Kirjoittaja Aihe: Hankautumaa peräpäässä.  (Luettu 12304 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Hankautumaa peräpäässä.
« : Elokuu 30, 2010, 21:19:52 ip »
Guzzi on nyt kulkenut kanssani 7000km ja eteen tuli ensimmäinen takarenkaan vaihto. Vanteen irrotettuani huomasin perämötikässä syviä hankaus jälkiä, muutama kuva: http://www.saunalahti.fi/~kannit/Guzzi/Guzzi.html  Pari nuolen osoittamista pikku ruuveista oli tosi löysällä, mutta kannat eivät näyttäneet osuneen mihinkään.
Kysymys kuuluu: Mikä on/ollut vialla? Laakerit tuntu ihan asiallisilta, enkä ole ajossa huomannut mitään.. 

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2010, 22:46:33 ip »
Hoi

Oletko varma että hankaumat ovat tulleet viimeisten tuhansien aikana? Jos kokoonpanon jälkeen ei kuulu hankausääniä, niin olisikohan jäljet tulleet joskus aikaisemmin ja vika korjattu samoin?? 

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2010, 18:12:54 ip »
Hyvin mahdollista, en oo missään vaiheessa kuullu mitään hälyttävää ja luulis että noin rajun hankaamisen ois huomannu jo pyörää työntäessäkin.
Onkohan tämmönen yleistäkin? Laakerivaurio tai vanteessa noilla pikku ruuveilla kiinni olevan pelllin irti/vinossa oleminenhan jälkiä voi aiheuttaa. Alkuun heräsi kysymy, kaikella kunnioituksella Guzzien laatua kohtaan, voisko olla jonkinlainen valmistusvirhe tai epätarkkuus...

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2011, 23:01:08 ip »
Palataampas tähän muinaiseen aiheeseen näin lievän vitutuksen vallitessa..

Tein just ns. isoa huoltoa sporttiin jonka yhteydessä vaihdoin eturenkaan ja käytin samalla takarenkaan uudestaan tasapainoituksessa. Aina kun vanteet on ollu irti oon kokeillu pyöränlaakereita ja takalaakerit tuntu edelleenkin ihan normaaleilta, ainakin merkistä päätellen ne on joskus vaihdettukin. Kun olin laittanut takapyörän paikoilleen lorautin samalla perään uudet öljyt, tarkistus proppu kiristäessäni huomasin perän heiluvan oudosti vaikka akselikin oli jo kiristetty. Käynnistin mopon takarengas ilmassa ja peränkotelo heiluu vetopäällä monta milliä. Jotkut laakerithan sieltä on selkeesti hajonnu, mutta onko tää nyt hirvee katastrofi? Itte en tod.näkösesti rupee perää purkamaan kun ei oo kokemusta hammaskosketuksista yms. säädöistä mutta kuka tämmösen korjais? Piikkiössä varmasti onnistuu, mutta minkähänlaisiin euromääriin mun pitäis ruveta varautumaan?
Ei tolla varmaan hirveesti kannata enää ajella, sinäänsä hienoon aikaan tuli tääkin vika ilmi kun just on loma alkanu ja meinasin käydä viikonloppuna mm. Lieksassa.. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2011, 00:05:32 ap »
Kovasti on normivika kyseessä. On tainnut taka-akselilla oleva neulalaakeri jäädä ilman säännöllistä voitelua. Silloin kun takapyörä on irti kannattaa V10 ja V11 -malleissa löysätä perän kiinnityksiä sen verran että ottaa tuon laakerin sieltä perän keskeltä irti. Lähtee takaa katsoen oikealle. Väittäisin että molemmilla kysyjillä on tuo vika, ainakin ollut. Perä on laakeroitu tällä laakerilla taka-akselille. Itse jouduin sen V10:ssä uusimaan. Sen jälkeen ei ole tarvinnut kun olen huolehtinut voitelusta.

Vaihto ei ole vaikea. Heti tilaamaan osat MotoItaliasta. Osia odotellessa perä irti (kardaani katkeaa vetämällä). Päistä ei tarvitse irrottaa kunhan asentaessa katsoo että nivelet ovat ehdottomasti samassa asennossa kuin irrotettaessa. Laakeripesän ja ympäristön puhdistus sekä laakerin ulkokoolin irrotus. Yleensä kannattaa vaihtaa myös ulkokooli. Hommaan ei mene kovin kauaa ja erikoistyökaluja ei juuri tarvita. Ehkä laakerin ulosvedin tai liukuvasara.

