Kirjoittaja Aihe: EICMA ja GUZZI  (Luettu 33283 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #15 : Marraskuu 12, 2009, 14:19:05 ip »
Toi Millepercenton sportti onkin hyvä kohde päiväunille ja juuri sellainen pyörä, jonka tehdas tarvitsisi mallistoonsa kun ei kerran katukäyttöistä MGS-1:stä kerran sieltä koskaan ilmaantunut.

Kyllähän me vanhat pierut rakkaista Caleista, V11 Sporteista ym. höyrykoneista tykkäämme, mutta me emme riitä pitämään tehdasta pystyssä. Guzzi tarvitsee modernin sporttipyörän pysyäkseen hengissä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

themetus

  • Vieras
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #16 : Marraskuu 12, 2009, 14:37:09 ip »
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2009, 16:04:30 ip kirjoittanut themetus »

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Me asiakkaat
« Vastaus #17 : Marraskuu 12, 2009, 15:45:59 ip »
>>...me emme riitä pitämään tehdasta pystyssä. ... <<

Oikeastaan puhumme kahdesta eri asiasta samaan aikaan. Tehdas tietenkin tarvitsee ns. myyviä malleja, joilla pärjää maailmanmarkkinoilla. Ja sinne menemiseen on mallistoa nykyaikaistettava jopa vuosittain. Sekä muotoilupuolella, että tekniikaltaan. Messuilla pitää olla aina niitä erikoisuuksia, joilla brändi pääseen esiin. Ja näin annetaan kuva, että MG ei ole ( enää ) mikään pappa-mallisto, vaan ajan hermolla...

Kokonaan toinen asia on juuri " me jotka emme riitä... " eli ostamme noita Caleja jne. En koskaan osta jotain pikakiituria, jotain japanilaista +250km/h muoviluotia, en edes MG 1200 Sport´ia... Toisaalta ajatellen, myydäänhän cruisereita Suomessakin huomattavia määriä vuodessa. Ehkä MG on tässä jäänyt ajan kelkasta, ja markkinaosuus on siksi pudonnut turhan alas. Minulle kyllä riittäisi, jos ihan muutama kohta olisi toisin.  Lisä/valinnaisvarusteiden saatavuus voisi olla huomattavasti paremmin; Olisin lisännyt listaan ruksin kohdille: Stongan raiserit, kello, kypäräpuhelin/radio -valmius ( siis johdotus jne. ), plexin korkeussäätö, satulan korkeussäätö, kuskin selkänoja, satulan lämmitys  jne.
Lisäksi voisi olla takapenkin käsinojat yms. varustelistalla, jolloin kynnys hankkimiseen olisi alhaisempi, sillä sopivuus olisi varma. En kuitenkaan tarkoita GW:n Raamatun paksuista tingelilistaa...Voidaan kyllä ajatella niinkin, että sitä kromikrääsää voisi olla, myydäänhän sitä muihinkin merkkeihin suuria määriä vuosittain. Näin on rakennettu näyttäviä pyöriä jotka keräävät ( kateellisia? ) katseita missä liikkuvatkin. MG:iin ei kai myydä, koska sitä ei oikeastaan ole. Ja, mitäs se MG:lle kuuluu, mitä omistaja pyöräänsä ripustaa, kunhan se on myyty MG:n toimesta - vaikkapa Piikkiöstä...





California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Norge 8v
« Vastaus #18 : Marraskuu 12, 2009, 20:25:27 ip »
Kyllähän tuo uusi Norge näyttää paljo paremmalta kuin entinen ainakin minun silmään. Todella hieno viininpunainen väri ja tuo "facelift" on mielestäni tullut tarpeeseen ja toteutettu onnistuneesti. Raskaamman näköinen looki on oikein hieno ja jytkymmän näköinen.Vanha ehkä turhan siron näköinen. Moto Guzzin kotisivuilla olevan tiedotteen mukaan myös jousitusta on uusittu jäykempään suuntaan. Myös keskituki on uusi mikä toivon mukaan korjaa tilanteen, että se ei ota maahan niin helposti. Ja mikä hyvä, niin on saatu katteeseen paneeli, josta voi tarkistaa öljyt ilman että ruuvaillaan muovia pois tai tarvitsee ostaa metrisiä tarvikeöljytikkuja. Se mikä kuvista ei käy ilmi on sähköisen pleksi säätöjen nappulat stongassa. Ainakin vanhassa mallissa ovat todella tökerösti suunniteltu siten, että joutuu irroittamaan käden kahvalta ajaessa, mikäli nappia haluaa painaa ja säätää pleksi korkeutta. Toivottavasti tuokin asia on korjattu. Mutta todella hyvin stailattu toureri!

