Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152285 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #240 : Marraskuu 25, 2017, 22:50:35 ip »
Mie laitoin kesällä roskiin tuommoisen parin kympin älylaturin ja ostin CTecin vajaalla satasella.
Oishan siinä halpisversiossa ollut vielä takuuta jäljellä, mutta ajattelin, että ostan semmoisen mikä (ehkä) kestää enemmän kuin pari latauskertaa.
Tämäkin vielä! ! !

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #241 : Maaliskuu 23, 2018, 16:44:36 ip »
V11 lemppariin tuli hankittua tänään uusi akku. Joskus talvella tuli netistä etsittyä tähän sopivaa akkua. Ei näämmä ihan joka akkufirmasta löydy. Exideltä löytyi, huoltovapaa, suljettu lyijyakku.

Tässä rentoa syyslomapäivää (kolmatta sellaista) viettäessä tuli Seppälän ostoshelvetissä asioidessa mieleen etsiä lähin Exide-diileri. Siinähän se olikin parin sadan metrin päässä. Olin varautunut näin ajoissa hankintaan, jos joutuisi vaikka tilaamaan. Eipä mitä, kaveri nosti hyllystä ja hinta 79 euroa. Kaupat tuli samantein. Kerrankin meni helpolla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2018, 11:43:44 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #242 : Maaliskuu 30, 2018, 11:37:03 ap »
Akkukaupoilla taas. Nyt kokeilussa Lithiumakku, joka kylläkin tulee ratapäristimeeni (Ducati 900 Sport), joka on vielä katulaillinen.
Akun tilasin SDltä ja hintalappu asettui hieman alle 120 euroa. Ihan tolkun rajoissa vielä. Merkki on X-Racer Lithium ion, kiinassa tehty.
Testaan akkua lisäksi ainakin pikku Brevassa, joka on saman kokoluokan pyörä.

Akun koko- ja painoero entiseen verrattuna on melkoinen:

https://www.dropbox.com/s/ndambek1gdaqs7r/20180330_105017.jpg?dl=0

Akku painaa 0,784 kg ja liki tarkalleen 3 kg vähemmän kuin ko. Pyörän lyijyakku. Akussa on varaustilasta kertova testipainike ja valosymbolit full, med, low. Käyttöohjeen mukaan varastointilämpötila voi olla -20 - 40 celsius. Käyttöohjeen mukaan oikein käytettynä käyttöikä pitäisi olla 5 - 8 vuotta. Oman akkulaturin tämä näyttää vaativan. Desulfatiointitoiminto on näemmä kielletty laturilta ja latausjännitteen pitäisi olla 14-15 volttia. Yli 15 volttia voisi vahingoittaa akkua. Kovin näyttää olevan tarkkaa puuhaa.

Tavoitteena on vähentää ratapäristimen painoa 10 kg kesään mennessä eri konstein. Nyt on kasassa 5 kg. Pakoputkista lähtee loput.
Näillä toimilla kuivapainoksi pitäisi tulla noin 178 kg. Toinen 10 kg pitää lähteä omasta painosta kesään mennessä ;D.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2018, 19:46:48 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #243 : Maaliskuu 30, 2018, 22:28:36 ip »
Jotkin asiat ovat helppoja, toiset vaikeita.
Lääkäri oli sitä mieltä että kisapainoon olisi matkaa noin 50 kg. Kuskin osalta.
Ei, tosin, ole kisaamistarvetta. Sentään toiseksi ohuin meidän veljeksistä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #244 : Maaliskuu 31, 2018, 00:25:52 ap »
Tuo pudotus jo tuntuu radalla. Kuskista kun pudottaa, niin se näkyy myös jaksamisena pyörän ratissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #245 : Maaliskuu 31, 2018, 18:33:31 ip »
Se on juuri näin. Oma ylipaino on noin 20 kg ???. 20-25 kg kevyemmällä kokonaispainolla moni asia muuttuu, niin kiihtyvyys kuin  hidastuvuus ja oma jaksaminen. Viime kesänä tuli koettua miten hiki virtaa. 6 x 20 minuuttia ratapäivänä radalla oli ihan tapissa. Täysipainoisesti pystyi oikeasti vain sen 4x 20 min. settiä ajamaan. Vaikka ei ollut kuuma kesä, kummasti vaan kypärä kastui. Tulevana kesänä ajelen edelleen ihan vaan kilpaillen itseni kanssa. Jos oppisi ajamaan mutkat joten kuten oikein.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2018, 17:54:15 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #246 : Maaliskuu 31, 2018, 20:33:01 ip »
Joo se on kyllä ihan urheilua parhaimmillaan. Itse otan aina kaksi kypärähuppua, jotta saa aina kuivata tauoilla seuraavaa settiä varten.
Lisäksi olen sen verran mukavuudenhaluinen, että vien autolla pyörän ja vaihdan puhdasta/kuivaa vaatetta päälle lähtiessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #247 : Huhtikuu 07, 2018, 13:41:41 ip »
Akkukaupoilla taas. Nyt kokeilussa Lithiumakku, joka kylläkin tulee ratapäristimeeni (Ducati 900 Sport), joka on vielä katulaillinen.
Akun tilasin SDltä ja hintalappu asettui hieman alle 120 euroa. Ihan tolkun rajoissa vielä. Merkki on X-Racer Lithium ion, kiinassa tehty.
Testaan akkua lisäksi ainakin pikku Brevassa, joka on saman kokoluokan pyörä.

