Kirjoittaja Aihe: Integraalijarrut puoltavat?  (Luettu 39966 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #60 : Lokakuu 06, 2011, 20:20:24 ip »
<snip>
Ei ne anti-dive-keulat aikanaan oikein saaneet suurta menestystä johon lienee syynsä. BMW:n uusista keuloista en oikein osaa sanoa onko ne lopulta paremmat kuin kunnolla säädetty teleskooppikeula.
<snip>

Ja Bemarin superbikessa (ja F-malleissa) on tavallinen teleskooppikeula.
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #61 : Lokakuu 06, 2011, 20:31:15 ip »
Ehdotan, että joku näppärä tekee rautalankamallin.
Forza Moto Guzzi!

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #62 : Lokakuu 06, 2011, 21:17:35 ip »
Markku EVP jätti laskelman kesken. Jarrutuksen hidastuvuus kertaa pyörän+kuskin massa on suunnilleen voima jolla eturenkaan kosketuspinnasta kohdistuu eteenpäin työntävä voima tiehen. Sama voima vastakkaiseen suuntaan tulee siis pyörään. Nuo on ulkoiset voimasuureet.

Voima kertaa etupyörän säde on momentti jolla jarrulevy vastustaa etupyörän pyörimistä. Jarrusatulaan tuleva voima on suunnilleen vastustava momentti jaettuna jarrulevyyn kohdistuvan jarrupaineen painopisteen säteellä. Kyseinen voima on yhden jarrulevyn tapauksessa vain toisella teleskoopilla, mutta koska se on systeemin sisäinen voimasuure, se ei tarvitse mitään ulkoista vastavoimaa ohajustangosta tai mistään muualtakaan.  Sen vaikutus on suunnilleen sama kuin tapauksessa että koko pyörä nostetaan ilmaan roikkumaan ja väännetään etuteleskoopin alapäähän kiinnitetyllä momenttiavaimella, täsmälleen etuakselin suuntaisen suoran ympäri, jarrutusmomentin arvolla. Silloin pyörän takapää nousee, etupää laskee ja rasitettu teleskooppi taipuu loivalle kaarelle moottoria kohden, mutta kenekään ei tarvitse estää ohjaustankoa kääntymästä koska sitä ei käännä mikään voimakomponentti.

Jos etuakseli on tanakka ja hyvin kiinni molemmissa teleskoopeissa, se välittää suuren osan vääntömomentista toiselle teleskoopille, mutta koska akseli kuitenkin joustaa vääntösauvan tavoin, niin toinen teleskooppi taipuu hiukan vähemmän. Jos etuakseli on jäänyt löysälle niin momentti vääntää kurkkulaakerin alapinnan tason kolmiota taaksepäin ja yläpinna tason kolmiota eteenpäin. Jos niissäkin on pultit jääneet löysälle sekä haarukan putkiin että kurkkuputkeen ja sovitteissa on välystä, niin vastakkaisella puolella liike on tietenkin päinvastainen. Etukolmiot kääntyvät silloin ristikkäin joka johtaa toisen teleskoopin kallistumiseen lisää takaviistoon ja etupyörän kääntymiseen. MOT

Voi tuon rakentaa rautalangastakin jos ei huvita laskea. 


 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #63 : Lokakuu 06, 2011, 21:34:12 ip »
Tuolla oli aklaisemmin kuva ilmeisestikin Bimotasta jossa on ratkaistu keulan painuma jarrutuksessa. Muutoinhan siinä on sitten melkoinen vipujärjestelmä siirtämässä ohjausliikettä. Myös hydraulista ohjausta kokeilivat. Kun yksi ongelma ratkesi tuli toinen tilalle. Jarrun puoltamisen ongelmasta en tuon keulan suhteen osaa sanoa. Eiköhän sillä inssiporukalla sekin ole ratkaistu.
Samaa perusratkaisua on kokeilleet useammatkin pellepelottomat aiemmin ja sen jälkeenkin. Mm Yamaha tuotantomallissaan GTS.

