Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzin tuleva V12 katumallisto  (Luettu 7543 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Moto Guzzin tuleva V12 katumallisto
« : Syyskuu 20, 2010, 10:32:34 ap »
V12 Consept studiokuvia on julkaistu heinäkuun lopulla.
Mallistossa on V12 Le Mans, V12 X ja V12 Strada.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2010, 18:50:48 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2010, 11:15:42 ap »
Noi on niitä, mitkä jo oli messuilla.
Tässä on Le Mans Evo, joka pitäisi olla seuraavilla messuilla (osoite oli jo aikaisemmassa juttulinjassa):
http://www.moto-station.com/article9247-nouveautes-moto-2011-aprilia-moto-guzzi-bmw-et-benelli-l-europe-se-dechane-.html
Näyttää muuten Grison kehitelmältä, aaltopellin kanssa.
Emeritus-guzzisti

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2010, 11:21:10 ap »
Mitähän muutoksia "uusissa kuvissa" on viime vuotisiin protoihin?







T,
Jukka

Ps. Rakenne kylläkin eroaa edellisistä malleista - V12 LM:n kuivapainoksi ilmoitettiin viime vuonna 195kg.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2010, 11:38:06 ap »
Mitähän muutoksia "uusissa kuvissa" on viime vuotisiin protoihin?
Ilmeisesti kuvissa ei niinkään - mutta muuten se, että kyse on jo lähes tuotantovalmiista pyöristä.

Ja nättiä on . . . , mutta nuo (öljynjäähdytin ?) "pulisongit", eivät omaa silmääni oikein miellytä.

Toki tässä Evossa putkien takana näkyvä "jäähdytyspömpeli" on vieläkin rumempi.
"Evo" on enempi Grison tyylinen, kuin "raaka" Le Mans. Olisiko ehkä tuleva "Lario" tai "Monza" ?
Vaiko peräti automaattivaihteinen uusi "V12 Convert" ?

p.s. Mandellossa ainakin "kuohuu" !!  :o
Ja tehtaan modernisointiin 2004 sijoitetut 45 miljoonaa dollaria alkavat näkyä sekä laadussa, että tyylissä.
Vuosikymmen sitten olemassaolostaan taistellut euroopan vanhin moottoripyörätehdas taitaa tehdä "uutta tulemista" ?   :-*
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2010, 12:53:31 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2010, 13:09:50 ip »
Noi on niitä, mitkä jo oli messuilla.
Tässä on Le Mans Evo, joka pitäisi olla seuraavilla messuilla (osoite oli jo aikaisemmassa juttulinjassa):
http://www.moto-station.com/article9247-nouveautes-moto-2011-aprilia-moto-guzzi-bmw-et-benelli-l-europe-se-dechane-.html
Näyttää muuten Grison kehitelmältä, aaltopellin kanssa.
Näyttää lähinnä Grison photoshoppaukselta, teiniskootteriosien kanssa. Todellinen tuotantomalli tuskin (ja toivottavasti) näyttää tuolta edes etäisesti. Tosin osa noista muunmerkkisistä shoppauksista oli ihan jänskiä, esim. se BMW Kruiseri tai mikälie.

Lainaus käyttäjältä: FOT
Ps. Rakenne kylläkin eroaa edellisistä malleista - V12 LM:n kuivapainoksi ilmoitettiin viime vuonna 195kg.
*Hu0ks* Toisin sanoen lupaavista kuvista huolimatta edelleen liikutaan siellä möhkölukemissa, eli all show, not go. Mutta kaitpa tuo guzzimaisittain suht siedettävä paino on.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2010, 13:37:31 ip »
Tuo pyöreälamppuinen on ihan järkyttävän ruma photoshop. On Grisoa, Sportia ja sitä muotoilututkielma Le Mansia. Hirveä keitos. Kunhan ei tuollaisena tule lähellekään tuotantolinjaa.
Mieluummin tuollainen alkuperäinen versio. Lienen ainoa, jota nuo jäähdytysripajutut ei haittaa pätkääkään. Niille kun keksisivät järjestää toiminnallisen funktion, esim öljynjäähdyttiminä. Minuun vetoaa mekaniikka ja sen soveltaminen, tuossa on paljon oikein, vähän väärin. Ehkä jos laittaisi suoran tai lähinnä leveämmän tangon, niin olisi varmaan just eikä melkein. Lisäksi jalkatapit hieman taaemmas ja ylemmäs, että maavara mutkasyheröissä riittää. Veikkaan että ajettavuus olisi riemukkaan ja ketterän välimaastossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2010, 13:52:23 ip »
Lisäksi jalkatapit hieman taaemmas ja ylemmäs, että maavara mutkasyheröissä riittää. Veikkaan että ajettavuus olisi riemukkaan ja ketterän välimaastossa.
"Footpegs: no mechanical connection is made between the foot levers and the shifter or the rear brake. Instead, electric sensors integrated in the pegs actuate electric motors that then perform the required function. Doing this eliminates the need to keep linkages aligned and allows the designer greater freedom to place the pegs in an optimal position for the rider."
Toiveesi on jo näemmä huomioitu ja jakatapit ovat pelkkiä sähkökytkimiä, jolloin ne voi sijoittaa "minne hyvvään".
     ( p.s. Ja täältäkin ääni toiminnallisuudelle, että voi talvella tallissa innostuen katsella, kuinka se vaan on tuokin niin "pirun hienosti" tehty. )
P.P.S.  Noista isommista kuvista tuossa keskimmäisessä (vihreä matta) on hiukka sellaista military lookkia. Guzzillahan Breva on virkapyörä, mutta pystysuoralla takaiskarilla tuo voisi toimia pikkulohkolla ja nappularenkailla, armeijan viestimiehillä, maastossakin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2010, 14:33:19 ip »
Alle 200 kg kuivaa painoa maantievarustuksessa on Guzzilta hyvä saavutus - mikäli toteutuu.