Akun koko- ja painoero entiseen verrattuna on melkoinen:

https://www.dropbox.com/s/ndambek1gdaqs7r/20180330_105017.jpg?dl=0

Akku painaa 0,784 kg ja liki tarkalleen 3 kg vähemmän kuin ko. Pyörän lyijyakku. Akussa on varaustilasta kertova testipainike ja valosymbolit full, med, low. Käyttöohjeen mukaan varastointilämpötila voi olla -20 - 40 celsius. Käyttöohjeen mukaan oikein käytettynä käyttöikä pitäisi olla 5 - 8 vuotta. Oman akkulaturin tämä näyttää vaativan. Desulfatiointitoiminto on näemmä kielletty laturilta ja latausjännitteen pitäisi olla 14-15 volttia. Yli 15 volttia voisi vahingoittaa akkua. Kovin näyttää olevan tarkkaa puuhaa.

Tavoitteena on vähentää ratapäristimen painoa 10 kg kesään mennessä eri konstein. Nyt on kasassa 5 kg. Pakoputkista lähtee loput.
Näillä toimilla kuivapainoksi pitäisi tulla noin 178 kg. Toinen 10 kg pitää lähteä omasta painosta kesään mennessä ;D.



En malta olla kommentoimatta kun huomasin, että tuo hyvä akku on menossa Ducatiin, jossa lienee Ducatin lataussäädin. Sellainen säädin on myös monessa Guzzissa. Taannoin oli juttua sen toiminnasta ja mittasin sitä vanhalla oskilloskoopilla, vanhasta laitteesta välittämättä kylläkin ihan pätevää mittaustulosta. Jos latausjännite ei saa ylittää 15 V tasoa ja desulfatointi, joka on juuri lyhyttä ylijännitepulssia, on kielletty, kannattaa huomioida, että lataussäädin saattaa antaa juuri sen kielletyn rajoilla olevan brummin, jonka kuvasin ja laitoin tänne sen kuvan.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4360.45

Mittaamassani tapauksessa oli lyijyakku. Litiumakku saattaa näyttää oskilloskoopilla toiselta. Napajännitteen varaustasoa vastaava DC arvo voi olla korkeampi ja kuvassa näkyvä vaihtojännitekomponentti saattaa siksi ylittää pahasti sen 15 V ja juuri pulssimaisesti. Asia kannattaa ehkä tarkistaa ja latausjännitettä tarvittaessa pudottaa sen yli menevän osan verran. Kyse on ehkä 0,5–1 V pudotuksesta. Jos siis haluaa kalliin akun kestävän käyttöä joitakin vuosia.

Brummin voi suodattaa pois kuristimella. Siitä tulee lisää painoa ja saavutettu tarkoitus menetetään osaksi. Kuristin voisi, hatusta vetämällä, olla sormenpaksuinen ferriittitanko, ei rengas, ja siihen käämittynä 2,5 neliömillin kuparijohdinta useita kymmeniä kierroksia. Käämi kytketään laturin ja säätimen perään, sulakerasian eteen, pyörän koko pääsyöttöön sarjaan. Tulee sille painoa ehkä muutama sata grammaa. (Se ei saa olla rengas, koska silloin iso latausvirta kyllästyttää sydämen magneettivuolla ja kela lakkaa olemasta indiktanssi ja AC komponentti pääsee läpi.)

