Akkukaupoilla taas. Nyt kokeilussa Lithiumakku, joka kylläkin tulee ratapäristimeeni (Ducati 900 Sport), joka on vielä katulaillinen.
Akun tilasin SDltä ja hintalappu asettui hieman alle 120 euroa. Ihan tolkun rajoissa vielä. Merkki on X-Racer Lithium ion, kiinassa tehty.
Testaan akkua lisäksi ainakin pikku Brevassa, joka on saman kokoluokan pyörä.
Akun koko- ja painoero entiseen verrattuna on melkoinen:
https://www.dropbox.com/s/ndambek1gdaqs7r/20180330_105017.jpg?dl=0
Akku painaa 0,784 kg ja liki tarkalleen 3 kg vähemmän kuin ko. Pyörän lyijyakku. Akussa on varaustilasta kertova testipainike ja valosymbolit full, med, low. Käyttöohjeen mukaan varastointilämpötila voi olla -20 - 40 celsius. Käyttöohjeen mukaan oikein käytettynä käyttöikä pitäisi olla 5 - 8 vuotta. Oman akkulaturin tämä näyttää vaativan. Desulfatiointitoiminto on näemmä kielletty laturilta ja latausjännitteen pitäisi olla 14-15 volttia. Yli 15 volttia voisi vahingoittaa akkua. Kovin näyttää olevan tarkkaa puuhaa.
Tavoitteena on vähentää ratapäristimen painoa 10 kg kesään mennessä eri konstein. Nyt on kasassa 5 kg. Pakoputkista lähtee loput.
Näillä toimilla kuivapainoksi pitäisi tulla noin 178 kg. Toinen 10 kg pitää lähteä omasta painosta kesään mennessä
.
En malta olla kommentoimatta kun huomasin, että tuo hyvä akku on menossa Ducatiin, jossa lienee Ducatin lataussäädin. Sellainen säädin on myös monessa Guzzissa. Taannoin oli juttua sen toiminnasta ja mittasin sitä vanhalla oskilloskoopilla, vanhasta laitteesta välittämättä kylläkin ihan pätevää mittaustulosta. Jos latausjännite ei saa ylittää 15 V tasoa ja desulfatointi, joka on juuri lyhyttä ylijännitepulssia, on kielletty, kannattaa huomioida, että lataussäädin saattaa antaa juuri sen kielletyn rajoilla olevan brummin, jonka kuvasin ja laitoin tänne sen kuvan.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4360.45Mittaamassani tapauksessa oli lyijyakku. Litiumakku saattaa näyttää oskilloskoopilla toiselta. Napajännitteen varaustasoa vastaava DC arvo voi olla korkeampi ja kuvassa näkyvä vaihtojännitekomponentti saattaa siksi ylittää pahasti sen 15 V ja juuri pulssimaisesti. Asia kannattaa ehkä tarkistaa ja latausjännitettä tarvittaessa pudottaa sen yli menevän osan verran. Kyse on ehkä 0,5–1 V pudotuksesta. Jos siis haluaa kalliin akun kestävän käyttöä joitakin vuosia.
Brummin voi suodattaa pois kuristimella. Siitä tulee lisää painoa ja saavutettu tarkoitus menetetään osaksi. Kuristin voisi, hatusta vetämällä, olla sormenpaksuinen ferriittitanko, ei rengas, ja siihen käämittynä 2,5 neliömillin kuparijohdinta useita kymmeniä kierroksia. Käämi kytketään laturin ja säätimen perään, sulakerasian eteen, pyörän koko pääsyöttöön sarjaan. Tulee sille painoa ehkä muutama sata grammaa. (Se ei saa olla rengas, koska silloin iso latausvirta kyllästyttää sydämen magneettivuolla ja kela lakkaa olemasta indiktanssi ja AC komponentti pääsee läpi.)
Vaihtojännitekomponentti, brummi, johtuu tyristorisäätimestä. Sitä ei esiinny normaalisäätimellä/laturilla, joiden toiminta perustuu vaihtovirtageneraattoriin, tasasuuntaajaan ja roottorin käämin magnetointivirran säätämiseen. Rakenne on hiukan kestomagneettilaturia painavampi ja siinä on myös huoltoa vaativat hiiliharjat. Niitä käytettiin pelkästään entisaikoina kun ei ollut vielä keksitty supertehokkaita magneetteja. (Onkohan V11-LM:ssa tällainen "oikea" laturi?)