Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152330 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #60 : Maaliskuu 10, 2013, 21:19:33 ip »
Joo, sen ylemmän tiesinkin, että on tuon uudemman juttu. Ei vaan ole sen vanhan alle tullut kurkattua. Ei muuten olisi ajatuksena huono jäykiste vanhan mallin runkoonkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #61 : Maaliskuu 13, 2013, 14:13:00 ip »
Nyt on uutta kalsium-akkua testattu käytännössä. Pyöritti etanoli-Californiaa ahtimineen niin rivakkaan Valeon välityksellä että oikein itsekin säikähdin. Jonkin aikaa pyöritin konetta ilman tulppia starttaamalla että öljy kerkeää kaikkialle ja tuli todettua ahtimen hihnan pysyminen päällä. Startti oli kuuma ettei kättä kärsinyt. Ilmiöstä ei ole haittaa jos moottori käynnistyy laakista. Niin tuntui tekevänkin vaikka ei ollut säädöt kohdillaan.

Latailin akkua CTEK-laturilla lumihiutale-säädöllä. Alle puolen tunnin jälkeen laturi näytti akun olevan täynnä ja lepojännite oli 13,8 volttia.

esatapani

  • Vieras
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #62 : Maaliskuu 18, 2013, 14:43:26 ip »
Se on sit laitettu emännän mopoon Bilteeman Kalsium patteri, ja hyvin ainakin pyöritti ilman alkulatausta. Päätin taas kokeilla tuota Bilteeman patteri kun motomattikin kehui. Mulla vaan on hiukan huono tuuri ollut noissa heijän pattereissa, mutta hyvä puoli tässä on VUODEN takuu, kun monessa muussa on ajokauden takuu.
Kahtotaan kuinka (akan) äijän käy patterin kanssa   ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #63 : Maaliskuu 24, 2013, 18:15:25 ip »
Seurataanpa nyt näiden kalsium/kalsium-pattereiden toimintaa. Korjatkaa tietävämmät, mutta olen saanut käsityksen että ei parhaiten sovellu tavallisen happo-lyijyakun sijalle koska lyijyakulle riittää alhaisempikin latausjännite. Jos näin on niin valitan että en sitä ollut aiemmin maininnut.
Kyseinen akku siis sietää/tarvitsee sellaista latausjännitettä joka kiehauttaisi ajan mittaan tavallisen akun hapon vetynä ja happena taivaalle.

Itselläni on Alkoholipyörässä kiinalainen säädettävä latausjärjestelmä johon korotin, näin aluksi varovasti, puoli volttia latausjännitettä 13,2 voltista 13,7 volttiin. Varaa on korottaa aina 15 volttiin asti mutta se olisi ehkä jo liikaa tällekin akkutyypille.

Sitä en sitten tiedä, asiasta voidaan spekuloida, miksi sitä tarjotaan korvaajaksi tavalliselle lyijyakulle tai hyytelöakulle. Ovat varmaan Biltemalla tulkinneet että toimii ainakin tuon vuoden takuuajan.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #64 : Huhtikuu 18, 2013, 21:04:06 ip »
Taisi toissavuonna Brevaan ostamalleni halpisakulle tulla tien pää: http://www.motomatti.fi/2013/04/akkuvainaa-nro-2.html

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #65 : Huhtikuu 19, 2013, 18:12:23 ip »
Tänään osoittautui että Euroglobessa mitään vikaa olekaan. Tekemäni lataus oli jostain syystä epäonnistunut. Nyt samalla laturilla (CTEK) akun lepojännite tasan 13 volttia ja käynnisti Brevan vaivatta. Hätäpäissä ostamani 14 Ah kalsiumakku tulee koekäytettäväksi California Kolmosen vanhan 32 Ah akun tilalle. Asia ei siis harmita kovin isosti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #66 : Huhtikuu 19, 2013, 22:21:39 ip »
Oma x vuotias biltemalainen toimitti virtaa aivan nätisti taas kevätstartissa. Akku on ollut koko talven pyörässä, kytkettynä, lataamatta ja vieläpä kylmässä tallissa. Ei ongelmia. Kyllä ruiskutekniikka on helppoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #67 : Huhtikuu 20, 2013, 09:03:06 ap »
ja vieläpä kylmässä tallissa.

