Markku EVP jätti laskelman kesken. Jarrutuksen hidastuvuus kertaa pyörän+kuskin massa on suunnilleen voima jolla eturenkaan kosketuspinnasta kohdistuu eteenpäin työntävä voima tiehen. Sama voima vastakkaiseen suuntaan tulee siis pyörään. Nuo on ulkoiset voimasuureet.
Voima kertaa etupyörän säde on momentti jolla jarrulevy vastustaa etupyörän pyörimistä. Jarrusatulaan tuleva voima on suunnilleen vastustava momentti jaettuna jarrulevyyn kohdistuvan jarrupaineen painopisteen säteellä. Kyseinen voima on yhden jarrulevyn tapauksessa vain toisella teleskoopilla, mutta koska se on systeemin sisäinen voimasuure, se ei tarvitse mitään ulkoista vastavoimaa ohajustangosta tai mistään muualtakaan. Sen vaikutus on suunnilleen sama kuin tapauksessa että koko pyörä nostetaan ilmaan roikkumaan ja väännetään etuteleskoopin alapäähän kiinnitetyllä momenttiavaimella, täsmälleen etuakselin suuntaisen suoran ympäri, jarrutusmomentin arvolla. Silloin pyörän takapää nousee, etupää laskee ja rasitettu teleskooppi taipuu loivalle kaarelle moottoria kohden, mutta kenekään ei tarvitse estää ohjaustankoa kääntymästä koska sitä ei käännä mikään voimakomponentti.
Jos etuakseli on tanakka ja hyvin kiinni molemmissa teleskoopeissa, se välittää suuren osan vääntömomentista toiselle teleskoopille, mutta koska akseli kuitenkin joustaa vääntösauvan tavoin, niin toinen teleskooppi taipuu hiukan vähemmän. Jos etuakseli on jäänyt löysälle niin momentti vääntää kurkkulaakerin alapinnan tason kolmiota taaksepäin ja yläpinna tason kolmiota eteenpäin. Jos niissäkin on pultit jääneet löysälle sekä haarukan putkiin että kurkkuputkeen ja sovitteissa on välystä, niin vastakkaisella puolella liike on tietenkin päinvastainen. Etukolmiot kääntyvät silloin ristikkäin joka johtaa toisen teleskoopin kallistumiseen lisää takaviistoon ja etupyörän kääntymiseen. MOT
Voi tuon rakentaa rautalangastakin jos ei huvita laskea.