Kirjoittaja Aihe: Concept-äänestys  (Luettu 22177 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #15 : Maaliskuu 08, 2010, 19:46:14 ip »
Konservatiivinen muotoilu kosiskelee vain niitä arkoja, jotka hyväksyvät kaiken vanhanaikaisen, koska niin on aina tehty.

Toki jonkun on aina oltava se radikaali edelläkävijä, jotta saadaan jotain uutta aikaiseksi. kaupallisessa mielessä liika radikaalisuus on toki riski, mutta olisi sekin ikävää, jos Motoguzzi taantuisi pelkäksi Californioita suoltavaksi pajaksi niille, jotka eivät jostain syystä halua Harleyta :)

Toki sellaiselle pelkistetylle, pelkään asiaan keskittyvälle tyylille on jatkuva, tasainen tilaus oli sitten merkki mikä hyvänsä.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #16 : Maaliskuu 08, 2010, 21:42:25 ip »
Olihan se Grisokin melko ennakkoluulottoman näköinen luomus conseptipyöränä mutta valmistusohjelmaan se vaan tuli ja ostajiakin on löytynyt .
Titaniumin kuski

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #17 : Maaliskuu 08, 2010, 23:18:45 ip »
Olihan se Grisokin melko ennakkoluulottoman näköinen luomus conseptipyöränä mutta valmistusohjelmaan se vaan tuli ja ostajiakin on löytynyt .

Joo, mutta Grisohan onkin hyvän näköinen.
Emeritus-guzzisti

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Korteni kekoon
« Vastaus #18 : Maaliskuu 09, 2010, 10:56:45 ap »
Lisäänpähän korteni kekoon  :P

>>...Californioita suoltavaksi pajaksi...<<

Niin...minulle California on "se ainoa oikea Moto Guzzi". Jos sen tuotanto loppuu ja MG tekee vain noita "aaltopeltihärpäkkeitä", jää asia sitten silleen.  :'(
Edellyttäen tiätystenkin, että joskus on vielä varaa vaihtaa pyörä uuteen.
Näillä vuosilla ei jaksa innostua noista kuttaperkalla ja aaltopellillä vuoratuista kapineista. Saati joistain jaappanilaisista värkeistä...
Mutta tämä on pelkästään minun mielipiteeni ja yhdyn siihen ihan täysin.   ;)

Vaan laskuri näyttää, että jokunen viikko ja sitten se alkaa!  ;D  ;D  ;D  ;D
Tähtäin 3 viikon päässä eli 1.4.2010...tiedä sitten tuon lumen määrää...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #19 : Maaliskuu 09, 2010, 11:44:03 ap »
Ja minä kun pidin eräiden muiden merkkien harrastajia tiukkahattuisina.. Sitten ihmetellään, miksi merkki kiikkuu kuoleman ja kadotuksen reunalla.

Guzzi, merkki jota ei saa haukkua, uudistaa, moittia, kehua, ei saa käyttää omaa harkintaa varaosien tai öljyjen suhteen, mitään turhaa ei saa olla, paitsi kromia jne jne..

Jotenkin tuntuu taas hyvältä päästä tallille toteuttamaan omaa mielikuvitusta, muotoilua ja harkintaa oman Guzzin äärelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #20 : Maaliskuu 09, 2010, 14:26:38 ip »
No niin...

En mielestäni väittänyt mitään mainitsemiasi "ei saa haukkua" -juttua. Totesin vain, että California on MINULLE "se ainoa oikea Guzzi", jonka vaihtoehtona ei ole yksikään kyykky- yms.tyyppinen pyörä. Olkoonkin sitten vaikka Moto Guzzi. Tietenkin MG saa tehdä haluamiaan / markkinoiden vaatimia pyöriä, onhan niille ostajia. Enhän tätä väittänytkään.