Ajaa ei kannata jos perä heiluu. Menee rikki paljon kalliimpia osia.

mm

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2011, 02:16:07 ap »
Sehän tässä vähän vit.. harmittaa kun vika on varmaankin ollu jo kun laitoin ton edellisen kyselyn, jotenkin vaan oon ilmeisesti ollu liikaa tekemisissä ketjuvetoisten kanssa kun ei silloinkaan tullu mieleenkään mikään muu kuin pyöränlaakerit. Toivottavasti mikään Matin tarkoittama paljon kalliimpi osa ei oo vielä levinnyt..

Räjäytyskuvia kattelin just, ja en oikeen hahmota mikä laakeri on kyseessä? Soitan joka tapauksessa huomenna piikkiöön, mutta pystyisitkö Matti vääntämään oikeen rautalangasta? Pitääkö purkaa perä vanteenpuolelta? Siellä näkyy olevan ilmeiseti joku kuulalaakeri ja rattaan toisella puolella ehkä neulalaakeri?
Purkamallahan nää varmasti selviäis, mutta haluisin saada tilattua kaikki tarvittavat osat kerralla ettei mee ihan koko loppukausi ohitte..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #6 : Elokuu 10, 2011, 09:20:20 ap »
Lähdetään pyörän takaa katsoen oikealta kun laitos on nipussa. Oikealla on takahaarukka jonka läpi menee hienokierteinen pultti jolla taka-akseli lukitaan paikalleen. Haarukasta seuraavana on lyhyt holkki (35)  joka on taka-akselin ympärillä ja heti sen vasemmalla puolella on laakerointi ympäröimässä taka-akselia (2 ja 2A). Tämä laakerointi puretaan. Periaatteessa takapyörää ei tarvitsisi irrottaa mutta sen pois otto helpottaa hommaa ja perävaihde on nostettavissa pöydälle puhdistuksen ja osan vaihdon ajaksi huomioiden edellisen viestini ehdottomuuden kardaanin kokokoonpanon suhteen.

Kokoonpanossa tarvitaan vaseliiniä. Laakeri saa voitelua vain jos käyttäjänsä niin tahtoo.
Perävaihteen vasemmalta puolelta ei tarvitse irrottaa kuin em takapyörä. Toki kannattaa spoorit puhdistaa ja voidella sekä katsoa että sysäyksenvaimentimen kitkavaimentimen pultit ovat kireällä siellä takanavan puolella.

Liitteenä osakuva perävaihteesta johon numerot viittaavat.

mm

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #7 : Elokuu 10, 2011, 14:29:53 ip »
Onko vanhoissa Guzzeissa sama juttu, esim T 3 ?

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2011, 17:26:57 ip »
Kiitoksia Matille taas kerran. Just irrotin perämötikän ja kyllähän sieltä neulalaakeri löyty, tosin ei mulla mitään erillistä ulkokoolia ollu, vaan ihan semmonen peltisellä ulkokehällä oleva laakeri mitä esim. takahaarukoista oon löytäny ennenkin. Palasiksihan sekin tietysti meni eikä uloin kuori tunnu irtoovan millään, täytyy varmaan vetästä siihen pieni ura ja halkaista sekin.

Perjantaiks pitäis tulla piikkiöstä uusia palikoita postiin, teoriassa voisi vielä ehtiä Lieksaankin jos ei tuu enää lisää ylläreitä..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2011, 21:49:17 ip »
Ei tarvitse kyseistä osaa (laakeria) etsiä muista malleista kuin niistä joissa on avoin kardaani. Tämä takahaarukka/vetoratkaisu on vain malleissa V10 ja V11. Toimintaperiaate on eri kuin perinteisessä takahaarukassa. Jousitus ja vetojärjestelmä on eriytetty toisistaan ja saatu pyörä vakaammaksi erityisesti kaarreajossa. Ratkaisun nimi on parallellogrammo eli suuntaistuenta suomeksi. Vastaa BMW:n paraleveriä tai uudempien Guzzien C.A.R.C. -järjestelmää.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2011, 22:19:18 ip »
TK:lle vielä onnittelut siitä että laakeri tulee palasina pois ja ulkokooli on tiukassa peräreiässä. Useimmiten laakeri on jumiutunut ja alkaa pyörimään alumiinia vasten ja laakeripesä väljistyy jolloin joutuu koneistushommiin ja hommaamaan paksummalla ulkokoolilla olevan laakerin. Nyt varmaan muistanet voidella tuonkin kohdan...