Vaihtojännitekomponentti, brummi, johtuu tyristorisäätimestä. Sitä ei esiinny normaalisäätimellä/laturilla, joiden toiminta perustuu vaihtovirtageneraattoriin, tasasuuntaajaan ja roottorin käämin magnetointivirran säätämiseen. Rakenne on hiukan kestomagneettilaturia painavampi ja siinä on myös huoltoa vaativat hiiliharjat. Niitä käytettiin pelkästään entisaikoina kun ei ollut vielä keksitty supertehokkaita magneetteja. (Onkohan V11-LM:ssa tällainen "oikea" laturi?)
Sentire la forza!
Terv: Timo

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #248 : Toukokuu 20, 2018, 20:52:29 ip »
Hajakentän kommentit ovat vähän jääneet jäytämään - mitä tässä pitäisi oikein tehdä. Ducatin laitoin juuri vakuutuksiin ja ensimmäiset ajelut ovat takana. Lithiumakku hoiti noyrästi tehtävänsä. Volttimittari voisi olla paikallaan, joku sellainen viritys, jonka voisi siirtää pyörästä toiseen.  Se nyt muutenkin kiinnostaisi miten kunkin pyörän laturi hoitaa tehtäväänsä. Asennuskaan ei liene kovin monimutkainen toimenpide vai?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #249 : Toukokuu 20, 2018, 22:12:55 ip »
Eikös se onnistuisi siten, että laitat kaikkiin pyöriin ylläpitolaturin töpselin ja kun et lataa, siihen mitään samalla kytkennällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #250 : Toukokuu 21, 2018, 16:47:39 ip »
Lainaus
kiinnostaisi miten kunkin pyörän laturi hoitaa tehtäväänsä
Minulla myös tuo "Ducati" (sattumoisin, ei ole sama firma mikä tekee "Ducati" -moottoripyöriä) lataussäädin ("regulaattori") V11 mallissa.  Ja kaksi kesää on ollut tuo kevyt LiFePo -akku kiinni.  Kerran mittailin paikalla käyttäessä jännitteitä, silloin pysyttiin sallituissa rajoissa.  Tuosta lataussäätimestä on kirjoitettu paljon, siihen käsitykseen olen päässyt, että siinä käytetyt ratkaisut ovat vanhentuneita siinä mielessä, että sähköä tulee (ampeereita) sitten aina ihan kaikki, mitä laturi pystyy ulos pukkaamaan. Siksi on tyypillistä, että vanhemmissa V11 malleissa, joissa on tuo "Ducati" -lataussäädin, pruukaa 30A sulake (jonka läpi latausvirta akkuun menee) vanhemmiten sulamaan.  Ajatus on vaihtaa nykyaikaisempi lataussäädin, vaan ei ole vielä tullut riittävää sysäystä alkaa hommiin.  Sulaketta vahdin ja vaihtelen, jos näyttää että alkaa sulamaan...

Täällä oli se "Ducati -lataussäädin, lyhyt oppimäärä":
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4360.0
"
Guzzi, uudehko Ducati Energia, ”sarjasäädin”:
Akun napajännite 13,6V kone seis.
1000 rpm ilman valoja 13,46V / valot päällä 13,26V (ei riittävästi lataustehoa näin pienillä kierroksilla).
2000 rpm ilman valoja 13,93V / valot päällä 14,27V.
3300 rpm ilman valoja 14,00V / valot päällä 14,33V.
100 km lenkki, akun napajännite heti sen jälkeen 13,7V.  Ajossa kierrokset 3000-4500, valot päällä.

LiFePo -akun valmistaja: jos napajännite on alle 12,8V => ladattava. Pyörässä latauksen on oltava välillä 14,0 (ei lataudu täyteen alle tämän) – 15,0V (akku vaurioituu jos yli). Vaikuttaa että LiFePo -akkuja voi näissä käyttää kun ajossa latausjännite on 14,3X V, vaikka lienee alakanttiin."
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2018, 00:18:31 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #251 : Toukokuu 21, 2018, 21:41:32 ip »
Lainaus
Minulla myös tuo "Ducati" (sattumoisin, ei ole sama firma mikä tekee "Ducati" -moottoripyöriä)

Lyhyt Ducatin historia:
Ei ole sattumaa. Ducati oli alunpitäen radio- ja komponenttivalmistaja. Myöhemmin kylkeen tuli moottoripyörien valmistaminen. Sittemmin molemmat osastot yhtiöitettiin eri pajoiksi. Nykyisin siis eri firmoja. Molemmat kotoisin Borgo Panigalessa.

http://www.ducati.com/history/20s/index.do

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #252 : Lokakuu 27, 2018, 17:23:21 ip »
Nyt on ensimmäinen ajokausi takana Lithium akun kanssa, joka oli tyypitetty mm. omalle Ducati 900 Sportille. Pikku Brevasta sippasi akku kesän mittaan ja loppukaudesta laitoin saman akun Brevaan. Hyvin onnistui asennus Brevaan, vaikka napaisuus oli eri päin. Pieni akku, kun mahtui pystyyn ja kytkentä onnistui niinkin. Sama akku mahtuu myös V11 Le Mansiin sekä tuohon juuri talliin tulleeseen Aprilia RSV Mille R: ään. Periaattessa yhdellä samalla akulla pärjäisi 4 pyörän kanssa. Toki voisihan sitä testata myös Californiaankin. Calin akkutilaan taitaisi mahtua tuon kokoisia akkuja 3-4 kpl ;D.

