Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152276 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Akkukaupoille
« : Huhtikuu 15, 2011, 12:55:49 ip »
Breva 1100:n akku on palvellut 6 kesää moitteitta. Mitä nyt navat toisinaan hapettuneet. Nyt ei, latauksen jälkeenkään, löytynyt jännitettä 11 volttia enempää ja virtaa vain sen verran että startti naksahti mutta ei pyörinyt.

Metsästelin tietokoneavusteisesti akkua. Tyyppinumerolla YTX20CH-BS ja koolla 150x87x161 mm. Sitten soittelin kyselläkseni.

Akkumaahantuojalla YUASA (alkuperäisvaruste, made in U.S.A.) olisi maksanut n. 150€, Biltema ei tunne kyseistä tyyppiä eikä kokoa. Lähin joka sopisi on pienempi teholtaan ja hinta 70€ tietämissä. Stormilla oikean mallinen batteri on hinnaltaan 115€. Motonetissa aivan oikean tyyppimerkinnän ja mitat omaava Euroglobe n. 70€. Minulle tuntematon merkki mutta taidan kokeilla. Kai sekin kesän kestää tai viis... Takuuhan noissa on.

Jos kyselee Guzzin nimellä akkua liikkeistä ovat siellä hieman hukassa. Auttaa kun kertoo että haluaa honda varaderon akun. Jokin sutsukin ison kustomin akku käy myös.

Lisää aiheesta kunhan käyn akkukaupoilla.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2011, 16:02:24 ip »
Akkukaupoilla on käyty. Nopean kilpailutuksen tuloksena sain alkuperäistä "vastaavan" akun edullisimmin Motonetistä. Naapurikaupungin kerhokaverit olivat myös samalla asialla. Olivat todenneet että kannattaa hinnan puolesta ajella 45 km suuntaansa ja silti jää bensarahasta yli.

EUROGLOBE on nyt Yhtymän Miesten tallilla ja hapotus suoritettu sekä sinetti painettu kiinni. Hapotushan on sinänsä helppo näillä AGM-akuilla: Täyttökasetti painetaan kiinni akun kennojen suukappaleisiin ja annetaan valua itsekseen tyhjiksi.
Lepojännite ilman latausta 13,2 volttia. Vertailun vuoksi vanhan YUASAn lepojännite täyteen ladattuna 12,1 V. Purkautumiskykyä en ole mitannut mutta mittauksen aikana jännite laski koko ajan ollen minuutin päästä enää 11,5 V.

Akuissa ei ole päällisin puolin juurikaan eroja. Napojen materiaalit eroavat. Vanhassa jotain lyijyseostetta uudemmassa ilmeisestikin pinnoitettua kuparia tai muuta metallia. "Do not open" -sinetti on uudessa sijansa verran kauempana navoista. Kuvassa vanha ja voimaton sekä uusi neitseellinen rinnakkain. Vanhaa elvyttelen elvytyslaturilla. Josko siitä perämoottoriakuksi vielä...

Seuraavaksi käyn asuinpaikan parkkihallissa ruuvaamassa uuden akun paikoilleen ja kokeilen vieläkö v-kone ääntelee.

Jos ääntelee niin lähden savukaljoille Tampereen Keskustorille perinteisille Rovaniemen Markkinoille. Jos ei käynnisty niin suunnitelma b otettaneen käyttöön: Menen perinteisille Rovaniemen Markkinoille Keskustorille.

Kerron myöhemmin kuinka kävi.

mm

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2011, 17:36:08 ip »
Californian (2006) akku löytyy myös tuolta Euroglobe-tuotemerkiltä. Hyvä tietää kun alkuperäinen Yuasa Ytx20-bs on vuodelta 2006 ja simahtaa varmaan ennen pitkää.


Hakusanalla "ytx20-bs" löytyneet tuotteet
Hakua vastaavat tuotteet (1 kpl)
 
59.90 €
MP-akku 12V 18Ah175x87x155mm "YTX20-BS"
Tuote
90-0022

Suoralinkki:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0022

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2011, 18:53:35 ip »
Niin ja jos hyvän akun haluaa, niin pitää ostaa Odyssey. Löytyy Akkunetistä.
V11 Sport

Reima

  • Vieras
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #4 : Huhtikuu 15, 2011, 19:06:42 ip »
Helsingin niemeltä akkuja löytyy täältä ja palvelu kohdallaan samoin hinnat:

http://www.akkupalvelu.fi/


I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #5 : Huhtikuu 15, 2011, 20:18:02 ip »
Omassa Titaniumissa (vm2003) vielä alkuperäinen akku, kannattaako jo sovinnolla hankkia uusi akku   ???
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2011, 21:22:09 ip »
Niin sinänsä valitettavaa että akun toimimattomuuden havaitseminen on useimmiten aika harmillinen juttu. Kuten minulla tänä aamuna. Oli toki odotettavissa. Joskus akku, merkillinenkin, on uupunut parissa vuodessa mutta toisinaan kestänyt yli kymmenenkin vuotta.
Vanha akku on kuitenkin aina riski, ei suinkaan pelkästään käyntiinlähdön suhteen, vaan latausjärjestelmän tarpeettoman kuormituksen kannalta. Akkuliikkeet auttavat tutkimaan akun jos epäilee ongelmia.

Asiaan:
Rovaniemen Markkinoilla Tampereen Keskustorilla törmäsin vaimon ohessa varakkaaseen poroisäntään ja tulimme vaikutuksen alaiseksi poroelinkeinon kustannuksella. Ostimme myös Lapinnauriita.

Kyseessä siis ns. savuryyppyjen otto keskipitkän metodin mukaan. Uudella Euroglobella Breva nimittäin heräsi talviunesta ensi yrittämällä.

