Kuten tunnettua vain harvassa moottoripyörässä on kattavaa työkaluvalikoimaa mukana. Joissakin Itä-Euroopassa valmistetuissa pyörissä on, kuten vielä jokin aika sitten BMW:ssä.
Monet pyörävalmistajat ovat jopa luopuneet koko ajatuksesta mukana pidettävästä työkaluvalikoimasta. Se korvataan puhelinnumerolla ja nettiosoitteella. Siinä vain menee aikaa vartoillessa että Assistance pääsee paikalle jos edes tulee.
Tutkin oman Brevan työkaluvalikoimaa: Pihdit, pari kiintoavainta, muutama kuusiokolo, kaksitoiminen ruuvari, tulppahylsy.
Osa on liikaa, osa surkeita ja loput puuttuu.
Pyörien irrotukseen ei ole kaluja. Vaihteiston ja perän öljymäärän tarkistamiseen ei ole työkalua. Kaikkiin löystyviin tai vian sattuessa irrotettaviin katteen ruuveihin ei ole työkalua. Vaijerien korjaamiseen ei ole kunnon työkalua. Polttoainelaitteiden purkamiseen ei ole työkalua. Joskus voisi tehdä venttiilien säädön vaikka hotellin pihalla iltapuhteena reissun päällä mutta siihenkään ei ole työkalua. Sähkövikojen toteamiseen ei ole työkalua.
Nuo luetellut puutteet ovat aivan yleisiä häiriöitä jotka saattavat sattua tien päällä asumattomalla seudulla.
Siksi olen lisännyt omaan settiin kunnollisen kuusiokoloavainsarjan, kunnolliset ruuvimeisselit (iso ja pieni ristipää, iso ja pieni talttapää), koetuskynän sähkövikojen varalta, välysmitat 0,10 - 0,15 - 0,20 mm, katkaistun lenkkiavaimen etupyörän mutteria varten. Hylsyn ja vääntimen takapyörää varten, katkaistun räikkälenkin etujousien esijännityksen säätöä varten, lenkki/kiintoavainsarjan 6 - 7 - 8 - 10 - 11 - 13 - 17 mm, ison jakoavaimen, pienen jakoavaimen, sivuleikkurit, kertakäyttösuojalasit ja -hanskat, ruostumattomasta teräksestä valmistetun puukon, halpisakkulaturin (puhelimen laturin kokoinen), putkenpätkän vääntimeksi katkaistuille työkaluille, ensiapupussukan ja pienen pyyhkeen.
Kaikki mahtuvat satulan alla oleviin lokosiin varsinkin kun ei ole tilaa vievää ABS-ohjainta siellä. Leikkasin tarpeettomat lisälaitteiden korvakkeet pois niin sain tasaista säilytystilaa melko runsaasti satulan alle.
Lisäksi satulan alla on pätkä 1,0 neliön sähköjohdinta, erikokoisia sulakkeita, vaijerinippoja, varatulpat, vararele, renkaantäyttöpullo, tubelespaikkasarja, muutama irtomutteri ja -ruuvi, peltiruuvi, nippusiteitä, eristysnauhaa, ilmastointiteippiä, taipuisavartinen kartanlukuvalo joka sopii sähköliittimeen suoraan, pieni taskulamppu ja kangaskassi.
mm