Tere,
Kampikammio on yhteydessä niihin venttiilikoppiin mm. työntötankokanavien kautta. Eli venttiilikopissa vallitsee suurin piirtein sama paine kuin kampikammiossa.
Tuo paine, joka on siis keskimäärin alipaine ilmanpaineeseen verrattuna, ei ole mitenkään vakio vaan vaihtelee/huohottaa koska kampikammion kokonaistilavuus vaihtelee mäntien liikkuessa ylös ja alas. Mutta keskimäärin ollaan alipaineen puolella.
Kampikammion alipaine on saatu aikaan siten, että kampikammiosta ulos johtavassa putkessa/reiässä on takaiskuventtiili. Eli ilmaa pääsee ulos muttei sisään. Jos tuota takaiskuventtiiliä ei olisi, niin kampikammion paine vaihtelisi edes taas yli- ja alipaineen välillä ollen keskimäärin sama kuin ulkoilman paine.
Lisäksi tähän järjestelmään kuuluu huohotusletkut sieltä venttiilikopista öljysumun kondensointia varten. Tähän tarkoitukseen on ainakin aikaisemmissa malleissa käytetty pyörän runkoputkea johon nuo venttiilikoppien letkut on johdettu. Eli öljysumu johdetaan viileämpään runkoputkeen, jossa öljy kondensoituu nesteeksi ja valuu runkoputken alapäässä olevaa paluuletkua pitkin takaisin öljypohjaan.
Takaiskuventtiilistä tuleva ilma on johdettu tyypillisesti ilmanputsariin, jolloin ne vähäiset öljyhuurut imetään koneeseen ja poltetaan. Tämä myös parantaa kampikammion alipainetta koska ilmanputsarikotelo on lievästi alipaineinen. Eli systeemi on suljettu ja suoraan ulkoilmaan ei ole mitään letkuja. Taisi olla niin että tuo takaiskuventtiililtä tuleva putki on myös viety runkoputkelle ja vasta sieltä ilmanputsarille ? Eli siitäkin höyrystä kondensoidaan ensin öljyt valumaan öljypohjaan.
Vikakohteita, jotka voivat aiheuttaa ylipaineen muodostumista kampikammioon/venttiilikoppiin :
1) takaiskuventtiili on jumittunut kiinni (öljytöhnästä)
2) venttiilikopista runkoputkeen lähtevät letkut ovat (öljytöhnästä) tukossa
3 runkoputkelta ilmanputsariin johtava letku on tukossa
4) männänrenkaiden ohivirtaus on kasvanut sellaiseksi että huohotusjärjestelmä ei enää pärjää ohivirtauksen aiheuttaman painelisäyksen kanssa
5) venttiilinvarret (erityisesti pakopuolella) ovat niin suuret että kaasu työntyy sieltä venttiilikoppiin
6) ...
Todennäköisin syy on kuitenkin se että uudet tiivisteet ovat lämmössä litistyneet ja kopat siten löystyneet. Jälkikiristys (ja lisäksi sopiva irrotettava tiivisteliima) korjannevat homman niinkuin tuossa edellä on jo Pekka todennut.
Timo, laita uudet tiivisteet. Vedä kolmosella punarajaan ja katso pamahtaako jostain tiiviste

Jos ei niin homma on varmaan bueno !
Vieläkö noissa on muuten sellaiset paperitiivisteet ? Tuossa olisi kehityksen paikka laittaa kopan tiivistepintaan jyrsittyyn uraan sovitettu O-rengas. Silloin koppa pysyy tiukkana, pienet tiivistepinnan kieroudet ei haittaa ja tiivistettä ei tartte vaihtaa kuin joskus todella harvoin.
Terv. JuhaV