Niin ja akun hinta oli 59,90€. Vuoden takuu, sanoi kassan tyttö.

mm  

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2011, 23:07:28 ip »
Toisessa keskusteluosiossa mainitaan että uudehko akku sökähti vaikka oli laturissa tammikuusta lähtien. Itse olen käyttänyt ns. ylläpitolaturia mutta vain pari päivää korkeintaan vaikka ohjeessa sanotaan että voi olla vaikka koko ajan latauksessa. Jotenkin vain en koe saavani suurtakaan lisäarvoa siitä että ladataan vaikka ei tarvitse. Ymmärrän kyllä teorian siitä että kun puretaan ja ladataan vuoron perään niin lataus pysyy hyvällä tasolla. Mutta kuluttanee sekin akkua.

Kuten ehkä jotkut jo katsoivat suurennoksen akkukuvastani niin YUASA-akun kyljessä lukee latausohje: korkeintaan 1,8 A,  5 - 10 tuntia. Sama ohje on myös Eurogloben kansitarrassa natsiksi ja tommyksi.

Pääsiäisenä Brevalla baanalle...

mm

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #8 : Huhtikuu 16, 2011, 13:33:57 ip »
Moi.
Kokemkseni mukaan täyteen ladattua, kunnossa olevaa, akkua ei tarvitse talvella latailla. Kunhan irrotaa ainakin miinusjohdon akusta.
Toisaalta akun lataaminen täyteen on tavallisilla kaupasta ostetavilla latureilla
 toivotonta tai mahdotonta. Ne kun "varmuuden vuoksi" näyttävät lopetavan lataamisen jo hyvissä ajoin ennenkuin ominaispaino on täyden latauksen lukemissa.
Suljetusta akusta varaustilan toteamiseen ei mielestäni ole oikein luotettaa menetelmää. Napajännitteen mittaus johtaa helposti harhaan.
Nuo ns. ylläpitolaturit ovat mielestäni käyttökelpoisia vain silloin jos akun joutuu pitämään kytketynä hälyttimen tms. vuoksi.
Kaikki ohjainboxit tupaavat kiinniollessaan tyhjentämään akun muutamassa viikossa.
Myös kello.

Tuosta laadukas laturi millä lataa tarvittassa suunnilleen kaikki akkutyypit. Täyteen.

http://www.verticalhobby.com/kauppa/bantam-e-station-bc6dx-ii-220v12v-p-1848.html

Tai halpiskopio

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15437

Pekka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2011, 14:46:54 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #9 : Huhtikuu 17, 2011, 14:36:27 ip »

Akuissa ei ole päällisin puolin juurikaan eroja. Napojen materiaalit eroavat. Vanhassa jotain lyijyseostetta uudemmassa ilmeisestikin pinnoitettua kuparia tai muuta metallia.
mm

Kuvassa Eurogloben navat näyttävät samanlaisilta "peltinavoilta" millaiset olivat viimeiksi
Buellissa oleessa akussa. Tässä tapauksessa ne eivät kestäneet käytön aikaista tärinää.
Navat pikkuhiljaa löystyivät akun kuoreen ja lopputuloksena ilmeisesti navan toinen sivu
irtosi kennon kiskosta. Seuraukset olivat tunnetut. Pystymettästä lähtiessä ja sen jälkeen kylmä kone tarvitsi apusähköä käynnistyäkseen.

Pekka

edit. lisäsin kadonneen kuvan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2015, 15:42:31 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #10 : Huhtikuu 17, 2011, 15:16:15 ip »
 no , sit. mulla on hyvä ratkaisu akkuongelmista - itse ostin viimeksi Lemansille-

HANKOOK 26 Ah  à 40 eur paikalliselta korjaamolta.  ;)

CNB Battery - semmonen mp-akku ostin viime kesänä Jämijärveltä , huoltoasemalta a´40 eur (20% ale) 24 ah.
Ajoin matkalla veteraani- GL tuhatkuutioisella pyörällä Ikaaalisten kylpylälle , siellä oli vet.kok.ajot. Olin edellisiltana
modifioinut Hankookin akku toisella ruuvikorkeilla että se mahtuisi paikalle ja viilannut vähän (että akkuhappo saisi vähän
raitista ilmaa. Akku rupesi ennen Jämijärvi kiehumaan yli ja reilusti  - onneksi- pari km päästä uusi akku löytyi h-aseman hyllyltä- vaikka siellä ei ollut juuri mitään muita tarvikkeita.   
Saa nyt nähdä kauanko näitä akkuja kestää?

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #11 : Huhtikuu 17, 2011, 15:56:06 ip »
Ostakaa nyt hyvät ihmiset Odyssey. Siitä ei navat irtoa ja sähköt katoa. Kymppitonnin pyörään pihdataan muutaman kympin akku. Sitten kirotaan tien poskessa, kun se Motonetin tai Bilteman akku taas sippas!
V11 Sport

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2011, 18:26:48 ip »
YUASA on hyvä ja käytännössä todettu kestävä ja muuten hyvin toimiva.
ODYSSEY- mitkä ominaisuudet tekevät sen ylivoimaisena? Käyttäjien kokemuksia:

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #13 : Huhtikuu 17, 2011, 18:44:01 ip »

Odyssey on ylivoimainen akku varsinkin V11:een, koska se on maailman ainoa
akku, jonka siihen saa sopimaan. Mutta kyllä sitten maksaakin aivan sairaasti.





BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #14 : Huhtikuu 17, 2011, 19:37:19 ip »
Mulla on Varta pelannu vuosikaudet niin Guzzissa kun Bemarissakin. Ei sekän vissiin halvimpia oo mutta kyllä se ainakin mun kokemuksen mukaan kestää hintasa eestä.