Ja sitten se kardaanin kokoonpano: nivelet ovat peilikuvat toisistaan ja ne laitetaan samaan asentoon siten että molemmissa nivelissä ristikot ovat samassa asennossa. Muutoin tulee uuden kardaanin hankinta eteen hyvin pian.
Nyt kun perä on irti on kardaani paremmin tavoitettavissa niin on helpompi painaa rasvaprässillä vaseliinia nipoista ristikoihin kuten pitää tehdä sateessa ajon ja pesun jälkeen, aina.

Näin olen toiminut ja sama kardaani on pelannut jo yli 100000 kilometriä. Homma on aluksi hieman hankala mutta kun oikean lainen rasvaprässin suutin löytyy ja homman oppii niin ei siinä monta minuuttia mene. Nipat (3kpl) pyyhkii puhtaiksi ja rasvat sisään. Yksi vajaa puristus per nippa riittää. Katso ettei vaseliini puhallu ohi nipan. Ts prässin suuttimen ja nipan keskinäinen asento on tärkeä.

Kardaanin ominaisuuksista on muutakin huomioitavaa. Kannattaa seurata ettei avokardaani ala resonoida ajossa. Jos näin on niin siihenkin on lääke olemassa.

mm

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2011, 00:11:52 ap »
Tiukassa oli joo, raapasin siihen lopulta paineilmavinguttimella uran ja vääntelin palasiksi. Pesä jäi onneks paria naarmua lukuunottamatta ehjäksi.
Sinäänsä outoa etten oo missään käyttöohjeissa tai manuaaleissa huomannu mitään mainintaa ton laakerin voitelemisesta, oisinhan mäkin voidellu jos oisin tienny moisen olemassaolosta.. Tästä vois ehkä oppia kattelemaan noita räjäytyskuvia ihan ajatuksella.
Mitenkäs muuten perän takaisin asennuksessa, onko jotain haittaa jos tunkee reilusti vaseliinia joka väliin? Perässähän on aika paljon tyhjää akselin ympärillä ja mulla näky monissa rautaosissa pientä ruosteenalkua. Vetorattaisiin ainakin varmaan voi laittaa rasvaa reilusti?

Kardaanin jätin roikkumaan perämurikkaan ja etupäästä merkkasin nippusiteellä uran joka oli rasvanipan kohdalla, saan siis tod.näkösesti kardaanin samaan asentoon missä se olikin. Mitenkäs muuten toi ajossa resonointi oirehtii?
Rasvailua oon harrastellu vähintään 2000km välein ja muutenkin yleensä pesun jälkeen, mulla on aika sopiva prässi jolla kaikkiin kolmeen nippaan saa suht helposti rasvaa kun vaan nostaa takapään ilmaan.
Kardaanista meinasinkin kysyä semmosta kun huomasin huolto-ohjelmassa että tehtaan mielestä pitäis nivelet vaihtaa 20000km välein, mutta edellisestä kirjoituksestasi päätellen et oo tätä ohjetta kovin tarkkaan noudattanu. Mullakin tuntu ristikot ihan asiallisilta eikä niiden vaihtamiseen varmaan oo mitään oikeeta syytä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #12 : Elokuu 11, 2011, 21:15:37 ip »
Sinne kannata mitenkään suuria määriä vaseliinia tunkea. Kohta se on kumminkin vanteella. Sitkostettu vaseliini toimii hyvin. Sillä voi "maalata" ruosteelle arat pinnat. Renkaanvaihdon yhteydessä on hyvä pestä mainitsemasi "rattaat" eli vetospoorit hyvin ja laittaa uudet voiteet.

