Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152352 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #270 : Lokakuu 30, 2018, 13:37:10 ip »
http://www.akkupojat.fi/Tuotteet/Kaynnistysakut/Moottoripyoraakut/RAY-TECH/Litium_starttiakku_T5/3026429-2940390.html
Tuollaista mulle tarjotellaan paikallisesta kivijalkamyymälästä latureineen.
Kyseistä laturia ei heidän sivuillaan näy mutta hintaa taisi olla yli 200€.

Stormilla oli liFePo-akkuja lajitelma vielä keväällä.
Nyt ilmeisesti on vanhojen poismyynnin aika. Keväällä todennäköisesti jotain muuta.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/sahkoosat/akut/shorai-litiumakut/
Laturi: https://www.storm-motor.fi/tyokalut/akkulaturit/optimate/laturit/optimate-lithium-50a/

Motonetissa on akkutelineeseen jämptisti sopiva akku joka lisää haluttavuutta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/900445/Exide-Litium-akku-12V-ELTX20H
Myös laturi löytyy: https://www.motonet.fi/fi/tuote/455592/CTEK-yllapitolaturi-Lithium-XS-12V5A

Laturin on oltava pieni ja sen on mahduttava mukaan reissuille.

Tuo sopivuus kun ei ole läheskään kaikilla tarjotuilla akuilla hyvä niin joutuisi rakentelemaan sovituspaloilla tai tekemään uuden akkutelineen. Pituus ja leveys kun täsmää niin on hyvä.

Asia ei ole akuutti sillä vasta keväällä tulee tarve.
Onko muita, mahdollisesti parempia, ratkaisuja?
Netistä en tilaa eli niitä osoitteita en kaipaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #271 : Lokakuu 30, 2018, 14:40:48 ip »
Aika tuuhea hinta patterista tuollainen 250€. Sillä hinnalla saa sinisestä kaupasta lyijyisiä melkein neljä kappaletta. Tuo omani siis (liekö yksilön ominaisuus) on kestänyt +7 vuotta. Eli tuohon rahaan saisi perinteistä teknologiaa mahdollisesti 28 vuodeksi. Mikä on LifePo-akun odotettu käyttöikä ajoneuvokäytössä?
Sinällään minulla ei ole mitään uutta akkuteknologiaa vastaan, vaan odotan sellaisen hintakehitystä suopeammaksi. Mielelläni luovun isosta akusta pienemmän tieltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #272 : Lokakuu 30, 2018, 15:20:49 ip »
Sotketaampa taas vähän...  ;D

LiFePo akku ja muutkin litiumioniakut varataan tyhjästä täyteen ensin vakiovirralla ja sitten vakiojännitteellä. Jos vakiovirralla ladataan pelkästään se varautuu vain n. puoleen kapasiteetista. Lähes kaikki akkuvaraajat, joita lyijyakulle on, toimivat vakiovirralla aina tavoitejännitteeseen 14,4 V asti ja sitten siirtyvät vakoijännitelatauriksi. Näin toimii esim. ctek ylläpitolaturini, jota olen käyttänyt kymmenkunta vuotta autossa kiinteänä.

LiFePo akku siis ladataan puoleenväliin vakoivirralla, ei täyteen. Vakiovirralla se ei edes lataudu puolta enempää. Siinä on se akkulatureiden ero näillä kahdella akkutekniikalla.

Meidän ajopeliemme latausgeneraattorit, oheisine säätäjineen, ovat kaikki vakiojännitelatureita. Niillä siis voidaan LiFePo akkua ladata oikeaoppisesti vain siitä puolivälistä täyteen, ei tyhjästä täyteen. Asiahan on pläkki, koska auton tai moottoripyörän akku on vain käynnistysakku ja pidetään koko ajokauden täytenä. Sitä ei periaatteessa koskaan arvitse varata tyhjästä asti.

