Kirjoittaja Aihe: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua  (Luettu 15140 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« : Toukokuu 02, 2011, 22:43:03 ip »
Terve taas toverit.

Samaa vanhaa californiaa vieläkin koitan pistää ajoon.

Kävin tänään vähän mittailemassa TPS:n antoja ja CDI:n jännitteitä.

Koitan liittää mittaustuloksista kertovan graafin tähän, mutta kun otin TPS:n irti ja ruuvailin sitä ruuvimeisselillä sinnetänne, vaihtelivat vastukset yhden ja kolme kilo-ohmin välillä.

Kun taas mittailin moottorinpuolen piuhoja, oli jännitettä mitattavissa seuraavasti:

kelta-musta: 4.75V
kelta-violetti: -5.01V

Toinen näistä on tod näk epäoleellinen, mutta "about viisi volttia" tuntuu aika hienolta.

Enpäs tuota tiedä, mutta oisko hitsi vie vika jossain muualla?

Mopotin lähtee kyllä tyhjäkäynnille, mutta hyytyy kun antaa kaasukapulaa. Tehoja ei löydy, ajaa ei voi.

Bensapaine kiinnostaisi itse asiassa aikalailla. Jos paineet on alle sen mitä pitää, voisi mopotin käydä kai ok tyhjäkäyntiä mutta sitten kun leipää tarvittaisiin enemmän, hyytyä. Tai jotain.

Vastahan tuo on tuolla tallin nurkassa ollut kaksi vuotta odottamassa että keksin, mikä on vikana ... Sen ajan olen sitten joutunut ajamaan BMW:llä :( Kauhea kohtalo, kuulkaas.

MotoJussi

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2011, 12:03:02 ip »

Bensapaine kiinnostaisi itse asiassa aikalailla. Jos paineet on alle sen mitä pitää, voisi mopotin käydä kai ok tyhjäkäyntiä mutta sitten kun leipää tarvittaisiin enemmän, hyytyä. Tai jotain.


Onpa muuten professionaalin näköinen graafi!

Soitin Piikkiöön. Regulaattoria ei viitti ihan varmuuden vuoksi vaihtaa; 220+ euroa on sillä hintaa. Jospa käyn tänään ostamassa öljynpainemittarin ja ruuvaan sen kiinni bensajärjestelmään. Kai siitä jotain näkee. Kuulemma noin 2bar ois suotava paine.

MotoJussi

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2011, 13:13:12 ip »
Käykö kone ns.loputtomiin tyhjäkäynnillä? Eli saa siinä riittävästi bensaa ja ilmaa.
Hyytyykö jos lisää kierroksia hyvin hitaasti?
Onko tankissa vain viimevuotinen bensa? Hyvin yleinen syy käyntiongelmiin. Nykybensa ei kestä pitkäöä säilytystä. Oma kokemus!
Pa-filtteri vaihdettu? Jos tankissa, niin hankalaa. Jos runkoputkien välissä, niin vähemmän hankalaa.
Ilmasuodatin vaihdettu? Epätodennäköinen, mutta mahdollinen syy-yhteys...

Tuo bensapaine...käsittääkseni pumppu pumppaa vakiopaineella, eli tavallaan päällä-pois. Pumpun paineen tarkoitus on pelkästään pitää ruiskussa koko ajan riittävästi bensaa. Se sinänsä ei osallistu ruiskun hommiin. Tietenkin, jos sitä painetta ei ole riittävästi, niin voi olla, että ainetta ei ole kylliksi ruiskussa. Motomatti ilmeisesti ( taas - tässäkin... ) tietää enämpi.

Sinänsä en ruiskun sielua ymmärrä, mutta nuo nyt ensin tuli mieleen. Noista TPS - CDI -asioista mitään ymmärtämättömänä en edes yritä arvailla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2011, 14:09:14 ip »
Tutkinpa tuota käppyrää iltasella.
Nyt kun olen täällä kuntoutuskeskuksessa uudelleenohjelmoitavana niin ei heti kerkee kaikkee tutkiin.
 
Olikos sulla vielä se H-D:n TPS käytössä? Eli tuo on sen käyrä?

Guzzin korjaamokäsikirjassa käsitellään Guzzin oman TPS:n mittausta. Katsohan tuolta: http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm

Guzziologykin taitaa asiasta jotain tietää. Sullahan on se jossain kirjahyllyn syövereissä.