Jalkatapit olivat protossa säädettävissä.

Toivottavasti säädettävät cliponit edelleen kuuluvat kokonaisuuteen: Kyynerpää/käsivarsi tuki tankista on tarvittaessa mahdollista, sekä otteen "oikea" kulma taakaviistoon alas parantaa pyörän käsittelyä kaarteissa.

= puute 1200 Sportissa. Ainoakin taitaa olla. Tanko on vaihdettavissa cliponeihin, mutta toimenpide vaatii sen verran muutoksia, että odotellaan mitä tuleman pitää...

T,
Jukka

Ps. Kiinnostaisi tietää mihin useat pontevat mielipiteet 1200 Sportista perustuvat: Henkilökohtaiseen ajokokemukseen. mutuun...
Onko pyörän alusta ollut oikein säädetty, oletko käyttänyt kaikkea tarjolla olevaa kapasiteetia - moottoria, jarruja...













ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2010, 14:56:40 ip »
Lainaus käyttäjältä: FOT
Ps. Rakenne kylläkin eroaa edellisistä malleista - V12 LM:n kuivapainoksi ilmoitettiin viime vuonna 195kg.
*Hu0ks* Toisin sanoen lupaavista kuvista huolimatta edelleen liikutaan siellä möhkölukemissa, eli all show, not go. Mutta kaitpa tuo guzzimaisittain suht siedettävä paino on.
Keveyden ja ketteryyden takia minäkin hankin Nevadan, enkä Calia, sillä ajoni painottuu nykyisin enempi taajamassa cruisailuun.
Guzzin matala painopiste auttaa suuresti noissa sporteissakin, eikä kuiva 200kg ole vielä liikaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2010, 14:58:54 ip »
Minä olen koeajanut vain vakiota Sporttia. Se ei kyllä tuntunut kovin urheilulliselta. Ajofiilis oli raskas. Oikealla rengastuksella ja alustalla varmaan olisi ollut parempi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2010, 17:39:52 ip »
1200 Sport 2v on suunniteltu 230kg:n (Griso 4v 210kg) kuormalle , mistä moottori,vaihteisto ja voimansiirto konstruktion lisäksi kertyy painoa.
MGS-01:n ja V12 LM Proton 195kg toteutuisi aiemmin mainituissa pyörissä yhden hengen versioissa.
Kevyimmät "isolohkoista" tehdyt kisapyörät painavat vähän alle 170kg kuivana.

Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin: Käytettäessä jatkuvasti alle puolet sallitusta kokonaiskuormasta - pyörän elinkaari pitenee...

Lainaus
Oikealla rengastuksella ja alustalla varmaan olisi ollut parempi.
Niinpä:
Vakio komponentit ovat ok. Säätöjen hakeminen vaati kilometrejä ja aikaa - vielä testaan pykälää ja paria ohuemmat öljyt. Vahvistettu rengas: Parempi tuntuma ja 2 x kulutuskestävyyttä tavalliseen vastaavaan verrattuna.
Eikä siinä vielä kaikki.
Parhaimmillaan mutkatiellä sopivilla vaihteilla 5500 rpm - rajoittaja, milloin yli 90% voimasta on kokoajan käytössä...