Jos vielä joskus vaihdan ( on varaa ) uuteen pyörään, niin se tulee olemaan Californian-tyyppinen kapine. Jos Calia ei enää tehdä, niin on harkittava toista merkkiä. Saattaapi olla tietenkin, että Stelvio on harkinnassa mukana.
En ole koskaan väittänyt, että Moto Guzzi on maailman paras tai hienoin tai ylivertainen. Mutta, en tiedä ( tai en sitten vain ymmärrä... ), mitä parempaa saisin vaihtamalla toiseen merkkiin. Onhan noita cruisereita muitakin; Trumppa, Honda, Kawa, HD jne. Ymmärtääkseni mikään ei ole huolettoman kestävä ja ilman vikoja. Tai siten, että jokainen yksityiskohta olisi täydellinen.

Yksi tämän harrastuksen osa on ns. estetiikka. Mielestäni pyörän jolla ajan, on oltava ainakin minun silmääni upea / tyylikäs / hieno tms. eikä siihen tarvita mitään älyttömiä lisäkilkkeitä.
Ja vilpittömästi sanottuna, nuo nykyiset pystyperäiset ( MG, Honda, Buell jne. ) pikakiiturit eivät niitä tyylikkäitä ole.  Mutta tämänhän on vain minun mielipide. Toisiakin on - myydäänhän niitä kymmeniä tuhansia vuodessa.
Toinen asia on, että ajan suht. paljon ( > 20´000 km / v ) ja matkalla mukana on jonkin verran varusteita. Näiden kuskaamiseen ei yksikään noista MG:n hahmotelmista ole. Kuten ei muistakaan pystyperistä. Toisaalta, en ole Grisossa nähnyt laukkuja...

Onneksi on erilaisia pyöriä erilaisille kuskeille ja erilaisiin tarkoituksiin. Eikös...




 


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #21 : Maaliskuu 09, 2010, 14:50:38 ip »
No niin...

En mielestäni väittänyt mitään mainitsemiasi "ei saa haukkua" -juttua...

Listasin vain vähän yleistä mielipideilmastoa, viittasin tuolla haukkumisjutulla muualla foorumilla vellovaan keskusteluun. Siellä kun kärjistetysti ajatellaan seuraavasti:"Jos haukut Guzzia olet väärässä, jos taas kehut sitä lehdessä; on taustalla vilppi.."
Toisaalla taasen pyörissä ei saa olla mitään ylimääräistä muotoilullisia elementtejä. Mutta silti Californiassa saa olla toimettomia kromikikkareita ylt'ympäriinsä..
Ameriikkalainen sanoisi asian laidan yhdellä sanalla: Oxymoron.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Korteni kekoon
« Vastaus #22 : Maaliskuu 09, 2010, 19:03:09 ip »
<snip>

>>...Californioita suoltavaksi pajaksi...<<

Niin...minulle California on "se ainoa oikea Moto Guzzi". Jos sen tuotanto loppuu ja MG tekee vain noita "aaltopeltihärpäkkeitä", jää asia sitten silleen.  :'(
Edellyttäen tiätystenkin, että joskus on vielä varaa vaihtaa pyörä uuteen.
Näillä vuosilla ei jaksa innostua noista kuttaperkalla ja aaltopellillä vuoratuista kapineista. Saati joistain jaappanilaisista värkeistä...
Mutta tämä on pelkästään minun mielipiteeni ja yhdyn siihen ihan täysin.   ;)
<snip>
Moterni on moterni - mutta vuonna 2005 (uudempia lukuja ei ole hallussa, mutta lama on iskenyt sinne rajusti) eräs amerikkalainen valmistaja valmisti 329.000 moottoripyörää.  :) Niissä ehkä oli jonkin verran kromia, ei kaikissa.
Guzzilla ei mennyt hyvin, mahtoiko tulla 7.000 pyörää  :'( - mutta niistä iso osa oli samantyyppisiä, kuin Amerikan firmallakin.
Rohkea, tosi rohkea italialainen firma Bimota teki ehkä muutaman kymmenen moottoripyörää.

