Kirjoittaja Aihe: Motoboxin Centauro?  (Luettu 34599 kertaa)

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #30 : Joulukuu 08, 2008, 00:37:47 ap »
Ohessa mun Calivieterin penkitys, kun Rapid Bike oli asennettu ja putket h-kappaleineen vaihdettu.
Piikkiössä laittoivat Rapid Biken, joka nykyään korvaa Power Commanderin.
Vääntöä tulee kivasti lisää. Ja ääntä...?  ::) ;D 8)

-b-

BTW.  Tässähän pitäisi saada korvauksia mainostamisesta  :P


[ylläpito on poistanut liitteen]

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #31 : Joulukuu 08, 2008, 09:23:55 ap »
Siis teho nousi 76.2 hevosvoimasta 76.8 hevosvoimaan? Ilmeisesti kannatti ???
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #32 : Joulukuu 08, 2008, 12:47:25 ip »
Siis teho nousi 76.2 hevosvoimasta 76.8 hevosvoimaan? Ilmeisesti kannatti ???

Samaa ihmettelin. Ja väännön lisäyskin näyttäisi melkein olevan 0.5Nm.. ?? Hä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #33 : Joulukuu 08, 2008, 14:07:13 ip »

Jos ääni on jämäköitynyt ja teho ei ole tippunut niin tilannehan on hallinnassa?



GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #34 : Joulukuu 08, 2008, 16:49:32 ip »
Eikös tuossa ole tehty kaksi mittausta peräkkäin parin minuutin välillä, molemmissa samat hilut käytössä. Eli pitäisikin näyttää samaa ?

Vielä yksi GT, kiitos.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Cali & lastu
« Vastaus #35 : Joulukuu 09, 2008, 08:09:50 ap »
>> Vai ei se Timon Cali sittenkään kulje tarpeeksi. Syksyllä vielä liikkui ihan tarpeeksi.<<

No joo...kyllähän tuo kapine menee mittarin mukaan ainakin 180 km /h.  ;D Ja päällä oli iso pleksi ja 3 laukkua. Eihän siitä nyt kuitenkaan ole kyse.  ;)
Tehtaan jäljiltä kone on ihan hyvässä iskussa, mutta tarkoitinkin voiko hyvästä saada erittäin hyvä pienellä fiilaamisella.
Kuten kaikki tiedämme, niin saastenormien takia on käyrässä monttu mittausalueella. Mitään varsinaista säätöä - ruuvaa tästä - ei tähän ole, sillä ymmärtääkseni ( = minulle kerrottiin ) mitään "säätöruuvia" ei tyyppihyväksynnässä saa olla.

Siispä jos lastun eli päreen vaihdolla tämä mittausmonttu pienenisi tai häviäisi kokonaan, niin sehän olisi oiva parannus. Saisi ainakin tuo kaasun lievästi kulmikkaan toiminnan vähän juohevammaksi?
En viitsi ruveta Power Commanderin kanssa ahertamaan, sillä - kerrotun mukaisesti - pitää sitten vaihtaa imu- ja pakopuolelle erityinen määrä tavaraa.

Vajaa kaksi viikkoa ja päivät alkavat pidentyä!!!


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #36 : Joulukuu 09, 2008, 09:40:57 ap »
Eikös tuossa ole tehty kaksi mittausta peräkkäin parin minuutin välillä, molemmissa samat hilut käytössä. Eli pitäisikin näyttää samaa ?

No on se sitten hyvä penkki  ;D
Emeritus-guzzisti

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #37 : Joulukuu 09, 2008, 19:15:21 ip »
... Talvipuuhastelua toki tulee olemaan sopivasti (ja jos kuitenkin osaisi olla purkamatta koko pyörää nippeleiksi...).

No jos niin käy, niin kurkkaa tuonne. Siellä on vinkkejä ja referenssimateriaalia, kun samanlainen ja jopa saman värinen on vaihe vaiheelta kasattu osista valmiiksi.  ;D

Kumma kyllä, purkuvaiheesta ei ollut kuvan kuvaa.  ???

  .

PS: ;)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #38 : Joulukuu 09, 2008, 20:36:06 ip »
Kyllä se vaan Olli rakennussarja mittakaavassa 1:1 on mukavampi.

