En mitannut pullistumista työntömitalla, mutta kyllä se kolosta nousi.
No kai sen voisi mitatakin, ihan uteliaisuudesta.
Pistin uuden anturin paikalleen. Tsekkasin että sopii pyörimään kun pistin vanhat shimmit, mutten sen tarkemmin säätänyt.
Kone käynnistyi kun hetken sahasi, ja hajut ja ääniefektit sekä lieskat ja savu olivat samankaltaiset kuin ennen uuden anturin laittoa.
Kävin sitten ostamassa säädettävän strobon (35e) kun staattinen strobo (30e) ei auttanut sytytyksen ajoituksen selvittämisessä. Kai sen olisi jotenkin astelevyllä jnpp saanut hoidettua, mutta enpä osaa. Staattista stroboa ostaessa säästin sen viisi euroa ja sain sitten ostaa kuitenkin sen kalliimmankin. Niin sitä pitää.
Merkitsin sitten vasemman ja oikean YKK:n vauhtipyörälle valkealla maalilla. En kyllä tiedä, miten tarkkaan se on mahdollista merkitä ja kuinka tarkkaan sain merkittyä: ohut meisseli tulpanreiästä sisään ja hitaasti kampiakselia pyörittäen. Kun meisseli pysähtyi, merkkasin täplän.
Josko huomenna kävisi katsomassa, osaanko selvittää missä ajoitus huitelee.
Moottori käy, jotenkin, mutta ei se varsinaisesti toimi.
Jos näyttää siltä että strobomittaus kertoo sen saman 15 astetta @ about 2000 rpm kuin mitä diagnostiikkasofta, on taas uutta miettimistä.
Sitä en kyllä tiedä miten tarkkaan sain YKK:n merkittyä ja kuinka paljon ajoitus voi olla pielessä että sillä on mitään tai jotain merkitystä.
Jos taas näyttää siltä että ajoitus on ihan vturallaan, lienee syytä viimein purkaa nokkarattaat ja -ketju pois ja tarkastella, onko kiilaura pläjähtänyt, missä kunnossa kiila on ja onko siellä enää kiilaa ollenkaan...
Vaan milläpä levähtäneen kiilauran / kiilan korjaa? Onko helpompaa tai halvempaa vaihtaa koko moottori kuin kampiakseli?
Voiko kiilauran korjata? Voiko tehdä uuden kiilauran (sekä akseliin että rattaaseen)? Mistä sen tietää, mihin kohtaan se pitäisi tehdä?
Mitähän mahtaa maksaa kolaripyörän moottori ...
Taas enemmän kysymyksiä kuin vastauksia :I
MototonJussi