Paitsi että löysin jostain ketjusta linkin guzzin omiin teknisiin dokumentteihin joissa kerrottiin että regulaattori säätäisi paineen "3.0 bar +/- 0.2 bar".
Hakkaan regulaattoria tänään moskalla, jos siinä vaikka tapahtuisi jotain kehitystä.
No en hakannut moskalla, mutta ihmettelin muutoin. Siellä nimittäin oli kaksi regulaattoria peräkkäin. Se, joka oli tankissa kiinni, oli guzzin oma. Se, joka oli guzzi-reggulan ja filtterin välissä, oli Bosch ja ihan eri mallinen. Pähkäilin ja mietin ja ihmettelin ja lopulta purin sen guzzin oman.
Sieltä oli poistettu tiiviste, eli se toimi vain liittimenä. Ja kun sen näin, muistin että näin olin tosiaan ihan itse sen joskus kasannut. Reggulasta oli huolta tai murhetta tai sekä että, ja kysyttyäni orggis-osan hintaa, olin päätynyt tällaiseen hieman erikoiseen ratkaisuun.
Bosch-reggulan rasvasin ja ajoin sen läpi paineilmaa ja nyt on bensapaineet karvan verran vajaa kolme bar. Reggulasta tuli pilvi pölyä ulos, oisko ollut juntturassa kun paineet oli vähän mitä sattuu.
MUTTA eipä ollut apua siitä. Ei oikein lähde käyntiin ja sitten kun lähtee, mustaa tulpat välittömästi ja puhaltaa mustaa ja harmaata savua tuvan täyteen.
Mittasin, että ilmalämpöanturin piuhoissa kulkee järkeä ja kulkihan niissä: kun niiden väliin pisti jännitemittarin, sai mitattua 5V. Saman tein moottorinlämpötila-anturin piuhoille.
Mittasin ilmalämpöanturin ja moottorilämpöanturin vastuksen. Molemmat olivat "pauttiarallaa 2 kohm" (jotain 1.8 - 2.5 tai niillämain) ja elivät lämpötilan mukaan.
Voisin uskoa että yksi ruiskusuutin antaa liikaa soppaa, mutta molemmat??
Tältä loppui mielikuvitus.
Tulpat tuoreet,
bensa tuoretta,
TPS antaa järkeviä numeroita,
ilma- ja moottorilämpöanturit antavat järkeviä numeroita ja niiden piuhat ovat ehjät,
toiminta ei muutu oli ilmanputsarikartiot kiinni tai ei,
bensapaine sellainen kuin pitää, ...
Tiedän hyvin että TPS:n tarkka asento vaikuttaa koneen käyntiin samoin kuin läppien synkroni. Tiedän myös kokemuksesta ettei se niin kauhean nuukaa ole niiden kanssa, eikä varsinkaan aiheuta sitä että tulpat tukkeutuvat 100 metrin ajossa.
Otin M15-purkin irti ja soitan huomenna piikkiöön, jos ne osaisivat katsoa onko se rikki. Muuta en enää keksi.
MotoJussi