Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152238 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #255 : Lokakuu 27, 2018, 19:46:57 ip »
Tuo CCA taitaa tarkoittaa sitä starttausvirtaa, mihin tuo akku pystyy. Eli se kylmäkäynnistysvirta.
Siis hetkellinen maksimi purkauskyky.

Ainoa erityisen puute tällaisella akulla on että se ei kykene tarjoamaan kovin monta kertaa maksimitehoaan. Sen sisältämä energiamäärä on paljon pienempi kuin perinteisellä lyijyakulla. Hyvä puoli se että heti ekalla kerralla tulee sähköä kunnolla.
Toinen hankaluus on että litiumakut ovat, pääosin ja toistaiseksi, huonoja luovuttamaan virtaa jos ovat kylmiä. Paljon lyijyakkuja huonompia. Napakalla pakkasella, jolloin purkauskykyä tarvittaisiin, sitä ei ole lainkaa tarjolla.

Mutta tavanomaisessa mp-käytössä sillä ei ole merkitystä. Talviralliin en lähtisi....

Centauroon suunnittelen ensi suveksi litiumia. Muutenkin kaikki pyöräni käynnistyvät aina lämpimästä tallista tai Kerholta. Paitsi yli yön mittaisilla reissuilla.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #256 : Lokakuu 27, 2018, 20:51:12 ip »
Tässä kuva nykyisestä 5 pyörän akkukavalkaadista:
https://www.dropbox.com/s/49pswtcckvqi8ds/20181027_163617.jpg?dl=0

Jos nyt kerralla voi ajaa vain yhdellä pyörällä, ehkä 2 kerralla vakuutuksissa, voisi käytännössä riittää 1-2 pienikokoista Lithiumakkua hoitamaan koko hommaa. Calia lukuunottamatta 4 muuta pyörää vaatii kokoluokan 10-13 Ah:n akun.  Jos V11 Lempparille riittää 13 Ah:n, niin miksi Calilla pitäisi olla kokoluokan 30 Ah akku? Tosin ostinkin kesällä n. 20 Ah Bilisakun Caliin. Olikin oikea akunvaihtovuosi tälle kaudelle ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #257 : Lokakuu 27, 2018, 21:15:00 ip »
Ei Calikaan tarvitse sitä isoa akkua. Ihan hienosti olen pärjäillyt 16 Ah akulla California Adamantin kanssa. Pieni akku täyttyy nopeasti maksimivaraukseen. Pitää tosin hieman kierrättää että latausta ylipäätään on. Lataus kun on näissä kampiakselin päässä olevissa latureissa suoraan verrannollinen moottorin kierroslukuun. Alle 2000 kierroksen ei juuri sähköä synny. Siksi ei kannata kovin suunnitella niihin malleihin litiumakkua. Sitä vastoin ne mallit joissa on hihnavetoinen laturi on kykyä ladata litiumakkua riittävästi että virtaa riittää. Niitähän on nykymallistossa suurin osa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #258 : Lokakuu 27, 2018, 22:27:40 ip »
Tuo CCA taitaa tarkoittaa sitä starttausvirtaa, mihin tuo akku pystyy. Eli se kylmäkäynnistysvirta.
Siis hetkellinen maksimi purkauskyky.


No se. Näin se yleensä ilmoitetaan. Optimassa esim 100ah:n akussa taisi olla lähellä 800:a.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #259 : Lokakuu 27, 2018, 22:30:21 ip »
Tuo Calin akku on itselläkin 30ah. En ole vielä viitsinyt vaihtaa, kun kerran toimii. Isompi yleensä säilyttää varaustaan paremmin pidemmässä säilössä. Silloin sen vajaampikin latinki riittää käynnistämään. Ehkä kun happaneehan, niin laihdutan sitä jonkin verran.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #260 : Lokakuu 27, 2018, 23:23:45 ip »
Tuo CCA taitaa tarkoittaa sitä starttausvirtaa, mihin tuo akku pystyy. Eli se kylmäkäynnistysvirta.
CCA= Cold Cranking Amps
Virtamäärä minkä uusi akku pystyy tuottamaan 30s ajan ollessaan-18°C lämpötilassa niin, että jännite akussa ei laske alle 1.2V/kenno.
12V akussa napajännite olisi tuolloin 7,2V.
 Vähän keksityltä kuulostava mittaustapa kun 7,2V jännitteellä tuskin mikään 12V nimellisjännitteellä toimiva enää käynnistyy. Mutta onhan joku vertailuarvo kuitenkin.
Litiumakkujen yhteydessä jostain markkinoinnillisesta(?) syystä käytetään samaa CCA:ta.
Todennäköisesti litiumakusta ei -18°C lämpötilassa tule ulos yhtään ampeeria?
Jos joku kuitenkin yrittää tehdä litiumakulle testiä noilla spexeillä, 12V litiumakun kennojännite menee silloin 1.8V mikä periaatteessa
tuhoaa akun.
12V lyijyakussa kennoja on 6kpl, litiumakussa 4kpl.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #261 : Lokakuu 28, 2018, 11:30:33 ap »
Totuttelemista uuden akkutekniikan käyttöönotto varmaankin vaatii sen erilaisten toimintavaatimusten vuoksi.
Akkuliikkeessä käydessäni totesin uuden akkutekniikan käyttöönotolle olevan lähinnä taloudellisia esteitä kesäpyöräajokkiin. Akku maksaa muutaman satasen, siihen sopiva akkulaturi liki akun hinnan koska perinteinen ylläpitolaturi ei sovellu.