Te jotka omistatte Norgen, niin ovatko Norgen sivulaukut vesitiiviit? Ilmeisesti ainakin joillakin ovat päästäneet vettä? Mikäli eivät ole vesitiiviit niin toivois, että tuokin asia olis korjattu. Mielestäni vakavasti otettavassa matkapyörässä on todella sääli ja moka, jos kovat sivulaukut eivät pidä vettä. Ehdoton laatuvaatimus tuolaisille pyörille tätänykyä. Kyllähän tuossa loppujen lopuksi on paljon uutta:
1. Moottori
2. Katteet osittain stailattu uudestaan
3. Penkki
4 Pakoputki
5 Öljytikunpaneeli
6 keskituki
7 mittaristo kuulemma kuskia lähempänä
8 jousitus

ja jotain saattoi vielä jäädä, oliko kytkin kahvakin uusittu
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

themetus

  • Vieras
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #19 : Marraskuu 13, 2009, 13:30:53 ip »
Millepercenton poijaat olivat laittaneet tälläisen videon Albasta youtubeen:

Millepercento Alba

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norge 8v
« Vastaus #20 : Marraskuu 13, 2009, 22:22:58 ip »
 Se mikä kuvista ei käy ilmi on sähköisen pleksi säätöjen nappulat stongassa. Ainakin vanhassa mallissa ovat todella tökerösti suunniteltu siten, että joutuu irroittamaan käden kahvalta ajaessa, mikäli nappia haluaa painaa ja säätää pleksi korkeutta. Toivottavasti tuokin asia on korjattu. Mutta todella hyvin stailattu toureri!

Te jotka omistatte Norgen, niin ovatko Norgen sivulaukut vesitiiviit? Ilmeisesti ainakin joillakin ovat päästäneet vettä? Mikäli eivät ole vesitiiviit niin toivois, että tuokin asia olis korjattu. Mielestäni vakavasti otettavassa matkapyörässä on todella sääli ja moka, jos kovat sivulaukut eivät pidä vettä. Ehdoton laatuvaatimus tuolaisille pyörille tätänykyä.

Ainakaan omassani laukut ei pidä vettä. Pleksin säätönappulat voisivat olla vanhassa paremminkin mutta omistajakuljettaja-asteella on niille ihan sama kun säätötarve on aika pieni. Useimmin sitä gtarvitsee kun tankkilaukun kanssa kääntää ratin linkkuun niin plexi laskee alas...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #21 : Marraskuu 14, 2009, 00:59:10 ap »
Huomio! Linnakkeessa herätys!


Uutuuksia ne tosiaan pukkaa:






Lisäkuvat täällä.

themetus

  • Vieras
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #22 : Marraskuu 16, 2009, 09:39:40 ap »

Norgearska

  • Vieras
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #23 : Marraskuu 17, 2009, 00:03:56 ap »
Ehdottomasti samaa mieltä! Oikein onnistunutta muotoilua. Tykkään varsinkin tuosta tummemmasta 8)

Pexillä on silmää..
Osaa kuvissa vangita olenNAISEN! (katso kaksi ylimmäistä ja alimmainen kuva.
Pexillä on oikeesti hyviä kuvia sivustollaan.

Guzzit tulevat tuotantoon joskus (toivottavasti jo kaudeksi 2010) kenties kesympinä, mutta toivottuina uutuuksina..

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Muotoilua...
« Vastaus #24 : Marraskuu 17, 2009, 08:04:49 ap »
On näköjään Moto Guzzi antanut periksi jaappanilaistyyppiselle muotoilulle. Siis ns. muoviluodille.

Asiaahan voidaan tarkastella esim. muotoilun näkökulmasta, kaupallisena asiana tai moottoripyöräilyn vinkkelistä. Nuo muotoilun ihmeet on kaiketi tarkoitettu ratapyörien aihioiksi ja kaupungissa ( ns. grillillä pyöriminen ) ajeluun.
Kaupallisesti asia on sikälikin ymmärrettävä, että näin saadaan suuret massat kiinnostumaan ja ehken ostamaankin näitä. Ja se taas turvaa tehtaan olemassaolon. Eihän noita tarvitsisi myydä kuin 10´000 kpl / vuosi, niin MG:n tuotantomäärä olisi moninkertainen nykyiseen.
Muotoilun puolelta - nuo voivat olla jopa kauniita...