Oma mietelmäni ei perustu tähän ratkaisuun. Pyrkimykseni on vain jarrutusvoiman eliminointi etuhaarukasta  ja lannistaa sen lieveilmiöt siirtämällä jarrutusvoima etuhaarukan sijasta suoraan runkoon. Samalla voidaan säätää jarrutuksen vaikutusta painonsiirtoon. Tai haluttaessa jopa tehostaa sitä. Vakiohaarukassa.

Pitänee ryhtyä tutkimaan onko joku jo ratkaissut tämän muilla kuin aiemmin esitetyillä tavoilla. Ei tarvitse ryhtyä keksimään lisää ruutia...  

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #64 : Lokakuu 06, 2011, 21:35:21 ip »
Mun skootterissa on yksi jarrulevy edessä. Ajelin sillä pitkää, tietämättä että etuakselin mutteri oli löysällä, siis niin löysällä, että sitä piti paikallaan ainoastaan nylonlukiterengas. Kertaakaan laitos ei jarruttaessa kääntynyt tai pyrkinyt kääntymään minnekään. Ainoa oire, mikä vihdoin herätti akselia kiristämään, oli pyörän siirtyminen sivusuunnassa ja siitä johtuva jarrun kitinä kaarteessa.
Käytännön kokeilla kokeiltu. MOT Infinite.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #65 : Lokakuu 06, 2011, 22:07:35 ip »
Aiheesta mietintöjä myös tuolla: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1706.0

mm

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #66 : Lokakuu 06, 2011, 23:07:20 ip »
Tuolla oli aklaisemmin kuva ilmeisestikin Bimotasta jossa on ratkaistu keulan painuma jarrutuksessa. Muutoinhan siinä on sitten melkoinen vipujärjestelmä siirtämässä ohjausliikettä. Myös hydraulista ohjausta kokeilivat. Kun yksi ongelma ratkesi tuli toinen tilalle. Jarrun puoltamisen ongelmasta en tuon keulan suhteen osaa sanoa. Eiköhän sillä inssiporukalla sekin ole ratkaistu.
<snip>
mm

Uudessa pyörässä nimeltä Vyrus 986 M2 Factory, joka on Bimota Tesin edelleen kehitelmä, on hydraulinen ohjaus. Sanovat, että toimii täydellisesti... Niin että ilmeisesti ei puolla.
Bimota Tesi taas perustuu Pierluigi Marconin tohtorinväitöskirjaan (it. tesi) - eikä sekään ole testeissä osoittanut puoltamisen vikaa (tosin en ole itse kokeillut).
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #67 : Lokakuu 06, 2011, 23:30:06 ip »

Tapahtuuko näin oikeasti? Onko pitäviä havaintoja? Ei mutua. Onko siitä jotain haittaa jos näin käy kuin väitetään? Miten tehtaalla jo voidaan varustaa pyörä yhdellä jarrulla joka puoltaisi?

mm

Olen pitänyt tuota puoltamista höpöhöpönä kunnes ajoin amerikassa valmistetulla moottoripyörällä, johon oli vaihdettu ns. pitkä keula.

Olin havaitsevinani ilmiön ja ihmettelin että eihän tässä näin pitäisi käydä.

Joskus tyhmänä menin kysymään eräältä pitkäkeulakuskilta että "miten tuommonen vekote pysähtyy kun ei ole koko etujarrua". Kuulemma heikosti. Mutta etujarru on hänen mukaansa niin vaarallinen keksintö ettei sitä parane moottoripyörään laittaa. En enempiä kysellyt. Oliko syynä sitten tämä samainen asia, jäi arvoitukseksi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #68 : Lokakuu 07, 2011, 00:55:24 ap »
Pitäiskös tehdä nelimetrinen Cali että tulis kokemuksia? Olishan sulla, Ikkala, ihan oikeakin aihio..

mm

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #69 : Lokakuu 07, 2011, 06:21:38 ap »
Ei tarvitse nähdä vaivaa. Kyllä Millellä voi demonstroida
saman asian (tosin lievempänä), kuten aiemmin tässä
ketjussa mainitsin.
 

