Onkohan jollakullakokemusta Ducatin ST4 rotuhevosesta.
Tämmöistä olen mahdollisesti hankkimassa Nevadan tilalle ja kaikenlaiset kokemukset pyörästä kiinnostaa. Kone pitää tyhjäkäynnillä paukkuvaa ääntä joka hiljenee kytkintä painamalla,taitaa kuulua asiaan.
On tullut jonkun kerran ajeltua tavallisella ST4:llä, mutta omassa tallissa ei vielä ole ollut. Tuossahan on kuiva kytkin, joka kalkattaa tyhjäkäynnillä jonkin verran. Jos kalkatus on voimakasta, kannattaa tarkistaa, onko kytkinkopan ja pesän välissä prikat ja ilmarako, joka voimistaa ääntä, mutta parantaa vähän tuuletusta. Jos taas on umpinainen koppa, voi voimakas kalkatus olla merkki jo vähän kulahtaneesta kytkinlevystä ja/tai kellosta. Jos olet moista ostamassa ja ääni häiritsee, kannattaa tarkistaa tuo ilmaraon olemassaolo, tai vaikka pyytää avaamaan se koppa. Jos siellä näkyy selviä kulumisjälkiä vaikka hampaissa, voi ostohintaan laskea hiukan tinkivaraa sen kytkinsatsin verran. Ei ole toisaalta kovin kummoinen homma vaihtaa vaikka itse. Tosin ei sitä ääntä kannata säikähtää, jos kytkin irrottaa ja vaihteet menevät päälle ja pois normaalisti. Sehän on vähän äkäisen sorttinen ja saattaa äkkinäisellä vähän jurskahtaa, kun ensimmäisiä kertoja lähtee ajamaan. Kuuluu vaan ominaisuuksiin.
Itselle jäi vähän ristiriitaiset fiilikset ko. vekottimesta. Tavallaan kätevä ja mukava reissuntekijä, mutta suhteellisesta keveydestään huolimatta ei sieltä ketterimmästä päästä. Ajogeometria vaikutti alussa vähän erikoiselta, tosin vertailukohtana oli enemmän sporttiset ajokit. Matkapyöräksi ja vaikka Nevadaan verrattuna varmaan silti suht ok. Tuo kuivakytkin samoten sopii erinomaisesti esim. 74x ja 9xx- sekä Monsteriin ja SS-malliin, mutta ainakin minusta tuossa ST-sarjassa vähän turha, ja epämukavakin. Makuasioitahan nämä toisaalta ovat, samoten tottumuskysymyksiä.
Uudempi ST3 on mukavampi sekä satulaltaan että ajotuntumaltaan, ja tuo vanhan sporttipelin myllystä tehty kone ei ehkä ollut ihan parhaimmillaan tuollaisessa matkalehmässä. Jäi jopa vähän semmoinen fiilis, että ulkoisesti samanlainen ST2 saattaisi olla jopa sopivampi. Malliin tuli muutamia pieniä uudistuksia muistaakseni v. -99 ja 2000, joten sarjan viimeisimmät mallit 00-02 ovat mielekkäämpi valinta kuin alkupään 98-99 mallit. Kyllähän tuossakin kulkua piisaa ja kyllä joku on saanut sen taipumaan kohtuudella radallakin, mutta ainakin henkilökohtaisesti ei innostanut niin paljoa, että olisin moisen hommannut. Toki hintakin vaikuttaa asiaaan.
Jarrut ja alusta ovat kyllä muuten taattua Ducati-laatua, mutta ajogeometrian ja ajomukavuuden suhteen jäi vähän ristiriitainen fiilis. Ajoasento on silti riittävän tilava ainakin 180-senttiselle asti, mutta mukavampiakin olen ajanut, esim. ST3. Tuo on vanhaa kliseetä mukaillen enempi semmoinen ajajan peli, jolla voi edetä reippaasti pitempiäkin matkoja, mutta lötkönlokoisaa matkasohvaa halajavalle väärä valinta. Reipasvauhtiseen mutkatienaatiskeluun en itse tuota hommaisi, mutta reipashenkiseen matkantekoon voisi mennäkin. Kunhan siihen satulaan ja 'ohjaussarviin' tottuu. Se kuiva kytkin vaatii etenkin lasti päällä hiukan totuttelua nimenomaan tuossa mallissa, mutta siihen tottuu kyllä suht nopeasti. Esim. SS- ja Monster -malleissa se taas toimii kuin ajatus.
Mutta älä silti tee kovin pitkällemeneviä johtopäätöksiä tämän perusteella, vaan käy ihmeessä kokeilemassa, jos vaan kelejä piisaa ja tilaisuus tulee. Tuo lienee myös niitä joko-tai -mopotteja, eli joko siitä tykkää heti, tai sitten ei nappaa ollenkaan. Omalla kohdalla tuo oli vähän kuin Guzzin 1200 Sportin kokeilu, eli tavallaan metka ja mukavakin sportahtava "matkasonni", mutta joku siinä kuitenkin tökki sen verran, ettei kiihkeää omistushalua syntynyt.
Venttiilinsäätö on omanlaisensa juu ja remmithän siellä on, mutta asiaa ei kannata säikkyä sen enempää. Onhan noita remmejä muissakin koneissa, ja jopa gutseissakin, ja ihan hyvin kestävät, kunhan nyt ei ihan väärin niitä asenna eikä ylitä käyttöikää ainakaan tuplakilsoja tai -tunteja enempää. Eniten niistä tuntuvat olevan huolissaan sellaiset, jotka eivät ole ko. vehkeillä juuri ajaneet. Ei ole ihan mahdoton homma itse tehtäväksi, tai vastaavasti ei ole pakko käyttää sitä kalleinta mahdollista huoltopaikkaa, jotta homman saa tehtyä. Omasta rukatista tuo venttiilien tarkistus ei ollut kovin kallis homma, eikä niitä tarvitse välttämättä edes säätää ensimmäisen 40tkm aikana ollenkaan. Eli ei käytännössä kovin paljoa kummempi ylläpidettävä kuin gutsitkaan.
Valinta kannattaa tosiaan tehdä ennemmin muiden ominaisuuksien perusteella, eli minkälaiseen ajoon sitä suunnittelit. Maantiepainotteiseen ajoon ihan ok ajopeli, ei paina niin paljon kuin perus-gutsi, eikä syö mahdottomasti bensaakaan, mutta kadunkulman kiertoon ja essonbaarissa vierailua varten ei ehkä se miellyttävin vaihtoehto, jo pelkästään noiden ainaisten venttiili- ja remmihöpinöiden takia.
