Kirjoittaja Aihe: Tiivisteongelma  (Luettu 11650 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Tiivisteongelma
« : Elokuu 02, 2010, 21:24:17 ip »
Oikea venttiilikopan tiiviste rupesi vuotamaan ja - tietenkin - riittävän pitkällä kotoa.
Erilaisten järjestelyjen ja bussi+junajuttujen jälkeen homma kuitenkin nyt hoidettu.

Luulin tiivisteen rikkoutuneen paineesta, eli repeytyneen ulospäin. Vaan ei! Tiiviste olikin ikäänkuin imeytynyt sisään ulommaisen tulpan kohdalla olevien kahden ruuvin välistä. Tiiviste sinänsä oli ehjä, mutta tarpeeksi mutkalla sisässä öljyn ruiskuamiseksi ulos.
Tiiviste oli uusittu juhannuksen jälkeisellä viikolla Piikkiössä venasäätöjen yhteydessä.
Nyt kysymyksiä tietäville:
- Paljonko venakopassa on öljynpaine? Öljyä oli riittävästi pyörän ulkopuolella ja saappaassa...
- Mikä ihme voi aiheuttaa sellaisen imun, että tiiviste menee sisäänpäin mutkalle? Ymmärtääkseni tiiviste on kuitenkin suht. tiukassa.

On mulla ennenkin tiiviste pettänyt venakopassa, mutta ei tällä tavalla.




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2010, 22:38:30 ip »
Ei ole kopassa öljynpainetta. Pelkkä huohotuspaineen vaihtelu. Ei sekään vedä tiivistettä koppaan, jos tiiviste on oikein asetettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2010, 00:09:28 ap »
Mulla tapahtui sama muutama muutama aika sitten. Samalla tavalla tiiviste mutkalla sisäänpäin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2010, 01:14:42 ap »
No kun sinne kampikammioon pyritään järjestämään pieni alipaine erilaisilla huohotusventtiileillä että, öljyt ja muut saasteet eivät leviäisi ympäristöön.
Tiivistevaurion syynä lienevät kierot tiivistepinnat ja/tai se että, koppia ei ole hoksattu jälkikiristää. Sen ne usein tarvivat jos on laitettu uudet tiivisteet. Tiivisteet ovat myös pitkäikäisemmät kun ne liimaa venttiilikoppiin kiinni vaikkapa Bostikilla.
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2010, 09:01:45 ap »
Kyllä siellä kaiketi painetta on, koska ajaessa öljy suihkusi siitä tiivistekohdasta ulos ja pyörä oli reippaasti öljytty. Ymmärtääkseni pelkät roiskeet kopassa eivät siten suihkuaisi.
Toisaalta, ihan pieni alipaine ei taida vetää tiivistettä sisään. Siihen tarvitaan kai kohtalainen imu.

Se, mikä tässä eniten askarruttaa, on epäselvyys siitä, että onko jossain paikassa huohotinsysteemissa tukos tms. Eli pitäiskö paikkoja purkaa / avata / irroitella ja etsiä vikaa?
Ja mitä sitten pitäisi etsiä?
Onkos se huohotussysteemi suljettu siten, että missään ei ole vapaata letkunpäätä raikkaaseen ulkoilmaan?

Se tiivisteen vaihtohan ei sinänsä ole mikään iso juttu. Eikä tiiviste edes maksa juuri mitään. Joten sen vaihto vaikkapa tienvarrella ei juuri kulmakarvoja nosta...
Bostik...hmmm...Eikös oikea tiivisteliima olisi parempi? Toisaalta vanhan pois raappiminen on sitten taas työlästä...

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #5 : Elokuu 03, 2010, 11:07:38 ap »
Olet Timo viettänyt liikaa aikaa ketjumiesten kanssa, pyöräsi haluaa samaistua parjaamiesi laitteiden kanssa ja alkaa öljyämään ajopukua, saappaita, vanteita, asvalttia jne.   ;D :P

asiaan; oliko se tiiviste sen näköinen, että se oli mahdollisesti asennettu väärin? oliko siinä näkyvää vauriota?
Paljonko olit ajanut huollon jälkeen? kai se olisi sitten heti alkanut vuotamaan jos se olisi väärin laitettu. Uskoisin kuitenkin, että asennusvirhettä ei ole tapahtunut..  ???

JuhaV

  • Vieras
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #6 : Elokuu 03, 2010, 13:26:04 ip »
Tere,

Kampikammio on yhteydessä niihin venttiilikoppiin mm. työntötankokanavien kautta. Eli venttiilikopissa vallitsee suurin piirtein sama paine kuin kampikammiossa.
Tuo paine, joka on siis keskimäärin alipaine ilmanpaineeseen verrattuna, ei ole mitenkään vakio vaan vaihtelee/huohottaa koska kampikammion kokonaistilavuus vaihtelee mäntien liikkuessa ylös ja alas. Mutta keskimäärin ollaan alipaineen puolella.

