Kirjoittaja Aihe: Uusien Guzzien työkalupussukka  (Luettu 21565 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Uusien Guzzien työkalupussukka
« : Lokakuu 18, 2011, 22:47:55 ip »
Kuten tunnettua vain harvassa moottoripyörässä on kattavaa työkaluvalikoimaa mukana. Joissakin Itä-Euroopassa valmistetuissa pyörissä on, kuten vielä jokin aika sitten BMW:ssä.
Monet pyörävalmistajat ovat jopa luopuneet koko ajatuksesta mukana pidettävästä työkaluvalikoimasta. Se korvataan puhelinnumerolla ja nettiosoitteella. Siinä vain menee aikaa vartoillessa että Assistance pääsee paikalle jos edes tulee.

Tutkin oman Brevan työkaluvalikoimaa: Pihdit, pari kiintoavainta, muutama kuusiokolo, kaksitoiminen ruuvari, tulppahylsy.

Osa on liikaa, osa surkeita ja loput puuttuu.

Pyörien irrotukseen ei ole kaluja. Vaihteiston ja perän öljymäärän tarkistamiseen ei ole työkalua. Kaikkiin löystyviin tai vian sattuessa irrotettaviin katteen ruuveihin ei ole työkalua. Vaijerien korjaamiseen ei ole kunnon työkalua. Polttoainelaitteiden purkamiseen ei ole työkalua. Joskus voisi tehdä venttiilien säädön vaikka hotellin pihalla iltapuhteena reissun päällä mutta siihenkään ei ole työkalua. Sähkövikojen toteamiseen ei ole työkalua.

Nuo luetellut puutteet ovat aivan yleisiä häiriöitä jotka saattavat sattua tien päällä asumattomalla seudulla.

Siksi olen lisännyt omaan settiin kunnollisen kuusiokoloavainsarjan, kunnolliset ruuvimeisselit (iso ja pieni ristipää, iso ja pieni talttapää), koetuskynän sähkövikojen varalta, välysmitat 0,10 - 0,15 - 0,20 mm, katkaistun lenkkiavaimen etupyörän mutteria varten. Hylsyn ja vääntimen takapyörää varten, katkaistun räikkälenkin etujousien esijännityksen säätöä varten, lenkki/kiintoavainsarjan 6 - 7 - 8 - 10 - 11 - 13 - 17 mm, ison jakoavaimen, pienen jakoavaimen, sivuleikkurit, kertakäyttösuojalasit ja -hanskat, ruostumattomasta teräksestä valmistetun puukon, halpisakkulaturin (puhelimen laturin kokoinen), putkenpätkän vääntimeksi katkaistuille työkaluille, ensiapupussukan ja pienen pyyhkeen.

Kaikki mahtuvat satulan alla oleviin lokosiin varsinkin kun ei ole tilaa vievää ABS-ohjainta siellä. Leikkasin tarpeettomat lisälaitteiden korvakkeet pois niin sain tasaista säilytystilaa melko runsaasti satulan alle.

Lisäksi satulan alla on pätkä 1,0 neliön sähköjohdinta, erikokoisia sulakkeita, vaijerinippoja, varatulpat, vararele, renkaantäyttöpullo, tubelespaikkasarja, muutama irtomutteri ja -ruuvi, peltiruuvi, nippusiteitä, eristysnauhaa, ilmastointiteippiä, taipuisavartinen kartanlukuvalo joka sopii sähköliittimeen suoraan, pieni taskulamppu ja kangaskassi.

mm


Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2011, 06:21:47 ap »
Soon moro!
Kuulostaa täydelliseltä korjaussetiltä!
Vielä kun osais käyttää noita kaikkia....
Ite teen mitä osaan, mm tekee mitä tahtoo  :)
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #2 : Lokakuu 19, 2011, 07:57:25 ap »
Minulla on mukana McGerber -superlinkkarin lisäksi vaihtokärkiruuvari, kuusiokolosarja, kiintolenkkisarja, pienet kikkapihdit ( boxtongit ) ja ns. linjapihdit Lisäksi - sähkömiehellä - yleismittari. Sulakkeita ja polttimoita tietenkin ja muutama rengasventtiilin sielu. Sivulaukussa kytkin- ja kaasuvaijerit.
Noilla olen pärjännyt, kun en mitään suurempia juttuja kuitenkaan tee tienvarrella, puhumattakaan venojen tai ruiskun säädöistä. Kun en osaa...