Mitä Guzzin pitäisi tehdä? Ottaako oppia esim. Bimotasta ja tehdä tosi radikaaleja pyöriä ja saada muotoilupalkintoja, ehkä muitakin palkintoja? Ja konkurssi muutaman vuoden välein?
Vai ottaa oppia Harrikasta? Päivittää moottorit (20 heppaa lisää Nevadaan, 30 Californiaan ja vääntöä vastaavasti), säilyttää hyvät ajo-ominaisuudet, parantaa laatua - tietysti siinä sivussa voidaan tehdä jokunen pyörä muihinkin tarkoituksiin - Norge ja Stelvio ja Bellagio ovat hyviä avauksia, toivottavasti niitä myydään.
Messuilla voidaan tietysti esitellä mitä vaan...
Emeritus-guzzisti

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #23 : Maaliskuu 09, 2010, 20:47:02 ip »
Käsittääkseni Guzzi uljas historia käsittää aika paljon muunkin tyyppisiä pyöriä kuin "cruisereita".

Californian kehitys viimeisen 30 vuoden ajalta lienee keskittynyt painon ja kiiltävä kromin lisäämiseen...

Pienelä tehtaalla ei toki ole varaa tehdä kovin montaa täysin epäonnistunutta mallia. Bimotakin käsittääkseni kaatui siihen, kun päätettiin tehdä oma huippuhyvä 2-tahtinen moottori silloin uudella ruiskutekniikalla katukäyttöön.

Jos se olisi helppoa ollut, niin japsit olisivat varmaan jatkaneet niiden tekemistä RD-Jammun ja RG-viissatasen Suzukin jälkeen.

Jos guzzin kohtalona on muodostua ainoastaan customeita suoltavaksi pajaksi niille, joille se Harley ei kelpaa, niin siitä vaan. katsotaan sitten onko tehdas pystyssä vielä 20 vuoden päästä. Kyllähän Cali ilmeisesti on omassa luokassaan kohtuullinen esitys, mutta eipä kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin.

Mitä "messupyöriin" tulee, niin Guzzi on aina ollut mestarillinen siinä, että ensin messuilla esitellään pyöriä, joille olisi ostajia jonossa asti ja sitten seuraavaan 3-5 vuoteen niistä ei sitten kuulu mitään.

Sitten kun joskus vuosien päästä markkinoille tuodaan vihdoin se sama pyörä vesitettynä, niin ne innokkaat ostajat ovat jo ostaneet jotain muuta.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Messupyörät
« Vastaus #24 : Maaliskuu 09, 2010, 22:19:26 ip »
>>...ensin messuilla esitellään pyöriä, joille olisi ostajia..<<

Onkos kukaan nähnyt noilla messupyörillä ajettavan?
Syy, miksi ne harvemmin tulevat myyntiin, saattaa olla hyvinkin yksinkertainen:
- Tehdään käsityöna verstaalla viilaten jokin näyttävä pyörä, ilman sisuskaluja.
- Tehdään yksi proto, ja huomataan sen sarjavalmistuksen tulevan liian kalliiksi.
- Tehdään yksi proto ja huomataan koeajoissa sen uusien ratkaisujen olevan huonoja / heikkoja / tarpeettomia jne.
- Proton siirtäminen tuotantoon kestää sen verran pitkään, että muut  valmistajat tuovat ensin omansa ( paremmat... ) esiin. Jäädään rannalle soittelemaan.
- Markkinatutkimus saattaa tyrmätä asian ja malliston kokonaan.
Ei asia ihan niin yksinkertainen ole, kuin se ens´alkuun näyttää. Mites se menikään se "hydrauliset venttiilinnostajat" taannoin Calistimessa?

Olen joskus osallistunut projektiin, jossa yritettiin toimahteleva proto siirtää sarjavalmistukseen. Onneksi se ei edennyt...huh, huh!