Kampikammion alipaine on saatu aikaan siten, että kampikammiosta ulos johtavassa putkessa/reiässä on takaiskuventtiili. Eli ilmaa pääsee ulos muttei sisään. Jos tuota takaiskuventtiiliä ei olisi, niin kampikammion paine vaihtelisi edes taas yli- ja alipaineen välillä ollen keskimäärin sama kuin ulkoilman paine.

Lisäksi tähän järjestelmään kuuluu huohotusletkut sieltä venttiilikopista öljysumun kondensointia varten. Tähän tarkoitukseen on ainakin aikaisemmissa malleissa käytetty pyörän runkoputkea johon nuo venttiilikoppien letkut on johdettu. Eli öljysumu johdetaan viileämpään runkoputkeen, jossa öljy kondensoituu nesteeksi ja valuu runkoputken alapäässä olevaa paluuletkua pitkin takaisin öljypohjaan.

Takaiskuventtiilistä tuleva ilma on johdettu tyypillisesti ilmanputsariin, jolloin ne vähäiset öljyhuurut imetään koneeseen ja poltetaan. Tämä myös parantaa kampikammion alipainetta koska ilmanputsarikotelo on lievästi alipaineinen. Eli systeemi on suljettu ja suoraan ulkoilmaan ei ole mitään letkuja. Taisi olla niin että tuo takaiskuventtiililtä tuleva putki on myös viety runkoputkelle ja vasta sieltä ilmanputsarille ? Eli siitäkin höyrystä kondensoidaan ensin öljyt valumaan öljypohjaan.

Vikakohteita, jotka voivat aiheuttaa ylipaineen muodostumista kampikammioon/venttiilikoppiin :

1) takaiskuventtiili on jumittunut kiinni (öljytöhnästä)
2) venttiilikopista runkoputkeen lähtevät letkut ovat (öljytöhnästä) tukossa
3 runkoputkelta ilmanputsariin johtava letku on tukossa
4) männänrenkaiden ohivirtaus on kasvanut sellaiseksi että huohotusjärjestelmä ei enää pärjää ohivirtauksen aiheuttaman painelisäyksen kanssa
5) venttiilinvarret (erityisesti pakopuolella) ovat niin suuret että kaasu työntyy sieltä venttiilikoppiin
6) ...

Todennäköisin syy on kuitenkin se että uudet tiivisteet ovat lämmössä litistyneet ja kopat siten löystyneet. Jälkikiristys (ja lisäksi sopiva irrotettava tiivisteliima) korjannevat homman niinkuin tuossa edellä on jo Pekka todennut.

Timo, laita uudet tiivisteet. Vedä kolmosella punarajaan ja katso pamahtaako jostain tiiviste ;) Jos ei niin homma on varmaan bueno !

Vieläkö noissa on muuten sellaiset paperitiivisteet ? Tuossa olisi kehityksen paikka laittaa kopan tiivistepintaan jyrsittyyn uraan sovitettu O-rengas. Silloin koppa pysyy tiukkana, pienet tiivistepinnan kieroudet ei haittaa ja tiivistettä ei tartte vaihtaa kuin joskus todella harvoin.

Terv. JuhaV



TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2010, 14:35:25 ip »
>>...liikaa aikaa ketjumiesten kanssa, pyöräsi haluaa samaistua...<<
Niin...olihan tuo Herraspyörä jonkin aikaa parkissa Merkillisten Kettinki Vekottimien lähellä Vääksyssä. Jospa siis...

>>...uudet tiivisteet ovat lämmössä litistyneet ja kopat siten löystyneet...<<
Tämä taitaa olla se suurin syy. Enkä jälkikiristänyt koppia - kun en tällaista tiennyt...

Kuten kerroin, tiivisteet uusittiin 4.7.2010 Piikkiössä. Sen jälkeen olen ajanut jokusen tuhatkm. Ja tuo tapahtuma sattui ihan yllättäen lauantaina. Eikä alkanut vähitellen vaan kerrasta ja kunnolla. En oikein uskoisi, jotta öljytöhnä olisi tukkinut jotain, onhan pyörä vasta sisäänajettu, eli ~49´000 km.
Hain GW:ltä sunnuntaina uudet tiivisteet. Ne ovat "vihreää paksua paperia" eli perinteistä materiaalia.
Kun avasin kopan, niin tiiviste repeytyi kerroksittain, mutta oli kyllä tiukasti kiinni pinnoissa. Vain tuo yksi kohta oli "imaistu sisään". Sekin kohta oli ihan ehjä, ei se tiiviste rikki ollut.
Voisi olla hyvä idea käyttää kopat koneistamossa, jossa niihin ajetaan ura ja siihen äheltää sopiva kummirengas. Tarkaa hommaa se uranteko kuitenkin on - kuten se paljon puhuttu punkin astutus...

Täytyypi tuota tiivisteliimaa kysellä tiivisteliimakaupoista.

