Kirjoittaja Aihe: Ohjauslaakerin huolto  (Luettu 9785 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Ohjauslaakerin huolto
« : Maaliskuu 26, 2010, 12:26:40 ip »
Varmaan löytyy hajanaista tietoa aiheesta tälläkin foorumilla. Lyhyt ohje TI-harrastelijalle:
1. Ohjauslaakerin kunto kokeillaan säännöllisesti noin kerran vuodessa.
2. Välys kokeillaan pyörän etupään ollessa vapaasti ilmassa liikuttamalla etuhaarukan alaosasta kiinni pitäen. Tuntuvaa välystä ei saa olla.
     -laakerin voi myös suoraan kiristää sen kummemmin kokeilematta.
3. Laakerin kiristys: löysää ensin yläkolmion kiinnityspultit ja ikeskellä oleva iso lukitusmutteri sekä irroita ainakin toisesta päästä mahdollinen ohjausiskunvaimennin. Kiristä yläkolmion alla olevaa säätömutteria sopivalla avaimella tai naputa varovasti mutterin kulmaan siten, että huomaat mutterin liikahtavan.
4. Kokeile ohjauksen liikerata. Missään vaiheessa ei saa tuntua minkäänlaista pykälää ohjauksessa.

Toista kohta kolme ja neljä niin monta kertaa, että kireys on sopiva. Jos et luota näppituntumaan, niin sopiva vastus stongan päästä jousivaa-alla mitattuna on 200-500g (lähde: Suzuki Gsx1100g Service Manual).

Jos klapin poiston jälkeen tuntuu minkäänlaista takeltelua liikuteltaessa ohjausta äärilaidasta toiseen, pitää ohjauslaakerit vaihtaa. Pykälä ohjaukseen muodostuu, kun ajetaan tarpeeksi kauan liian löysällä ohjauslaakerilla. Suoraan ajettaessa väljyyden mahdollistamat iskut laakeriin kohdistuvat samaan kohtaan ja näin pykälä muodostuu vähitellen. Huonosti tasapainoitettu eturengas nopeuttaa vaurion syntymistä. Laakerin vaihtamisen jälkeen tuntuu kuin ajaisi aivan eri pyörällä.

5. Kun olet saavuttanut mielestäsi sopivan kireyden. Kiristä lukitusmutteri ja yläkolmion pultit.
6. Kokeile vielä kerran ohjauksen herkkyys ja aloita tarvittaessa alusta.

Old School-menetelmä on kääntää laakeria 90 astetta ;D .En suosittele.
Laakereiden vaihto onkin oma tarinansa.
Forza Moto Guzzi!

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2010, 14:00:42 ip »
Hei,
Vielä lisäisin muistutuksen ohjauslaakerin rasvaamisesta.
Joku kerran mainitsi, että uudemmissa MG:ssä laakerirasvaa käytetään turhan nirkosesti!
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2010, 16:12:59 ip »
Jos alkaa purkaa keulaa niin paljon, että pääse rasvaamaan, niin mielestäni kannattaa laakerit uusia siinä vaiheessa. On se sen verran työläs homma. Jotkut puhuvat ohjauslaakereiden ruostumisesta. Tehtaan jäljiltä lakrut ovat kunnolla rasvassa ja pelkästää riittävästä kireydestä huolehtiminen pitää laakerit kunnossa loputtomiin. Painepesurilla saa huolellinen siisteysintoilija voitelun poistettua ja tuhoutuminen voi alkaa. Ohjauslaakereina käytettäviä kartiorullalaakereita on mm. jarruttomien peräkärryjen pyörissä (sallittu kokonaispaino on 750kg). Voisi kuvitella, että rasitus siinä käytössä on joka suunnasta moninkertaista.
Forza Moto Guzzi!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2010, 17:27:18 ip »
Ohjauslaakerit pitää kokeilla joka kerta kun lähtee ajamaan. Käännä ohjaus reunansta toiseen. Näin totut huomaamaan mahdolliset ongelmat.
Ohjauslaakerin rasvat kuivuvat ajan kanssa, kuten muistakin laakereista. Rasvaa kun lisää
säännöllisesti ja pitää säädön kohdallaan laakereita ei tarvitse vaihtaa. On sen alemman sisäkehän vaihto niin työlästä että, rasvata kannattaa vaikka ajankuluksi!
Tehtaan jäljiltä lisää rasvaa ekassa talvihuollossa ja sitten parin vuoden välein.
Käytä vedenkestävää rasvaa ja niin paljon kun saa mahtumaan, vastustaa hieman sitä painepesuriakin.
Kuivuneet rasvat huomaa parhaiten seuraavasti: Vie mopo pariksi tunniksi -15C pakkaseen ja kokeile vieläkö stonga kääntyy! Enska malleissa, joissa ohjauslukko on emäputkessa, kun vetää tankin huohotinletkun ohjausakselin reikään bensahöyryt pesee laakerit rasvattomiksi hetkessä.
Missä ohjausluko on emäputkessa, kannattaa ohjusakselin putki tulpata molemmista päistä.
Säätö on pyöräkohtaista. Guzzissa ehjät laakerit voi kiristää mahdottoman tiukalle ennenkuin ohjaus jäykistyy niin paljon että, pyörä ei enää mene suoraan. Tuo Suizan ohje toimii kyllä.
50kkm vedettyä perävaunua kun vei takuuremonttiin, oli myyjän kommentti: Väärin vedetty! Kun oli stefat hävinneet ja laakerit ruosteessa. Miten sitä voi väärin vetää? Aisa oli osoittanut koko ajan eteenpäin ja pyörät alaspäin? ;D
Sohc van Helmi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #4 : Maaliskuu 26, 2010, 18:25:56 ip »
Kannattaa n oita säännöllisesti tarkkailla.

