Moi
En oikein ymmärtänyt kummankaan puolueen perusteluita mutta kun itsellä on kokemusta yksilevyisistä
etujarruista jonkin verran. Milloikaan en ole mielestäni huomannut toistuvaa "puoltamista" jarrutettaessa.
Siis sellaista minkä osaisin tulkita pyörästä johtuvaksi. Buellin voisi kuvitella olevan jotenkin poikkeava tässä
suhteessa, mutta ei pidempikeulaisessa NTX:ssäkään mielestäni esiinny moista ilmiötä.
Jos rakentelijat ovat tuohon törmänneet voi kyseessä olla joku vääntymisilmiö teleskoopissa. Jotkut kun
näyttävät tavoittelevan mielestään kaunista ulkönäköä toimivuuden (lue: jarruttomuuden

) kustannu-
sella.
Kovassa jarrutuksessa etuteleskooppi taipuu huomattavasti. Puoltamisilmiö voisi olla selitetävissä sillä että, teleskoopit
ovat jotenkin jäykkyydeltään eriparia. Jarrusatulan kiinnityskohtako? Tai osien lujuus vain ei ole riittävä.
Eivät kaikkien moottoripyörien yläkolmiot ole ollenkaan jäykkiä. Vanhemmissa Bemun boxerimoottorisissa
yläkolmion virkaa hoitaa peltilevy.
Alla kuva Kawan KR500 kilpurista. Siinä on toteutettu antidive tukemalla jarrusatulat yläkolmion alle.
Muutenkin aika erikoinen vekotin
.
Pekka