Hyvänä puolena mahdollisen kaupan aiheena olevan litiumakun suhteen on se että siinä on lataustilan näyttö. California 1400-mallissa siitä ei ole hyötyä sillä akku ei ole näkyvässä paikassa. Sama ongelma Centaurossa jossa akku on sijoitettu alas vaihteiston taa. Muissa pyörissäni en katso siitä olevan erityistä hyötyä ja niissä on varsin tehottomat laturit Alkoholipyörää lukuun ottamatta.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #262 : Lokakuu 28, 2018, 12:12:05 ip »
Ei ole ollut minkäänlaista totuttelemista, LiFePo akku kiinni ja kovaa ajoa.
Ainoa käytännön ero lyijyakkuun verrattuna on ollut parempi käynnistyvyys litiumakulla.
Pienemmän painon ajossa huomaa Buellissa, LeMansissa sitä ei huomaa kun akku on vaihteiston alla.
LeMans lataa akkua paremmin kuin Buell.
Akkua pyörästä toiseen siirtäessä litiumakun käsittely on vaivatonta sen keveydestä johtuen.
Litiumakun kennojen välisen balanssin olen tarkastanut syksyllä ja keväällä. Toistaiseksi kaikki kennot
ovat olleet samassa jännitteessä, tältä syksyltä on vielä tekemättä.
Tuo Shorai käyttäytyy hyvin "lyijyakkumaisesti", napajännite vain on voltin verran korkeampi kun lyijyakussa.
Jos sinulla on Lidlin 20€ laturi ja litiumakussa on sisäinen kennojännitteiden tasaus pärjännet näillä?
Jos akussa on ns. balansseriliitin, osta joku tällainen laturi.
https://fi.eurorc.com/product/11731/ecube-a1-100w-laturi-ac---dc
Sen jälkeen voit myydä muut laturit ja virtalähteet.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #263 : Lokakuu 28, 2018, 13:15:38 ip »
Akussa itsessään vissiin on joku suojapiiri, joka suojaa pyörän latauksen mahdollisia heilahteluja?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #264 : Lokakuu 28, 2018, 13:58:57 ip »
Epäilen että ei ole, miksi olisi? Pyörässähän on lataussäädin.
Sen sijaan jos akkuun valitut kennot ovat erilaisia, niin kuin halvoissa akuissa todennäköisesti on, niiden varaustasot
alkavat ajan mittaan erkautua toisistaan. Siksi litiumakkua täytyy balanssoida. Halpisakku tarvitsee sisäisen balansserin.
Laadukkaammille riittää tilanteen tarkkailu ja balanssointi silloin tällöin.
Mielestäni jos joku kenno alkaa jäädä pois rivistä, ulkoisella balanssoinnilla ei ehkä voi asialle paljonkaan vaan akku käytössä
tuhoutunee. Tilanteessa joutuisi balanssointia tekemään todennäköisesti melko tiuhaan, että varaustasot säilyvät.
Sisäinen balanssointi syö akun kapasiteettia, koska liikaa latautuvia kennoja balanssoidessa puretaan.
Sohc van Helmi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #265 : Lokakuu 29, 2018, 20:19:27 ip »
Tää on nii tätä. Tieto lisää tuskaa. Juuri, kun yhteen kysymykseen vastauksen, niin tilalle pomppaa uusi asia tai kaksi.
En ole aiemmin kuullut Lithium akun "balanssoinnista". Ideasta tuli joku selko, mutta mistä se toiminto käynnistyy? Onko se jotain mitä ko. akulle tarkoitettu laturi tekee vai joku akun omatoiminen sisäinen prosessi? Itsellä on varmaan juuri halpisakku, jos nyt 129 euron sellainen on katsottavissa halvaksi. Siihen käytön ja akun vaihdon helppouteen on helppo yhtyä. Akkukoteloon jää myös tyhjää tilaa, josko sinne vaikka joitain työkaluja tai varaosia mahtuisi lisää mukaan.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #266 : Lokakuu 29, 2018, 20:50:21 ip »
Mitenkähän kondensaattoripaketti toimisi? Maailmalta löytyy juttuja, että autoihin asenettuna toiminut hyvinkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #267 : Lokakuu 29, 2018, 22:41:25 ip »
Tää on nii tätä. Tieto lisää tuskaa. Juuri, kun yhteen kysymykseen vastauksen, niin tilalle pomppaa uusi asia tai kaksi.
En ole aiemmin kuullut Lithium akun "balanssoinnista". Ideasta tuli joku selko, mutta mistä se toiminto käynnistyy? Onko se jotain mitä ko. akulle tarkoitettu