Ainoa ja varma "negatiivinen" käyttäjä kokemus:
Lainaus
Eipä tuosta pahaa sanottavaa ole. Paitsi penkki, perse alkaa puutua liikaa kun useamman päivän ajaa pitkää siivua peräkkäin.

Perusteeton negatiivinen arviointi vaikuttaa myös pyörän haluttavuuteen, sekä jälleenmyyntiin, että mahdolliseen V12 LM:n kauppaan etc.  ;)

Mitäpä minä muiden mielipiteistä perustan - omaani olen tyytyväinen.

T,
Jukka

Ps. En tule lisäämään katsausta Italialaisten perusteita vaikuttaa mielikuviin, Keski-Euroopan moottoripyörien rekisteröintejä tai katsausta skoottereiden lukumäärään suhteessa moottoripyöriin Italiassa verrattuna Suomeen.

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2010, 17:53:28 ip »
Ps. Kiinnostaisi tietää mihin useat pontevat mielipiteet 1200 Sportista perustuvat: Henkilökohtaiseen ajokokemukseen. mutuun...
Onko pyörän alusta ollut oikein säädetty, oletko käyttänyt kaikkea tarjolla olevaa kapasiteetia - moottoria, jarruja...
Omat pontevat mielipiteeni perustuvat ainakin omaperskohtaisiin kokeiluhin, mihinkäs muuhunkaan ne voisivat perustua?  ???
Muiden mielipiteistä en tiedä, mutta varmaan ihan sama juttu.

Samoten ne perustuvat ajotuntumaan, mikä syntyy kun samansisältöinen ja -vauhtinen ajosessio suoritetaan jollain toisella ajokilla. Mutta miksipä ylipäätään närkästyä toisten pontevistakaan mielipiteistä, jokaisella on omanlaisensa. Kuka nyt mistäkin tykkää.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2010, 19:16:20 ip »
Närkästymisestä ei ole kysymys - vaan suunnattomasta tiedonhalusta ;)
Mitä, missä, milloin...

Esimerkkejä, vertailupohjaa:

1200 Sport 4v:n koeajo "lennosta" muutamia kymmeniä kilometrejä: Suuri ero sekä moottorissa, että ajo-ominaisuuksissa omaan säädettyyn vanhempaan versioon.

BMW S 1000 RR:n ajotuntuman muutos säätämällä, mahdollisuuksien puitteissa hallintalaitteet omien mieltymysten mukaiseksi sekä alusta painon perusteella suurin piirtein kohdalleen. Koeajon pituus n. 50km + 100 km.

.
.
.

T,
Jukka

Ps. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä - jopa velvollisuus.

Lisäys: Närkästymiskynnys on siirretty/siitynyt horisontin taakse edesmenneissä yhteisissä ajosessioissa Ducatien ja japsien kanssa - ettei vaan olisi seurauksena liian kiinteä suhde Guzziin :D

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzin tuleva(?) V12 katumallisto
« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2010, 20:37:36 ip »
Lienen ainoa, jota nuo jäähdytysripajutut ei haittaa pätkääkään. Niille kun keksisivät järjestää toiminnallisen funktion, esim öljynjäähdyttiminä.
Minuun vetoaa mekaniikka ja sen soveltaminen, tuossa on paljon oikein, vähän väärin.
Heat Sinks: the finned metal sections on the sides of the engine aren’t oil coolers, they’re heat sinks just like you’ll find on your computer.
The pipes connecting them to the heads don’t contain fluid or air, but are instead heat pipes which transfer heat energy through thermal conductivity.


Noilla härpäkkeillä ( lämpönielut ) siis on toiminnallinen merkitys jäähdyttiminä, mutta putkessa ei kulje ilma, eikä öljy. Yhteys sylinterinkanteen näyttäisi asettuvan keinuvipu- eli ns.kukkoakselin kohdalle. Lämmönjohtimena toimii ilmeisesti sitten kuparisauva.
Melkoisen innovatiivinen keksintö tehostaa keinuvipujen laakeroinnin jäähdytystä.  Paljonkohan sitten on myllyssä paukkuja ?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2010, 10:07:12 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzin tuleva V12 katumallisto
« Vastaus #14 : Syyskuu 21, 2010, 17:10:37 ip »
V12 Stradan proton kuivapainoksi ilmoitettiin 208kg - teho/vääntö muutaman %:in sisällä nykyisiin 4-v malleihin.

T,
Jukka

Ps. Runkomitoissakaan ei juuri eroja ole: 1200 Sport/V12 LM ja Griso/V12 Strada.