Kyseinen laakeri on todellakin manuaaleista unohtunut. Ilmeisesti siksi koska muutos vakioperään on niin pieni että asia on ollut vähäpätöinen...

Kyllä sen resonaation sitten jalkatapeissa huomaa. Esiintyy yli satasen vauhdeissa.

Se 20000 km vaihtoväli on tarkoitettu kilpakäyttöön. Siviilissä 40000 km.
Nämä arvot on annettu sillä perusteella että rasvausta ei suoriteta lainkaan.

PS. Ajelin tänään, suljetulla alueella, Centaurolla ja tein muutaman power wheelien ja vein pyörän takaisin talliin. Ei vieläkään asento sovi huonolle selälleni.

mm




Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #13 : Elokuu 14, 2011, 21:55:15 ip »
Sarjassamme "motomatin neuvoista vaari": koin rasvata omalla kohdalla (V11) kyseisen laakerin tänään. Sisäkoolissa (31) ruosteisia "neulanjälkiä", muuten vielä rasvaa laakerissa. Vesi on siis jo päässyt vaikuttamaan. Nythän mä vasta hokasin, että eihän siellä mikään pyöri - perän koppa on sillä vaan "kiinni" toisesta laidastaan taka-akselissa siten että koko kapistus voi "elää" tarvittavan määrän. Tämä siis lienee syy miksi huolto-ohjeissa ei ole mainintaa - melko "kiinteä" laakeri?

Tätä en tässä yhteydessä ymmärtänyt:
Lainaus
Useimmiten laakeri on jumiutunut ja alkaa pyörimään alumiinia vasten ja laakeripesä väljistyy

Tämä puheena oleva laakerihan ei pyöri?

Varaosakirjan mukaan sisäpuolella on myös neulalaakeri (12) - tämän on jo sitten pyörittävä -eikös se ole siellä perän öljykylvyssä hyvin voideltuna ja suojassa aina.  Ei kuulu "tarkkailtaviin"?

« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2011, 10:20:14 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hankautumaa peräpäässä.
« Vastaus #14 : Elokuu 15, 2011, 10:10:45 ap »
Tarkasti ottaen ei pyörikään jos pyörimisellä tarkoitetaan täyden kehän kiertämistä edes kerran. Liike on lyhyt mutta tarpeellinen. Tuossa mielessä kiertävä laakeri kestäisi paremmin. Uskoisin että tuossa paikassa toimisi oikein hyvin jämäkkä pronssipuslakin.

Laakerin liikettä lähinnä kuvaava sana on nytkyttäminen. (Olen nyt savossa ja saanut vaikutteita.)
Joka tapauksessa kun laakeri ruostuu jumiin niin jostain sen on pakko liikkua. Silloin liike alkaa todennäköisesti ulkokehältä ja sinnekin muodostuu ruostetta ja pääsee muuta likaa jolloin laakeripesä väljistyy ja ollaankin pari astetta vakavamman vaurion ääressä.

Juu, ne muut neula-, kuula- ja kartiorullalaakerit pyörivät ja ovat jatkuvassa öljykylvyssä. Takapyörän laakerit taasen ovat kestovoideltuja suojattuja kuulalaakereita joita onneksi on liki joka koneliikkeessä hyllytavarana.

Näissä uudemmissa yksiaisaisissa C.A.R.C. -zydeemeissä ei ole ollenkaan pyöränlaakereita vaan perän laakerit kantavat myös tämän kuorman. Kehotankin kaikkia aina silloin tällöin nostamaan pyöränsä tuelle ja heiluttelemaan takapyörää sivusuunnassa havaitakseen oireen perän laakerien kuluneisuudesta. Mikäli perä "klonksaa" sivusuunnassa kannattanee lähestyä huoltohenkilöstöä niin välttää huomattavasti kalliimman remontin. Kyse on kuitenkin aivan normaalista kulumisesta ja ilmenee ennemmin tai myöhemmin. Toistaiseksi tiedetään vasta yhdestä tapauksesta.

Itse asiassa ohje käy kaikkiin muihin pyöriin todetaksemme pyöränlaakerien kunnon. Laakerit sinne maksavat vain muutaman kympin ja asennus onnistuu pajassa kuin pajassa. Vai mitä, TimoEV?

mm