Yleisesti häiriö kuulostaisi siltä että bensaa tulee isommalla ilmaläpän avauksella liian vähän. Tai sitten tosi paljon liikaa mutta sen pitäisi kyllä huomata...

mm


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2011, 21:13:45 ip »
Käykö kone ns.loputtomiin tyhjäkäynnillä? Eli saa siinä riittävästi bensaa ja ilmaa.
Hyytyykö jos lisää kierroksia hyvin hitaasti?

Käy loputtomiin tyhjäkäynnillä. Tai kävi. Tilanne on huonontunut. Nyt ei tarttaa ollenkaan.
Hyytyy / hyytyi, kun lisäsi kierroksia.


Lainaus
Onko tankissa vain viimevuotinen bensa? Hyvin yleinen syy käyntiongelmiin. Nykybensa ei kestä pitkäöä säilytystä. Oma kokemus!

Viime(tai toissa)kesäinen bensa. Sitäpä ajattelin koettaa seuraavaksi.

Isommat tulpat antavat kipinän sylinterin ulkopuolella. Pienemmistä ei tietoa.

Vaihdan huomenna isommat tulpat ja bensat.


Lainaus
Pa-filtteri vaihdettu? Jos tankissa, niin hankalaa. Jos runkoputkien välissä, niin vähemmän hankalaa.
Ilmasuodatin vaihdettu? Epätodennäköinen, mutta mahdollinen syy-yhteys...

Bensafiltteri on vaihdettu joskus pari vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole paljoa ajettu.

Ilmafiltterit ... no. On siinä sellaiset (kaksi kartiosuodatinta, joilla ei ole montaa kymmentä kilometriä ajettu).

Lainaus
Tuo bensapaine...käsittääkseni pumppu pumppaa vakiopaineella, eli tavallaan päällä-pois. Pumpun paineen tarkoitus on pelkästään pitää ruiskussa koko ajan riittävästi bensaa. Se sinänsä ei osallistu ruiskun hommiin. Tietenkin, jos sitä painetta ei ole riittävästi, niin voi olla, että ainetta ei ole kylliksi ruiskussa. Motomatti ilmeisesti ( taas - tässäkin... ) tietää enämpi.

Ruuvasin osaksi bensaletkustoa painemittarin.

Kun pistää virtaset päälle, nousee paineet noin 2.5 bariin. Kun starttaa, käy paineet neljässä barissa. Käynnissä ollen en voi sanoa, kun ei paska lähde käyntiin.

Lainaus
Sinänsä en ruiskun sielua ymmärrä, mutta nuo nyt ensin tuli mieleen. Noista TPS - CDI -asioista mitään ymmärtämättömänä en edes yritä arvailla.

En minäkään.

Toimiskohan miten hyvin jos pistäisi guzziin yhden kaasuttimen ja riisuisi kaikki turhanpäiväiset sähkökotkotukset pois...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2011, 21:18:45 ip »
Tutkinpa tuota käppyrää iltasella.
Nyt kun olen täällä kuntoutuskeskuksessa uudelleenohjelmoitavana niin ei heti kerkee kaikkee tutkiin.

Yea. Ei sitä ehdi vaikka ihan töissä vaan käy :(


Lainaus

Olikos sulla vielä se H-D:n TPS käytössä? Eli tuo on sen käyrä?

Kyl maar, tuo on hooree-kaupasta ostettu hooree-varaosa.

Lainaus
Guzzin korjaamokäsikirjassa käsitellään Guzzin oman TPS:n mittausta. Katsohan tuolta: http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm

Jee! Pitää tuota ihmetellä vaikka samantein.

Lainaus
Guzziologykin taitaa asiasta jotain tietää. Sullahan on se jossain kirjahyllyn syövereissä.

No kerpele. On kyllä, tiedän sen, mutta en löydä mistään :(

Lainaus
Yleisesti häiriö kuulostaisi siltä että bensaa tulee isommalla ilmaläpän avauksella liian vähän. Tai sitten tosi paljon liikaa mutta sen pitäisi kyllä huomata...

mm

Jep. Kyllä se on mustaakin puhaltanut eikä edes vähän, mutta kuulostaa muutoin siltä että ei saa tarpeeksi soppaa heti kun vähän antaa kaasukahvaa.

Mutta, hitto vie, alkaa mennä bemarin ja guzzin toiminta pienessä päässä sekaisin kun kummankin kanssa on ongelmia...

Nyt ei siis käy ollenkaan, tulpat on mustat ja kostean oloiset. Huomenna tuoreet bensat ja tuoreet tulpat, sitten tietää lisää.

