Kirjoittaja Aihe: Tiivisteongelma  (Luettu 11611 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #15 : Elokuu 31, 2010, 08:14:00 ap »
Kun se Taavetti tuloo kuntohon, niin vaihra se takapään rasvasivurengas samallaaseen kun on erehnäkin - valkosivurenkaaseen. On komiampi!  :D

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #16 : Syyskuu 07, 2010, 03:51:29 ap »
Nyt meidänkin V11:een iski tiivisterutto. Nurmen mukaan uudenmallisia tiivisteitä on käytetty jo 5 vuotta, mutta ongelmat alkoivat tänä kesänä. Ehkä Mandello on kilpailuttant tiivistevalmistajat ja kiinalainen on ollut halvin? Toinen saapas on nyt ikuisiksi ajoiksi kyllästetty öljyllä.


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #17 : Syyskuu 07, 2010, 04:08:22 ap »
Onkohan koskaan käynyt niin että kiinalainen tuote olisikin parempi jonkun siellä tehdyn innovaation ansiosta?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #18 : Syyskuu 07, 2010, 08:19:50 ap »
>>...Nurmen mukaan uudenmallisia tiivisteitä on käytetty jo 5 vuotta,...<<

Lauantaina kävin Piikkiössä. Keskustelimme, Make, Verneri ja minä, pitkään mutta syvällisesti tiivisteestä. Vertailimme tiskillä "uutta" tummanharmaata ja "vanhaa vihreää" tiivistettä. Tuo uusi venakopantiiviste on sen verran erilainen, että eräissä kohdissa on tiiviste jopa leveämpi, kuin vanha.
Make kertoi, että kopan ruuvit on kiristettävä 10Nm:n kireyteen. Hänellä on käytössä pieni momenttiavain. Ja hän on aina tehnyt nuo tiivistekohdat samalla tavalla, vaan tuo ongelma on tullut esiin vuoden sisällä.
Keskustelun ja ihmettelyn lopputulos erillaisita mielipiteistä on, että tiivistemateriaali on erilainen. Ilmeisesti - huom! käsitys ei fakta - on se, että uusi tumma materiaali ei ole riittävän elastinen, joten se kerran painuneena, ei enää palaudu "paksuksi".

Sain mukaan pari vihreää tiivitettä, joten silläkin puolella kaikki hyvin.  ;)

melissia

  • Viestejä: 50
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #19 : Syyskuu 07, 2010, 10:16:13 ap »
Allerkirjoittaneen V11 sairastui myös samaan tautiin... Uudet tiivisteetkin jo postissa. Neuvokaas nyt että laitanko tuon tiiviisteen lisäksi jotain tiivistemömmöä? Vai ihanko vaan pelkän tiivisteen? Kiitos!

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #20 : Syyskuu 07, 2010, 11:23:30 ap »
Ehkä uudenmalliset voisi liimata, vanhat on aina kestäneet ilman liimausta. Piikkiöstähän saa myös niitä vanhoja.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #21 : Syyskuu 07, 2010, 13:53:08 ip »
>>...iiviisteen lisäksi jotain tiivistemömmöä? <<

Minulla ei ole koskaan ollut mitään erityistä niiden vihreiden tiivisteiden kanssa. Joten jos niitä saat, niin...
Noiden uusien harmaiden kanssa minä ainakin käyttäisin jotain mömmöä. Sellaista, joka ei kovetu tai murene eikä lämmössä sula ja valu. Tämmöisiä on kaiketi myynnissä mm. laakerikaupoissa yms. asiantuntijaliikkeissä.Kysymällä niistä asiassa pääsee parhaimpaan lopputulokseen. M****net tai B****ma eivät ole ns. asiantuntijaliikkeitä...

Tietääkös kukaan mistä saisi sellaisen näppärän momenttiavaimen järjellisellä hinnalla?

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #22 : Syyskuu 07, 2010, 15:37:53 ip »
>>...iiviisteen lisäksi jotain tiivistemömmöä? <<

Minulla ei ole koskaan ollut mitään erityistä niiden vihreiden tiivisteiden kanssa. Joten jos niitä saat, niin...
Noiden uusien harmaiden kanssa minä ainakin käyttäisin jotain mömmöä. Sellaista, joka ei kovetu tai murene eikä lämmössä sula ja valu. Tämmöisiä on kaiketi myynnissä mm. laakerikaupoissa yms. asiantuntijaliikkeissä.Kysymällä niistä asiassa pääsee parhaimpaan lopputulokseen. M****net tai B****ma eivät ole ns. asiantuntijaliikkeitä...

Tietääkös kukaan mistä saisi sellaisen näppärän momenttiavaimen järjellisellä hinnalla?


Kokeiles M****nettiä ta B****maa ;D

Oisko 10Nm:ä jopa liikaa noin tiuhaan tikutettuun kanteen. Tiiviste painuu turhan paljon kokoon ja kovettuu. Mä pruukaan kiertää ne ruuvit kevyellä näppiotteella ihan L-avaimen lyhyellä päällä.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #23 : Syyskuu 07, 2010, 16:42:29 ip »


Tietääkös kukaan mistä saisi sellaisen näppärän momenttiavaimen järjellisellä hinnalla?

