Kondensaattori on kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto. Luotettava, pitkäikäinen, huoleton, hinnasta en tiedä mitään. Akku on kovin vanhanaikainen ja kriittinen ja tästäkin keskustelusta paistaa läpi melkoinen huolenpitotarve ja rahanmeno.
Onhan kondensaatorilla jo korvattu sähköautonkin akku. Kokeiluahan se on ollut, enkä tiedä onnistumisista. Taitaa olla se konkkakin jotain erikoisvalmistetta.
Mihinkäs sitä akkua tarvitaan moottoripyörässä? Ei mihinkään muuhun kuin käynnistykseen. Pitää olla energiaa oikealla tavalla polttoainepumpulle, ECU:lle ja starttimoottorille. Usein on myös jonkinlaisia valoja päällä käynnistyksessä. Kun lämpövoimakone käy, käy myös generaattori ja sähkönsaanti on turvattu.
Kemiallinen akkukin toimii tässä yhteydessä sähköopillisesti kondensaattorina.
Erona niillä, akulla ja konkalla, on sähköopillisesti purkaustila ja napajännite syy-yhteys. Akulla on kemiallisen toimintansa takia purkauksen alussa hyvin vakaa, vain hitaasti laskeva, napajännite. Kondensaattori alkaa heti purkautuessaan laskea npajännitettään logaritmisesti, alussa nopeasti, lopussa hitaammin, aikavakiolla R*C, jossa R on purkauspiirin vastusten summa, niiden osien merkittävimpänä starttimoottorin käämien vastus. Ja C on kondensaattoripaketin kapasitanssi, eli rinnanakytkettyjen elementtien yhteinen koko. Nyrkkisäännön mukaa kondensaattori purkautuu likimain tyhjäksi viiden aikavakion kuluessa.
Herää siis kysymys: saako polttoainepumppu kelvollisen jännitteen starttimoottorin käydessä?
Hiukan taas sähköoppia:
Koska vastus R on Voltti per Ampeeri ja kapasitanssi C on Amppeeri kertaa Sekunti per Voltti, on niiden tulo, R kertaa C, laadultaan Sekunti, siitä siis nimi aikavakio RC, jonka fysiikan nimi oikeastaan on kreikkalainen kirjain tau: τ.