J

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2011, 22:19:21 ip »
Sorppa Jussi!
Kun nyt olen täällä uudelleenmotivoitavana meni motivoituessa näin myöhäiseksi etten enää jaksa pähkätä mutta jätän myssyyn yäksi hautumaan. Ei kai se ole enää päivästä kiinni?

Ps. Osta hetikohta pari satsia tulppia.
Vrt: http://luupilotti.blogspot.com/2009/12/kesan-kilometrit-voisi-mitata-tulpista.html

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2011, 14:12:59 ip »
Sorppa Jussi!
Kun nyt olen täällä uudelleenmotivoitavana meni motivoituessa näin myöhäiseksi etten enää jaksa pähkätä mutta jätän myssyyn yäksi hautumaan. Ei kai se ole enää päivästä kiinni?

Motivoidu rauhassa :)

Ei tosiaankaan ole päivästä  kiinni; ihan itte oon antanut tuon muhia jo kohta kaksi vuotta tallin nurkassa. Vaan nyt kun bemarikin päästi toimintasavut ulos, pitäis joku härpäke saada ajoon ...

Lainaus
Ps. Osta hetikohta pari satsia tulppia.
Vrt: http://luupilotti.blogspot.com/2009/12/kesan-kilometrit-voisi-mitata-tulpista.html

Ostettu jo pari. Sit vois selvittää mitä ne pikkutulpat on ja hankkia nekin.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #8 : Toukokuu 04, 2011, 18:05:39 ip »
Ne minikynttilät löytyy kun seuraa johtoa...
Eivät välttämättä ole sun ajoillas kuin nokeentuneet. Älä heitä mustia kipinöitsijöitä roskiin jos niillä ei ole paljon ajettu. Ultraäänipesurilla lähtee karstat veks.

Ehdottaisin että katsoisit että ilmakanava on avoin ja kaasuläpät liikkuu akselien kanssa samaa matkaa ja kokolailla yhtä aikaa molemmin puolin.
Potentiometrin alkuasennon jännitteen määrittäminen pitää myös tehdä. Senhän sinä jo vanhastaan tiedätkin.

Onhan sieltä poissa nyt kaikki muut ohjainjärjestelmät kuin Guzzin alkuperäinen vai onko niin että koitat käyttää jotain muuta moottorinohjausjärjestelmää?

Jos käytät alkuperäistä niin tsekkaa antureiden toiminta. Nokka-akselin asentotunnistin toiminee koska kipinä tulee ja käyntiä on edes jonkin verran. Moottorin lämpötila-anturi ja ilman lämpötila-anturien liitäntä ja toiminta on myös hyvä katsoa. Jos moottorinohjaus ei saa tietoa koneen lämpötilasta niin se luulee että on pakkasta ja ruiskutus sen mukaista. Ilmanlämpöanturilla sama juttu mutta vaikutus lievempi.

Bensafiltterin, ilmansuodatin ja uuden polttoaineen asia selvisikin jo edellä.
 
mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #9 : Toukokuu 04, 2011, 21:06:00 ip »
Ne minikynttilät löytyy kun seuraa johtoa...
Eivät välttämättä ole sun ajoillas kuin nokeentuneet. Älä heitä mustia kipinöitsijöitä roskiin jos niillä ei ole paljon ajettu. Ultraäänipesurilla lähtee karstat veks.

Ehdottaisin että katsoisit että ilmakanava on avoin ja kaasuläpät liikkuu akselien kanssa samaa matkaa ja kokolailla yhtä aikaa molemmin puolin.
Potentiometrin alkuasennon jännitteen määrittäminen pitää myös tehdä. Senhän sinä jo vanhastaan tiedätkin.

Onhan sieltä poissa nyt kaikki muut ohjainjärjestelmät kuin Guzzin alkuperäinen vai onko niin että koitat käyttää jotain muuta moottorinohjausjärjestelmää?

Jos käytät alkuperäistä niin tsekkaa antureiden toiminta. Nokka-akselin asentotunnistin toiminee koska kipinä tulee ja käyntiä on edes jonkin verran. Moottorin lämpötila-anturi ja ilman lämpötila-anturien liitäntä ja toiminta on myös hyvä katsoa. Jos moottorinohjaus ei saa tietoa koneen lämpötilasta niin se luulee että on pakkasta ja ruiskutus sen mukaista. Ilmanlämpöanturilla sama juttu mutta vaikutus lievempi.

Bensafiltterin, ilmansuodatin ja uuden polttoaineen asia selvisikin jo edellä.
  
mm

Vaihdoin bensat. Ajoin (siis huuhtelin / työnsin) uudella bensalla vanhat bensat pois. Vaihdoin tulpat.

