Gileran ja Derbin maahantuojana oli aiemmin SGN Group -konserniin kuuluva Sumeko Oy. Aprilia siirtyi SGN Group -konsernin maahantuontiin tammikuun alusta alkaen.
 
Moto Guzzin maahantuonti jatkuu entiseen tapaan.
 
Ystävällisin terveisin
 
Helena Peltola
 Konsernin markkinointi ja viestintä
 SGN Group
 
Puh/tel +358 (0)30 650 5248
 GSM +358 (0)50 561 5895
 Email helena.peltola@sgn.fi
 Fax +358 (0)30 650 5404
 Juurakkokuja 4, FI-01510 Vantaa
 www.sgn.fi




-----Alkuperäinen viesti-----
 Lähettäjä: reima.saarinen@kotikone.fi [mailto:reima.saarinen@kotikone.fi]
Lähetetty: 7. helmikuuta 2011 13:46
 Vastaanottaja: Jakelu: Tiedotus
 Aihe: Piaggio-konsernin pyörien maahantuonti - Moto Guzzi ?
 
Hei!
 
Lehdistötiedotteessanne 1.2.2011 kerroitte Piaggio-konsernin pyörien maahantuonnin siirtymisestä teille.
 Onko Moto Guzzin maahantuonti myös siirtymässä teille, koska kuuluu Piaggioon?
Kolleegani kertoi nähneensä ennen MP11-näyttelyä Moto Guzzi pyöriä tiloissanne Vantaalla.
 
Ystävällisin terveisin
 
Reima Saarinen
 

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #22 : Lokakuu 18, 2012, 09:54:20 ap »
HD-Centerillä olivat ihan muut kuin edustusasiat konkan syinä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #23 : Lokakuu 18, 2012, 10:43:54 ap »
Hyvin monet ulkomaiset valmistajat ovat rantautuneet Suomeen siten, että ensin täällä on toiminut edustaja. Sen jälkeen, kun homma on saatu kuntoon, otetaan asia itselle.
Näin on käynyt, Toyotalle, SKF:n kanssa, Suzukille, Nissanille, venepuolella Mercurylle jne. Syy on se, että saadaan yksi pysäkki välistä pois. Tuo pysäkki maksaa tyypillisesti ~20%.
Tilalle tulee "pieni edustustoimisto" ja ihan kaikki muu tehdään muualla.
Logistiikka on pyritty hieromaan sellaiseksi, että se mahdollistaa tällaisen toiminnan.

>> Edit: Juuri tuli tieto, että sähkökeskukseen tarvittava turvarele on lähetty Tanskasta viime viikon keskiviikkona Savonlinnaan ja on saapunut tänään - just´äsken. Se siitä logistiikan hiomisesta... Huoh! <<

Näin menetellen on kustannusrakenne toinen ja aikaa myöten kotiin jäävä rahamäärä kasvaa - tai ainakin niin luullaan... En väitä, että hinnat halpenevat, mutta nostopaineet saattavat vähentyä.
Toisaalta, tuo edustajisto saa tuottaa tappiotakin, jos emoyhtiö näin päättää. Kotimainen yritys ei pitkään voi tappiota tuottaa... Markkinoita tehokkaasti rajoittavat asiat, mm. verotus, on monelle ulkomaanelävälle täydellinen yllätys.

Ulkomaisilla valmistajilla saattaa myös olla merkillinen käsitys pienen ja sisukkaan Suomen markkinoista. 1980-luvun alussa eräs tanskalainen ihmetteli miksi meillä myydään "niin vähän" kalastustroolareille laitteita.
No, lopetti ihmettelyn, kun sai tietoonsa, että koko Suomessa on vähemmän >30m troolareita, kun Tanskan Esbjergin satamassa. Jaappanilaiset kyselivät miksi myymme tutkia niin vähän. Lopettivat, kun kerroimme kaupanneemme 72 kpl ja koko Suomen markkinat oli <130 kpl. Tämä luku sisälsi mm. sotaväen tutkavehkeet...