Kiitos kaikille osanotosta!




herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2010, 06:52:02 ap »
on noit kopan tiivisteitä menny ja laukussa on varalta yx ja kyysioavain vaihto käy 5min.
tiivistepaperi on sellaista haperoo koppuraa ja se katkeilee sormissa helposti pikku murusix.
sekin varmaan vaikuttaa tiiviyteen...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2010, 19:59:01 ip kirjoittanut herrapii »

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #9 : Elokuu 05, 2010, 15:36:50 ip »
Venttiilikopan tiivisteet olen käsitellyt näin: Herneen kokoinen pallukka normitiivistesilikonia sormiin ja sitten hieronut sen tasaisesti tiivisteeseen (ja sormiin) -l. tiiviste käy nahkeaksi pinnaltaan.

-KG-

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #10 : Elokuu 30, 2010, 12:28:36 ip »
Arvatkaas kuntit mitä!!!

No vasen venttiilikopantiiviste se laukesi tällä kertaa. Ja - tietenkin - jossain muualla, kuin kotona. Perjantaiaamuna laivalla Tukholmassa huomasin sen tiputtelun ja manomatkalla sinne Ruåtsin Guzziralliin se sitten puhalteli vähän. Varatiiviste oli kotona...

Paikallinen Guzziveli hommasi uuden tiivisteen ja sittenhän oli ongelma ratkaistu. Muuten meni mukavasti...

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #11 : Elokuu 30, 2010, 15:30:23 ip »
Arvatkaas kuntit mitä!!!

No vasen venttiilikopantiiviste se laukesi tällä kertaa. Ja - tietenkin - jossain muualla, kuin kotona. Perjantaiaamuna laivalla Tukholmassa huomasin sen tiputtelun ja manomatkalla sinne Ruåtsin Guzziralliin se sitten puhalteli vähän. Varatiiviste oli kotona...

Paikallinen Guzziveli hommasi uuden tiivisteen ja sittenhän oli ongelma ratkaistu. Muuten meni mukavasti...

Heh hee

Se on Timpan kalistin merkannu Ruottinkin omaksi reviirikseen. Liekö mailman valloitus mielessään  :D

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #12 : Elokuu 30, 2010, 18:31:46 ip »
Merkattu on!

Vaan ei niin tehokkaasti kuin mukana olleen poohojalaasladyn Harri Taavetinpoika. Siitä lähes lorootti ölöjyä.  :'(

Vaan - kuulemma - talven aikana se tuloo kuntohon... ;) niinkuin kaikki muutkin naisten jutut..."tulee"... :D

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #13 : Elokuu 30, 2010, 19:15:28 ip »

Näin maalaisjärjellä tuumaten... kun lorahti kengille, niin oliko pultit löysät..?? eli silloin syy löystyneissä pulteissa. Eräässä Guzzissa oli siinä vaiheessa pari pulttia kiertynyt ylös (auki ) noin 5 mm .
Jos koppa ja sylinterin pinta ei ole riittävän "yhtenäiset" etteivät parina ole riittävän suorat ohuelle tiivisteelle. Koppa ilman tiivistettä löysillä pulteiila ja rakotulkilla ( vaikka 0.05 mm ) kiertäen ventiilikoppa kevyesti kädellä painaen kertoo onko jossain kohdassa kuoppa ,jossa kiristyspaine ei riitä pitämään tiivistettä kohdallan.

Onko tiivisteet huonontuneet ?? Omassa pelissä tiivisteet on kestäneet  4 vuotta ja noin 6 aukaisua... Katselen aina onko mitään säädettävää.... aina pettyen

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #14 : Elokuu 30, 2010, 23:32:09 ip »
Merkattu on!

Vaan ei niin tehokkaasti kuin mukana olleen poohojalaasladyn Harri Taavetinpoika. Siitä lähes lorootti ölöjyä.  :'(

Vaan - kuulemma - talven aikana se tuloo kuntohon... ;) niinkuin kaikki muutkin naisten jutut..."tulee"... :D

Mitä nyt vähä tihkuu....ja savuaa ;D Kotia asti toi kumminkin. Vajaa litra tuhannelle eli sallitun rajoissa ;).
Laivasta kun pääsimmä, veimmä "sprtn" Piikkiöön päivähoitoon. Aikaa lähimmä tietty tappamaan taavetilla. Ei se savu ja öljynkäry sivusta kattoen näytä hetikään niin pahalta kun siitä kuskinpaikalta..... Vaan ompa mulla nyt hyvin rasvatut housut ja saappaat.
Ja ne starttiongelmat. Huipentuma oli kun oltiin piikkiöstä lähdössä kotia. Napista ei juur mitään tapahtumia. Onneksi on se veivi. Ja taas MINÄ olen se joka saa ontua. Meni nimittään polvi jo toisen kerran sen keksinnön kanssa.
Ja -kuulemma- taavetti tulee kuntohon jo syksyn aikana. On se naisilla heleppua ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125