Siinä se avainsana. Akku kannattaa säilyttää päältä puhtaana ja täyteen ladattuna kylmässä.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #68 : Huhtikuu 20, 2013, 12:22:20 ip »
1) Näissä nykymalleissa sähköä kuluu hissukseen jos on kaapelit kiinni. Ajonesto ja ajotietokone kelloineen kuluttaa energiaa salakavalan hitaasti. Eli maajohto irti. Haittana kellon ja joidenkin asetusten uudelleen asettelu ajokauden alussa.
2) Centaurossä on olleet kaapelit kiinni viime vuosituhannelta asti ja siinä kyllä virta pysyy.

Ensimmäisessä tapauksessa ylläpitolaturi voi olla ratkaisu, toisessa vain elvytyslataus silloin tällöin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #69 : Huhtikuu 21, 2013, 17:09:30 ip »
..ja lisäys edelliseen; rouvan Triumph oli tyhjentänyt akkunsa lämpimässä tallissa. Akku ostettu viime kesänä, eli vika tuskin siinä on. Otti virtaa sisäänsä ja lähti käymään normaalisti. Ilmeisesti ajotietokone yms. purkaa varausta seisonassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #70 : Huhtikuu 21, 2013, 17:15:58 ip »
Tässä omaa temuamistani virtalähteiden parissa: http://www.motomatti.fi/2013/04/akkuvainaa-nro-2-nousu-ja-tuho.html

Nyt on Euroglobe tuomittu kierrätykseen. Mutta kokeiluista oli se hyöty että tuli korjattua piilevä vika joka olisi jatkossa aiheuttanut mahdollisesti kalliimpaa tuhoa.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #71 : Toukokuu 01, 2013, 11:14:52 ap »
LE"MANS V11, akku tuli tiensäpäähän,kesti 11 vuotta,akku SPARK 500 Moto guzzin leimalla , 12v,13 AH,545A,ei muuta ko huomenna akkukaupoille.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #72 : Toukokuu 02, 2013, 21:28:25 ip »
Akku hommattu ja asennettu EXSIDE YTX15L-BS 13AH,175X130X87,mahtui satulan alle telinettä laskematta,mutta aikanikuluksi laskin 5mm telineen etu-osaa.akkupalvelu Häkkinen veloitti 65€ , Odessey akkujen maahantuoja muutunut Häkkinen ollut yhteydessä uuteen maahantuojaan mutta kyselyistä huolimatta ei ole saanut mitään vastausta Odessey akkuista,Odesseyn hinta jos olis iollut saatavilla olisi 180€.
Taas LE"MANS laulaa.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #73 : Toukokuu 02, 2013, 21:32:21 ip »
No jopas, nyt on sitten kolmaskin akkutyyppi V11 malleihin... vaan lie vaan uudestaan "brändätty" sama tuote:
"
EXIDE YTX15L-BS 13AH
YUSA  YTX15L-BS 13AH
"
Exide.fi -sivuilta: "DIN nro.04991/Japanil.no:YTX15L-BS/Kapasiteetti:13 Ah"

Kannattaa siis ostaa Yuasa Exidenä, jos saa puolet halvemmalla ja yhden Odysseyn hinnalla saakin jo 2,8 Exideä. Jos Exide kestää enemmän kuin 4 vuotta, sen käyttö on kannattavampaa kuin Odysseyn, jos Odyssey kestää 11 vuotta, vaan ei taida...

Jotain telineen laskun tarpeellisuuteen voi vaikuttaa se, että V11 malleissa onkin näköjään kahta eri istuintyyppiä sitä "alapuolelta" katsottaessa. Vanhemmassa on pienempi syvennys akulle ja uudemmassa suurempi. Kuvat alla, vasen vanhempi (KR mallisarja), oikea uudempi (LeMans Tennin ruskea). Uudemmassa on lisäksi 6 kumituttia, joiden varassa istuin "lepää".
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2013, 23:33:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Velipoika

  • Viestejä: 69
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #74 : Maaliskuu 06, 2014, 21:06:07 ip »
Piti sitten ottaa savut Norgesta tänään mutta jäi ottamatta. Virrat tuli starttas, nytkähti ja pyörä "kuoli" siihen. Navat puhtaiksi mittausta jännite ok ja uudetsaan yritystä käyntiin. Eikä tapahdu mitään ihan pimeenä, akun jännite 13v. Sitten apuvirtaa pyörä heräs en kuitenkaan startannut. Akussa jännite kuintenkin 12,7v. Sitten Apuvirta pois ja virta päälle, akun jännite putos 2,2v. Että silleen. Ny sitten akkukaupoille?