Ei se niin helppoa ole Suomessa pienillä ja vaatimattomilla markkinoilla. Siksihän mm. Esso ( Exxon ) ja Shell ovat vetäytyneet.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #24 : Lokakuu 18, 2012, 10:59:22 ap »
Ennen Suomen EU:hun liittymistä piti olla joku maahantuoja huolehtimaan tulleista, vaatimuksen mukaisuuksista, huoltoverkostoista ja muista erityispiirteistä. Samalla hoidettiin myynti ja markkinointi. Maahantuojan tehtävät ja merkitys vähenivät huomattavasti liittymisen jälkeen. Valmis organisaatio jäi jäljelle. Nämä toimivat jonkun aikaa samojen yhtiöiden alla, kunnes valmistajat alkoivat karsia tarpeettomia väliportaita pois. Yksi ensimmäisistä oli Suzuki, joka lopetti yhteistyön Ekströmin kanssa ja tilalle tuli Saksan Suzukin pääliike.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Maahantuonti ja hinnat
« Vastaus #25 : Lokakuu 19, 2012, 08:38:42 ap »
Monessa tapauksessa ei maahantuojalla ole enää mitään lisäarvoa tehtaalle. Erityisesti kun maahantuoja on tehnyt kaiken pohjatyön valmiiksi ko. merkin osalta maamme markkinoilla.
Huolto on joka tapauksessa maakuntien yrittäjillä, mainonta voidaan tehdä suoraan Euroopasta, varaosatoimitukset tulevat kumminkin jostain logistiikkakeskuksesta jne. Uudet pyörät rekalla suoraan "Belgiasta Kuopioon".
Asiakaspalvelu kuluttajille - no jaa... eihän se hyvin toimi nytkään - paitsi Piikkiöstä. Ja ainahan voidaan tehdä jokin 0800-numero, johon vastaa Nizzasta tai Intiasta jokin "help-desk". Manuaalit nettiin - Peace Of Cage.
Väli tehdas - ostaja, siitä saadaan yksi kallis porras pois. Eritoten kun EU:n alueella on kauppateknisesti sama ostaako Raumalta vai Roomasta.

Vielä koittaa aika, jolloin hinnat ovat harmonisoitu vaikkapa seuraavasti:
Pyörä ( tai mikä muu ajoneuvo tahansa ) maksaa tehtaan portilla X € ja hinta on julkinen. Tällä hinnalla sen saa kaikki. Sen päälle tulee rahti, EU:n alueen harmonisoitu alv ja ajoneuvovero. Pyörän voi tilata kuka vain ja hinta on sama joka maassa. Jos pyöräkauppaa tehdään vaikka suomalaisen maahantuojan kautta, tehdas maksaa komission maahantuojalle. Edelleenkin hinta ostajalle on sama.
Jos ostaja haluaa, että pyörä kasataan ajokuntoon vaikkapa maahantuojan toimesta, niin se maksaa erikseen jotain.
Näin eriarvoisuus poistuu ja huijarit & vilurit loppuvat, eikä kukaan pääse valittamaan, että "Möttösen Maahantuonti Oy" pitää kovaa hintaa.
Tällä tavalla toimitaan teknisessä kaupassa silloin, kun ostaja haluaa / osaa tehdä FOB-kauppaa.

No, tuohon on mp-kaupassa vielä piiiiitkä matka. Kun verottaja on Suomessa(kin) ahne...

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Maahantuonti ja hinnat
« Vastaus #26 : Lokakuu 19, 2012, 10:44:58 ap »
<snip>
No, tuohon on mp-kaupassa vielä piiiiitkä matka. Kun verottaja on Suomessa(kin) ahne...

No ei niin kovin pitkä, jos tätä menoa jatkuu, niin Saksasta yms. haetaan kohta enemmän pyöriä kuin mitä kaupat myyvät Suomessa.  ;D
Jostakin se kertoo, mutta mistä?
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #27 : Lokakuu 19, 2012, 14:32:27 ip »
Mitenköhän tehtaan edustus menee merkeittäin tällä hetkellä.

Moto Guzzi   -> Moto Italia
Muut Piaggio-tuotteet -> Sumeko tms
Royal Enfield -> Moto Italia
Triumph ->  Triumph Nordic Ruotsissa
Kawasaki -> Sumeko tms
HD -> Sumeko
Yamaha -> Kone Kesko
Suzuki -> Suzuki International Europe GmbH Suomen Sivuliike
MV Agusta -> MP Racing
KTM -> Jälleenmyyjät tekevät sopimuksen suoraan tehtaan kanssa.
Honda -> Brandt

Lisäilkää listaan tai muuttakaa, jos on parempaa tietoa
Forza Moto Guzzi!

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #28 : Lokakuu 19, 2012, 14:59:06 ip »
Hyvä kun joku tai jotkut uskovat alan elinvoimaan jatkossakin.

http://www.mpmaailma.fi/uutinen/turkuun-uusi-bmw-kauppias

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Moottoripyöräkauppa sukeltaa
« Vastaus #29 : Lokakuu 19, 2012, 15:23:44 ip »
Ducati ?
HD, Harley Davidson Europe

Siis v.2013 alusta