Jos tarkastellaan moottoripyöräilyn suunnasta, niin kaikkia ei kuitenkaan nuo kiinnosta. Edelleenkin odotan uudistettua Calia, jolla voi kevyesti pöräyttää 700 km päivässä mukana takapenkkiläinen + tarpeelliset tavarat. Calin tarjoamaa ajofiilistä ei helpolla voiteta.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi rekisteröitävässä pyörässä on oltava tarpeetonta tehoa 100hv ja sen täytyy kulkea 1.vaihteella +120km/h. Kun tällaisen pyörän "aktiivisen ajamisen alue" ( JuhaV:n sanoma erinomainen termi ) alkaa vasta siinä vaiheessa, kun nopeus on jo runsaasti laiton.
Silmään "särähtää" sekin, että hankitaan jokin kyykkypyörä, johon ei saa yksinkertaistakaan laukkua. Sitten käytetään selkäreppua, että saadaan edes eväät kulkemaan...Ja hankkihan yksikin mies "Tehoa Pitää Olla" Hayabusan ja lomamatkan lopuksi vaimonsa lensi Saksasta kotiin...
Tietenkin tästä voi filosofoida pitkään, eikä se edes tänne mahdu...

Mutta: On hienoa havaita Moto Guzzin pyrkimyksen pysyä ns. ajan hermolla. Tsemppiä!



themetus

  • Vieras
Vs: Muotoilua...
« Vastaus #25 : Marraskuu 17, 2009, 08:41:54 ap »
On näköjään Moto Guzzi antanut periksi jaappanilaistyyppiselle muotoilulle. Siis ns. muoviluodille.

Minusta nuo conceptit ovat tyypillistä nykyaikaista italialaista muotoilua, josta on jaappani kaukana. Toki japanilaiset ovat perinteisesti matkineet eurooppalaisia tuulia muotoilussa ja varmana tulemme näkemään enemmän pyöriä jotka muistuttavat näitä uusia ducateja, guzzeja, augostoja jne. Tuollaisenaan en suoraan noista concepteistä ostaisi omaksi yhtäkään, mutta odotan todella innolla millaisia malleja noista tulee sitten lopulliseen myyntiin.

Hienoa että myös Guzzi yrittää uudistua! Makujahan on MP harrastuksessakin monia (ja maku asioistahan ei kiistellä) ja jos joku haluaa ajaa muoviluodilla niin hienoa että myös sellainen vaihtoehto löytyy. Itselleni Guzzilla on tällä hetkellä ainoastaan Griso joka herättää intohimoa ja jos sitä ei olisi ollut, niin kuka tietää olisi nyt alla Hypermotard... Ja kyllä omasta mielestäni sitä voimaa pitää olla! Ainakin voi lähteä liikkeelle kuin hauki kaislikosta ja se on kivaa ;)


Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Muotoilua...
« Vastaus #26 : Marraskuu 17, 2009, 09:20:44 ap »
Jos tarkastellaan moottoripyöräilyn suunnasta, niin kaikkia ei kuitenkaan nuo kiinnosta. Edelleenkin odotan uudistettua Calia, jolla voi kevyesti pöräyttää 700 km päivässä mukana takapenkkiläinen + tarpeelliset tavarat. Calin tarjoamaa ajofiilistä ei helpolla voiteta.

Öö, tota - Eikös sillä nykyisellä muka voi ajaa 700 km päivässä? Jos voi, miksi haikailet uuden perään? Ja onhan se "nuorisopyörä" (tm) aika muovinen kalifiin verrattuna?  :o

En ole koskaan ymmärtänyt miksi rekisteröitävässä pyörässä on oltava tarpeetonta tehoa 100hv ja sen täytyy kulkea 1.vaihteella +120km/h. Kun tällaisen pyörän "aktiivisen ajamisen alue" ( JuhaV:n sanoma erinomainen termi ) alkaa vasta siinä vaiheessa, kun nopeus on jo runsaasti laiton.

Pakko kysyä; Timo, oletko sinä koskaan ajanut tällaisella pyörällä, jossa on "tarpeetonta tehoa 100hv jne." ? Minkä merkkisellä ja mallisella? Joissain niissä pyörissä on nykyään nappi, joista saa esim. kytketty tehoa pienemmälle tarvittaessa, vaikka yhden Californian verran. Esim. Ducatin uusi Multistrada 1200. Sen kauneudesta voidaan sitten myös olla montaa mieltä, siitä voidaan vaikka keskustella tuopin ääressä, esim. v2Tre:n pikkujouluissa? minä tarjoan ensimmäisen Sinulle. Ihan mielenkiinnosta tätä kysyn, keskusteluissa ei ole koskaan käynyt ilmi. Tiedän, että vastaus tähän kysymykseen kiinnostaa useita henkilöitä..  ;D

Silmään "särähtää" sekin, että hankitaan jokin kyykkypyörä, johon ei saa yksinkertaistakaan laukkua. Sitten käytetään selkäreppua, että saadaan edes eväät kulkemaan...