Tosin onhan se raskaampi kasata, mutta saahan siitä vastineeksi "savutkin" :)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #39 : Joulukuu 10, 2008, 06:54:16 ap »
Aivan loistavia kuvia tuolla Ollin linkissä. Vanhan liimanäpin sytäntä lämmittää tommoset pedantit suoritukset. Kuvia katsoessa mittakaava pääsee välillä unohtumaan. Pitäsköhän Joulun pyhinä alotella poliisikustin kokoamista...
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #40 : Joulukuu 10, 2008, 15:49:07 ip »
Siis teho nousi 76.2 hevosvoimasta 76.8 hevosvoimaan? Ilmeisesti kannatti ???

Samaa ihmettelin. Ja väännön lisäyskin näyttäisi melkein olevan 0.5Nm.. ?? Hä?

 ??? ??? ???


Jos ääni on jämäköitynyt ja teho ei ole tippunut niin tilannehan on hallinnassa?

 ???  :o  :P  :-X

Lainaus
Eikös tuossa ole tehty kaksi mittausta peräkkäin parin minuutin välillä, molemmissa samat hilut käytössä. Eli pitäisikin näyttää samaa ?
:) :) :D ;D  :-*



Tehot ei niinkään nouse alkuperäisestä mutta vääntöä tulee noin kilo lisää...
Eli moottori alkaa toimimaan vain niinkuin sen kuuluukin.

-b-


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #41 : Joulukuu 10, 2008, 16:33:23 ip »

Lainaus



Tehot ei niinkään nouse alkuperäisestä mutta vääntöä tulee noin kilo lisää...
Eli moottori alkaa toimimaan vain niinkuin sen kuuluukin.

-b-



Ensinnä ihan yksi pieni kertaus; teho ja vääntömomentti ovat toistensa kerrannaisia, eli toisesta voidaan johtaa toinen. Tällöin toisen kasvaessa, myös toisen tulee kasvaa.

Toisekseen, en yhä parhaalla tahdollakaan löydä noista käyristä nousua missään, edes tehoissa. Ainoastaan mittauksen epätarkkuudesta tai anturin virhevirtapiikeistä johtuvia epäsäännöllisyyksiä. Jos tämän "ohjainboksin" muutoksella saatiin aikaan lisäksi lovi lompakkoon ja suurempi polttoaineen kulutus, tuntuu siltä, että sinua on puijattu..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #42 : Joulukuu 10, 2008, 17:54:30 ip »

Lainaus
Tehot ei niinkään nouse alkuperäisestä mutta vääntöä tulee noin kilo lisää...
<snip>

-b-

Että peräti koko kilo... se on parasta pakata ilmatiiviiseen pakettiin ja panna pakkaseen, ettei vaan pilaannu  ;)
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #43 : Joulukuu 10, 2008, 19:21:14 ip »
Lainaus

Ensinnä ihan yksi pieni kertaus; teho ja vääntömomentti ovat toistensa kerrannaisia, eli toisesta voidaan johtaa toinen.
Tällöin toisen kasvaessa, myös toisen tulee kasvaa.


Näin on! Laitanpa tähän oikein kaavan, josta voi laskea tehon tietyllä kierrosluvulla, kun tiedetään vääntö.
Eli:

       Teho(kW)  = kierrosnopeus(rad/s)  *   vääntö(Nm)


Tuo rad/s  on kulmanopeus,  1 kierr/s = 2 * PI rad/s

Otetaan tuosta Californian kuvasta vaikka kohta 5000 rpm = 523,5 rad/s
Niillä kierroksilla vääntö on 10 kgm = 98,1 Nm

Teho =  523,5 * 98,1 W = 51,36kW

Jos oltaisiin Britanniassa, 1 kW olisi 1,34 hv, mutta kuvitellaan, että ollaan Saksassa.
Saksassa 1 kW = 1,36 hv, joten 51,36 kW on 69,8 hv.




 


GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #44 : Joulukuu 10, 2008, 19:43:08 ip »
Ymmärtäisin asian olevan näin:

 - alkuperäisillä osilla tehtyä vääntö- ja tehokäyrää ei ole näkyvissäkään, nämä molemmat mittaukset on tehty RapidBiken hilut kiinni, eli mittaus + tarkistusmittaus.
 - uudet osat eivät ole lisänneet huipputehoa, se on n. 76 hp / 6000 rpm. Eli vääntö 6000 rpm:n kohdalla ei ole kasvanut
 - vääntö on silti kuitenkin voinut kasvaa alakierrosalueilla sen kilon

Kiitos ja anteeksi, jatkakaa
Vielä yksi GT, kiitos.