Jarrulevystä välittyy jarruttava voima satulan kiinnikkeen kautta etuteleskooppiin. Jos haluaa asiaa kärjistää niin yhdellä jarrulevyllä tönkkö-lukkojarrutuksessa ainoastaan toinen etuteleskooppi toimii vipuna, joka yrittää nostaa pyörän takapäätä ilmaan. Toinenkin teleskooppi siihen osallistuu sen verran mitä sinne välittyy voimaa etuakselin kiinnityksen kautta ja jos teleskooppien väliin on pultattu silta, joka estää teleskooppeja pyörähtämästä putken päällä niin voiman välittyminen sen kautta on aika tehokasta.
Puoltaminen on totta, mutta se ei tunnu samalla tavalla kuin autossa jossa puoltavat jarrut, vaan siten, että se etutelari, jossa jarrulevy on kiinni, taipuu jarruttaessa hitusen enemmän pakoputkistoa kohti kuin sen jarruton pari. Kun kolmiotuet on jämäkät ja ne on kunnolla kiristetty niin muodonmuutos rajoittuu telariputkeen, mutta siitä huolimatta etupyörä kääntyy mikroskooppisen vähän levujarrun puoleisen teleskoopin suuntaan, siis tavallaan puoltaa. Perstuntumalla sitä voi olla vaikea havaita ellei teleskooppiputket ole kovin laihat.
Jos kolmiokiinnikkeet on löysät eikä teleskooppien välillä ole siltaa niin silloin koko keula vääntyy kieroon ja etupyörä kääntyy enemmän. Hiukan teoreettinen ongelma taitaa olla silti kysymyksessä.