Mikä se semmoinen pyörä on mihin ei laukkuja saa? (en tarkota tässäyhteydessä sanalla 'laukku' Samsoniten 68 litran matkalaukkua) Minunkin sepelimyllyyn saa helposti yli 50 litran kankaisen laukun kiinni ja sillä ajaa ainakin 700 km päivässä, joko moottoritietä tai pienempiä teitä - ihan kelistä, mielialasta, ajoseurasta tjsp. riippuen. Olet varmaan Timo nähnyt Pekan B**llin joskus? Siihen on rakennettu teline laukuille ja telineen saa irti kun on saavuttu määränpäähän(vaikka Pystymettään). ainiin, eihän Pekka käy sillä Guzzi/italomeetingeissä.. sori.. Pekka vois vaikka laittaa jatkeeksi kuvan pyörästä ja telineestä?


Ja hankkihan yksikin mies "Tehoa Pitää Olla" Hayabusan ja lomamatkan lopuksi vaimonsa lensi Saksasta kotiin...
Tietenkin tästä voi filosofoida pitkään, eikä se edes tänne mahdu...

Tätä tarinaa sen enempää tuntematta, veikkaan että se vika oli siellä takapenkillä (tai etupenkillä), sen hajapuuskan matkailu-/kuormankantokyvystä se tuskin johtui? tosin, en voi olla varma koska en ole koskaan kyseisenmallisella pyörällä ajanut.

Mutta: On hienoa havaita Moto Guzzin pyrkimyksen pysyä ns. ajan hermolla. Tsemppiä!

On hienoa havaita TimoV:n pyrkimys pysyä poissa ns. ajan hermolta, vaikka koville se joskus ottaa. Tsemppiä!  :P

Lopuksi vielä pari kuvaa matkapyöristä kuormattuina:

Belgiassa:



Saksassa (huom, olemme saapuneet perille, tavarat purettu pois kyydistä)



Hollantilaisetkin olivat lähteneet lomailemaan, sekä herra että rouva:



ja sitten vielä Doug amerikasta, hän kiersi tällä maapallon: ('62 HD, vuonna 2006 teki saman '48 Indianilla (molempiin sai laukun kiinni))



 ;D ;D ;)


Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #27 : Marraskuu 17, 2009, 09:54:55 ap »
Tämän päivän radikaalit ovat huomisen konservatiiveja. Guzzi on ollut radikaali viimeksi 60-luvulla. Eikös siitä kuuluisan Tonti-rungon kehittämisestä ole jo aikaa vierähtänyt. Se, että MG on vielä hengissä, pitää perustua onnistuneeseen konstruktioon joka silloin yli 40 vuotta sitten kehitettiin. Eihän nuo uudet mallitkaan ole luopuneet moottorin perusratkaisusta. Tällä en tarkoita, että siitä pitäisi luopuakaan. Uudistuksia pitää kuitenkin tehdä. Ja mielellään myös radikaaleja. Vanhoista ja hyviksi todetuista malleista ei kuitenkaan vielä kannata luopua. Luulisi kuitenkin, että siitä myllystäkin saisi aika helpolla painosta pois 10-20% ja tehoa lisää saman verran. Nykyisillä materiaaleilla ja suunnittelulla ei tarvitse luopua luotettavuudestakaan.
V11 Sport

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #28 : Marraskuu 17, 2009, 10:10:47 ap »
http://www.madeinitalymotorcycles.com/IMG_0067_Edit.jpg
http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/v7-gt850.jpg

Olipa se joskus aikaa, moottoripyörätkin vielä näytti moottoripyörältä  ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #29 : Marraskuu 17, 2009, 12:14:10 ip »
Toi jälkimmäinen on syyllinen mun Guzzi-harrastukseen. Se jäi pikkupoikana takaraivoon. Nuorempana ei vaan ollut  Guzziin varaa. Kun sitten vuosien pyörättömän kauden jälkeen tuli merkin valinta eteen, päätin toteuttaa nuoruuden unelman.  ;D
V11 Sport