Toisaalta, luotan tuohon Moto Guzzin tekniikkaan ja laatuun, joten en edes mieti tienpäälle jäämistä - ja siihenkin on vakuutus olemassa... Olisi mukava tietää kuinka moni on jäänyt matkalle tekniikan pettämisen tähden. Siis siksi, että tehdas on tehnyt asioita huonosti. En tarkoita yksittäisiä vikoja, niitähän tulee mihin vain, lentokoneitakin putoaa...

Yksikin entinen pohjois-karjalainen Guzzisti kertoi, ettei voi lähteä kotoa pitkälle ilman työkalupakkia, kun ei tiedä pääseekö takas kotiin. Ja siksi vaihtoi toiseen merkkiin...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #3 : Lokakuu 19, 2011, 09:47:54 ap »
Niin, kyllähän se niin on että kotitallissa/huollossa tehty huolto takaa jossakin mitassa sen että ei tarvitse tien päällä repeteerata.
Silti tulee yllätyksiä. Esimerkiksi pyörän kaatuminen vauhdista tai paikaltaan. Usein ilmenee jotain vikaa sen jälkeen: polkimen oikaisua, särkyneen katteenosan irrotusta, jne.

Useimmiten olen kaluillani jeesannut kanssamotorista tien päällä. Olen sitä kyllä vähentänyt koska suhtautuminen on ollut toisinaan kylmäkiskoista tai on suorastaan käsketty painua v*****n.

Katkennut vaijeri tien päällä ei saisi johtaa ajokyvyttömyyteen. Sen verran pitäisi olla osaamista että osaa vaihtaa vaijerin tai korjata vanhan.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #4 : Lokakuu 19, 2011, 10:49:09 ap »
Mulla on vain Leatherman ja nippusiteitä mukana. En viitsi lähteä tien päälle tekemään remonttia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.


Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #6 : Lokakuu 29, 2013, 22:32:02 ip »
Terve

Aikoinaan täristelin Savukosken Kontioon viisisatasella Nortonilla, mukana melkein kaikki omistamani työkalut. Pelkosenniemen kontrollipaikalla, eräällä huoltoasemalla yksi Guzzilla ajava kyseli työkaluja muilta paikalla olleilta motoristeilta, kaivoin työkalukääreeni esiin ja kiikutin kyselijälle, " oho, ompas sulla vehkeitä " ihmetteli kuski, ja viat korjattua.
Norton oli kyllä aika luotettava, mutta ei vara venettä kaatanu, itse oli klaarattava ja osattava koneensa elvyttää tarpeentullen

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #7 : Lokakuu 30, 2013, 09:38:12 ap »
No mulla oli pitkän aikaa Sveitsin armeijan linkkari mukana, nyt ei ole sitäkään.  :D

(Autoliiton AL-turvan kortti on kyllä mukana)
Emeritus-guzzisti

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #8 : Lokakuu 30, 2013, 16:28:28 ip »
AL-Turvakortti on ihan ehdoton, mutta ruuvari, jakoavain, pari kuusiokoloavainta, ilmastointiteippi ja muutama nippuside täydentävät ensinmainittua. ::)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #9 : Toukokuu 09, 2014, 10:45:37 ap »
Aika hyvä setti -06 Calissa on mukana, mutta olen kyllä ängennyt nahkaiseen työkalurullaan mitä sopii: Leathermania, pihtejä, jakaria, hohtimia, renkaanpaikkausvehkeitä yms. 100 000 kilometriä joista lähes puolet isoissa reissuissa. Ainoat reissun päälä olleet viat ovat bensaletkun irtoaminen Saksan bahnilla sekä sama letku Jenkeissä Missourissa. Missourissa otettiin työkalut esiin, soitto Wikströmille ja ohjeiden kera itse liitettiin bensaletku. Sitten Tulsassa huoltomies vaihtoi uuden ja pysyny on. Norjan reissula revahti venttiilikopan kannen tiiviste joka korjattiin myös itse. Kansi auki ja silikoonia väliin niin matka jatku. Eli käytännössä ei semmosta vikaa ole ollu, että matka ois totaalisesti katkennu ja ois pitäny odotella matkan varrela liikkeeseen tilattavia osia yms.