Ruma sana: balanssointi, tarkoittaa periaatteeltaan juuri sitä tosiasiaa, että LiFePo akun varauskapasiteetin puoliväli, siis se taso, johon ladataan vakiovirralla, ei ole kaikilla kennoilla sama. Jos halutaan käyttää akkua kuten sähköauto tai puhelin tai tietokone, siis purkaen välillä tyhjäksi, tai lähes tyhjäksi, ja silti säilyttää kapasiteetti vuosia tai vuosikymmeniä, täytyy latausta ohjata älykkäästi. Lataus tehdään kennokohtaisesti. Siis jokaiselle kennolla periaatteessa oma laturi. Sähköauto on kallis ja puolet hinnasta on akku. Juuri haaveilin sähköauton ostamisesta. Vuoden 12 ja 13 mallisia sähköautoja on jo aika halvalla ostettu ja keskustelussa kertovat, että ei akun riittävyydessä ole juurikaan valittamista.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #273 : Lokakuu 30, 2018, 19:24:38 ip »
Sähköautoa ei ihan heti tule talouteen. Eikä sähkömoottoripyörää. Ei pääse edes saman vuorokauden aikana mökille. Olen näistä käynyt kyselemässä mutta myyntimies tarjottelee mieluimmin vähäpäästöistä dieseliä sillä niitä saa nykyään kohtuuhintoihin. Ennestään jo on vähäpäästöisenä markkinoitu dieselauto mutta uuden normin myötä se muuttuikin runsaspäästöiseksi. Kusetusta.

Isompi kusetus on hybridi. Maksaa kahdesta tekniikasta jolla toisella pääsee pätkän matkaa ja sitten toisella koneella ladataan ja ajetaan se isompi siirtymä. Olinpa semmoisen kyydissä Tampereelta Kajaaniin. Sähkö loppui jo paljon ennen Orivettä. Loppumatka bensakoneella ladaten ensin akut ja sitten normaalisti. Missä etu. Sellaista ei ole. Tuli riitaa omistajansa kanssa. Loppumatka oli rauhallista bensakoneen hyrinää.

Mutta polttomoottorin kumppanina hyväksyisin nykyakun käynnistimenä. California 1400 GTS ei siitä paljoa kevenisi mutta jos, kuten kauppias on lupaillut, LiFePo-akku olisi varmempi kuin saman firman markkinoimat lyijyhappoakut. Vai vaikuttaako vain se että litiumakulla on parempi kate?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #275 : Lokakuu 30, 2018, 20:46:23 ip »
Ihan sama. Dieselistä en ihan heti luovu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #276 : Lokakuu 30, 2018, 21:07:46 ip »
Näkyyhän tuo jo dieselin hinnassa. Nossut suhteessa reilusti enemmän, kuin bensa. Olisiko tarkoitus hukata nokivasarat liikenteestä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #277 : Lokakuu 30, 2018, 21:16:50 ip »
Minunkin puolesta saa nokituupparit likvidoida. Oma diesel ei mustaa savua anna. Silti kulkee ihan mukavasti ja pienellä kulutuksella. Nyt tosin ostin kalliimpaa talvilaatua kun eräistä syistä Dacia siirtyikin kadunvarsiparkkiin.
Juuri kävin 10-vuotiaalla leimalla: http://www.motomatti.fi/2018/10/dacia-logan-van-tdi-katsastus.html

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #278 : Lokakuu 30, 2018, 21:19:02 ip »
Oli miten oli, ensimmäinen kesä LiFePo akun kanssa meni mutkattomasti kaikki toimi niin kuin pitikin. Taidan jatkaa samalla "akku kiinni ja menoksi" -linjalla aina vuosi kerrallaan raportoiden niin kauan, kun akku ja mies toimii ;D. Ohjekirjaa tuli tutkittua. On siellä paljon asiaa, mutta ei balanssoinnista. Taitaa olla kuluttajamarkkinoilla liikaa vaadittuakin, jäisi balanssoinnit tekemättä tai akku myymättä. Tuosta ohjekirjasta voisi referoida paremmalla ajalla joitain yksityiskohtia.

Ihan ei mene dieselijutut otsikon alla, mutta kesällä vaihdoin käytettyyn pikkudiiseliin. Niitä saa nyt kohtuuhintaan ja 99 gramman päästöillä ajoneuvovero ei bensavastaavalle juuri häpeä ja kulutus on pieni.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #279 : Lokakuu 30, 2018, 21:54:35 ip »
No, verotusrajaa siirretään taas ihan varmasti. Muuttuu 99 grammainen taulukossa isosti kuluttavaksi.
Kaikki dieselit on mulle nokivasaroita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #280 : Lokakuu 31, 2018, 11:43:07 ap »