[/quote]

Tossa halpa



[ylläpito on poistanut liitteen]

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #24 : Syyskuu 07, 2010, 17:23:56 ip »
Kyllähän se 10nm rajulta tuntui aiemman peukalo-etusormi momentin jälkeen, mutta hyvin on öljyt pysyneet kannen oikealla puolella.
Seuraavan aukaisun jälkeen jälleen vanhaan +
Lainaus
Venttiilikopan tiivisteet olen käsitellyt näin: Herneen kokoinen pallukka normitiivistesilikonia sormiin ja sitten hieronut sen tasaisesti tiivisteeseen (ja sormiin) -l. tiiviste käy nahkeaksi pinnaltaan.

-KG-

T,
Jukka

Ps. Momenttihan löytyy: www.biltema.fi
79,00 €

MOMENTTIAVAIN 4-20 NM 1/4" tai MOMENTTIAVAIN 4-20 NM 3/8"

Vääntömomentti: 4-20 Nm / 0,46-1,99 kgm. Erittäin tarkka, suurin poikkeama ± 3 %. Neliövääntiö pikairrotuksella. Räikkätoiminto, vaihdettavissa oikea- ja vasenkätiseksi. Tiukkaus - vain oikeakätinen. Naksautus ilmaisee, että asetettu kiristysmomentti on saavutettu.  
Selkeä asteikko, josta näkee asetetun momentin yksiköissä Nm/kg-m. Asteikossa on mikrometrijako ja säädetyn momentin lukitus. Momentti valitaan kahvaa kiertämällä. Ergonominen pitävä kumikahva. Pituus: 320 mm. Mukana seuraa yksilöllinen kalibrointitodistus. 1/2"
Tuotenro
10251

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #25 : Syyskuu 07, 2010, 19:29:57 ip »
Onkohan koskaan käynyt niin että kiinalainen tuote olisikin parempi jonkun siellä tehdyn innovaation ansiosta?

Luulisi nyt että kiinalaisella olisi joskus ollut pieni etulyöntiasema ainakin paperi-tuotteissa, kun ovat ne siellä ilmeisesti keksineet.

Ei taida kuitenkaan koskea tiivistepaperia?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vielä kerran tiivisteestä
« Vastaus #26 : Lokakuu 23, 2010, 08:43:19 ap »
Lomalla aikaa pyöriskellä netissä => Ameriikan ihmemaassa on näitä tiivisteongelmia myös ilmentynyt. Näin jopa kuvan Norgesta, jossa ihan sama ongelma, kuin mullakin oli. Ja ihan sama tiivistemateriaali. Lisäksi - kumma kyllä - yksi rikkoutunut samasta kohdastakin...
Lopputulos on hyvin varmasti se, että MG on vaihtanut tiivistemateriaalia ( halvempi? ) ja siitä sitten aiheutunut ymäpäri maailman erikokoista teknistä puuhaa. Noh, nythän tää tiedetään.

Tuli mieleen...onkohan MG:lla tällaisissa jutuissa ns. feedback´ia tehtaalle? Ja - välittävätkö näistä...

MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #27 : Lokakuu 23, 2010, 12:40:14 ip »
Aikoinaan kun olin muoviputkitehtaalla töissa, oli sellaista tiivistelimaa joka tursutelliin putkilosta toiseen pintaan ja toiseen suihkittiin suihkepullolla jotain litkua mikä esti liiman tarttumisen ko.puolelle. Toimi itsesäänkin tiivisteenä tai sitten siveli kevyesti tiivisteeseen.

En ole sen jälkeen kyseistä ainetta nähnyt. Oli mielestani kätevää kun veti liiman tiivisteeseen ja metallipintaan sitä toista. Ei tarvinnut raaputella tiivisteen jämiä pinnoista.
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tiivisteongelma
« Vastaus #28 : Lokakuu 25, 2010, 22:26:23 ip »
Itsehän en ole tähän tiivisteongelmaan vielä törmännyt kun tuntuvat nykyiset olevan lähes ikuiset.
 Suosittelen edelleen että, venttiilikopantiivisteet liimataan bostikilla koppiin kiinni. Liimatuubin käyttöohjeen mukaan. Kannen puoleiseen pintaan
voi sitten hieroa hieman silikonimassaa, tai uusiin tiivisteisiin vaseliinia, niin kopat saa tarvittaessa helposti irti.
Sitten muutaman lämmityskäytön/jäähtymisen jälkeen jälkikiristys.

Joskus aikoinaan kun tehtiin Rolls Royce dieseleihin isompaa ja pienenpää remonttia
oli usein ongelmana se että, uudet paperitiivisteet olivat varastoinnin aikana kuivuneet koppuraksi ja kutistuneet. Tällöin tiivisteiden joustavuus ja alkuperäiset mitat saatiin palautettua vedessä liottamalla.
Voisihan liottamista kokeilla niihin Guzzin tiivisteisiinkin?


Pekka
Sohc van Helmi.