Omassa Centaurossa oli 42 kilometriä ajettuna aika tuntuva klappi ohjauslaakereissa. Vissiin jäänyt kokoonpanijalta kiristämättä?

Rasvaa oli kyllä reilusti, mutta jaokäytös varsinkin hiekkatiellä oli sangen erikoinen...

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2010, 18:53:55 ip »
Esimerkkinä turhan nirsosta rasvan käytöstä olkoon vaikka tämä. Kyse on Cali -05  ja ajettu 17700 km. Nyt kun ohjauslaakerit viime kesän ajettavuusongelmien vuoksi irti otin, niin vanhat laakerit ovat kuvan mukaiset. Tässä on alapään laakeri, mutta eipä tuo ylempi sen paremmassa kunnossa ole. Kuivat kuin Saharan hiekka ja umpiruosteessa >:(. Oletan, että tehtaalla ei ole rasvaa käytetty - ehkä hieman öljyä. Saattaa tuolla painepesurilla olla osuutta myös. En tiedä ed.omistajan työtapoja, mutta itse tulen pitämään pesurit kaukana ja rasvat putkessa. On myös turvallisuuskysymys. Myös muille, ei vain itselle.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #6 : Maaliskuu 26, 2010, 19:23:07 ip »
300 tuhatta alkaa olla kalissa takana, alkuperäiset laakerit menossa. Tosin kerran rasvattu ;D.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #7 : Maaliskuu 26, 2010, 22:04:26 ip »
Noin 170 000 km ja 12 vuotta -89 Calin laakerit tarkastettu ja voideltu, olivat hyvässä voiteessa ja kunnossa.  8)
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2010, 09:09:01 ap »
Pikkulohkoissa on vissiin alkujaan kuulalaakerit. Ainakin noissa vanhoissa. Omaani on jossain vaiheessa tehty rullalaakeriswappi, aika tärkeä ja hyvä muutos. Nyt kun tuo keula on levällään, otin myös laakerit silmän alle. Rasva oli jotain keltaista vaseliinia. Osin kovettunutta ja voiteluominaisuuksiltaan jotain muuta kuin rasvan voisi olettaa olevan. Pesin rullahäkit ja koolit löpöllä ja tutkin läpikotaisin. On eerittäin hyvässä kunnossa. Täytyy kasata hyvän vettäkestävän rasvan molyrasvan tai punaisen sitkostetun vassun kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2010, 13:23:19 ip »
Sitä pykälän aiheuttavaa vauriota laakeripinnoissa tai -rullissa ei välttämättä huomaa silmällä. Kiristys ja kokeilu on ainoa luotettava testitapa. Vaihtaisin uudet lakrut, kun kerran on purettuna.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2010, 13:38:43 ip »
Niin, minä en luottanut pelkkään silmään, vaan tarkastin osat koneellisesti..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2010, 07:57:16 ap »
TI-harrastajalle "Tarkista ja puhdista,säädä,rasvaa tai vaihda/uusi tarvittaessa" -ohjetta parempi vaihtoehto :)

Kuinkahan moni pyörä on huollettu valmistajan ohjelman mukaisesti -
itse tehtynä/ostopalveluna?

T,
Jukka

Ps. Rämähti tallin katolta lumet - lumitöitä tarjolla ???







TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #12 : Maaliskuu 28, 2010, 11:28:41 ap »
Kohta ollut vuoden lomautettuna; aikaa on muttei rahaa. Se opettaa kekseliäisyteen, kun on silti palava halu tehdä pyörää mieleisekseen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #13 : Maaliskuu 28, 2010, 12:41:06 ip »
Täytyypä sitten laittaa pian lisää sorvailtavien osien tilauksia, niin pääset vähän askartelurahaa ansaitsemaan...vai kattaako hinnat enemmän kuin materiaalin? ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #14 : Maaliskuu 28, 2010, 14:23:30 ip »
Täytyy hinnoitella siten  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.