Ruuvasin TPS:n paikalleen (mutta en vielä edes yrittänyt säätää).

Painoin napista koneen käyntiin.

Ajoin 100 metriä.

Työnsin mopon talliin (kun se sammui eikä enää tartannut) ja mietin että "hetkinen. bensapainemittari näyttää 3.5 bar ja Piikkiössä sanoivat että aboutsiarallaa 2 bar pitäisi olla".

Tulpat mustat eikä härpäke käy.

Huomenna ihmettelen regulaattoria ja vaihdan uudet tulpat, enkä heitä vanhoja roskiin.

Kaikki systeemit on niin vakiot kuin ne kohtuudella voivat just nyt olla.

MotoJussi
(joka meinaa ajaa guzzilla huomenna)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2011, 09:06:01 ap kirjoittanut MotoJussi »

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #10 : Toukokuu 05, 2011, 08:26:37 ap »
Yleinen kysymys ruiskusta - liittynee myös tähän aiheeseen (?)
- Voiko ruiskusuuttimet mp:ssä tukkeutua / karstaantua niin, että eivät ruiskuta / avaudu riittävästi?
   - Isoissa dieseleissä näin voi käydä
- Voiko mp:n suutin "kulua" väljäksi?
   - Dieseleissä voi suuttimet olla juuri sen verran korroosion raiskaamat, että eivät kestä painetta. Ts. päästävät läpi polttoaineen liian pienellä paineella.
- Onko tullut vastaan tilannetta, että ohjailaatikko ohjaa väärin ruiskua? Siis ikäänkuin itsekseen sekoaa asetuksissaan?

Lisäksi heräsi tässä kysymys, jotta onhan tulpanjohdot, hatut ja esim. puolien maadoitukset kunnossa?
Muista vielä, että sytytystulppa saattaa olla viallinen, vaikka ulkonäkö on upea.

MM: Jos puristuspaineet ovat huonot, niin voiko se aiheuttaa Jussin kuvaamia juttuja?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #11 : Toukokuu 05, 2011, 08:56:09 ap »
Työnsin mopon talliin (kun se sammui eikä enää tartannut) ja mietin että "hetkinen. bensapainemittari näyttää 3.5 bar ja Piikkiössä sanoivat että aboutsiarallaa 2 bar pitäisi olla".

Paitsi että löysin jostain ketjusta linkin guzzin omiin teknisiin dokumentteihin joissa kerrottiin että regulaattori säätäisi paineen "3.0 bar +/- 0.2 bar".

Nyt käyttämäni painemittari on lainattu jostain LVI-järjestelmästä: kello jonka sisällä on kiekurainen putki, sellainen kaiketi perinteinen ja näyttää kalliilta ja ammattimaiselta.

Hakkaan regulaattoria tänään moskalla, jos siinä vaikka tapahtuisi jotain kehitystä.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #12 : Toukokuu 05, 2011, 09:39:02 ap »
Uskoisin tuon ohjekirjan painettuun sanaan. Itsellä en ole mitannut, ehkä pitäisi ja verrata ohjekirjan tietoihin. Toki polttoainepaineen vaihtelu vaikuttaa ruiskutusmäärään. Ruiskutus kun tapahtuu ajan eikä paineen suhteen. Moottorinohjausyksikkö edellyttää tiettyä vakiopainetta että seoksen muodostus aikayksikköä kohden on oikea kussakin käyttötilanteessa.

Jos epäilee paineensäätimen toimintaa niin se on testattavissa juuri niin kuin Jussi on tehnyt.
Säädettäviä paineensäätimiä saa kaupastakin jos ei halua alkuperäistä kiinteäsäätöistä. Tällöin on mahdollista lisätä tai vähentää syötön määrää koko käyntialueella painetta muuttamalla. Ottaen tietenkin huomioon pumpun kyvyn paineentuottoon.

Timon uteluihin:
Kyllä suuttimet voivat vikaantua. Niiden kunto selviää suutinhuollossa. Moottorikorjaamoilla/kaasutinhuolloilla on laitteet toimenpiteen suorittamiseen.

Myös likaantuminen on mahdollista. Pitkä seisominen saattaa aiheuttaa korroosiota ja lian juuttumista mutta ei sen tyyppistä karstoittumista kun dieselissä koska nyt puhutaan epäsuorasta ruiskutuksesta jolloin ruiskutus tapahtuu ennen imuventtiiliä suhteellisen puhtaissa ja viileissä olosuhteissa.