Merkinnät ovat vähän erilaisia kuin perinteisissä lyijyakuissa. Miten seuraavia merkintöjä pitäisi tulkita: Cranking 290 CCA, Charge current 2 Amp, Charge current max: 20 Amp? Muita merkintöjä on: Unibat X Racer Lithium 6, 12V 20A, 290 CCA. Kiinassa tehty lienee. Vähän on epäselvää, minkä tehoiseen lyijyakkuun sitä voisi verrata. Akku painaa 779 grammaa. Akussa on testinappula, joka kertoo lataustiedot low, medium ja full. Niin ja akku on toiminut eleettömästi. Sen ensilataus kesti noin 15 min. Empiiriset ja hyvin epätieteelliset "mutu-kokeet" jatkuvat ensikesänä ;D.



 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #253 : Lokakuu 27, 2018, 18:47:20 ip »
Itsekin harkinnut siirtymistä nykytekniikkaan. Kaikissa pyörissäni ei ole mahdollista käyttää litiumakkua sillä niiden latausvirta on epävakaa ja alle 14V. California 1400:n hihnavetoinen autotyyppinen laturi tuuppaa tarpeeksi jännitettä.

Jos nyt oikein muistan niin CCA oli hetkellistä tehoa. Charge current normaali latausvirta, Charge current max on hetkellinen maksimi latausvirta pikalatauksessa.

Kokonaistehon osalta litiumakkua voi verrata melkoisen pieneen lyijyakkuun. Mutta niin pieni lyijyakku ei jaksaisi tuottaa sellaista käynnistysvirtaa kuin litiumakku. Lyijyakku ja litiumakku painivat eri sarjassa. Litiumin etuna on nopea purkautumiskyky. Siksi riittää pieni akku mikäli moottori yleensä lähtee ns. laakista käyntiin.

Pienestä akun virtamäärästä on se etu että se latautuu nopeasti käynnistykuntoon. Toisin kuin iso lyijyakku.

Korjatkaa jos on tarve sillä tietoni voivat olla vanhentuneita.

Aiheesta viime torstaina Kerholla. Erään kerholaisen pyörä akku oli kypsähtänyt ja sitä varten oli hankittu mukana kuljetettava litium-apustarttiakku. Sillä sitten kaveri yritti käynnistää pyöräänsä kytkettynä pyörän akkuun. Starttinappia painaessa apuakusta lähti kansi irti ja sisusta muuttui hyvin kuumaksi. Vielä tunnin päästä ulkona vesisateessa akku höyrysi. Arveli saavansa uuden takuuseen.

Syy apuakun poksahtamiseen oli se että pyörän akku oli osittaisessa oikosulussa apuakku kytkettynä. Vielä kun startilla vaadittiin lisää virtaa se oli apuakulle liikaa. Hankittu K-raudasta. Hyvin tehty apuakku ei käyttäydy noin vaan siinä on virran rajoitus. Jos siltä vaaditaan liikaa tehoa niin se ei tee mitään. Korkeintaan naksahdus kuuluu.

Oikein tehtynä apuakkua käytetään niin että sillä ladataan ajoneuvon oma akku, ainakin osittain, ja sitten kahden akun jaetulla teholla käynnistetään.

Pyörä olisi käynnistynyt ilman omaa akkuaan apuakulla. Apuakku ei vain olisi lataantunut pyöräkäytössä vaan vain omalla verkkovirtalaturillaan.
https://www.k-rauta.fi/ProductDisplay?urlRequestType=Base&catalogId=13001&categoryId=336896&productId=1415070&errorViewName=ProductDisplayErrorView&urlLangId=&langId=1&top_category=336413&parent_category_rn=854192&storeId=10701
 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #254 : Lokakuu 27, 2018, 19:10:16 ip »
Tuo CCA taitaa tarkoittaa sitä starttausvirtaa, mihin tuo akku pystyy. Eli se kylmäkäynnistysvirta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.