Ei kannata huolestua, jos akun käyttöohjeessa ei puhuta mitään balanssoinnista, ei siitä tarvitse mitään tietääkkään.
Silloin akussa on sisäinen balanssointipiiri mikä pitää huolta kennojen tasaisesta varauksesta, parhaansa mukaan. Ihan itsestään automaagisesti.
Tai sitä ei ole ollenkaan ja asia on jätetty ns. herran haltuun. Ei sillekään mitään voi.

Jos akku vaatii ulkoista balanssointia, on siinä sitä varten moninapainen liitin. Asia on taatusti kerrottu akun käyttöohjeessa, minkä jokainen tietenkin lukee tarkasti?
Balanssointia varten tarvitaan silloin sellaisella ominaisuudella varustettu laturi.

https://fi.eurorc.com/product/11731/ecube-a1-100w-laturi-ac---dc

Tällainen laturi ei ole käytössä ihan plug and play- laite. Vaatii yleensä sopivien johtojen hankkimisen tai valmistamisen syystä, että sillä
voi ladata kaikkia akkukemioita ja toimii lisäksi vaikka tietokoneen laturina.
Myös itse laturi vaatii ohjelmointia ennen kuin lataaminen alkaa sujua. Kaikki tämä tarvitsee yleensä tehdä vain kerran, säädöt jäävät
laturin muistiin.


(Ette näköjään lue ollenkaan noita juttuja mitä olen aiemmin litiumakuista kirjoittanut. ::))
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #268 : Lokakuu 30, 2018, 12:47:00 ip »
Lainaus
Ette näköjään lue ollenkaan noita juttuja mitä olen aiemmin litiumakuista kirjoittanut.

Olen huomannut saman. Jos on enemmän kuin kuusi riviä tekstiä niin se on liikaa monelle. Hypätään siitä heti lopputeksteihin.

Nykyään pitää olla tekstiä vähän ja mielellään liikkuvaa kuvaa ja ääntä joka saattaa kestää useita minuutteja vaikka kirjoitettuna sama asia on luettavissa viidessätoista sekunnissa.

Kirjoitetun tekstin suhteen väärinymmärtäminen on epätodennäköisempää kuin 10 minuuttia liikkuvasta kuvasta katsellen. Lisäksi opetusvideoissa on usein hypätty juuri niiden vaikeiden kohtien yli ja annetaan silti ymmärtää että ammattimies tekee näin. On toki hyväkin videoita.

Jos olisi aikaa ja viitseliäisyyttä niin voisi jonkin pidemmän ja monimutkaisen keskustelun seuraamisen ja ymmärtämisen analysoida siihen annettujen kysymysten ja vastausten perusteella. Ihan mielenkiinnosta.

Kuten litiumkeskustelu antaa ymmärtää niin liika tieto luo tuskaa. Jos haluaa litiumakun niin sen kuin ostaa ja laturin sille myötä. Ajaa sitten auringonlaskuun.

Jos se akku kestää vaikka 4 vuotta niin silloin on jo seuraavan kehitysvaiheen akut tulleet kauppoihin ja hintakin on todennäköisesti pudonnut. Nythän uhotaan jo kovasti kotimaisesta akkutuotannostakin. Suurtuotanto voi laskea yleisesti akkujen hintoja. Materiaalista kun syntyy vääjäämättä hintakilpailua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #269 : Lokakuu 30, 2018, 13:00:45 ip »
Tässä esimerkki konkkapaketista akkuna. On toki apuakku vierellään, mutta ei ilmeisesti sellaista tarvisi. Voi kokeilla startata ajopeliään 7Ah:n patterilla..

https://www.youtube.com/watch?v=gzaLF5tFf88
Hyvä pyörä, parempi mieli.