Mutta kaikella ystävyydellä, kuten totesin, on hyvä, että on olemassa muitakin Guzzeja kuin Cali. Ei meitä vaareja niin paljon kuitenkaan ole...

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #25 : Maaliskuu 10, 2010, 08:27:05 ap »
Oikeasti kuitenkin kaikki muut mallit kuin Cali ja Nevada ovat mielenkiintoisia MGlla. Noita custom tyyppisiä pyöriä kun riittää joka merkillä. Suuri osa pyöräharrastajista kyllä customeilla aloittaa harrastuksensa. Useimmiten nämä wannabe HD-kuskit ostaa jonkun japsi-rimpulan ja haaveilee sitten siitä Harrikasta. Fiksummat ostavat kuitenkin oikean moottoripyörän. On onnellinen sattuma, että jossain vaiheessa eksyy marginaalisen ja muista poikkeavan Guzzin sarviin. Siinä mielessä onnellisen, että harva enää siinä vaiheessa haaveilee siitä Ameriikanihmeestä. Minun näkemykseni olisi, että sportimpaan suuntaan pitää Guzzin satsata, jos meinaa volyymia kasvattaa. Breva, Norge ja varsinkin Sport ovat oikeampi suunta. Tosin siinäkin pitäisi mennä paljon pidemmälle. Jos vaikka Moto Morinin tyylinen "nuorisopyörä". Kun volyymi saadaan kasvamaan, pystyy tehdas jatkamaan niiden rakkaiden Californioidenkin tuotantoa ja kehittämista.
V11 Sport

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #26 : Maaliskuu 10, 2010, 11:31:10 ap »
Laajan otannan perusteella LM johtaa selvästi ;D

Lainaus
Guzzi sai tämän vuoden(09) EICMA:sta niin paljon positiivista palautetta, että olivat itsekkin yllättyneitä!

Näkyy varmaankin tuotevalikoimassa tulevina vuosina - saattaa useampi motoristi löytää juuri itselleen sopivan pyörän Guzzeista.
Omistaja toki päätää mitä ja minkälaisia tuotteita eri tehtaissaan valmistaa.

T,
Jukka

Ps. Piaggio konserninissa - ainakin toistaiseksi - varustetaan Aprilia tuotemerkillä moottoripyörät, joiden kaikkia ominaisuuksia osaa hyödyntää prosentti harrastajista ;)

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Korteni kekoon
« Vastaus #27 : Maaliskuu 10, 2010, 12:07:20 ip »
Mitä Guzzin pitäisi tehdä? Ottaako oppia esim. Bimotasta ja tehdä tosi radikaaleja pyöriä ja saada muotoilupalkintoja, ehkä muitakin palkintoja? Ja konkurssi muutaman vuoden välein?
Vai ottaa oppia Harrikasta? Päivittää moottorit (20 heppaa lisää Nevadaan, 30 Californiaan ja vääntöä vastaavasti), säilyttää hyvät ajo-ominaisuudet, parantaa laatua - tietysti siinä sivussa voidaan tehdä jokunen pyörä muihinkin tarkoituksiin - Norge ja Stelvio ja Bellagio ovat hyviä avauksia, toivottavasti niitä myydään.

Nuoko ne ovat ainoat vaihtoehdot? Bimota tai Harrikka? Minulle kun tulee mieleen eräs Mandellosta muutaman sata kilometriä pohjoiseen oleva firma, jonka tilanne oli vielä neljännesvuosisata sitten koko lailla sama kuin Guzzin. Nykyään taitaa olla tuotantoluvut pikkuisen erilaiset. Vaan olisi varmaan niidenkin pitänyt vain pysyä siinä, minkä parhaiten osaavat, eikä ruveta sähläilemään kaiken maailman rivinelosten ja muiden nuorisopyörien kanssa...