Ennen dieseleissä suuttimet olivat painetoimisia mutta nykyään toiminto on kokolailla identtinen sekä otto- että dieselmoottoreissa. Suuttimet avautuvat sähköimpulssin avulla.

Jussin pyörässä on tahallisesti alennettu puristussuhdetta. Silti sitä on jäljellä saman verran kuin oli vakiona vielä -80 -luvun alun Californiassa.

Lambda-arvoa tarkastelemalla saa siinäkin ruiskutusarvon kokolailla kohdalleen ilman että ruiskun säädölle tarvitsee tehdä mitään.

mm




 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #13 : Toukokuu 05, 2011, 16:51:51 ip »
TPS:n käyrästä näkee heti että siinä on noin 70 asteen "pituinen" kohtuullisen lineaarinen osuus. Sen pitäisi riittää oikein kivasti jos vain lähtöarvon osaa kohdistaa oikein.

Alku- ja loppupään tasaluvut helpottavat säätöä. Alapäästä pitäisi löytyä sellainen arvo käyrän taitekohdasta jonka moottorinohjaus ymmärtää joutokäynniksi. Seuraavan kymmenen  asteen matkalla tapahtuu 80% ajosuoritteesta ja loppupäällä ei ole oikeastaan enää suurta merkitystä. Ilmahan kulkee jo melkoisen estämättä kun läpän avautumiskulma lähestyy 60 astetta ja sen yläpuolella kaasun kääntely lisää enää vain vähän tai ei ollenkaan syöttöä. Sytytysajoitusta kylläkin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #14 : Toukokuu 05, 2011, 21:37:04 ip »


Paitsi että löysin jostain ketjusta linkin guzzin omiin teknisiin dokumentteihin joissa kerrottiin että regulaattori säätäisi paineen "3.0 bar +/- 0.2 bar".

Hakkaan regulaattoria tänään moskalla, jos siinä vaikka tapahtuisi jotain kehitystä.


No en hakannut moskalla, mutta ihmettelin muutoin. Siellä nimittäin oli kaksi regulaattoria peräkkäin. Se, joka oli tankissa kiinni, oli guzzin oma. Se, joka oli guzzi-reggulan ja filtterin välissä, oli Bosch ja ihan eri mallinen. Pähkäilin ja mietin ja ihmettelin ja lopulta purin sen guzzin oman.

Sieltä oli poistettu tiiviste, eli se toimi vain liittimenä. Ja kun sen näin, muistin että näin olin tosiaan ihan itse sen joskus kasannut. Reggulasta oli huolta tai murhetta tai sekä että, ja kysyttyäni orggis-osan hintaa, olin päätynyt tällaiseen hieman erikoiseen ratkaisuun.

Bosch-reggulan rasvasin ja ajoin sen läpi paineilmaa ja nyt on bensapaineet karvan verran vajaa kolme bar. Reggulasta tuli pilvi pölyä ulos, oisko ollut juntturassa kun paineet oli vähän mitä sattuu.

MUTTA eipä ollut apua siitä. Ei oikein lähde käyntiin ja sitten kun lähtee, mustaa tulpat välittömästi ja puhaltaa mustaa ja harmaata savua tuvan täyteen.

Mittasin, että ilmalämpöanturin piuhoissa kulkee järkeä ja kulkihan niissä: kun niiden väliin pisti jännitemittarin, sai mitattua 5V. Saman tein moottorinlämpötila-anturin piuhoille.

Mittasin ilmalämpöanturin ja moottorilämpöanturin vastuksen. Molemmat olivat "pauttiarallaa 2 kohm" (jotain 1.8 - 2.5 tai niillämain) ja elivät lämpötilan mukaan.

Voisin uskoa että yksi ruiskusuutin antaa liikaa soppaa, mutta molemmat??

Tältä loppui mielikuvitus.

Tulpat tuoreet,
bensa tuoretta,
TPS antaa järkeviä numeroita,
ilma- ja moottorilämpöanturit antavat järkeviä numeroita ja niiden piuhat ovat ehjät,
toiminta ei muutu oli ilmanputsarikartiot kiinni tai ei,
bensapaine sellainen kuin pitää, ...

Tiedän hyvin että TPS:n tarkka asento vaikuttaa koneen käyntiin samoin kuin läppien synkroni. Tiedän myös kokemuksesta ettei se niin kauhean nuukaa ole niiden kanssa, eikä varsinkaan aiheuta sitä että tulpat tukkeutuvat 100 metrin ajossa.

Otin M15-purkin irti ja soitan huomenna piikkiöön, jos ne osaisivat katsoa onko se rikki. Muuta en enää keksi.

MotoJussi