Kävi mielenkiintoinen juttu, josta taas opin uutta.
Laturi:
Benton 4.0 eco, eli joku CTek kopio
Akku:
Fulbat Gel
Laitoin akun lataukseen, kun lähdin hakemaan Tuksua talvisäilöstä.
Seuraavana päivänä akku mukaan ja hakureissulle.
Ladattu akku kiinni ja jaksoi se yhden puristustahdin ylittää ja sitten alkoi rele pärisemään.
Meni se Tuksu kärriin työntämällä.
No, mikäs tässä on. Vuosi sitten ostettu akku, talvehtinut muiden akkujen kainalossa ja ladattu aianakin kerran alven aikana.
Kotitallissa laturi kiinni ja viiden minuutin jälkeen laturi näytti, että okei.
Mittasin napajännitteen n. viiden minuutin kuluttua latauksen lopettamisesta ja 12,8V.
Akku kiinnin pyörään, yksi kampiakselikierros ja releen pärinää.
No per*ele.
Akku uudestaan laturiin ja kohta se näyttää, että "well done"
Mittasin jännitteen laturi kiinni ja se oli n. 13,0V
Otin laturin miinuskengän irti ja laiton sen muutaman sekunnin päästä takaisin.
Nyt laturi vikutti ekaa punaista.
Mittasin akun jännitteen ja se oli 13,6V
Annoin laturin olla siinä pari tuntia ja tarkastin tilanteen.
Nyt oli kaksi punaista ja kolmatta vilkutti.
Jännite 13,5V
Seuraavana aamuna tarkastin tilanteen ja akkulaturi näytti "well done".
Mittasin akun jännitteen n. viiden minuutin kuluttua latauksen lopettamisesta ja 12,8V.
Laitoin akun kiinni Tuksuun ja Tuksu starttasi normaalisti ja hetken päästä käynnistyi.
Latausjännite valot päällä 13,4V
Joten omasta kokemuksesta voin sanoa, että geeliakku voi yllättää ja vaatii CTek-kopiolla vähän vekslausta, että sen saa ladattua täyteen.
Olen joskus ladannut ongelma-akun niin, että ehjästä akusta piuhat ongelma-akkuun ja laturi kiinni ehjään akkuun.
Seuraavana päivänä ongelma-akussa on varastoitunutta sähköä.
Esim. eräs Lithium-akku ei halunnut kopioCTekillä latautua, mutta latautui vippaskonstilla.
Sen verran vielä, että miksi pitää olla eri akuille omat akkulaturit, mutta prätkän laturi lataa kaikki akut...