Nuo Stelviot ja Norget eivät todellakaan saa olla mitään Guzzin malliston "jokunen pyörä siinä sivussa" -malleja, vaan niiden on oltava malliston ydintä siinä kuin Calit, kenties enemmänkin. Älkää käsittäkö väärin, minulla ei todellakaan ole mitään Californioita tai Nevadoita vastaan. Mutta jos ne ovat ainoita, mihin Guzzi satsaa, merkki taantuu jonkinlaiseksi Piaggion Harrikkakopioksi. Californiahan minulla itsellänikin on, mutta täytyy myöntää, että ilman Jackalia/Stonea ei olisi. En olisi ikinä tajunnut, että sen kaiken tingeltangelin alla onkin hyvä moottoripyörä. Ei hyvä customi, vaan nimenomaan hyvä moottoripyörä. Ja siksi toisekseen: jos joskus kyllästyn nykyiseen ulkoasuun, siitä saa vaivattomasti tehtyä vaikka Cafe Racerin. Tai Full Dresserin. Tai Sport-tourerin. Tai tai tai... Mistä muusta pyörästä voi sanoa samaa?

Paradoksaalista kyllä, mutta nimenomaan tuo taitaa olla se, mikä on tehnyt Guzzin valmistamisen huonoksi bisnekseksi. Porukka omistaa pyöränsä 10 v / 100 K eikä osta uutta kahden vuoden välein. Eikä Guzzilla ole vieläkään älytty, että silloin pitää panostaa jälkimarkkinoihin. Muutama esimerkki:
Haluat muuttaa Californiasi kokokatteiseksi. Eipä onnaa. Tehdastekoinen kokokate Caliin myisi yksin Amerikassa kuin halpa kalja. Tai vaikka vanhan GT:n katteen tyyppinen puolikate.
Olet Pikku-Brevan omistaja ja haluat harrastaa myös matkailua, johon pyörän ominaisuudetkin loistavasti sopisivat. Vaan eipä oo katetta. Koko aikana, kun Pikku-Brevaa myytiin (myydäänkö vieläkin?), siihen ei ollut saatavissa minkäänlaista katetta.
Jenkeissä National Cycle tekee sivulaukkuja, jotka sopivat Calin muotoihin kuin valettu. Ei tarvittaisi kuin telinesarja. Vaan eipä oo. Tarvikevalmistajan ei kannata tehdä, kun asiakkaita ei ole tarpeeksi. Eikä tehdasta kiinnosta.

Moto Guzzi, going out of business since 1921. Ja nyt kun siellä edes yritetään vähän ravistella tätä "piippu ja punaiset henkselit" -imagoa, niin me vanhat kääkät eikun narisemme. Enhän minä noita uusia pyöriä ostaisi. Mutta jos parikymmentätuhatta muuta ihmistä ostaa, se ei todellakaan ole minulta pois. Päin vastoin.

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #28 : Maaliskuu 10, 2010, 16:03:53 ip »
Tossa oli asiaa. Laittaisin V11 Sportiin vartti- tai puolikatteen, mutta saatavilla on vain joitain kirkkaita läpysköita ja sitten se Magnin varttikate. Magnin laittaisin, mutta silloin joutuis vaihtamaan vielä matalammat kahvat. Kun tuulen paine pienenee, ei etunojan lisäys oikein kiinnosta. Sivulaukkutelineeksi oli ainoastaan yksi vaihtoehto. Japanin härpäkkeiden ja Bemujen omistajia käy hetkellisesti kateeksi. Eikös muuten Triumph tee huomattavan osan liikevaihdostaan juuri noilla lisävarusteillaan!
V11 Sport

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Concept-äänestys
« Vastaus #29 : Maaliskuu 10, 2010, 17:01:41 ip »
>>...Porukka omistaa pyöränsä 10 v / 100 K eikä osta uutta kahden vuoden välein. Eikä Guzzilla ole vieläkään älytty, että silloin pitää panostaa jälkimarkkinoihin....<<

Jep! Minäkin hankkisin per heti kuskin selkänojan ja taakse käsinojat, jos vain olisi...