Isompi kusetus on hybridi. Maksaa kahdesta tekniikasta jolla toisella pääsee pätkän matkaa ja sitten toisella koneella ladataan ja ajetaan se isompi siirtymä. Olinpa semmoisen kyydissä Tampereelta Kajaaniin. Sähkö loppui jo paljon ennen Orivettä.
Oliko muuten talvi vai kesä? Kuulemma aika murheellisia lukuja jos joudut ajamaan pakkasella lyhyitä matkoja. Tutulla on sellanen havainto. Jos ajattelee vain ajokokemusta niin mukavahan se on paikaltaan lähteä sähkömoottorin väännön avustamana. Jos on virtaa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #281 : Lokakuu 31, 2018, 13:15:31 ip »
Kondensaattori on kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto. Luotettava, pitkäikäinen, huoleton, hinnasta en tiedä mitään. Akku on kovin vanhanaikainen ja kriittinen ja tästäkin keskustelusta paistaa läpi melkoinen huolenpitotarve ja rahanmeno.

Onhan kondensaatorilla jo korvattu sähköautonkin akku. Kokeiluahan se on ollut, enkä tiedä onnistumisista. Taitaa olla se konkkakin jotain erikoisvalmistetta.

Mihinkäs sitä akkua tarvitaan moottoripyörässä? Ei mihinkään muuhun kuin käynnistykseen. Pitää olla energiaa oikealla tavalla polttoainepumpulle, ECU:lle ja starttimoottorille. Usein on myös jonkinlaisia valoja päällä käynnistyksessä. Kun lämpövoimakone käy, käy myös generaattori ja sähkönsaanti on turvattu.

Kemiallinen akkukin toimii tässä yhteydessä sähköopillisesti kondensaattorina.

Erona niillä, akulla ja konkalla, on sähköopillisesti purkaustila ja napajännite syy-yhteys. Akulla on kemiallisen toimintansa takia purkauksen alussa hyvin vakaa, vain hitaasti laskeva, napajännite. Kondensaattori alkaa heti purkautuessaan laskea npajännitettään logaritmisesti, alussa nopeasti, lopussa hitaammin, aikavakiolla R*C, jossa R on purkauspiirin vastusten summa, niiden osien merkittävimpänä starttimoottorin käämien vastus. Ja C on kondensaattoripaketin kapasitanssi, eli rinnanakytkettyjen elementtien yhteinen koko. Nyrkkisäännön mukaa kondensaattori purkautuu likimain tyhjäksi viiden aikavakion kuluessa.

Herää siis kysymys: saako polttoainepumppu kelvollisen jännitteen starttimoottorin käydessä?

Hiukan taas sähköoppia:

Koska vastus R on Voltti per Ampeeri ja kapasitanssi C on Amppeeri kertaa Sekunti per Voltti, on niiden tulo, R kertaa C, laadultaan Sekunti, siitä siis nimi  aikavakio RC, jonka fysiikan nimi oikeastaan on kreikkalainen kirjain tau: τ.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2018, 15:28:43 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #282 : Lokakuu 31, 2018, 15:38:55 ip »
Periaatteessahan riittäisi, että pumppu pyörähtää ja saattaa jonkin verran soppaa kurkkuun. Moottorihan käy hetken, kun pelkkä pumppu sammuu. Eli kunhan saa paineen kehitettyä ennen starttihetkeä, niin starttauksen jälkeen taas riittäisi virta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #283 : Lokakuu 31, 2018, 17:51:29 ip »
Tässä MG 850 GT:ssä on akkujen akku.  Calin 30 Ah akku on kuin poikanen rinnalla  ;D .  Täyttää mukavasti sille tarkoitetun tilan ja pois saa sivusta vetämällä.
Ampeereja ei taida olla kuin 32.  Tarkistin... oli 45 Ah

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #284 : Lokakuu 31, 2018, 19:39:09 ip »
Tässä esimerkki konkkapaketista akkuna. On toki apuakku vierellään, mutta ei ilmeisesti sellaista tarvisi. Voi kokeilla startata ajopeliään 7Ah:n patterilla..

https://www.youtube.com/watch?v=gzaLF5tFf88

7Ah litiumilla starttaisi....

Hieman toisenlainen lähestyminen aiheesta hybrid ja kondensaattori.

https://sisuauto.com/sisu-polar-hybrid-mallisto-vie-kuorma-autojen-huipputehot-uuteen-luokkaan/

https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=96385
Sohc van Helmi.