Eli reissussa on ite tullu korjailtua vaikka taitoa ei olekaan ja työkaluille on sinänsä ollut käyttöä. Noihin assistance  palvelujen varaan en pelkästään laskis, jos ongelmia tulee esim. Death Valleyssä, Italiassa Apenniinien pikkuteillä tai muualla jumalan selän takana...pikkuvika on hyvä itse korjata jos suinkin mahdollista niin säästyy monelta vaivalta. Toki itselläkin on aina eri maiden tiepalveluiden numerot yms. mukana.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2014, 12:09:31 ip kirjoittanut California »
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #10 : Toukokuu 09, 2014, 10:57:50 ap »
Jotkut tekee reissua silleen, että huoltoauto seuraa mukana joko edellä tai perässä. Täten matkan jatkumisen kannalta ei ole väliä kumpi väsähtää kesken kaiken kuski vai kulkine. Sama aamukäynnistyksissä.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #11 : Toukokuu 09, 2014, 11:44:35 ap »
Huomattavan usein näkee että esimerkiksi kerhon porukalla lähdetään liikkeelle ja pakataan teltat ja muut retkeilykamppeet Hiacen perään ja ajellaan kevyesti varusteltuna perille ja takaisin.
Toinen tyypillinen ryhmä tai yksilökin voi olla varustautunut paketti- tai matkailuautolla jossa suoritetaan yöpyminen ja tavaroiden kuljetus.

Kolmas ryhmä on sellainen jossa perässä seuraa korjaamo varaosineen. Samalla kulkee tietysti matkatavarat. Tässä jälkimmäisessä versiossa joutuu auto ajamaan samaa reittiä ja vauhtia kuin pyörätkin.

Kätevintä on pakata pyörä matkailuauton perävaunuun ja liikkua näin varsin monipuolisella tavalla. Kaverin kanssa jututettiin jokin vuosi sitten tällaista pariskuntaa: olivat pitkällä useamman viikon reissulla Pohjoismaissa. Pyörää tarvittiin, kun oli leirydytty, paikallisen seudun tutkimiseen ja pikkuasioiden hoitamiseen. Paitsi ei sateella.


Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 504
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #12 : Toukokuu 09, 2014, 12:07:11 ip »
Biker Hotel Harmoniessa Harzissa Saksassa olemme parina vuonna katselleet, kuinka paikalliset (saksalaiset) tulevat ajelemaan Harz-vuoristoon niin, että peräkärryssä on pari sporttipyörää. Näin Suomesta sinne ajelleena (tai paluumatkalla vähän kauempaakin) näyttää hassulta, mutta eipähän tarvitse kiinnitellä matkatavaroita prätkään tai ajaa jollain moottoritiellä. Tai ajaa sillä motolla yhtään muualla kuin vuoristossa. Ovat kuulemma viikonkin majoittuneena sinne.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2014, 14:34:50 ip »
Huomattavan usein näkee että esimerkiksi kerhon porukalla lähdetään liikkeelle ja pakataan teltat ja muut retkeilykamppeet Hiacen perään ja ajellaan kevyesti varusteltuna perille ja takaisin.



Tähän on mennyt tuon paikallisen pyöräklubin toiminta. Ainakin hallituksen jäsenien kohdalla. Ei sinällään juuri kiinnosta sen kerhon touhu muutenkaan. Ainoa etu jäsenyydestä itselle on ratapäivät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uusien Guzzien työkalupussukka
« Vastaus #14 : Elokuu 02, 2014, 18:01:17 ip »
Omassa Calissa on pari kiloa työkaluja mukana omassa rullassa, Guzzin omia taitaa olla vain tulppa-avain kevyenä.
Aika kattavasti saan osiin pyörää tarvittaessa ja lisäksi varatulppa, varavaijerit, kaikki varapolttimot, rautalankaa, nippusiteitä, sähkömiehen teippiä, taskumatti, muutamat prikat jne aika pitkälle samaa kun muidenkin varautuneiden listat.
Renkaan täyttöpullon jätin pois tilaa viemästä kun totesin renkaiden kantavan tyhjinäkin, mitä varmaan kadun vielä, hah. Aika monella paripyöräistä kuskaavalla on mukana ja autoilijoilla, joten apu jos tarpeen järjestynee. Tietysti jos rengas puhki niin jossain 300km lähimmästä asutuksesta ja viikkoon ei kukaan aja sitä eksyneen polkua.
Työkalujahan ei tietenkään tarvita kun ovat mukana, mutta jos eivät ole..
Pari kertaa pystynyt auttamaan tielle jääneitä, oli tosin autot kyseessä.
Harvoin näkee tielle jäänyttä pyörää, nekin polttoaineen puutteesta yleensä ja apu on sikäli nopeasti hoidettu.
Osoittaa että kansalaiset pitää kulkimensa kunnossa.
Itseltäni loppui kerran menoaineet ja motoristien kunniaksi täytyy todeta että ensimmäinen paikalle sattunut auttoi pulasta.
Pikku kaskoon sisältyy "hinauspalvelu" tai millä nimikkeellä meneekään pyörissä.
Ainakin itse kyllä koitan tehdä itse mieluummin asialle jotain kun jäädä odottamaan vientiä jonnekin jossa asiat tuskin kovin nopeasti järjestyvät.