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #70 : Lokakuu 07, 2011, 07:49:01 ap »

BMW:n uusista keuloista en oikein osaa sanoa onko ne lopulta paremmat kuin kunnolla säädetty teleskooppikeula. Olen tuollaista radalla saanut ajaa joitain kertoja (kiitos Esa) ja ei se huonolta tunnu ja todella kovissa jarrutuksissa on mukavaa että keula ei painu liikaa. Mutta jotenkin en sitten tuolla keulalla oikein ole saanut tuntumaa siihen mitä renkaan alla tapahtuu kun ajetaan mutkassa isommassa kallistuksessa. Omassa teleskooppikeulaisessa ajokissa (tuolloin Öhlins-keulainen peli) oli kyllä mielestäni tunnokkaampi vaste siihen missä oikein mennään ja vieläkö sivuttaispitoa on jäljellä. Korostan että tämä voi olla puhtaasti tottumiskysymys ja tottumisen kautta BMW-keula voisi olla etevämpi. Ja ainakin se on insinööristä seksikkäämpi.


Se kuljettajan havaitsema "tunnottomuus" lienee suurin syy siihen, että sitä Hossacilta varastettua Duolever-keulaa ei käytetä kisahommissa.

Vaikka insinööri kuinka vakuuttaisi kisakuljettajalle, että se on parempi, niin jos kuski ei uskalla hyödyntää sen ominaisuuksia ja vetää limiitillä, niin ei tulokset varmaan ole kummoisia.

Kaikki kilpakuljettajat ovat kuitenkin tottuneet ajamaan niillä perinteisillä keularatkaisuilla.

Kannattaa muuten kokeilla Bemuakin ihan vaan mielenkiinnon vuoksi. Itse en ole huomannut siinä jousitusratkaisussa mitään muuta erinomaista, kun ajamisen oikein kuoppaisella mutkatiellä.

Jos on patti keskellä mutkaa ja tulet siihen reilussa kallistuskulmassa, niin se ei lyö yhtään "käsille" ja tangossa ei tunnu mitään sivuttaisliikettä.

En tiedä mihin se perinteinen tangon heilahdus häviää, mutta jonnekin kuitenkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #71 : Lokakuu 07, 2011, 08:15:47 ap »
Tuota muuten miettinyt itsekin, mihin se tankoon välittyvä heilutus Duoleverissä hukkuu? Siinähän on kuitenkin se "sama" mekaaninen yhteys etupyörän ja tangon välillä.
Huomasin tuon silloin pari kesää sitten, kun rytyytin Ekun Bemarilla vähän joka alustalla.. Taidettiin siitä silloin Ekku jutellakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #72 : Lokakuu 07, 2011, 09:17:59 ap »
Telkassa väitettiin että maa on pyöreä pallo. Aamulla töihin ajellessa tuumin, että kaikkea sitä kuulee, meillä ainakin on ihan tasasta, ei näkyny palloa missään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #73 : Lokakuu 07, 2011, 09:48:14 ap »

Se kuljettajan havaitsema "tunnottomuus" lienee suurin syy siihen, että sitä Hossacilta varastettua Duolever-keulaa ei käytetä kisahommissa.


Noita Hossack patentteja on monet pikkupajojen rakennelmat käyttäneet erilaisissa formula ja protoluokissa.

Tuossa äkkiseltään esimerkki jenkkien monoluokan kilpurista.

http://advrider.com/forums/showpost.php?p=16770519&postcount=31

Muutenkin mielenkiintoinen omarakennelma; Rotaxin alakertaan sovitettu kokonainen Ducati 996(?) desmoyläkerta..
Veikkaan syyksi sitä, että jos osaa Foalen kirjan lukea alustageometriasta ja Hossackin mitoituksesta, voi suht edullisilla osilla rakentaa hel**tin hyvän alustan etupäähän. Ei tarvitse kuin yksi sopiva iskari valita etupäähän vs. 2500€ Öhlinsin herkkukeula..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #74 : Lokakuu 07, 2011, 09:53:14 ap »
Tässähän on kysymys puoltavatko integraalijarrut. ko. jarruissa jarruttavat toinen jarrulevy edessä ja takajarru yhtäaikaa, mitä vaikuttaa takapyörän hidastava voima. Mutta ei puolla kun jarruttaa molemmilla yhtä aikaa (siis käsi- ja jalkajarrulla).
Titaniumin kuski